• Anonym (Ts)

Skrek på tonårsdotter, grät och fick panik.. påverkas barnet i magen?

Är gravid i vecka 27 och imorse vägrade min tonårsdotter gå till skolan. Det har varit mycket problem och möten hit och dit och hela familjen är engagerade och oroliga.. det här har varit en enorm stress för mig i mer än ett år och det tar aldrig slut. Jag lämnade hennes pappa när hon var bebis eftersom han slog mig och nu ska jag sitta på möten och bli anklagad av hans familj .. Hade till och med självmordstankar pga det här innan jag blev gravid och tankarna kommer fortfarande , att jag inte vill leva mer sen när barnet är fött (pappan till nya barnet och hans familj finns med i bilden 100%).

Det hade blivit lite bättre men nu vägrade min dotter alltså gå till skolan , hon är inte sjuk men hon satt bara i sängen fast jag tjatade , till slut skrek jag på henne och sen har jag gråtit en massa.

Hur påverkas mitt barn i magen av det här? Dels att jag höjde rösten (väldigt mycket) och all stress, oro och gråt.. inte bara den här gången.. Kan ju inte bara strunta i det och låta dottern skolka. Vi har redan kontakt med Soc , lärare , biträdande rektor och kurator på skolan och har haft kontakt med BUP (då blev det ännu värre) och letar efter en ny psykolog.

Vet att det inte hjälper att skrika och skälla egentligen men nu blev det bara för mycket..

• Svar på tråden Skrek på tonårsdotter, grät och fick panik.. påverkas barnet i magen?
  • Jemp

Är det till dig eller dottern ni letar psykolog? Låter som att du också skulle behöva stöd nämligen!

Bebisen lär inte påverkas.

• Anonym (Nja)

Nej bebisen påverkas inte av engångshändelser, men om det är så här ni brukar ha det är det så klart inte bra.

• Anonym (Ts)
    Jemp skrev 2021-11-08 09:06:49 följande:

Är det till dig eller dottern ni letar psykolog? Låter som att du också skulle behöva stöd nämligen!

Bebisen lär inte påverkas.

Tack för svaret!

Till dottern eftersom den hon hade på BUP bara gjorde det värre , han var tyvärr inte så bra.

Men det är sant , jag skulle nog behöva det också. Jag går till en kurator på MVC bara.

Känns som att ingen bryr sig alls om hur jag mår .. ingen ställer något krav på dotterns pappa alls men jag ska vara en robot.

Hon bodde nästan halva tiden hos honom fram till hösten 2019 när han fick en psykos. Han mår bättre nu men det var ungefär då dottern började må dåligt och missköta skolan. Sen dess bor hon mest hos mig men oftast hos farmor på helgerna.

Jag gör allt jag kan men jag kan ju inte släpa henne till skolan.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nja) skrev 2021-11-08 09:10:39 följande:

Nej bebisen påverkas inte av engångshändelser, men om det är så här ni brukar ha det är det så klart inte bra.

Tack för svaret!

Det är ju inte alltid så här och jag tyckte det hade blivit lite bättre men det har ju varit problem till och från ganska länge.. Vet att det inte är bra men vet inte riktigt vad jag ska göra. Oftast brukar jag hålla mig lite lugnare men nu blev det bara för mycket.
  • Anonym (Idde)

Det finns såklart en orsak att dottern inte går till skolan och den försvinner inte för att du skriker på henne. Sjukanmäler du henne blir det inte skolk. Skolan fåe hjälpa henne med hemarbete så att hon inte kommer efter i arbetet.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Idde) skrev 2021-11-08 09:24:09 följande:

Det finns såklart en orsak att dottern inte går till skolan och den försvinner inte för att du skriker på henne. Sjukanmäler du henne blir det inte skolk. Skolan fåe hjälpa henne med hemarbete så att hon inte kommer efter i arbetet.

Nej jag vet , det hjälper inte att skrika och skälla och jag brukar försöka låta bli det men nu gjorde jag det iallafall tyvärr..det blev bara för mycket men jag vet att det inte är bra.

Vi har redan kontakt med i princip alla som går att ha kontakt med och går på möten med skolan regelbundet. Hon har mått dåligt av olika anledningar (bla det här med hennes pappa) men senaste tiden har det faktiskt varit bättre..

Förut brukade jag sjukanmäla när hon gjorde så här men nu vill jag inte göra det när hon inte är sjuk , det blir som att jag är med på det då. Och skolan har sagt att det inte spelar någon roll om det är anmäld eller oanmäld frånvaro, det är ju själva frånvaron som är problemet. Jag har kontakt med läraren och berättar om hon är sjuk på riktigt.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Idde) skrev 2021-11-08 09:24:09 följande:

Förstår du menar väl men det där är ingen lösning. Man ska inte sjukanmäla eleven, när denne inte är sjuk. Nu vet förstås skolan om varför just den här eleven i så fall är hemma, och givetvis ska skolan jobba med saken, i samråd med mamman. 

TS: kanske inte så viktigt i sammanhanget men varför ska du sitta på möten med släkt till ditt gamla ex? Den biten förstod jag inte. 

Tycker du ska ta allt stöd du kan från socialtjänsten, BUP osv. BUP brukar erbjuda stöd till föräldrar när man har barn som går där. Socialtjänsten har också stöd till familjer som har tunga perioder. 
  • Anonym (Idde)
    Anonym (ooo) skrev 2021-11-08 10:22:07 följande:

Förstår du menar väl men det där är ingen lösning. Man ska inte sjukanmäla eleven, när denne inte är sjuk. Nu vet förstås skolan om varför just den här eleven i så fall är hemma, och givetvis ska skolan jobba med saken, i samråd med mamman. 

TS: kanske inte så viktigt i sammanhanget men varför ska du sitta på möten med släkt till ditt gamla ex? Den biten förstod jag inte. 

Tycker du ska ta allt stöd du kan från socialtjänsten, BUP osv. BUP brukar erbjuda stöd till föräldrar när man har barn som går där. Socialtjänsten har också stöd till familjer som har tunga perioder. 

Givetvis kan man sjukanmäla om någon har ångest eller depression eller mår dåligt av olika orsaker. Det är inte bara fysiska sjukdomar som ska tas på allvar, psykiska kan vara mycket värre!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (ooo) skrev 2021-11-08 10:22:07 följande:

Tack för svaret!

Nej precis , förut gjorde jag det men nu vill jag inte sjukanmäla när hon inte är sjuk. Har ju kontakt med läraren regelbundet och de vet om allt..

Det är nätverksmöte med soc. De har gjort en utredning (pga det här med skolan) som avslutades i våras och de kom fram till att vi skulle ha nätverksmöten med några månader emellan. Har alltid tyckt att det är väldigt obehagligt att sitta och bli anklagad av pappan och hans familj.. Nu var inte pappan med men hans mamma var det. Vi brukar ha hyfsat bra kontakt oftast men just på de här mötena blir det väldigt jobbigt , speciellt nu när jag är gravid..

Vi har fått en del stöd av Soc men samtidigt blir ju de här mötena mest obehagliga.. de vet om att pappan har misshandlat mig (och blivit dömd för det) under 3 år när vi var tillsammans (längesen men ändå) men det verkar inte spela någon roll. Och psykologen på BUP var tyvärr inte bra. Hade nog otur .. kändes som att han bara motarbetade oss och inte ?tillät? henne att må bättre. Så vi avslutade till slut den kontakten och det har blivit bättre men ibland går hon inte till skolan fortfarande.

Vet inte om det är någon mening att försöka få en annan psykolog där..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Idde) skrev 2021-11-08 10:25:54 följande:

Givetvis kan man sjukanmäla om någon har ångest eller depression eller mår dåligt av olika orsaker. Det är inte bara fysiska sjukdomar som ska tas på allvar, psykiska kan vara mycket värre!

Jo absolut men just i det här fallet spelar det egentligen ingen roll om det är anmäld frånvaro eller inte.

Och oftast beror det inte på ångest utan på annat när hon inte vill gå till skolan. Kanske t.ex att hon vill undvika ett prov eller någon viss lektion eller är för trött. Det är såklart också problem som man måste ta i tu med och vi alla i familjen försöker göra allt vi kan och har kontakt med skolan.
Svar på tråden Skrek på tonårsdotter, grät och fick panik.. påverkas barnet i magen?