• Anonym (Ledsen)

Leva med sexmissbruk

Det behövs lite bakgrundshistoria, så förlåt för långt inlägg. Jag låter så jävla dum när jag skriver det här. Min kille var otrogen med 10+ olika tjejer under 2 år. Jag fick veta det, packade o drog utan att säga någonting. Han jagade mig i två månader, jag gick med på att träffa honom och vi blev tillsammans igen.

Jag blev gravid relativt fort och runt vecka 25 berättar min vän för mig att han träffat henne i smyg o berättat att han ville ha sex med henne. Jag vet fortfarande inte om det här var sant eller inte, men hon hade inga bevis och hon hade förstört grejer för mig tidigare så jag valde att klippa kontakten med henne.

Sen dess har allting varit bra, jättebra till och med. I vintras började vi försöka bli gravida med vårt andra barn. I februari erkände han att han träffat en annan tjej och fått en avsugning, jag drog i några dagar. Men var dum i huvudet o valde att stanna ändå. I juni blev jag gravid o i juli fick jag veta att han chattat med 6 tjejer på ett fakekonto på facebook. Jag skrev till tjejerna och alla skickade bild på konversationerna, det var enbart kompiskonversationer så jag valde att försöka ändå.

Min kille har blivit våldtagen, misshandlad och försummad som barn. Han har en väldigt skev syn på sex och jag är säker på att det är pga hans barndom. Hans bakgrund gör det någonstans enklare för mig att förlåta honom, för jag kan förstå honom på ett annat sätt. Han går till en psykolog och tar antidepp sen incidenten i somras och jag märker en skillnad på honom.

Men jag är så jävla äcklad, jag vill inte röra honom, jag drömmer om andra killar, jag planerar en framtid utan honom och jag hoppas typ att han ska fucka upp igen så att jag har en anledning att gå.

En annan del av mig är så kär i honom, han är min första kärlek. Vi träffades när jag var väldigt ung o han är den enda killen jag varit med.

Har någon annan levt med ett sexmissbruk eller levt med någon som haft ett sexmissbruk? Kan det bli bättre eller borde jag ge upp 100%?

• Svar på tråden Leva med sexmissbruk
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-08 17:22:30 följande:
    Ja jag vet inte. Jag trodde att jag skulle kunna komma över de som jag gjort alla andra gånger, men den här gången försvinner det liksom inte. Det suger bara att så fort han faktiskt försöker och gör en livsstilsförändring, så är det redan försent liksom.

Det kanske bara är bättre att skita i det ändå

Det försvinner inte för det är inte sexet eller missbruket i sig det handlar om det är sveket och lögnerna och det faktum att du lever med någon du inte kan lita på det handlar om.

Alla förhållanden (par, vänner, familj) bygger på ömsesidigt förtroende och respekt. Spricker det så spricker lixom hela grunden för att relationen öht ska kunna vara möjligt. Och att intala sig själv att man ska kunna bortse ifrån det är liksom inget annat än rent önsketänkande. Man lurar sig själv för att man inte vill inse att ens partner inte är den man ville att personen skulle vara.

Men som sagt, det är bättre att bita i det sura äpplet och avsluta det än att leva i en lögn som man devist byggt upp kring sig själv, det är sällan man bli lycklig i ett sånt förhållande för verkligheten gör sig påmind då och då och man lägger ner en massa tid och energi på att upprätthålla sin fantasibubbla fast man innerst inne vet att det inte är något annat än en fantasi.

Att leva så är oerhört destruktivt för du tänjer sakta men säkert ut på gränserna för vad du accepterar och gör om dig själv och dina värderingar till att matcha hans för att kunna leva med det tills det inte finns något kvar av dig och den du var. Du utplånar dig själv för relationens skull typ, Och det är inte friskt på nåt sätt oavsett hur mycket man försöker romantisera det. 

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-08 14:12:31 följande:

Det borde väl gå att bota ett sexmissbruk, precis som med alla andra missbruk.

Självklart går det att tillfriskna från missbruk. Men det går inte att "bota det" genom att aktivt görs något å så är det bra.

Det är en process.

Det går heller inte att fixa det som man förstör genom att vara otrogen mot någon och genom att faktiskt vara otrogen så har den som behöver förlåta hamnat i en knivig sits. Man gör oftast inte sig själv en tjänst genom att stanna hos någon som behandlar en illa.

Även om denna man bättrar sig, så kommer det alltid vara så att du accepterar vissa saker genom att stanna. Särskilt när du ser orsaker till att han gör som han gör.

Kanske är det lättare att faktiskt tillfriskna "ifred" och inte för att få behålla dig. En missbrukare kan liksom inte sluta för någonannans skull utan behöver ha en egen inre drivkraft.

Så, nä. Man kan absolut tillfriskna från olika missbruk, men att stanna och hoppas på att någon förändras är att be om olycka. Hade han själv sökt hjälp INNAN han blev påkommen så hade det varit en sak, men han är inte där. Han är den du ser JUST NU. Inte vem du hoppas han kan bli.
  • Studentpappa

Varför skulle du behöva fler orsaker att dra än som redan skett?

Ride it like you stole it
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Otrogen) skrev 2021-11-08 17:34:23 följande:

Du skriver sexmissbruk. Säger han det själv? Då använder man sex som drog, ångestdämpande osv. Man har inte ett sexmisdbruk bara för att man är otrogen flera gånger. Använder han det begreppet för att på nåt vis komma undan sitt agerande?

I övrigt, ge honom inte fler chanser.

Nej det är jag som säger det. Han har haft olika missbruk tidigare så det är ett beteendemönster hos honom.

Nej jag bör inte göra det
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-11-08 17:39:05 följande:

Det försvinner inte för det är inte sexet eller missbruket i sig det handlar om det är sveket och lögnerna och det faktum att du lever med någon du inte kan lita på det handlar om.

Alla förhållanden (par, vänner, familj) bygger på ömsesidigt förtroende och respekt. Spricker det så spricker lixom hela grunden för att relationen öht ska kunna vara möjligt. Och att intala sig själv att man ska kunna bortse ifrån det är liksom inget annat än rent önsketänkande. Man lurar sig själv för att man inte vill inse att ens partner inte är den man ville att personen skulle vara.

Men som sagt, det är bättre att bita i det sura äpplet och avsluta det än att leva i en lögn som man devist byggt upp kring sig själv, det är sällan man bli lycklig i ett sånt förhållande för verkligheten gör sig påmind då och då och man lägger ner en massa tid och energi på att upprätthålla sin fantasibubbla fast man innerst inne vet att det inte är något annat än en fantasi.

Att leva så är oerhört destruktivt för du tänjer sakta men säkert ut på gränserna för vad du accepterar och gör om dig själv och dina värderingar till att matcha hans för att kunna leva med det tills det inte finns något kvar av dig och den du var. Du utplånar dig själv för relationens skull typ, Och det är inte friskt på nåt sätt oavsett hur mycket man försöker romantisera det. 

Tack, du har helt rätt. Det är skönt att höra det från någon annan <3
  • Anonym (Ledsen)
    Studentpappa skrev 2021-11-08 18:16:51 följande:

Känns bara konstigt att komma ett halvår senare när jag lovat att försöka gå vidare. Känns som jag inte gjort min del av det hela då
  • Anonym (jaha)
    Studentpappa skrev 2021-11-08 18:16:51 följande:

Hon tänker nog att han är nog snäll innerst inne, nånstans där djuuuuupt djupt i honom finns ett guldkorn och bara hon vaskar tillräckligt länge och förnedrar sig själv några år till så kommer den till slut ploppa fram och han kommer genomgå en magiskt förvandling från rövhål till svärmorsdröm och de kommer leva lyckliga i alla sina dar... typ.

Tror tyvärr att det är rätt vanligt att folk hoppar in i fantasivärldar när verkligheten blir för jobbig. Men det slutar nog sällan bra.
  • Anonym (Missbrukare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-08 18:26:45 följande:
    Känns bara konstigt att komma ett halvår senare när jag lovat att försöka gå vidare. Känns som jag inte gjort min del av det hela då
    Du har uppenbart lessnat... Du är inte skyldig någonting. Det är inte ditt jobb att bota honom. Tror att den typen av tillfrisknanden måste komma inifrån.
  • Anonym (Missbrukare)
    Anonym (jaha) skrev 2021-11-08 18:27:52 följande:
    Hon tänker nog att han är nog snäll innerst inne, nånstans där djuuuuupt djupt i honom finns ett guldkorn och bara hon vaskar tillräckligt länge och förnedrar sig själv några år till så kommer den till slut ploppa fram och han kommer genomgå en magiskt förvandling från rövhål till svärmorsdröm och de kommer leva lyckliga i alla sina dar... typ.

Tror tyvärr att det är rätt vanligt att folk hoppar in i fantasivärldar när verkligheten blir för jobbig. Men det slutar nog sällan bra.
    Det jävliga är att det inte är säkert att du måste leta djupt.

Det kan vara så att en människa är toppen och underbar på alla sätt och vis... nästan. Det är det där "nästan" som förstör det hela.

Det hade förmodligen varit enklare om han varit rakt igenom ond.
  • Studentpappa
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-08 18:26:45 följande:

Nej det är inget konstigt, det räcker att säga

-Jag trodde jag skulle komma över det men det funkar inte, jag vill inte mer det är slut.

Du är inte skyldig honom ett skit
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Missbrukare) skrev 2021-11-08 18:40:27 följande:

Det jävliga är att det inte är säkert att du måste leta djupt.

Det kan vara så att en människa är toppen och underbar på alla sätt och vis... nästan. Det är det där "nästan" som förstör det hela.

Det hade förmodligen varit enklare om han varit rakt igenom ond.

Ja, det är det som suger. I övrigt är han allt jag vill ha i en partner o jag vet att vissa personlighetsdrag o överenskommelser hade varit väldigt svåra att hitta i andra människor. Men det är nog ändå inte värt det, lever hellre ensam isånnfall
  • Anonym (Ledsen)
    Studentpappa skrev 2021-11-08 18:44:08 följande:

Nej det är inget konstigt, det räcker att säga

-Jag trodde jag skulle komma över det men det funkar inte, jag vill inte mer det är slut.

Du är inte skyldig honom ett skit

Ja det är nog det bästa:/ skönt att ni är ärliga haha, det behövs ibland
  • Anonym (Missbrukare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-08 20:14:20 följande:
    Ja, det är det som suger. I övrigt är han allt jag vill ha i en partner o jag vet att vissa personlighetsdrag o överenskommelser hade varit väldigt svåra att hitta i andra människor. Men det är nog ändå inte värt det, lever hellre ensam isånnfall
    Helt ärligt har du nog redan varit mer tålmodig än dom flesta.
  • Anonym (Viol)
    Anonym (Missbrukare) skrev 2021-11-08 20:23:05 följande:

Verkligen!

Jag kan inte komma på en enda person som hade accepterat det ts har.

Det är t.o.m. skit samma om han blir sårad när hon bryter sig loss. Har han någon som helst insikt så förstår han att allt är hans eget fel.

Skriv igen när du bestämt dig för att dra TS! Så kan vi stötta dig att inte falla tillbaka. Det behöver du.
  • Anonym (A)
    Anonym (Missbrukare) skrev 2021-11-08 20:23:05 följande:
    Håller med
  • Anonym (Ledsen)

Om någon får upp det här igen så har jag kommit på honom igen och nu har jag lovat mig själv att det är slut. Måste tänka igenom hur jag ska lämna honom på bästa sätt dock med tanke på 2 småbarn, men det löser sig. Han leker dock som ingenting och tror inte att jag menar att det är slut. Men det är det!

• Anonym (Kim)

Bra att det är slut nu. Hoppas verkligen du fullföljer det. Han har ju kunnat fortsätta att göra misstag gång på gång för han har aldrig behövt ta konsekvenserna av sitt handlande. Nu vet jag inte hur det ser ut för dig rent praktiskt men vore det inte enklare om han fick söka sig annat boende och du är kvar med barnen? 
    Annars ta hjälp av familj och vänner för att skapa ett nytt lliv för dig och barnen. Hitta styrka att avsluta relationen. Han har haft ett val men har skitit i det. Han har kunnat söka hjälp om han varit rädd om dig och er relation. Lycka till! 

• Anonym (Liv)

Hoppas allt går bra för dig ts! Det bryter ner en att vara i ett förhållande som erat. 

• Anonym (Ledsen)

Tack. Det blir han som får stanna tyvärr, jag har inte råd att bo här själv. Dessutom vill han inte separera så han skulle aldrig flytta. Vi får se hur det blir rent praktiskt, att dela upp barnen veckovis känns värst just nu. Men jag har förberett mig mentalt på det i några månader redan. 

• Anonym (Sebbe)
    Anonym (jaha) skrev 2021-11-08 14:21:46 följande:
    Ja, det går säkert OM personen själv vill det, men DU kan aldrig bota någon som inte vill bli botad och din kille verkar absolut inte vilja bli botad utan det enda han vill är att du ska acceptera hans beteende.

Sen handlar det inte bara om vad han vill och hans välmående, det handlar lika mycket om ditt. Och att slösa bort sitt liv på en skithög som tydligen inte respekterar eller älskar dig tillräckligt för att låta bli att förnedra dig på det sättet känns inte speciellt smart.

Men som sagt, ditt liv och du väljer själv om du vill slösa bort det på någon som inte är värd det och må skit för att du medvetet valt att leva med någon som får dig att må så.
    Du vet uppenbarligen ingenting om missbruk. Tragiskt att då sitta och mästra. 
Svar på tråden Leva med sexmissbruk