• Anonym (Vill skiljas)

Separera med barn. Stöd. Tips? Anonyma svar ok

Skriver detta på nytt då jag råkade klicka att man ej kunde kommentera anonymt.

Någon som varit eller är i liknande situation?

Okej... Så... Jag och min man blev gravida när vi bara varit tillsammans i ca 8månader. Vi hade känt varann via jobb i 2år.

Jag bestämde mig för att göra abort då jag i samband med graviditeten insåg att han inte var rätt för mig.

Men när det var dags att göra abort så kunde jag inte genomföra det. Fick träffa psykolog och bestämde mig för att behålla barnet och ge vårt förhållande en riktigt chans.

Jag föreslog familje rådgivning vilket vi var på ett fåtal gånger, men även där bara bråkade vi.

Psykologen rådde mig att separera, terapisten på familjerådgivningen rekommenderade oss att separera ELLER att prata med Psykolog på vars sitt håll.

Min man har många problem, förmodligen adhd. Han har en 11 årig dotter som har adhd och själv tappar han humöret inom sekunder.

Han skriker på mignoch på barnen när han blir arg.

Vi slutade I terapin för 1.5 år sedan efter att bara ha varit där ett fåtal gånger. Mannen vägrar att få till psykolog. Vägrar utredning för han vill inte ta medicin..

Nu försökte vi terapi igen men på annat ställe. Där tycker de att det är OKEJ att han skriker för han måste få lov att bli arg på SITT Sätt. Självklart får han inte bli fysiskt eller skrika vad som helst, tex hot eller fula ord, men skrikandet i sig menar de inte är något farligt för barnen.

Jag känner mig helt rådvill. Hur kan det vara okej att skrika?

Nu känner jag att jag inte vet om jag ska separera eller ej?

De menar att kanske JAG är överkänslig lot människor som skriker eller visar ilska då jag själv aldrig skulle skrika och då jag växt upp i en familj där ingen skriker?

Kanske är jag känslig, men betyder det att jag ska fortsätta leva med någon som skriker fast det gör mig sjukt obekväm?

Min puls rusar iväg och jag får kraftig ångest.

Han skriker på allt. På tvn, på diskmaskinen, på ALLT.

Han slänger med saker och varje dag är han bara så jävla arg på allt! Minsta lilla så tappar han det!

Själv ser han sig själv som näst intill felfri.

Han tycker det är jag som gör allt fel här hemma. Jag är för stökig. Jag surar. Jag gnäller. Jag klagar.

Vi har många problem! Bråkar kring barnet. Jag tycker inte han hjälper till med något kring barnen. Han är frånvarande. Gör bara sånt som Han vill tex tittar på tv, gymmar, spelar padel osv medan jag alltid är hemma med barnen.

Iallafall så har vi MÅNGA problem. Mycket bråk och dålig stämning ALLTID.

Väldigt lite gemensamt. Hittar aldrig på saker ihop. Sexlivet är dött (vet ej varför för sexet är typ den enda jag tycker är amazing I vårt förhållande. Bästa någonsin men väldigt sällan!! Typ max en gång i månaden).

Men. När vet man när det dags att ge upp?

Jag går sönder inombords när jag tänker på att bara få träffa vårt barn varannan vecka!

Jag går sönder av tanken på att barnet ska sakna ena föräldern. Att barnet ska bo i en resväska och dras fram och tillbaks!

Allt jag vill ge mitt barn är trygghet och stabilitet och nu verkar det som att jag inte kan det varken om jag stannar med pappan eller om jag lämnar.

Jag ser ingen lösning och detta gör att jag håller på att gå in i väggen!

Allt jag vill är att mitt barn ska må bra! Min fina underbara unge förtjänar hela världen!! All lycka i världen! Världens bästa uppväxt! Förtjänar ALLT ALLT ALLT!

Hur fan ska jag göra....

Gråter...

• Svar på tråden Separera med barn. Stöd. Tips? Anonyma svar ok
  • Anonym (Rakt på sak)

En enda sak: SEPARERA. Det är inte ok nånstans som han håller på, och den där idioten till terapeut som sa det ska du anmäla till patientombudet och prata med dennes chef. Det du är utsatt för är ren och skär psykisk misshandel, inget annat. Du MÅSTE LÄMNA HONOM, för din och ert barns skull! Hon lever också i den där skiten, ett misshandlat barn vid så unga år! Visste du, att bli utsatt för psykisk misshandel ger lika stora skador i ens inre som om man blir fysiskt slagen? Hjärnan reagerar likadant, man blir lika skadad mentalt. Faktiskt nästan värre, för ärr läker snabbare. Så det finns all anledning att ta ert barn därifrån, NU!

Punkt 16: www.varningstecken.n.nu/uttryck-av-verbal-misshandel

• Anonym (Teddy)

Jag blir också helt perplex över vad terapeuten sa. Är hen utbildad psykolog? Jag är väldigt nyfiken på vad mer hen sa. Det är ju självklart att man inte skriker på andra människor. Menar terapeuten att det är ok att skrika på sin kollega, vän, chef, kassabiträdet om man blir arg? Om inte, varför är det då ok att skrika på sin partner och BARN?

Ts, ni har många problem men du verkar vara den enda som tycker det av er två?

• Mrs Moneybags

Fast det är inte upp till terapeuten om du ska skiljas eller inte. Det är ditt eget val. Du bestämmer själv. Även om det inte finns någon anledning alls har du rätt att skiljas. Terapeuter är inga gudar som vet allt eller kan allt. 

Det låter som en separation vore bra i ert fall, då får ditt barn i alla fall lugn och ro halva uppväxten istället för kaos hela tiden. 

• Tow2Mater
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-08 15:35:18 följande:

Jag blir också helt perplex över vad terapeuten sa. Är hen utbildad psykolog? Jag är väldigt nyfiken på vad mer hen sa. Det är ju självklart att man inte skriker på andra människor. Menar terapeuten att det är ok att skrika på sin kollega, vän, chef, kassabiträdet om man blir arg? Om inte, varför är det då ok att skrika på sin partner och BARN?

Ts, ni har många problem men du verkar vara den enda som tycker det av er två?

Att skrika (som i TS fall) kan ju bli destruktivt, det beror ju på hur, och hur ofta, det sker.
    Det är helt ok att leta nytt jobb och sluta på dagen for att slippa sin chef/kollega, att gå till en annan butik, eller att bara sluta träffa sin vän om man blir arg. Anser du det är en bra strategi att gå ur huset och inte komma tillbaka till sambo och barn? (om det nu ska jämforas med relationer inom arbetslivet och andra relationer).

• Anonym (Teddy)
    Tow2Mater skrev 2021-11-08 16:52:58 följande:

Att skrika (som i TS fall) kan ju bli destruktivt, det beror ju på hur, och hur ofta, det sker.

Det är helt ok att leta nytt jobb och sluta på dagen for att slippa sin chef/kollega, att gå till en annan butik, eller att bara sluta träffa sin vän om man blir arg. Anser du det är en bra strategi att gå ur huset och inte komma tillbaka till sambo och barn? (om det nu ska jämforas med relationer inom arbetslivet och andra relationer).

Hm, jag förstår inte vad du menar.

Som ts själv beskriver så blir hennes sambo arg väldigt ofta på allt möjligt, jag tror hon nämnde diskmaskinen och på henne och barnet. Det är klart att det är destruktivt och inte bra att ta ut sin ilska på andra.

Ja visst kan man sluta på sitt jobb och sluta träffa sin vän om man blir arg om man tycker det är en bra strategi. Har jag sagt nåt annat?

Jag ifrågasatte ifall terapeuten, som tyckte det var ok att sambon skriker på sin familj, även tycker det är ok att sambon tar ut sin ilska på andra människor i sin närhet eller om det bara gäller familjen.

Gå ur huset och inte komma tillbaka till sambo och barn? När har ts sambo gjort det?
  • Tow2Mater
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-08 17:06:34 följande:
    Hm, jag förstår inte vad du menar.

Som ts själv beskriver så blir hennes sambo arg väldigt ofta på allt möjligt, jag tror hon nämnde diskmaskinen och på henne och barnet. Det är klart att det är destruktivt och inte bra att ta ut sin ilska på andra.

Ja visst kan man sluta på sitt jobb och sluta träffa sin vän om man blir arg om man tycker det är en bra strategi. Har jag sagt nåt annat?

Jag ifrågasatte ifall terapeuten, som tyckte det var ok att sambon skriker på sin familj, även tycker det är ok att sambon tar ut sin ilska på andra människor i sin närhet eller om det bara gäller familjen.

Gå ur huset och inte komma tillbaka till sambo och barn? När har ts sambo gjort det?
    Detta otyg att familj och barn konstant ska jämforas med arbetslivet och vänner. Det går inte att jämfora.
  • Anonym (Teddy)
    Tow2Mater skrev 2021-11-08 17:10:28 följande:

Detta otyg att familj och barn konstant ska jämforas med arbetslivet och vänner. Det går inte att jämfora.

Jag har inte jämfört familj och barn med arbetsliv och vänner. Jag undrar om terapeuten menar att det är ok att ta ut sin egen ilska på alla personer i sin närhet, eller bara på familjen.

Själv tycker jag att det är ett otyg att skrika på folk i ilska, oavsett vem det är man skriker på.
  • Anonym (Fleex)
    Anonym (Vill skiljas) skrev 2021-11-08 14:11:49 följande:

Skriver detta på nytt då jag råkade klicka att man ej kunde kommentera anonymt.

Någon som varit eller är i liknande situation?

Okej... Så... Jag och min man blev gravida när vi bara varit tillsammans i ca 8månader. Vi hade känt varann via jobb i 2år.

Jag bestämde mig för att göra abort då jag i samband med graviditeten insåg att han inte var rätt för mig.

Men när det var dags att göra abort så kunde jag inte genomföra det. Fick träffa psykolog och bestämde mig för att behålla barnet och ge vårt förhållande en riktigt chans.

Jag föreslog familje rådgivning vilket vi var på ett fåtal gånger, men även där bara bråkade vi.

Psykologen rådde mig att separera, terapisten på familjerådgivningen rekommenderade oss att separera ELLER att prata med Psykolog på vars sitt håll.

Min man har många problem, förmodligen adhd. Han har en 11 årig dotter som har adhd och själv tappar han humöret inom sekunder.

Han skriker på mignoch på barnen när han blir arg.

Vi slutade I terapin för 1.5 år sedan efter att bara ha varit där ett fåtal gånger. Mannen vägrar att få till psykolog. Vägrar utredning för han vill inte ta medicin..

Nu försökte vi terapi igen men på annat ställe. Där tycker de att det är OKEJ att han skriker för han måste få lov att bli arg på SITT Sätt. Självklart får han inte bli fysiskt eller skrika vad som helst, tex hot eller fula ord, men skrikandet i sig menar de inte är något farligt för barnen.

Jag känner mig helt rådvill. Hur kan det vara okej att skrika?

Nu känner jag att jag inte vet om jag ska separera eller ej?

De menar att kanske JAG är överkänslig lot människor som skriker eller visar ilska då jag själv aldrig skulle skrika och då jag växt upp i en familj där ingen skriker?

Kanske är jag känslig, men betyder det att jag ska fortsätta leva med någon som skriker fast det gör mig sjukt obekväm?

Min puls rusar iväg och jag får kraftig ångest.

Han skriker på allt. På tvn, på diskmaskinen, på ALLT.

Han slänger med saker och varje dag är han bara så jävla arg på allt! Minsta lilla så tappar han det!

Själv ser han sig själv som näst intill felfri.

Han tycker det är jag som gör allt fel här hemma. Jag är för stökig. Jag surar. Jag gnäller. Jag klagar.

Vi har många problem! Bråkar kring barnet. Jag tycker inte han hjälper till med något kring barnen. Han är frånvarande. Gör bara sånt som Han vill tex tittar på tv, gymmar, spelar padel osv medan jag alltid är hemma med barnen.

Iallafall så har vi MÅNGA problem. Mycket bråk och dålig stämning ALLTID.

Väldigt lite gemensamt. Hittar aldrig på saker ihop. Sexlivet är dött (vet ej varför för sexet är typ den enda jag tycker är amazing I vårt förhållande. Bästa någonsin men väldigt sällan!! Typ max en gång i månaden).

Men. När vet man när det dags att ge upp?

Jag går sönder inombords när jag tänker på att bara få träffa vårt barn varannan vecka!

Jag går sönder av tanken på att barnet ska sakna ena föräldern. Att barnet ska bo i en resväska och dras fram och tillbaks!

Allt jag vill ge mitt barn är trygghet och stabilitet och nu verkar det som att jag inte kan det varken om jag stannar med pappan eller om jag lämnar.

Jag ser ingen lösning och detta gör att jag håller på att gå in i väggen!

Allt jag vill är att mitt barn ska må bra! Min fina underbara unge förtjänar hela världen!! All lycka i världen! Världens bästa uppväxt! Förtjänar ALLT ALLT ALLT!

Hur fan ska jag göra....

Gråter...

Delar av det du skriver låter som mitt förhållande. Förutom att mitt ex inte skrek då han blev arg. Han gick in i sig själv istället och kommunicerade inte med mig. Gick alltid sin egen väg utan en tanke på mig eller barnen. Ett bonus och ett gemensamt. Jag fick påminna om allt, borsta tänder, duscha, klippa naglar, ta undan efter sig och skötte alla hushållssysslor. Vi gick också till familjerådgivningen men kände väl inte att det löste nånting. Han har adhd, autism. Ett stort problem var kommunikation oss emellan. Trots att han sagt att det var viktigt att prata om sånt vi störde oss på så förminskade han alltid mina känslor. Inget sex heller. Enda som funkade var att muta med nånting. Kändes helt fel efter sexet då jag visste att han inte ens ville ha det. Men då vi väl hade det var det underbart. Nu lever jag själv med våran dotter som i framtiden kommer bo varannan vecka. Hon är under tre år och innan tre år så kommer hon bo mest hos mig. Vi har det så mkt bättre nu, jag och min dotter. Jag kan säga att jag är lycklig. Jag funderade samma som du. Ville inte bryta upp familjen och låta dottern flytta emellan och att bara träffa henne varannan vecka gör att mitt hjärta brister. Men!!! Jag kom till insikt att jag inte var en glad person längre. Varje dag var hemsk. Och jag ville inte att min dotter skulle växa upp i en olycklig familj. Nu kommer jag kunna ge henne mycket mer. En glad och livlig mamma som gör allt för henne. Försök se det positiva med en separation. Och ang. Varannan vecka. Tänkt att du kommer kunna göra bort tråkiga saker veckan barnen är hos pappan plus fokusera på dig själv och ditt välmående. Sen kommer barnen till dig och du kan lägga energi på dom. Kanske du redan storstädat, veckohandlat, gjort matlådor och gjort bort ärenden när dom kommer till dig. Du kan träna och ta hand om dig. Man skulle aldrig önska att vara ifrån barnen men du kommer blir gladare och kunna ge barnen mer än vad du gör nu. Inte vill dom växa upp i en familj där mamman och pappan bråkar och där kärlek inte finns. Du kommer fixa det här!
  • Anonym (Vill skiljas)
    Anonym (Fleex) skrev 2021-11-08 17:38:37 följande:

Delar av det du skriver låter som mitt förhållande. Förutom att mitt ex inte skrek då han blev arg. Han gick in i sig själv istället och kommunicerade inte med mig. Gick alltid sin egen väg utan en tanke på mig eller barnen. Ett bonus och ett gemensamt. Jag fick påminna om allt, borsta tänder, duscha, klippa naglar, ta undan efter sig och skötte alla hushållssysslor. Vi gick också till familjerådgivningen men kände väl inte att det löste nånting. Han har adhd, autism. Ett stort problem var kommunikation oss emellan. Trots att han sagt att det var viktigt att prata om sånt vi störde oss på så förminskade han alltid mina känslor. Inget sex heller. Enda som funkade var att muta med nånting. Kändes helt fel efter sexet då jag visste att han inte ens ville ha det. Men då vi väl hade det var det underbart. Nu lever jag själv med våran dotter som i framtiden kommer bo varannan vecka. Hon är under tre år och innan tre år så kommer hon bo mest hos mig. Vi har det så mkt bättre nu, jag och min dotter. Jag kan säga att jag är lycklig. Jag funderade samma som du. Ville inte bryta upp familjen och låta dottern flytta emellan och att bara träffa henne varannan vecka gör att mitt hjärta brister. Men!!! Jag kom till insikt att jag inte var en glad person längre. Varje dag var hemsk. Och jag ville inte att min dotter skulle växa upp i en olycklig familj. Nu kommer jag kunna ge henne mycket mer. En glad och livlig mamma som gör allt för henne. Försök se det positiva med en separation. Och ang. Varannan vecka. Tänkt att du kommer kunna göra bort tråkiga saker veckan barnen är hos pappan plus fokusera på dig själv och ditt välmående. Sen kommer barnen till dig och du kan lägga energi på dom. Kanske du redan storstädat, veckohandlat, gjort matlådor och gjort bort ärenden när dom kommer till dig. Du kan träna och ta hand om dig. Man skulle aldrig önska att vara ifrån barnen men du kommer blir gladare och kunna ge barnen mer än vad du gör nu. Inte vill dom växa upp i en familj där mamman och pappan bråkar och där kärlek inte finns. Du kommer fixa det här!

Tack för ditt svar!

Vår kommunikation är också katastrofal!

Men då pga att mannen blir arg och går till attack med sina ord.

När vi varit i rådgivning har kvinnan som hjälpt oss verkligen försökt ställa lugna frågor och göra så att båda ska få prata och få en chans att uttrycka sig men min sambo klarade inte det!

Han blev så arg och jag satt mest och grät.

Det GÅR INTE att prata med honom!

Känner han minsta lilla kritik så blir han arg DIREKT. Alltså verkligen kort stubin.

Idag kallade han mig för första gången "jävla fitta!" inför vårt barn!!!

Barnet är snart 2 år.

Detta lär ju inte vara sista gången han säger så! Han säger även inför barnen att jag förstör hans liv och att jag är "sjuk i huvudet".

För några år sedan skulle jag ALDRIG ta detta!

Jag märker hur jag tänjer på mina gränser och hur jag hela tiden säger till mig själv att "det blir nog bättre snart"..

Men ärligt? Kommer det bli det?

Jag får precis som du göra allt i hemmet. Även med hans barn! Alla hushållssysslor, kläder, påminna att duscha, klippa naglar, tvätta händerna, plocka undan efter sig, osv osv osv.

Jag tror säkert jag klarat mig varannan vecka men jag är helt ärligt rädd för att lämna mitt barn med sin pappa!

Jag känner att jag är den som står mellan att han skriker på henne eller ej.

Jag lugnar ner situationen. Jag säger åt honom att sluta när jag märker att han flippar ur.

Ibland så skriker han på henne för att hon gråter? Eller hånar henne när hon gråter.

Jag är alltid på helspänn om jag är i ett annat rum och hör att dottern börjar "bråka" eller gnälla eller gråta. Vet att han kommer tappa humöret!

Han vet inte alls hur han ska trösta henne, hur han ska handskas med henne. Så istället så blir han bara arg och frustrerad.

Samma med Hans eget barn...

Hur släpper man den kontrollen?

Känner du att ditt ex är kapabel att ta hand om båda sina barn när du inte är där? Om nu ert barn ska bo där varannan vecka...
  • Anonym (Vill skiljas)
    Mrs Moneybags skrev 2021-11-08 15:52:55 följande:

Fast det är inte upp till terapeuten om du ska skiljas eller inte. Det är ditt eget val. Du bestämmer själv. Även om det inte finns någon anledning alls har du rätt att skiljas. Terapeuter är inga gudar som vet allt eller kan allt. 

Det låter som en separation vore bra i ert fall, då får ditt barn i alla fall lugn och ro halva uppväxten istället för kaos hela tiden. 

Jag förstår att det inte är upp till terapeuten!

Men dialogen inom mig själv påverkas av det hon säger..

Är jag för känslig? Har hon rätt? Ger jag upp för lätt?

Borde jag försöka lite mer? Blir det bättre efter småbarnsåren?

Har svårt att tänka!

Behöver någon annans åsikt.. Någon som bekräftar att min känsla att separera stämmer typ...

Men när hon då säger tvärt emot så tvivlar jag..

Det är trots allt ett enormt beslut som kommer påverka resten av mitt barns liv...
  • Tow2Mater

Han tycker ju tydligen allt är fel, varfor vill han stanna med dig?

Tror du verkligen han vill ha barnet varannan vecka om ni separerar? Har han uttyckt den åsikten?

• Anonym (....)
    Anonym (Vill skiljas) skrev 2021-11-08 21:56:42 följande:
    Tack för ditt svar!

När vi varit i rådgivning har kvinnan som hjälpt oss verkligen försökt ställa lugna frågor och göra så att båda ska få prata och få en chans att uttrycka sig men min sambo klarade inte det!

Känner han minsta lilla kritik så blir han arg DIREKT. Alltså verkligen kort stubin.

Barnet är snart 2 år.

Detta lär ju inte vara sista gången han säger så! Han säger även inför barnen att jag förstör hans liv och att jag är "sjuk i huvudet".

Jag märker hur jag tänjer på mina gränser och hur jag hela tiden säger till mig själv att "det blir nog bättre snart"..

Jag får precis som du göra allt i hemmet. Även med hans barn! Alla hushållssysslor, kläder, påminna att duscha, klippa naglar, tvätta händerna, plocka undan efter sig, osv osv osv.

Jag tror säkert jag klarat mig varannan vecka men jag är helt ärligt rädd för att lämna mitt barn med sin pappa!

Jag lugnar ner situationen. Jag säger åt honom att sluta när jag märker att han flippar ur.

Ibland så skriker han på henne för att hon gråter? Eller hånar henne när hon gråter.

Jag är alltid på helspänn om jag är i ett annat rum och hör att dottern börjar "bråka" eller gnälla eller gråta. Vet att han kommer tappa humöret!

Han vet inte alls hur han ska trösta henne, hur han ska handskas med henne. Så istället så blir han bara arg och frustrerad.

Känner du att ditt ex är kapabel att ta hand om båda sina barn när du inte är där? Om nu ert barn ska bo där varannan vecka...
    Men fy va hemskt! Stackars stackars lilla barn, inte ens två år och pappan trycker ner henne... Helt fruktansvärt.
    Finns det verkligen ingen som iaf kan försöka hjälpa honom med att förstå hur illa han gör just ungarna?? Föräldrar, syskon, kompisar, den andra mamman??
    Du måste ju kunna socanmäla honom då detta handlar om psykisk misshandel och han borde inte ha någon vårdnad öht.  

Hur är relationen med det äldre barnet, klarar hon ens av att leva med honom? Har de något positivt gemensamt? 
  • Anonym (Vill skiljas)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-08 14:22:04 följande:

En enda sak: SEPARERA. Det är inte ok nånstans som han håller på, och den där idioten till terapeut som sa det ska du anmäla till patientombudet och prata med dennes chef. Det du är utsatt för är ren och skär psykisk misshandel, inget annat. Du MÅSTE LÄMNA HONOM, för din och ert barns skull! Hon lever också i den där skiten, ett misshandlat barn vid så unga år! Visste du, att bli utsatt för psykisk misshandel ger lika stora skador i ens inre som om man blir fysiskt slagen? Hjärnan reagerar likadant, man blir lika skadad mentalt. Faktiskt nästan värre, för ärr läker snabbare. Så det finns all anledning att ta ert barn därifrån, NU!

Punkt 16: www.varningstecken.n.nu/uttryck-av-verbal-misshandel

Det är ju just det jag är rädd för!

Är rädd att lämna mitt barn med honom varannan vecka!

Jag tvivlar på att jag skulle få ensam vårdnad bara av att han skriker på barnen!

Jag vill ju att hon ska träffa sin pappa och att hon ska ha en underbar relation till honom, men tyvärr ser jag inte hur det skulle kunna bli bra?

Hans barn, som inte är mitt, avgudar honom trots att han skriker på barnet.

Han är ju snäll också.

Oftast visar han barnen att han inte har tid och inte är intresserad av dem, vilket även det känns som psykisk misshandel!

Men ändå älskar barnen honom.

Men jag ser framför mig hur mitt barn kommer må dåligt psykiskt när hon blir äldre och hur hon kommer tro att det är normalt att en man beter sig såhär....

Jag vill bara skydda henne.

När jag är hör kan jag ha koll, jag kan ta det mesta med barnen och underlätta för honom så han inte blir arg. Förstår att det låter sjukt men jag känner att när jag verkligen anstränger mig här hemma och gör allt utan att klaga så funkar allt bra.

Men orkar jag det i längden?

Ska jag offra hela mig själv för mitt barn?

Förmodligen? Är det inte det man går med på den dagen man skaffar barn? Att sätta dem först?

Jag är helt lost...
  • lövet2
    Barnet är snart 2 år.

Spela in hans utbrott. Varje gång det är möjligt. Det är ju så enkelt med mobilen. Sedan behåller du inspelningarna om de skulle behövas. När ni ska separera och umgänget med dottern kommer upp till diskussion, då kan du visa socialen eller familjerätten hur pappan behandlar dig och dottern. Då kanske det kan bli övervakade besök under de första åren, tills dottern är tillräckligt gammal för att klara av honom själv.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Vill skiljas) skrev 2021-11-08 22:01:18 följande:

Jag förstår att det inte är upp till terapeuten!

Men dialogen inom mig själv påverkas av det hon säger..

Är jag för känslig? Har hon rätt? Ger jag upp för lätt?

Borde jag försöka lite mer? Blir det bättre efter småbarnsåren?

Har svårt att tänka!

Behöver någon annans åsikt.. Någon som bekräftar att min känsla att separera stämmer typ...

Men när hon då säger tvärt emot så tvivlar jag..

Det är trots allt ett enormt beslut som kommer påverka resten av mitt barns liv...

Menar du verkligen att psykologen säger att du borde försöka mer, att du är för känslig? När han har suttit och skällt på dig och du har gråtit på era terapisamtal? I så fall byt psykolog. Jag förstår inte hur det kan vara vettigt. Hur menar hon att det är ok att skrika på andra människor och att det är du som är överkänslig? Det är ju tvärtom din sambo som är överkänslig som inte tål någonting och hanterar allt med ilska. Och jag tror att det skulle vara väldigt bra för dig att gå på egna samtal där du får prata ut om dina rädslor och tankar på separation i lugn och ro. Men kanske med en annan psykolog.
  • Anonym (Fleex)

Tack för ditt svar!

Barnet är snart 2 år.

Det låter inte som att ni har ett frisk my förhållande.

Nej! Mitt ex är inte kapabel att ta hand om barn. Han kan inte ens ta hand om sig själv. Skiter i sin hygien och lever i en sanitär olägenhet. Tyvärr så kan jag inget göra. Jag skulle aldrig få ensam vårdnad Pga det och han vägrar låta henne bo här på heltid med umgänge hos honom varannan helg. Han tänker enbart på sig själv och skiter fullständigt i barnens behov och vad dom mår bra av. Men! Jag har märkt att han tar mer ansvar då inte jag är där och styr upp allt. Tyvärr alldeles för lite. Bara tråkigt att barnen, under hans veckor, kommer komma på dagis och lukta skit för att han anser inte att dom behöver duscha och att det får dom göra hos sina mammor. Det man får göra är att tänka att ungarna inte mår dåligt av att naglar inte klipps eller att huset är dammsuget och så ger man dom kärlek och hoppas att dom en dag säger att dom bara vill bo hos mamma.
  • Anonym (I)

1. Spara pengar och hitta en bostad.

2. Fixa hjälp av anhöriga och vänner som kan passa ditt barn alternativ hjälpa dig flytta.

3. Meddela honom via en lapp att ni ska separera och vilket datum du flyttar. Mannen låter farlig så du bör inte vara där fysiskt.

Därefter är det upp till honom att kräva umgänge. Var medgörlig och svara absolut inte på något annat. Spara alla hot. Om umgänge inte funkar, gör en orosanmälan.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill skiljas) skrev 2021-11-08 22:10:35 följande:
    Det är ju just det jag är rädd för!

Är rädd att lämna mitt barn med honom varannan vecka!

Jag tvivlar på att jag skulle få ensam vårdnad bara av att han skriker på barnen!

Jag vill ju att hon ska träffa sin pappa och att hon ska ha en underbar relation till honom, men tyvärr ser jag inte hur det skulle kunna bli bra?

Hans barn, som inte är mitt, avgudar honom trots att han skriker på barnet.

Han är ju snäll också.

Oftast visar han barnen att han inte har tid och inte är intresserad av dem, vilket även det känns som psykisk misshandel!

Men ändå älskar barnen honom.

Men jag ser framför mig hur mitt barn kommer må dåligt psykiskt när hon blir äldre och hur hon kommer tro att det är normalt att en man beter sig såhär....

Jag vill bara skydda henne.

När jag är hör kan jag ha koll, jag kan ta det mesta med barnen och underlätta för honom så han inte blir arg. Förstår att det låter sjukt men jag känner att när jag verkligen anstränger mig här hemma och gör allt utan att klaga så funkar allt bra.

Men orkar jag det i längden?

Ska jag offra hela mig själv för mitt barn?

Förmodligen? Är det inte det man går med på den dagen man skaffar barn? Att sätta dem först?

Jag är helt lost...
    Jag förstår helt din rädsla! Hur länge dröjer det innan han börjar misshandla dig eller henne fysiskt är däremot en större fråga. Du kan kämpa för din rätt att ha henne boende hos dig på heltid när ni väl separerat, om han ens skulle försöka med det (om inte annat för att trycka ner dig). Men du måste ta er därifrån.

Som en person sa så ska du spela in honom så ofta du kan! Men gör det diskret så klart. Du kan också börja spela in direkt när du märker att han börjar bli irriterad och lägga telefonen någonstans, då hör man hela eskaleringen. Kan vara bra för polisanmälan om misshandel (den dagen han börjar slå dig, för tro mig, det kommer!!) eller i en vårdnadstvist. Och jo, psykisk misshandel mot barn är inte ok men det är inte vårdnaden som är viktigast utan boendet, två helt olika saker.

Du och dotter måste lämna det där destruktiva hemmet, han kommer att bryta ner er allihop! Hans eget barn har redan nåt sjukt Stockholmssyndrom dessutom. Du offrar inte bara dig själv här, utan också din dotter. Det här är hennes sjuka barndom, hennes mentala hälsa som kan ta rejält med stryk av att se honom behandla dig så här, och senare emot henne också. Ta hjälp av en advokat om det så behövs, kontakta kvinnojouren osv, men ni måste därifrån.

Men när du säger att man ska sätta sina barn först - självklart! Men man måste göra det på rätt sätt.
Svar på tråden Separera med barn. Stöd. Tips? Anonyma svar ok