• Anonym (:))

Nyexaminerad undersköterska lön!

Hej!

Jag tänkte läsa undersköterska program. En fråga är :

1. om ni vet vad tjänar NYEXAMINERAD undersköterska?

2. hur många timmar jobbar man i månaden? 144 eller 160?

Jag skulle jobba nätter att tjäna mer...

Statistik visar att undersköterska tjänar ca 21-30... Vad beror det på?

Stor tack!!!

• Svar på tråden Nyexaminerad undersköterska lön!
  • Anonym (C)
    Anonym (Inte natt i vården) skrev 2021-11-13 09:08:24 följande:
    Har ett råd, och det är jobba inte natt i vården. Dels blir du knäpp av det, och dels så kommer du dö tidigare. Har haft flera kollegor som dött strax innan pensionsålder eller strax efter. Herrarna bli typ 63 och damerna typ 68 om jag skulle gissa ut ett snitt.
    ALLT nattjobb sliter hårt på kroppen helt oberoende av yrke. Lokförare tex har en genomsnittlig levnad på straxt över 65 om jag inte minns helt galet.

Det här är anledningen till varför EU lagstiftade för att nattjobb skulle vara maximerat till 30 timmar/vecka (har jag för mig).
    Men...

Det var också ett av undantagen Sverige förhandlade sig till vid inträdandet till EU. Vi är undantagna så samma tidslagar gäller oavsett dag som natt som 3-skift.

Summa summarum: man ska inte jobba natt om man vill ha ett långt liv. Oavsett yrke.
  • Anonym (C)
    Anonym (Inte natt i vården) skrev 2021-11-13 09:08:24 följande:
    Har ett råd, och det är jobba inte natt i vården. Dels blir du knäpp av det, och dels så kommer du dö tidigare. Har haft flera kollegor som dött strax innan pensionsålder eller strax efter. Herrarna bli typ 63 och damerna typ 68 om jag skulle gissa ut ett snitt.
    Du behöver inte gissa, det finns statistik...

Om man jobbar bara nattskift, t ex med sortering eller nåt sånt, hur mycket extra får man betalt?

• Anonym (f)
    Anonym (:)) skrev 2021-11-14 09:25:34 följande:

Om man jobbar bara nattskift, t ex med sortering eller nåt sånt, hur mycket extra får man betalt?

Det beror helt på vilket kollektivavtal den aretsplatsen har. Vissa har jättedålig OB, vissa har bra.
  • Stolt Farsa
    Anonym (:)) skrev 2021-11-11 10:10:59 följande:

Och en sak till, nackdelar och fördelar med att arbeta som undersköterska? Vad tycker ni?

Nu är inte jag undersköterska men min tidigare partner var det.

Fördelarna är väl följande

- kort utbildning

- lätt att få jobb

- ett framtidsyrke på det sättet att jag inte tror att robotar kommer ta över på väldigt länge

- finns möjlighet att jobba natt om man tycker att man passar bättre för det.

Nackdelar

- Kan vara ett tungt jobb rent fysiskt

- Lönen är inte särskilt hög och inte heller löneutvecklingen. Det finns ju jobb som inte kräver utbildning där man tjänar lika mycket eller t.o.m. mer.

Det är väl vad jag skulle säga. Kanske håller någon här med mig.

Kort utbildning och inte kort, det är nästan 2 år.

Finns det nån som kan säga nåt mer? :)

• Lönnsirap

1) svårt att säga exakt vad en nyexaminerade undersköterska tjänar och även hur många timmar som ska jobbas.

Oftast beror det på arbetsplatsen, var i landet det är, hur lätt det är att hitta personal och vad man förväntas göra/klara.

2) det beror på exakt arbete hur många timmar som ska jobbas och rätt ofta är det mindre än 158, men utspritt på ett trist sätt. Exempelvis kan det blandas både 6 1/2 timmarspass med 10-12 timmarspass, vilket gör en del för privatlivet

3) en stor fördel är att undersköterskor ofta kan hoppa in och jobba timmar om de beslutar sig för att göra något annat. Om man orkar och vill. Detta är också en nackdel, eftersom många faktiskt inte får en fast tjänst direkt, utan behöver harva runt nåt år.

4) En nackdel är att utbildningen är såpass lätt och kort att folk har väldigt olika respekt för den. Man anses inte välutbildad, utan det är en typisk yrkesutbildning. Fördelen är dock att man kan få bättre jobb om man faktiskt är duktig och då tjäna mer. Problemet är ofta att man då kanske behöver ytterligare utbildning för att få en fast tjänst.

• Anonym (M)
    Lönnsirap skrev 2021-11-17 08:30:08 följande:
    4) En nackdel är att utbildningen är såpass lätt och kort att folk har väldigt olika respekt för den. Man anses inte välutbildad, utan det är en typisk yrkesutbildning. Fördelen är dock att man kan få bättre jobb om man faktiskt är duktig och då tjäna mer. Problemet är ofta att man då kanske behöver ytterligare utbildning för att få en fast tjänst.
    Det här är enbart dina egna personliga värderingar och inget "man" anser generellt.
    Vad som räknas som välutbildat eller inte varierar med yrke, bransch och en mängd andra faktorer.

Att du inte har någon respekt för yrkesutbildningar i allmänhet och undersköterskor i synnerhet säger bara något om dig, inte om hur "man" ser på det generellt. Men i allmänhet så förstår inte människor att det inte är att bara kasta in kreti och pleti i vården. De förstår inte att det faktiskt krävs en hel del innanför pannbenet för att kunna möta andra människor i en situation där de behöver hjälp, som i vården.
    Det säger inget om de kvalifikationer som krävs för yrket utan det säger bara något om ser ner på yrkesutbildningen. De är helt enkelt lite korkade rent ut sagt.

De flesta arbetsgivare har idag kravet på usk-utbildning för att få tillsvidareanställning. Har du inte examen så får du jobba på timmar. Och för att kringgå las så blir dessa personer UT-lasade när dagarna börjar krypa uppåt 700. Det betyder i klartext att du som timanställd inte kommer att få ett enda till arbetspass. Ibland säger de något till dig men oftast inte.

30% av alla arbetar idag som timanställda i uskyrket. Så länge som människor inte ställer krav om tillsvidareanställning kommer detta att fortgå. Man behöver således inte acceptera timanställning om man har utbildning. Man måste våga ställa krav och vara beredd att söka annan arbetsgivare.
  • Lönnsirap
    Anonym (M) skrev 2021-11-19 07:01:16 följande:

Det här är enbart dina egna personliga värderingar och inget "man" anser generellt.

Vad som räknas som välutbildat eller inte varierar med yrke, bransch och en mängd andra faktorer.

Att du inte har någon respekt för yrkesutbildningar i allmänhet och undersköterskor i synnerhet säger bara något om dig, inte om hur "man" ser på det generellt. Men i allmänhet så förstår inte människor att det inte är att bara kasta in kreti och pleti i vården. De förstår inte att det faktiskt krävs en hel del innanför pannbenet för att kunna möta andra människor i en situation där de behöver hjälp, som i vården.

Det säger inget om de kvalifikationer som krävs för yrket utan det säger bara något om ser ner på yrkesutbildningen. De är helt enkelt lite korkade rent ut sagt.

De flesta arbetsgivare har idag kravet på usk-utbildning för att få tillsvidareanställning. Har du inte examen så får du jobba på timmar. Och för att kringgå las så blir dessa personer UT-lasade när dagarna börjar krypa uppåt 700. Det betyder i klartext att du som timanställd inte kommer att få ett enda till arbetspass. Ibland säger de något till dig men oftast inte.

30% av alla arbetar idag som timanställda i uskyrket. Så länge som människor inte ställer krav om tillsvidareanställning kommer detta att fortgå. Man behöver således inte acceptera timanställning om man har utbildning. Man måste våga ställa krav och vara beredd att söka annan arbetsgivare.

Jag använder man, just för att jag personligen inte tycker att yrkesutbildning är dåligt, men verkligen hört både det ena och andra yttras av folk som inte diskuterar vården.

Ska man välja en utbildning så är det klokt att bilda sig en uppfattning om hur yrket är, hur löneläget ser ut, och även hur branschen fungerar.

Undersköterska är inget yrke i en pytteliten bransch, utan landet har mängder av undersköterskor. Trots utbildning, så kan det vara tufft att direkt efter utbildningen få en fast tjänst. Inte om man redan innan man blev färdig jobbade och då visade framfötterna, men om man bytte bana och ej har de referenser som arbetsgivaren efterfrågar.

Att lura någon som vill utbilda sig till undersköterska att ALLA ser på yrket på ett visst sätt, eller att det är lätt att få fast jobb blir fel. Jag känner mängder av nöjda undersköterskor, men också människor som senare gått vidare tio något annat också som komplement för att få en bra tjänst.

Folk jobbar på timmar inom yrket och personligen tror jag det är ett bra yrke för att lära sig svenska än bättre. Är det svenskan man vill slipa på tror jag dock att barnskötare är än vassare. Då kommer man i yrkeslivet faktiskt jobba aktivt med språkutveckling och kommer utvecklas än mera.
  • Anonym (C)
    Lönnsirap skrev 2021-11-19 09:16:17 följande:
    Jag använder man, just för att jag personligen inte tycker att yrkesutbildning är dåligt, men verkligen hört både det ena och andra yttras av folk som inte diskuterar vården.

Ska man välja en utbildning så är det klokt att bilda sig en uppfattning om hur yrket är, hur löneläget ser ut, och även hur branschen fungerar.

Undersköterska är inget yrke i en pytteliten bransch, utan landet har mängder av undersköterskor. Trots utbildning, så kan det vara tufft att direkt efter utbildningen få en fast tjänst. Inte om man redan innan man blev färdig jobbade och då visade framfötterna, men om man bytte bana och ej har de referenser som arbetsgivaren efterfrågar.

Att lura någon som vill utbilda sig till undersköterska att ALLA ser på yrket på ett visst sätt, eller att det är lätt att få fast jobb blir fel. Jag känner mängder av nöjda undersköterskor, men också människor som senare gått vidare tio något annat också som komplement för att få en bra tjänst.

Folk jobbar på timmar inom yrket och personligen tror jag det är ett bra yrke för att lära sig svenska än bättre. Är det svenskan man vill slipa på tror jag dock att barnskötare är än vassare. Då kommer man i yrkeslivet faktiskt jobba aktivt med språkutveckling och kommer utvecklas än mera.
    Försök stå för dina egna åsikter för det är just det du pratar om. DINA åsikter baserat på de hörsägner du tagit till dig.

Vem är du splainar? Usk är Sveriges största yrkesgrupp.

Lura? Du är den enda som lurar genom att förklä DINA åsikter i termer av "man". Skärpning och skaffa dig råg i ryggen och mod nog att stå för dina åsikter.

Så du TYCKER att det är bra att människor lär sig språket genom att kasta in dem till exvis äldre? Jaha. Det är din åsikt.
    Tur att regering och AG resonerar annorlunda.
    Jag antar att du inte har något emot att bli behandlad av någon du inte kan kommunicera med?
  • Anonym (C)
    Lönnsirap skrev 2021-11-19 09:16:17 följande:

Det är exakt sådana här människor som sprider sina åsikter i termer av "man". Som anser att man kan kasta in kreti och pleti på gatan "för att lära sig svenska" som sprider just det dåliga ryktet.
    Utan er skulle det se annorlunda ut.

Får jag fråga varför du har ett behov av att se ner på en hel yrkesgrupp på det sätt du gör?
  • Lönnsirap
    Anonym (C) skrev 2021-11-19 09:30:29 följande:

Det är exakt sådana här människor som sprider sina åsikter i termer av "man". Som anser att man kan kasta in kreti och pleti på gatan "för att lära sig svenska" som sprider just det dåliga ryktet.

Utan er skulle det se annorlunda ut.

Får jag fråga varför du har ett behov av att se ner på en hel yrkesgrupp på det sätt du gör?

Jag ser inte ned på undersköterskor. Jag svarar ger TS lite tankar/åsikter, utifrån att hon funderar på att söka en utbildning med språkstudier och en yrkesutbildning.

Det är inte mina åsikter om yrket som är problemet med yrkets dåliga rykte, om man ens kan påstå att yrket har ett sådant. Det är ett brett yrke, med mängder av verksamma människor. Det finns en brist på utbildade, men samtidigt så får dessa färdigutbildad inte alltid en fast tjänst, eftersom yrket också är ett svårt hantverk och ingen vill råka anställa en idiot.

Så. Man har olika åsikter om yrket. Det är högt ansett av vissa. En bra, givande yrke, men också ett yrke som vissa föraktar.

Bara för att jag hävdar detta, betyder det inte att jag håller på och driver någon politisk agenda att baktala yrket, eller att jag ser ner på yrket. Det betyder att jag har åsikter om yrket och att jag är medveten om att andra människor har andra bilder av yrket.
  • Anonym (M)
    Lönnsirap skrev 2021-11-19 09:41:31 följande:
    Jag ser inte ned på undersköterskor. Jag svarar ger TS lite tankar/åsikter, utifrån att hon funderar på att söka en utbildning med språkstudier och en yrkesutbildning.

Det är inte mina åsikter om yrket som är problemet med yrkets dåliga rykte, om man ens kan påstå att yrket har ett sådant. Det är ett brett yrke, med mängder av verksamma människor. Det finns en brist på utbildade, men samtidigt så får dessa färdigutbildad inte alltid en fast tjänst, eftersom yrket också är ett svårt hantverk och ingen vill råka anställa en idiot.

Så. Man har olika åsikter om yrket. Det är högt ansett av vissa. En bra, givande yrke, men också ett yrke som vissa föraktar.

Bara för att jag hävdar detta, betyder det inte att jag håller på och driver någon politisk agenda att baktala yrket, eller att jag ser ner på yrket. Det betyder att jag har åsikter om yrket och att jag är medveten om att andra människor har andra bilder av yrket.
    Jo det framgår tydligt, även att du inte klarar av att stå för dina "egna tan´kar ochj åsikter" genom att uttrycka dig i "man" osv.

Sätt dig ner och reflektera lite så kanske du kommer till insikt du också om det som vi andra ser.  Du vet, sådant är inte farligt. Det är utvecklande...
  • Anonym (M)
    Lönnsirap skrev 2021-11-19 09:41:31 följande:
    Bevisa det här.
    Du påstår att detta är sant. Då finns det bevis. Presentera det.

Eller så får du faktiskt erkänna att du enbart ger luft åt dina egna åsikter, fördomar och att du ser ner på uskyrket.

När du sprider sånt här skit så har du faktiskt en agenda att svärta ner. Skulle det vara så att du gör det utan att tänka så är det bara sorgligt och berättar hur stora färdigheter du har.

Ska vi börja diskutera fördomar som finns kring människor som inte har så stora intellektuella förmågor också, det här ju faktiskt till ämnets natur.

• Lönnsirap
    Anonym (M) skrev 2021-11-19 09:56:14 följande:

Bevisa det här.

Du påstår att detta är sant. Då finns det bevis. Presentera det.

Eller så får du faktiskt erkänna att du enbart ger luft åt dina egna åsikter, fördomar och att du ser ner på uskyrket.

När du sprider sånt här skit så har du faktiskt en agenda att svärta ner. Skulle det vara så att du gör det utan att tänka så är det bara sorgligt och berättar hur stora färdigheter du har.

Ska vi börja diskutera fördomar som finns kring människor som inte har så stora intellektuella förmågor också, det här ju faktiskt till ämnets natur.

Personligen tycker jag att vi gott kan hålla oss till vilka villkor en nyexaminerad undersköterska har när den ska ut på arbetsmarknaden.

Det finns jobb inom yrket, det finns fasta tjänster, man tjänar olika mycket, folk har varnat i tråden om nattjobb, osv.

Självklart får du tro vad du vill om min syn på undersköterskor. Under mitt liv har jag säkert sagt mindre smickrande saker om någon som är undersköterska, men det betyder inte att jag ser ner på yrket, eller dess utförare.

Upplever du att jag svärtar ner yrket, gör jag kanske det, men jag försäkrar dig om att jag isåfall råkar göra detta utan någon agenda. Det är fullständigt möjligt att framföra åsikter och uppfattningar om ett yrke utan att ha tagit särskilt stark ställning i frågan.

I min värld är undersköterskor ingen homogen grupp av folk som är likadana. Det är att ha en yrkesutbildning, men också att förstås ha massa andra roller och egenskaper.
Svar på tråden Nyexaminerad undersköterska lön!