Anonym (M) skrev 2021-11-19 07:01:16 följande:
Det här är enbart dina egna personliga värderingar och inget "man" anser generellt.
Vad som räknas som välutbildat eller inte varierar med yrke, bransch och en mängd andra faktorer.
Att du inte har någon respekt för yrkesutbildningar i allmänhet och undersköterskor i synnerhet säger bara något om dig, inte om hur "man" ser på det generellt. Men i allmänhet så förstår inte människor att det inte är att bara kasta in kreti och pleti i vården. De förstår inte att det faktiskt krävs en hel del innanför pannbenet för att kunna möta andra människor i en situation där de behöver hjälp, som i vården.
Det säger inget om de kvalifikationer som krävs för yrket utan det säger bara något om ser ner på yrkesutbildningen. De är helt enkelt lite korkade rent ut sagt.
De flesta arbetsgivare har idag kravet på usk-utbildning för att få tillsvidareanställning. Har du inte examen så får du jobba på timmar. Och för att kringgå las så blir dessa personer UT-lasade när dagarna börjar krypa uppåt 700. Det betyder i klartext att du som timanställd inte kommer att få ett enda till arbetspass. Ibland säger de något till dig men oftast inte.
30% av alla arbetar idag som timanställda i uskyrket. Så länge som människor inte ställer krav om tillsvidareanställning kommer detta att fortgå. Man behöver således inte acceptera timanställning om man har utbildning. Man måste våga ställa krav och vara beredd att söka annan arbetsgivare.
Jag använder man, just för att jag personligen inte tycker att yrkesutbildning är dåligt, men verkligen hört både det ena och andra yttras av folk som inte diskuterar vården.
Ska man välja en utbildning så är det klokt att bilda sig en uppfattning om hur yrket är, hur löneläget ser ut, och även hur branschen fungerar.
Undersköterska är inget yrke i en pytteliten bransch, utan landet har mängder av undersköterskor. Trots utbildning, så kan det vara tufft att direkt efter utbildningen få en fast tjänst. Inte om man redan innan man blev färdig jobbade och då visade framfötterna, men om man bytte bana och ej har de referenser som arbetsgivaren efterfrågar.
Att lura någon som vill utbilda sig till undersköterska att ALLA ser på yrket på ett visst sätt, eller att det är lätt att få fast jobb blir fel. Jag känner mängder av nöjda undersköterskor, men också människor som senare gått vidare tio något annat också som komplement för att få en bra tjänst.
Folk jobbar på timmar inom yrket och personligen tror jag det är ett bra yrke för att lära sig svenska än bättre. Är det svenskan man vill slipa på tror jag dock att barnskötare är än vassare. Då kommer man i yrkeslivet faktiskt jobba aktivt med språkutveckling och kommer utvecklas än mera.