• Anonym (Pappa)

Hur mycket pengar på julklappar är rimligt till en 7åring?

Hallå,

Jag tänkte bara kolla vad den allmänna uppfattningen är.

Min Son har en surfplatta som han fick för 1år sen, en billigare Samsungplatta som kostade typ 1500 på förra årets BF. Nu har det visats sig att t.ex Roblox som spelas dagligen hackar på den plattan, den är alltså för dålig. Vid undersökning på vad som skulle krävas för platta för att t.ex Roblox ska flyta, så verkar det som att man ska hosta upp ca 4000kr. En ny iPad, eller en surfplatta med Android. Kanske går det att få ner priset på årets BF, men det lär knappast bli mindre än 3000kr.

Är det rimligt? 

Det skulle bli en julklapp. Men han kommer ju få julklappar från far och mor föräldrar, och jag gissar att man som förälder vill ge mer än EN julklapp.

Jag ser framför mig hur julklapparna summerar ihop uppåt närmare 8-10k och jag känner att det är orimligt att det ska kosta så mycket.

Eller?

• Svar på tråden Hur mycket pengar på julklappar är rimligt till en 7åring?
  • Anonym (AB)
    Anonym (J) skrev 2021-11-11 10:50:26 följande:
    Jag tycker inte det är rimligt att vänta ett år på en ipad om man är 7 år (såvida familjen har ekonomin till en). Det är ju som att säga till en 50- åring att "du får en fungerande smartphone om 7 år".
    Nu har 7-åringen redan en, så jag tycker inte det är orimligt. 

Varför skulle en 50-åring inte kunna köpa vad den vill när den vill? Löjligt exempel. 
  • Anonym (ME)

Det här är inte lätt och det är bara början!

Dagens barn har väldigt många dyra saker. Det är tv-spelskonsoller (inkl. kontroller och headset framöver) och allt dyrare spel och sen köp i spelen dessutom, plattor, dator, mobiler (här har många dyra Iphones), cyklar, elsparkcyklar osv. De som idrottar behöver med åren allt dyrare tillbehör beroende på sport, vissa vill ha märkeskläder för att passa in i kompisgäng osv. 

Hälften av sakerna ovan har köpts utanför födelsedag/jul. Vissa saker har blivit julklapp eller födelsedagspresent. Och vissa saker han han fått köpa av pengar han fått från släkten. Så det vi ger har varit lite behovsstyrt. När han fått något dyrt så har vi också sagt att han inte kan förvänta sig flera dyra paket (men dock ändå få paket) och att det inte är så varje år. 

Men när barnet är så pass ungt och inte förstår att en Ipad kan vara så dyr så känns det hårt att inte ge något annat. Det borde ju kunna gå att köpa några billigare saker som ändå kan uppskattas. Han är ju fortfarande i åldern då kvantitet går före kvalitet. Och det är inte lätt att förstå att Roblox kräver kvalitet. 

Eller att Ipaden tillhör familjen men lånas främst ut till honom. 

• Anonym (ooo)
    Anonym (Pappa) skrev 2021-11-11 09:53:24 följande:

Hallå,

Jag tänkte bara kolla vad den allmänna uppfattningen är.

Min Son har en surfplatta som han fick för 1år sen, en billigare Samsungplatta som kostade typ 1500 på förra årets BF. Nu har det visats sig att t.ex Roblox som spelas dagligen hackar på den plattan, den är alltså för dålig. Vid undersökning på vad som skulle krävas för platta för att t.ex Roblox ska flyta, så verkar det som att man ska hosta upp ca 4000kr. En ny iPad, eller en surfplatta med Android. Kanske går det att få ner priset på årets BF, men det lär knappast bli mindre än 3000kr.

Är det rimligt? 

Det skulle bli en julklapp. Men han kommer ju få julklappar från far och mor föräldrar, och jag gissar att man som förälder vill ge mer än EN julklapp.

Jag ser framför mig hur julklapparna summerar ihop uppåt närmare 8-10k och jag känner att det är orimligt att det ska kosta så mycket.

Eller?

Rimligt beror ju på hur mycket pengar ni som familj har att lägga på julklappar. Det spelar ingen roll vad andra svarar. En har inte råd alls, och kommer svara att det är på tok för mycket pengar, en annan tvärtom. 

Vill han spela just roblox, och ni föräldrar tycker att han ska få det - ja vad är då lösningen? 
    Be någon (rik) släkting stå för halva? 
  • Snömamman

Vi köpte i slutet en ny iPad då min gamla, 10 år gammal, inte fungerade längre eftersom den var kompatibel med så gamla ios.

Vi köpte en begagnad från iXpress som kollar igenom, rensar upp och fixar till dem och sen klassar vilket skick de är i.

Vi köpte en iPad Air 2 för ca 3000. Det är fortfarande mycket pengar men känns ändå ok.

Våra barn är 5 och 9 år och ingen av dem har några problem alls att förstå att om man får nåt ovanligt dyrt nån gång så blir det förmodligen ännu mindre än vanligt vid nästa tillfälle.

Lillasyster har i och för sig ingen aning om värdet. Hon reflekterar aldrig över pris på den glittriga enhörningspennan vs. Legot hon får. Det hon tycker ser roligast ut just när hon öppnar (senast enhörningspennan) är det med störst värde.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (ooo) skrev 2021-11-11 11:27:15 följande:

Rimligt beror ju på hur mycket pengar ni som familj har att lägga på julklappar. Det spelar ingen roll vad andra svarar. En har inte råd alls, och kommer svara att det är på tok för mycket pengar, en annan tvärtom. 

Vill han spela just roblox, och ni föräldrar tycker att han ska få det - ja vad är då lösningen? 

Be någon (rik) släkting stå för halva? 

Problemet är inte att ha råd eller inte (för oss) mitt problem ligger i att jag tycker det blir orimligt mycket pengar på presenter.

Lösning här då är väl som några skrivit att inte se det som en julklapp, utan som nått som behövs och likställs med typ kläder.
  • Anonym (Maria)

Så mycket pengar skulle jag aldrig lägga.
    Jag skulle nog ha budget för det men alltså ärligt. 8-10k julklappar till ett litet barn? Hur tänker ni att detta barn ska få lära sig värdet av saker?
    Man behöver inte en ny padda varje år eller en ny mobil.

I vår familj så är inte heller värdet det som är relevant. Barnen är i olika åldrar, önskar olika saker och har olika behov. Ena önskar sig bland annat några små ponnyhästar, en Frost-docka och hårtofsar. Hon får 8 paket, värde kanske 600kr totalt = jättenöjd och glad med alla sina småsaker.
    Andra valde vi från listan ett par playstation-spel, coola kalsonger, hårgele och ett par hörlurar. Just det året blev värdet  ca 1100kr. Dubbelt så mycket som lillasyrran. Men det är inget som dom just nu reflekterar över. Ingen av dem får exakt allt de önskat för att de vet att saker och ting har ett värde. Och oberoende av vad varje sak har kostat mig som förälder så är nöjdhetsgraden exakt densamma hos dem båda.

Eftersom vi sparar både åt barnen och även har separata konton "för" barnen så har vi koll på rättvisan dem emellan. Helt övertygad om att det jämnar ut sig i slutet. Men rättvist behöver inte betyda att två personer får exakt samma sak. 

• Anonym (J)
    Anonym (AB) skrev 2021-11-11 10:53:44 följande:

Nu har 7-åringen redan en, så jag tycker inte det är orimligt. 

Varför skulle en 50-åring inte kunna köpa vad den vill när den vill? Löjligt exempel. 

7-åringen har ingen fungerande (till Roblox).

Du förstod visst inte alls liknelsen. Att vänta på något i ett år är en orimligt lång tid för en 7-åring (om pengarna finns).
  • Anonym (AB)
    Anonym (J) skrev 2021-11-11 13:04:27 följande:

Du förstod visst inte alls liknelsen. Att vänta på något i ett år är en orimligt lång tid för en 7-åring (om pengarna finns).
    Och? Måsta barn få allt de pekar på bara för att pengarna finns? Är det en rättighet att spela Roblox?
  • Anonym (VÄNTA)

Jag skulle råda dig att vänta till __mellandagarna__med att köpa en ny platta. Black Friday är rysk roulette då många butiker luras med priserna. I mellandagarna är det mycket ute på nätet och till bättte priser i olika facebook grupper, blocket m.m Se dock till att träffa personen som säljer varan!!!

Då din son kommer att bli äldre så skulle jag rekommendera en laptop eller en vanlig dator. Barn på 7 år behöver inte en speldator för 10 000 och upp. En gaming dator är för dem som spelar mycket dpel som kräver hög och snabb presranda samt om de streamar när de spelar.

Det finns bra laptops som klarae av många spel.

Har laptopen en HDMI utgång så jan man koppla den till tv-n och spela på tv-n.

• Anonym (J)
    Anonym (AB) skrev 2021-11-11 13:42:18 följande:

Och? Måsta barn få allt de pekar på bara för att pengarna finns? Är det en rättighet att spela Roblox?

Det är väl inte det saken handlar om överhuvudtaget?
  • elin1989
    Anonym (J) skrev 2021-11-11 13:04:27 följande:

Det tycker inte jag alls är orimligt. Min 7-åring har sparat sen sin födelsedag till en playstation 5. Det är ett år sen nu (fyller 8 på måndag). Det är ju inte som att han inte har fått något annat på ett år eller fått göra något kul, men när han har fått pengar av släktingar eller fått veckopeng då och då så har han sparat de pengarna för att köpa konsolen. Det är väl ganska rimligt att om man vill ha en större grej så får man spara till den, tycker det är en bra grej att lära barn. Jag som vuxen får ju inte allt jag pekar på precis när jag vill ha det heller!
  • Studentpappa

Jag skulle tycka att det är rimligt om han gillar att spela och den som finns inte funkar med det han vill använda den till. Går ju alltid att köpa en från swappie el.dyl.

Dottern vill ha en ny mobil men jag tycker inte det är något större fel på den hon har, men alla i klassen har nyare etc. ja ni vet hur det brukar låta. Så jag har sagt att sparar hon ihop till halva så köper jag en åt henne, och lyckas hon med det så blir det förmodligen en restaurerad. Men det är ju för att jag inte vill att hon ska få allt hon ber om, men när hon växte ur sin cykel så köper jag ju en ny åt henne utan förhandling. Då fanns ju ett uppenbart behov. 

Vi har haft samma Ipad mini i typ 8 år eller något så dom håller ju länge även om det kanske inte funkar så länge om man spelar värre spel. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (2barnsmor)

Vi gav 5000 kr i bidrag till en ny speldator till tonåringen. Fick inte ens ett tack...

Tydligen var det inte bra nog eftersom han ville ha datorn nu nu nu....

Han fick sammanlagt 12000 kr av oss föräldrar, farföräldrar, farbror... men den datorn han ville ha kostade 25000 kr...

Det positiva av detta bortskämda beteende-tonåringen har på eget initiativ sommarjobbat två somrar.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (2barnsmor) skrev 2021-11-11 15:39:20 följande:

Vi gav 5000 kr i bidrag till en ny speldator till tonåringen. Fick inte ens ett tack...

Tydligen var det inte bra nog eftersom han ville ha datorn nu nu nu....

Han fick sammanlagt 12000 kr av oss föräldrar, farföräldrar, farbror... men den datorn han ville ha kostade 25000 kr...

Det positiva av detta bortskämda beteende-tonåringen har på eget initiativ sommarjobbat två somrar.

Som jag skrev ovan, en dator som går att spela spel på är inte billig... Jag kan tänka mig att köpa surfplatta, mobil, tvspelskonsoller. Men en speldator, där drar jag gränsen. En tonåring vill spela de mest hajpade spel som finns, och 25k är förmodligen tillochmed billigt, jag har vuxna vänner som är datanördar och köper ny dator för det dubbla.

Så det är nått de får lägga pengar på själva när de är vuxna.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Pappa) skrev 2021-11-11 15:53:25 följande:
    Som jag skrev ovan, en dator som går att spela spel på är inte billig... Jag kan tänka mig att köpa surfplatta, mobil, tvspelskonsoller. Men en speldator, där drar jag gränsen. En tonåring vill spela de mest hajpade spel som finns, och 25k är förmodligen tillochmed billigt, jag har vuxna vänner som är datanördar och köper ny dator för det dubbla.

Så det är nått de får lägga pengar på själva när de är vuxna.
    Man behöver verkligen inte en dator för 25' för att kunna spela Minecraft eller Roblox. 
  • fjanten
    Mrs Moneybags skrev 2021-11-12 09:23:10 följande:

Man behöver verkligen inte en dator för 25' för att kunna spela Minecraft eller Roblox. 

Nej, verkligen inte.

Hur teknisk är du annars TS? Möjligheten finns ju att köpa en beggad dator (stationär) och byta ut lite delar, t.ex. grafikkort m.m. Då kan ni ju få en ganska bra dator hyfsat billigt som DEFINITIVT klarar minecraft, roblox och annat!
  • Skärgårdsman

Både roblox och minecraft går bra att spela på en chromebook (kanske inte så bra på de allra billigaste).

Vi har gjort så att när barnen önskat sig dyrare saker går vi ihop med mor-/farföräldrar o ger det gemensamt. Vi har alltid förklarat sen de var mindre att om man får något väldigt dyrt så kan man inte förvänta sig så många fler klappar/presenter utan det blir mest lite billigare saker.

• Kvittning

Mitt spontana svar baserat på trådstarten är att nej, det är inte vettigt att köpa en ny surfplatta så snart efter den förra. 

Men sedan när du skriver att ni inte har datorer och surfplattor i familjen och att den nuvarande kan ärvas av lillasystern så tycker jag snarare att det är en bra lösning att köpa en ny och skänka bort den gamla till syrran. 

Jag tycker inte man ska haka upp sig för mycket på prislappen. Vi försöker aktivt att hålla nere julklappar, framförallt sett till antal. 

Barnen får varsin stor julklapp och sedan ca 3 mindre och ca 2-3 som de får tillsammans (t.ex. spel). 

Den stora julklappen kan kosta från 1000-5000 beroende på behov som finns just då. 

Kan tillägga att de utöver det får 2-3 klappar till av mor- och farföräldrar till ett totalt värde av ca 1000-1500 per barn (antal och summa på totalen, inte från respektive part). Så totalt får de normalt ca 8 egna klappar och 2 gemensamma. 

Vi har pratat mycket med barnen om att det är bättre att få några väl utvalda paket man verkligen blir glad för än en hög med skit som man har kul med i några veckor och som  man sedan lessnar på eller att det går sönder. Och de håller helt med om det och blir verkligen glada för varje sak de får. 

• Anonym (Pappa)
    Mrs Moneybags skrev 2021-11-12 09:23:10 följande:

Men, snacka om off topic... Jag har aldrig påstått något sådant. Jag sa att en speldator som ska gå att spela de mest hajpade spelen på kräver en helt annan budget. Som svar till kommentaren om tonåringen som ville köpa speldator.

Mina barn är fortfarande små, och det är surfplatta de vill ha för att kunna sitta där vi andra är, i tv soffan eller bilen och samtidigt ha den, när vi vuxna kör bil eller tittar på nyheter. Inte ens min 7åring vill sitta ensam på sitt rum och spela tv-spel... Han vill vara där alla andra är, så en stationär dator är helt uteslutet att köpa.
Svar på tråden Hur mycket pengar på julklappar är rimligt till en 7åring?