• Anonym (Orolig)

Gravid, ska man känna såhär?

Jag är 35 år, barnfri, ordnat liv, ekonomi och akademisk utbildning. Har ett arbete där jag möter och samtalar med barn dagligen. Tänkte att barn var nästa steg, att jag hade blivit en bra förälder och att allt det andra skulle komma av sig självt.

Jag och min sambo hade oskyddat sex och jag blev gravid nästan direkt. Sedan jag plussade i fredags (är i vecka 4) har jag levt i total förnekelse och känner mig genuint olycklig. Jag trodde jag skulle bli glad, men det känns som jag går runt i en levande mardröm. Det känns hemskt, men jag hoppas på missfall. Jag kan inte ens säga ordet "gravid", det kryper i hela kroppen.

Jag älskar att samtala och arbeta med barn.. MEN.. Jag har ALDRIG haft en tillstymmelse till barnlängtan. Jag har aldrig känt ett sug efter att hålla en bebis. Jag har inte ens velat ha husdjur för tanken på att organisera mitt liv runt något annat har alltid känts asjobbig.

Jag gillar myskvällar, tycker inte om att gå ut eller ger upp några speciella hobbys eller så. Jag trivs i relationer och vill gärna vara på team med någon. Jag vill bara inte det här trots att allt på pappret ser så rätt ut.

Utöver detta har min sambo svår ADHD. Som liten hade han en egen elevassistent och fick sedan gå på resursskola. Även jag har diagnosen (dock mycket mild, de flesta känner inte till den). En majoritet av släkten på bägge sidor av familjen har även ADHD. Det här oroar mig också, för jag är rädd att min sambo inte skulle mäkta med ett barn med så stora behov som vi mycket väl kan få, och sedan lämna mig ensam i detta. Han har svårt att få ihop vardagen som det är, ofta hamnar det mesta på mig även om det inte är så han vill ha det.

Jag förstår att man kan få kalla fötter, men ska man verkligen känna såhär? Har jag begått ett hemskt misstag? Hur vet man ifall man kommer ångra sitt föräldrarskap?

• Svar på tråden Gravid, ska man känna såhär?
  • Anonym (J)

Du verkar verkligen barnfri. Finns ingen poäng med att skaffa barn om man inte till 110% verkligen vill, och känner att det skulle ge nånting. Du verkar väldigt nöjd med ditt liv som det är.

Och hur blir livet om du och sambon separerar? Kan du samarbeta med honom som ex i flera år? Barnet kanske får svårigheter, är du beredd att ta det ensam?

Jag hade definitivt avslutat graviditeten i ditt läge.

• Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-14 12:22:35 följande:

Jag har aldrig haft barnlängtan. Tvärtom har jag hatat barn ända sedan innan puberteten. Sen blev det dags att bestämma sig, och jag funderade på hur jag ville att min framtid skulle se ut. Pratade också med en bekant som jag vet har samma inställning som mig, men som ändå har barn, och hen försäkrade mig att det är helt annorlunda med egna barn, och det kan jag verkligen skriva under på. Mitt barn är det underbaraste som finns, det absolut bästa i mitt liv, jag älskar hen så otroligt mycket. Under graviditeten kände jag aldrig någon som helst koppling till den lilla klumpen i magen, den bara fanns liksom. Men jag kände mig nöjd med att få hen på bröstkorgen efter förlossningen. Ingen omvälvande kärlek som slog till men definitivt bara positivt.

Jag tror inte man måste ha nån jättelängtan osv, bara man vet vad man vill med sitt liv så blir det bra. Men om du blir lämnad ensam är jag säker på att du fixar det också. Många gånger kan det faktiskt vara lättare, när man slipper ha en annan vuxen omkring sig som mest gör situationen tyngre.

Många ångrar föräldraskapet. Jag skulle absolut inte rekommendera TS att chansa. Det är ett barns liv och välmående vi snackar om här. Det chansar man inte med.
  • GGN
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-15 12:47:05 följande:

Idag ska jag kontakta gyn och efterfråga kuratorstid för att diskutera mina känslor och en eventuell abort.. Jag är ihållande nedstämd och blir bara räddare och räddare. Hur länge brukar man behöva vänta på en tid? Någon som vet?

Kan rekommendera kirurgisk abort, men det finns väl för- och nackdelar med båda metoder.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2021-11-16 10:43:33 följande:
    Många ångrar föräldraskapet. Jag skulle absolut inte rekommendera TS att chansa. Det är ett barns liv och välmående vi snackar om här. Det chansar man inte med.
    Och det gjorde inte jag heller.
  • Vandraren80
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-14 12:13:08 följande:

Jag är 35 år, barnfri, ordnat liv, ekonomi och akademisk utbildning. Har ett arbete där jag möter och samtalar med barn dagligen. Tänkte att barn var nästa steg, att jag hade blivit en bra förälder och att allt det andra skulle komma av sig självt.

Jag och min sambo hade oskyddat sex och jag blev gravid nästan direkt. Sedan jag plussade i fredags (är i vecka 4) har jag levt i total förnekelse och känner mig genuint olycklig. Jag trodde jag skulle bli glad, men det känns som jag går runt i en levande mardröm. Det känns hemskt, men jag hoppas på missfall. Jag kan inte ens säga ordet "gravid", det kryper i hela kroppen.

Jag älskar att samtala och arbeta med barn.. MEN.. Jag har ALDRIG haft en tillstymmelse till barnlängtan. Jag har aldrig känt ett sug efter att hålla en bebis. Jag har inte ens velat ha husdjur för tanken på att organisera mitt liv runt något annat har alltid känts asjobbig.

Jag gillar myskvällar, tycker inte om att gå ut eller ger upp några speciella hobbys eller så. Jag trivs i relationer och vill gärna vara på team med någon. Jag vill bara inte det här trots att allt på pappret ser så rätt ut.

Utöver detta har min sambo svår ADHD. Som liten hade han en egen elevassistent och fick sedan gå på resursskola. Även jag har diagnosen (dock mycket mild, de flesta känner inte till den). En majoritet av släkten på bägge sidor av familjen har även ADHD. Det här oroar mig också, för jag är rädd att min sambo inte skulle mäkta med ett barn med så stora behov som vi mycket väl kan få, och sedan lämna mig ensam i detta. Han har svårt att få ihop vardagen som det är, ofta hamnar det mesta på mig även om det inte är så han vill ha det.

Jag förstår att man kan få kalla fötter, men ska man verkligen känna såhär? Har jag begått ett hemskt misstag? Hur vet man ifall man kommer ångra sitt föräldrarskap?

Är själv barnlös (man), av eget val. Det här med att barn skulle vara "nästa obligatoriska steg i livet" är något normer och sociala konstruktioner trycker på oss. Alltför många stannar inte upp och frågar sig själv "vill jag verkligen det här? Är detta rätt för MIG?"

Tänk såhär... Det är ett liv som du (eller ni) ska ha ansvar för under de kommande 18 åren eller längre. Det är ert ansvar att guida denna varelsen till att bli en fungerande person. All er ekonomi, tid, och energi kommer att gå till denna person före er själva, dygnet runt, 365 dagar/år.

Jag känner ju att för det första bör man själv vara mer eller mindre fullt fungerande och "väl ihopsatt" som människa, och framför allt måste man verkligen vilja det.

Att ge sig in i en sådan här grej bara för att "alla andra gör det" eller för att man ser det som nästa punkt på någon slags figurativ livslista är ju bara dömt att misslyckas.

I slutändan så är det bara du som vet vad som är rätt för dig (samma sak gäller din partner såklart).
  • GGN

Föreslår att du går med i Barnfri (eller vad den heter) på Facebook och bollar dina tankar där. Finns även en bra podd, Barnfrihet.

• Anonym (Orolig)

Kom plötsligt ihåg min gamla tråd och tänkte ge er alla en uppdatering ett par år senare. Jag behöll barnet och har idag en underbar liten flicka som snart fyller två. Hon är ett milt och snällt barn, oerhört söt och min sambo är en fantastisk pappa som verkligen växt med uppgiften. Han har aldrig mått så bra som han mår nu och jag mår också bra. Jag är en glad och jättebra mamma. Nu är jag gravid igen med vår son och den här gången väntar jag honom med glädje. 

Den första månaden av min graviditet med dottern var nattsvart och jag bara grät. Jag kom ur min oro genom att ställa mina farhågor mot väggen och ta upp dem med min sambo. Jag var livrädd att hamna i en kvinnofälla, att ge upp allt som var jag medan sambon skulle få ha sitt liv intakt. Jag var rädd för att känna mig berövad på mitt liv och ännu räddare att jag skulle skuldbelägga mitt barn för det, för det hade varit så otroligt orättvist mot henne.Tack och lov släppte det. Sambo och jag planerade föräldraledigheten väldigt jämlikt (jag var åter på halvtid redan efter fem månader och sen delade vi lika på tiden) Jag blev okej med att inte knyta an till fostret i magen och förstod att det berodde på att jag inte kunde föreställa mig själv som förälder och inte var en prognos för hur jag skulle känna sen.

Jag är så glad att det blev som det blev för mig. 

• Anonym (Orolig)
    Sniffmusen skrev 2024-06-04 15:49:11 följande:

Gör abort, för barnets skull.

Tror du missat mitt senaste inlägg. Det var nästan tre år sedan jag skrev detta och jag lämnade en liten uppdatering i tråden. 😊
  • Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-04 15:29:16 följande:

Kom plötsligt ihåg min gamla tråd och tänkte ge er alla en uppdatering ett par år senare. Jag behöll barnet och har idag en underbar liten flicka som snart fyller två. Hon är ett milt och snällt barn, oerhört söt och min sambo är en fantastisk pappa som verkligen växt med uppgiften. Han har aldrig mått så bra som han mår nu och jag mår också bra. Jag är en glad och jättebra mamma. Nu är jag gravid igen med vår son och den här gången väntar jag honom med glädje. 

Den första månaden av min graviditet med dottern var nattsvart och jag bara grät. Jag kom ur min oro genom att ställa mina farhågor mot väggen och ta upp dem med min sambo. Jag var livrädd att hamna i en kvinnofälla, att ge upp allt som var jag medan sambon skulle få ha sitt liv intakt. Jag var rädd för att känna mig berövad på mitt liv och ännu räddare att jag skulle skuldbelägga mitt barn för det, för det hade varit så otroligt orättvist mot henne.Tack och lov släppte det. Sambo och jag planerade föräldraledigheten väldigt jämlikt (jag var åter på halvtid redan efter fem månader och sen delade vi lika på tiden) Jag blev okej med att inte knyta an till fostret i magen och förstod att det berodde på att jag inte kunde föreställa mig själv som förälder och inte var en prognos för hur jag skulle känna sen.

Jag skrev ett ganska tufft svar då, tyckte det kändes så oansvarigt att ha sex utan skydd när man inte vill ha barn. 

Men ändå kul att läsa din uppdatering och att det går så bra. Bra att ni vågade behålla. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (S) skrev 2024-06-04 16:07:31 följande:

Jag skrev ett ganska tufft svar då, tyckte det kändes så oansvarigt att ha sex utan skydd när man inte vill ha barn. 

Men ändå kul att läsa din uppdatering och att det går så bra. Bra att ni vågade behålla. 

Ja, alltså vi ville ju ha barn. Annars hade vi inte gjort som vi gjorde. Jag vet på dagen när jag har ägglossning osv och hade aldrig blivit gravid av "misstag" eller slarv. Så döm min förvåning när jag plussade, trodde jag skulle bli jätteglad och istället bara grät. Fattade ingenting då jag inte förstod var känslorna kom ifrån först. 

Jag hade varit lika lycklig utan barn också, men det hsde varit ett helt annat liv. Dottern ligger och sover bredvid just nu och jag vet inte hur jag någonsin skulle kunna vara utan henne.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-04 15:29:16 följande:

Kul att det gick bra för dig :) Men måste bara säga att alla barn är inte likadana så att du vet det nu när du skaffar ett till .. Vill säga det till alla andra som läser också och kanske är osäkra och känner som du gjorde i början. Det blir inte alltid som det blev för dig med ett milt och snällt barn.

Jag fick mitt tredje ungefär samtidigt som du , han är också 2 år nu, är ungefär i samma ålder som du också . Har två döttrar sen innan.. och kan ju säga att sonen är inte ett milt och snällt barn :) Han är helt underbar och jag älskar honom så jag skulle kunna gå sönder men han kör slut på mig. Han trotsar, slåss , springer iväg osv.. och det är normalt också . Hans pappa var likadan tydligen .Det här var nog mest till andra som läser , det blir inte alltid sådär perfekt som du TS beskriver. Barn är ofta jobbiga och det är ok också. 

Och man kan dessutom få ett barn med särskilda behov eller någon sjukdom också , det vet man aldrig .Och man kan själv drabbas av förlossningsdepression till exempel. Nu blev det ju bra för dig men tycker egentligen inte man ska skaffa barn om man inte verkligen vill det och man ska inte tänka att allt alltid blir helt perfekt och rosenskimrande när barnet väl är fött. 

Svar på tråden Gravid, ska man känna såhär?