• Thu 18 Nov 2021 19:57
    2473 visningar
    3 svar
    3
    2473

    Obefogade orosanmälningar

    Hej på er. Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt. Jag har ett barn med en tidigare och ett med min nuvarande.

    I november 2020 inkom det en orosanmälan, anonym från ?granne? som sa att vi inte stimulerar våra barn genom att gå ut med dom varje dag, att vi är skygga, har persienner neddragna dygnet runt (vi har inga persienner ens) och att grannen är orolig för barnen. Vilket inte stämmer alls och som jag misstänkte var mitt ex då han gjort två orosanmälningar på mig innan i liknande syfte (att få hela vårdnaden om sonen då han inte tålde att jag lämna honom, sedan dess har han aktivt velat hämnas på mig)

    Vi fick samtal och det lades ner direkt.

    Sedan kom en ny anonym orosanmälan, gällande missbruk. Då jag haft en period i mitt liv med missbruk lång tid tillbaka så satte de igång en utredning direkt och satte både mig och sambon på urinprov två gånger i veckan. Vi gick med på det, vi bad om att få lämna så fort som möjligt för att bevisa att vi inte hade någon missbruksproblematik och att detta var mer djävulskap från mitt ex. 4 månader 2 gånger i veckan lämnade vi utan att missa en enda gång. Alla negativa.

    Det sluta dock inte där, under tidens gång fortsatte det ramla in orosanmälningar. Totalt sex stycken från november till april. Dom förlängde utredningen, dom förlängde våra UP med en extra månads Orosanmälningarna grunda sig nu på att vi missbrukar, slår barnen, slår varandra etc. Helt brutala anklagelser.

    Pappan till äldsta tog tillfället i akt och lämna inte ut sonen till mig med tanke på alla orosanmälningar, trots att vi motbevisade precis allt. Han passa även på att stämma mig på umgänge och vårdnad i samma veva.

    Soc såg på oss som att vi hade problem, trots att vi inte hade det. Barnen utvecklas väl, följer sina kurvor, är stimulerade etc. Men dom ville sätta in familjebehandlare akut så vi motsatte oss inte det heller för att bevisa att vi är lämpliga föräldrar och vi är absolut mottagliga för att sänka deras oro. Vi fick gång på gång på gång förklara oss trots att vi gjorde allt dom bad om. Dom verka dock lyssna mer på orosanmälningarna än det vi gjorde. Jag hävda flera gånger att detta till stor sannolikhet är mitt ex som håller på och anmäler, annars hade förskolan reagerat och BVC också för den delen. De värsta är att soc tog ej kontakt med BVC eller något sånt som kunde styrka att vi ?skötte? oss och att dom inte var efter i utvecklingen som det också stod.

    I oktober lades allt ner, nästan ett år senare. Vi hade familjestöd till oktober och uppföljning, dom sa direkt att oron är inte grundad alls och att vi funkar bra som en familj, barnen är extremt trygga etc. Dom märkte detta redan tidigt och stöttade oss till 1000 med tanke på att det var extremt krävande psykiskt att få alla dessa orosanmälningar på oss.

    Idag fick jag ett sms från socialen om att det inkommit en ny orosanmälan på min äldsta som bor hos sin pappa och hos mig varannan helg. Hon skickade smset kvart i sex ikväll och bad mig ringa upp imorgon, vilket lämna mig i extrema katastroftankar att vi ska få gå igenom ett likadant helvete igen. Jag har ett slags trauma efter att fått försvara oss i nästan ett års tid och blivit totalt analyserade och mer eller mindre kränkta på hur dom skötte allt.

    Jag är nästan säker på att det är ännu ett försök att smutskasta mig, då jag och pappan till äldsta ska till huvudförhandling om vårdnad o boende tidigt nästa år. Inte ens en månad lugnt fick vi utan att det skulle komma något nytt. Sen vet jag ju inte vad det står i orosanmälan, eller vad han ens kan använda då äldsta knappt bor hos mig. Men skulle det vara en ny igen - går det att anmäla på något sätt? Det måste räknas som trakasserier, förtal eller vad som när han hittar på massa saker som inte stämmer? Ska vi behöva ha 3 månaders utredningar som avlöser varandra varje år nu?

    Jag kände hur musten bara gick ur mig, så som vi kämpat och hållt ihop som familj och försöker läka från allt som sagts och gjorts så BÖRJAR DET OM. Är dessutom höggravid och ska ha en bebis när som helst, hur ska man orka?

    Nån som varit med om liknande? Jag går fan sönder..

  • Svar på tråden Obefogade orosanmälningar
  • Thu 18 Nov 2021 20:40
    #1

    Detta ofog till "orosanmälningar" används ofta som verktyg i smutsiga vårdnadstvister.

    Trösta dig med att Soc lyckats genomskåda det hela och backar dig/er.

    Om du lyckas bevisa att det är exet som skickat in alla dessa så är det absolut något som tingsrätten kommer ta in... Men det är ju ofta svårt eftersom dessa trakasserier, förtal ocg försök till smutskastning oftast kommer in "anonymt".

    Jag har själv nu genomgått 3 fullfjädrade soc-utredningar och en vårdnadstvist som gick till hovrätten sen min skilsmässa för snart 2 år sen.
    Mitt ex kör dock inte med anonyma orosanmälningar, så jag har på papper vart de kommer ifrån.

    Jag har dock inga bra tips på hur man hanterar sitt eget mående genom detta, men kämpa på lyft blicken och inse att detta med barn är inget kort race, det är ett marathon.

  • Thu 18 Nov 2021 20:49
    #2
    Anonvm skrev 2021-11-18 20:40:07 följande:

    Detta ofog till "orosanmälningar" används ofta som verktyg i smutsiga vårdnadstvister.

    Trösta dig med att Soc lyckats genomskåda det hela och backar dig/er.

    Om du lyckas bevisa att det är exet som skickat in alla dessa så är det absolut något som tingsrätten kommer ta in... Men det är ju ofta svårt eftersom dessa trakasserier, förtal ocg försök till smutskastning oftast kommer in "anonymt".

    Jag har själv nu genomgått 3 fullfjädrade soc-utredningar och en vårdnadstvist som gick till hovrätten sen min skilsmässa för snart 2 år sen.

    Mitt ex kör dock inte med anonyma orosanmälningar, så jag har på papper vart de kommer ifrån.

    Jag har dock inga bra tips på hur man hanterar sitt eget mående genom detta, men kämpa på lyft blicken och inse att detta med barn är inget kort race, det är ett marathon.


    Tack för ditt svar. Det enda bevis jag har är att han skrivit liknande sms som det står i orosanmälningarna. Men med tanke på att det är anonyma kan jag ju inte bevisa det till hundra procent. Dock har han hävdat att jag missbrukat droger och alkohol under min graviditet samt att våran son kom ut med abstinensbesvär vilket han inte gjorde och det står inget sånt i förlossningsjournalen utan det är något han hittat på, det är ett bevis jag har på att han försöker smutskasta mig men vet inte hur långt det räcker.

    Tur att din inte kör med anonyma, önska mitt ex var så pantad så han gjorde det. Hur gick det med vårdnadstvisten om jag får fråga?
  • Thu 18 Nov 2021 21:04
    #3
    wicha skrev 2021-11-18 20:49:28 följande:
    Tack för ditt svar. Det enda bevis jag har är att han skrivit liknande sms som det står i orosanmälningarna. Men med tanke på att det är anonyma kan jag ju inte bevisa det till hundra procent. Dock har han hävdat att jag missbrukat droger och alkohol under min graviditet samt att våran son kom ut med abstinensbesvär vilket han inte gjorde och det står inget sånt i förlossningsjournalen utan det är något han hittat på, det är ett bevis jag har på att han försöker smutskasta mig men vet inte hur långt det räcker.

    Tur att din inte kör med anonyma, önska mitt ex var så pantad så han gjorde det. Hur gick det med vårdnadstvisten om jag får fråga?
    Du har jurist/advokat som representerar dig i vårdnadstvisten hoppas jag?
    Har du skriftlig kommunikation från ditt ex som överensstämmer med anklagelser i anonyma orosanmälningar så kan det absolut läggas fram, det lär ju i alla fall skapa misstanke?
    Eller så finns det risk att det baktänder och det får dig att framstå som att det är du som försöker svartmåla exet, det blir en balansgång. Rådgör med ditt juridiska ombud.

    Jag fick mitt yrkande på fortsatt gemensam vårdnad och växelvist boende för barnen igenom.
    Ingenting fungerar smärtfritt dock, men jag får ha barnen hos mig varannan vecka i alla fall, vilket är det viktigaste för mig. Att jag själv fortfarande får utstå fortsatt psykisk misshandel är något jag kommit att acceptera och lärt mig hantera.
Svar på tråden Obefogade orosanmälningar