• Dalaa

Rynkor av kudde

Jag har haft min kudde i cirka en månad men den är väldigt oskön och har sjunkit ned väldigt mycket i madrassen med den, kan man få rynkor eller permanenta streck i ansiktet av det för jag har sett fler sträck bredvid näsan sen jag börja använda denna kudde, eller är de bara mitt huvud som tror de, är tacksam för svar, är en kille med ocd och är väldigt stressad och kan ej sluta tänka på detta, och ja jag är helt seriös och detta tar upp hela mina dagar knäppa kort och kolla på mina nyblivna ?sträck? och jag är 18 år så mitt självförtroende har gått ner skarpt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-19 10:25
    Svar uppskattas

• Svar på tråden Rynkor av kudde
  • Kexsmula
    Dalaa skrev 2021-11-21 05:15:40 följande:

Använder du dom höga eller dom normala mest?

Just nu har jag den på 800 gram underst och den på 1000 överst eftersom jag gillar att sova extremt högt, men jag sover med den andra på 800 gram överst ibland också och ibland någon av dem själva utan någon annan kudde under om det varit krig mellan mig och maken och kuddar stulits hej vilt.
  • Dalaa
    Kexsmula skrev 2021-11-21 05:35:10 följande:

Just nu har jag den på 800 gram underst och den på 1000 överst eftersom jag gillar att sova extremt högt, men jag sover med den andra på 800 gram överst ibland också och ibland någon av dem själva utan någon annan kudde under om det varit krig mellan mig och maken och kuddar stulits hej vilt.

Har sån ångest för vet verkligen inte vad jag ska köpa om den normala blir för låg och om jag köper den som är större blir överlakanet för skrynkligt, vad tycker du jag ska göra för har typ lust att köpa båda för att variera eller känna av så kan man ju lämna tillbaka den om den blir för låg asså ååå har sån stress över dethär
  • Dalaa

Funkar 50x60 örngott på 1000 kudden eller måste man köpa större eller blir dom jätte trång?
  • Mortiscia80
    Dalaa skrev 2021-11-21 07:16:19 följande:
    Har sån ångest för vet verkligen inte vad jag ska köpa om den normala blir för låg och om jag köper den som är större blir överlakanet för skrynkligt, vad tycker du jag ska göra för har typ lust att köpa båda för att variera eller känna av så kan man ju lämna tillbaka den om den blir för låg asså ååå har sån stress över dethär
    Obs! Man får inte lämna tillbaka kuddar till Jysk!
  • Dalaa

Hur stor var dina örngott som du hade till din 1000 g kudde? :)
  • flygrl
    Dalaa skrev 2021-11-20 05:12:05 följande:

Tack så mycket för ditt svar det uppskattas nu när du skrev allt detdär blev jag faktiskt lugnare men nu vart det ett problem till tyvärr, nu du säger veck på kudden menar du alltså att kudd överkastet är för stort eller något för min kudde har alltid som små veck för kuddöverdraget jag har har jag båda en 50x60 som kudden men jag har också en 40 x 60 x 11 vilken borde jag använda för kudden jag ska köpa är 50x60x10 och de finns ej någon som matchar den, tycker du de ska sitta jätte tajt eller lite lösare, sorry om jag snör in mig på detta nu men kan ej rå för det. För nu tänker jag på vecken i kudden vad ska jag göra?

Det va så lite så. Meeen jag märker att du nog inte kommer bli lugn hur många svar du än får utan bara grubblar vidare. För du skapar ju bara nya trådar med ångestladdade frågor. Jag förstår det är din OCD som spökar och därför tänker jag att din oro kommer inifrån och tyvärr inte kommer kunna lösas hur många kuddar eller örngott du än provar, hur noga du än stryker örngottet osv.

Jag hoppas du tar upp allt det här med din behandlare så ni gemensamt kan försöka få dig att funka och må bättre. Försök att lita mer till din egen förmåga att bedöma va som blir bäst för dig (fast jag som sagt förstår det inte är lätt när man har OCD).

Va gäller själva örngottet skulle jag nog föredra ett som är aningens större än kudden än aningens för litet. Inte för det skulle va nåt farligt med någotdera utan för det är enklare få in kudden i det större örngottet. Simple as that. Och några bestående märken i ansiktet kommer du inte få oavsett kuddtyp eller örngott. Tro mig! Inget farligt kommer hända dig, jag svär.
  • Kexsmula
    Dalaa skrev 2021-11-21 16:24:04 följande:

Funkar 50x60 örngott på 1000 kudden eller måste man köpa större eller blir dom jätte trång?

Alla mina örngott för 50x60 funkar inte på kudden som är på 1000 gram, de flesta funkar dock även om det blir väldigt trångt. Har ca 4 örngott i storleken 70x100 som blir lite förstora men det stör inte mig. Tycker nog att du bör köpa den andra kudden på 800 gram om du är väldigt orolig över detta, bara så att du slipper grubbla över det tänker jag. Som sagt, det är en rejält hög kudde den också och kan inte tänka mig att den inte skulle passa dig även om du har breda axlar. Kram!
  • Dalaa
    Kexsmula skrev 2021-11-22 02:38:37 följande:

Alla mina örngott för 50x60 funkar inte på kudden som är på 1000 gram, de flesta funkar dock även om det blir väldigt trångt. Har ca 4 örngott i storleken 70x100 som blir lite förstora men det stör inte mig. Tycker nog att du bör köpa den andra kudden på 800 gram om du är väldigt orolig över detta, bara så att du slipper grubbla över det tänker jag. Som sagt, det är en rejält hög kudde den också och kan inte tänka mig att den inte skulle passa dig även om du har breda axlar. Kram!

Blir ett 40x60x11 för litet eller borde jag ta ett 70x100 istället svar uppskattas så snabbt som möjligt för ska snart fara och köpa kudden vid 10 de blir båda kuddarna men nu är de bara vilket örngott jag ska köpa
  • Lönnsirap
    Dalaa skrev 2021-11-22 05:35:11 följande:

Blir ett 40x60x11 för litet eller borde jag ta ett 70x100 istället svar uppskattas så snabbt som möjligt för ska snart fara och köpa kudden vid 10 de blir båda kuddarna men nu är de bara vilket örngott jag ska köpa

Eftersom du tänker åka och köpa kudden. Fråga om det finns möjlighet att prova olika örngott på kudden.

Då ser du ju hur det blir innan du köper.

Jysk brukar inte erbjuda byten, men oftast vill de sälja, så be helt enkelt om de har några öppnade örngott och se vilka som passar.
  • Dalaa
    Lönnsirap skrev 2021-11-22 06:19:12 följande:

Eftersom du tänker åka och köpa kudden. Fråga om det finns möjlighet att prova olika örngott på kudden.

Då ser du ju hur det blir innan du köper.

Jysk brukar inte erbjuda byten, men oftast vill de sälja, så be helt enkelt om de har några öppnade örngott och se vilka som passar.

Eftersom jag har ocd klarar jag inte av om någon annans huve har varit på kudden hur ska jag veta om kudden jag köper är helt oanvänd?
  • Lönnsirap
    Dalaa skrev 2021-11-22 06:22:51 följande:

Eftersom jag har ocd klarar jag inte av om någon annans huve har varit på kudden hur ska jag veta om kudden jag köper är helt oanvänd?

Vanligtvis så känner de flesta så, så oftast är kuddar förpackade på ett sätt som visar att de är nya.

Med örngott, så köper du den förpackning som personalen hjälper dig att öppna, eller en helt nytt exemplar.
  • Dalaa

Dethär var den 70

x100 de får ju fan plats 2 kuddar i denna ???????? vem rekommendera denna

• Lönnsirap

Vad bra att du fick se hur det blev.

Passade de andra örngotten?

Köpte du kudden?

• Dalaa
    Lönnsirap skrev 2021-11-22 15:31:36 följande:

Vad bra att du fick se hur det blev.

Passade de andra örngotten?

Köpte du kudden?

Kände att den där 1000 blev alldeles för hög så köpte 2 st 800gram för 400 kr totalt på rean 68% rea är riktigt nöjd
  • Lönnsirap
    Dalaa skrev 2021-11-22 15:39:37 följande:

Kände att den där 1000 blev alldeles för hög så köpte 2 st 800gram för 400 kr totalt på rean 68% rea är riktigt nöjd

Toppen! Mycket lättare att hitta örngott till mindre kuddar så att ha två är en bra lösning.

Och 400:- är ju ett toppenpris.
  • Dalaa
    Lönnsirap skrev 2021-11-22 16:25:40 följande:

Toppen! Mycket lättare att hitta örngott till mindre kuddar så att ha två är en bra lösning.

Och 400:- är ju ett toppenpris.

Original priset för 2 är 1400 kr så gjorde ett bra köp lär nog bara använda en av kuddarna när jag sover men när jag ser på film eller nåt behöver jag nog båda
Svar på tråden Rynkor av kudde