Anfield12 skrev 2021-11-24 13:25:26 följande:
Fattigdom (eller låg inkomst, som det kallas i Sverige) är en fast gräns, faktiskt. 16800 kronor ut i månaden för en ensamstående förälder med två barn, närmare bestämt.
Jag har för övrigt pluggat med småbarn hemma och det du säger är verkligen inte någon generell sanning: det är ingen jävla picknick och hade jag varit ensamstående hade det troligtvis inte gått eller så hade jag fått sluta sova och därmed blivit en betydligt sämre förälder. Men du har troligtvis aldrig pluggat på universitet så det där är nog oklart för dig.
Rätt till FÖRSKOLA har man för övrigt från 12 månader och vad TS ska leva på under den tiden med minimiersättning från Försäkringskassan kan man ju fråga sig. Du kanske går in och stöttar ekonomiskt då?
Fast allt det där är ju fakta och sånt verkar du vara lite resistent emot, du vill av oklara skäl så himla gärna att TS behåller sin bebis. Jättekonstigt.
Jodå, jag har pluggat på universitetet med småbarn, men inte någon av de svåraste prestigeutbildningarna (typ civ ing). Det funkar om man har lite självdisciplin. Det gäller att verkligen plugga vid varje möjlighet, och inte sitta på Familjeliv i stället, exempelvis.
TS har rätt att komplettera upp till socnormen med försörjningsstöd, tills barnet fyller 12 månader och kan börja på DAGHEM (

). Men vi får väl hoppas att TS' karl tar sitt förnuft till fånga.
Jag anser att abort är en förfärlig hantering, som bara ska användas i absoluta nödfall. Och det är inte det här. Nödfall = barnet har blivit till vid en grov våldtäkt, eller genom incest, eller barnet har kromosomrubbning, saknar lemmar, ryggmärgsbråck etc. (men inte läpp-gom-spalt som går så fint att operera idag), eller - naturligtvis - om mamman får havandeskapsförgiftning, eller måste komma igång med strålning eller en medicinering som inte är förenligt med graviditet.
En frisk, normalbegåvad kvinna som blivit gravid under normala omständigheter, behöver inte göra abort i dagens Sverige. Och det ska vi vara glada för.