• Anonym (Anonym ts)

Jag vill behålla, han vill inte

Jag har blivit gravid och min sambo är inte redo för barn. Jag tror att jag kommer behålla barnet, trots att förutsättningarna inte är de bästa. Han säger att det är upp till mig men att han kommer att lämna mig om jag behåller barnet. Vilken roll han vill ha i barnets liv har han inte bestämt sig för än.

Det är min sambos lägenhet så jag kommer behöva flytta ut. Jag studerar och har inte haft ett fast jobb innan så jag kommer få lägsta möjliga föräldrapenning. Har inga egna sparpengar heller. Förstår att mina förutsättningar inte är bra alls men GÅR det? Jag vill verkligen behålla barnet.

• Svar på tråden Jag vill behålla, han vill inte
  • Anonym (lol)
    Anonym (Kille) skrev 2021-11-24 18:32:32 följande:
    Låter fint, jag är öppen för förslag!
    Härligt att du är så öppensinnad. F*n vad najsFlört
  • Anonym (XXX)
    Anfield12 skrev 2021-11-24 13:25:26 följande:
    Fattigdom (eller låg inkomst, som det kallas i Sverige) är en fast gräns, faktiskt. 16800 kronor ut i månaden för en ensamstående förälder med två barn, närmare bestämt.

Jag har för övrigt pluggat med småbarn hemma och det du säger är verkligen inte någon generell sanning: det är ingen jävla picknick och hade jag varit ensamstående hade det troligtvis inte gått eller så hade jag fått sluta sova och därmed blivit en betydligt sämre förälder. Men du har troligtvis aldrig pluggat på universitet så det där är nog oklart för dig.

Rätt till FÖRSKOLA har man för övrigt från 12 månader och vad TS ska leva på under den tiden med minimiersättning från Försäkringskassan kan man ju fråga sig. Du kanske går in och stöttar ekonomiskt då?

Fast allt det där är ju fakta och sånt verkar du vara lite resistent emot, du vill av oklara skäl så himla gärna att TS behåller sin bebis. Jättekonstigt.
    Jodå, jag har pluggat på universitetet med småbarn, men inte någon av de svåraste prestigeutbildningarna (typ civ ing). Det funkar om man har lite självdisciplin. Det gäller att verkligen plugga vid varje möjlighet, och inte sitta på Familjeliv i stället, exempelvis.

TS har rätt att komplettera upp till socnormen med försörjningsstöd, tills barnet fyller 12 månader och kan börja på DAGHEM ( ). Men vi får väl hoppas att TS' karl tar sitt förnuft till fånga. 

Jag anser att abort är en förfärlig hantering, som bara ska användas i absoluta nödfall. Och det är inte det här. Nödfall = barnet har blivit till vid en grov våldtäkt, eller genom incest, eller barnet har kromosomrubbning, saknar lemmar, ryggmärgsbråck etc. (men inte läpp-gom-spalt som går så fint att operera idag), eller - naturligtvis - om mamman får havandeskapsförgiftning, eller måste komma igång med strålning eller en medicinering som inte är förenligt med graviditet. 

En frisk, normalbegåvad kvinna som blivit gravid under normala omständigheter, behöver inte göra abort i dagens Sverige. Och det ska vi vara glada för. 
  • Anonym (XXX)
    Miss Skywalker skrev 2021-11-24 09:50:32 följande:
    Ts verkar ha inställningen som krävs för att fixa bitarna. Ekonomin är föränderlig det är inte en abort.
    Japp. Det finns något meme som säger just det. En bild på en skrikande nyfödd, alla är glada runt omkring, och texten: "The crises will pass, but ending my life is final". Mammor har fått kämpa under mycket svårare omständigheter, för att klara sina barn, än vad vi någonsin kan få här i Sverige med subventionerade daghem, föräldrapenning, socialbidrag för dom som har för låg föräldrapenning, havandeskapspenning, sjukpenning, VAB, bostadsbidrag, barnbidrag, CSN, underhållsstöd ifall pappan vägrar betala underhållet direkt, o.s.v. o.s.v..

Dessutom kan en ensam mamma, som inte har någon annan som avlastar, få en kontaktfamilj via soc, som tar barnet varannan helg. Det brukar uppskattas av alla, även av barnet som får komma till en spännande miljö med fostersyskon!

Vissa här verkar tro att det är år 1921, och att TS kommer att bli tvungen att lämna barnet till en änglamakerska!
  • Anonym (XXX)
    Anfield12 skrev 2021-11-24 13:25:26 följande:
    Fattigdom (eller låg inkomst, som det kallas i Sverige) är en fast gräns, faktiskt. 16800 kronor ut i månaden för en ensamstående förälder med två barn, närmare bestämt.
    Missade att svara på detta. Barn kostar det man låter dem kosta. Jag vet inte var du har den där siffran ifrån, men Konsumentverkets belopp är i alla fall alldeles för höga. Jag har aldrig lagt ut så mycket på mat, kläder, fritid o.s.v. som de räknar med.

Såg även någon bank som hade räknat ut, att ett barn kostar ett par miljoner för föräldrarna under sin uppväxt, men då hade dom tagit med lönetapp under föräldraledigheten när föräldrarna slår i taket på Fk för att de tjänar så mycket mer, ridlektioner, språkresor, ett utbytesår, kalaspresenter till hisnande belopp o.s.v.. Medan andra faktiskt klarar sina familjer på studiemedel eller socialbidragnormen. Mycket beror ju på hur bra man är på att hushålla med pengar, också. 

Hur som helst, så skulle de flesta barn välja livet om de blev tillfrågade, även om det innebär begagnade skridskor eller lite billigare kalaspresenter. Och ingen språkresa.
  • Anonym (Daniella)
    Anonym (Anonym ts) skrev 2021-11-22 17:09:39 följande:

Jag har blivit gravid och min sambo är inte redo för barn. Jag tror att jag kommer behålla barnet, trots att förutsättningarna inte är de bästa. Han säger att det är upp till mig men att han kommer att lämna mig om jag behåller barnet. Vilken roll han vill ha i barnets liv har han inte bestämt sig för än.

Det är min sambos lägenhet så jag kommer behöva flytta ut. Jag studerar och har inte haft ett fast jobb innan så jag kommer få lägsta möjliga föräldrapenning. Har inga egna sparpengar heller. Förstår att mina förutsättningar inte är bra alls men GÅR det? Jag vill verkligen behålla barnet.

Om du har bott i lgh mer än ett visst antal månader kan han inte kasta ut dig utan uppsägningstid. Minns inte hur lång den är dock, säkert typ 3 mån. O på den tiden borde du kunna få hjälp av soc eller hitta ngt eget.
  • Anonym (A)
    parnordqvist skrev 2021-11-24 16:54:18 följande:
    Jag hoppas att han smälter när han ser det nyfödda barnet och att han inte kan låta bli att vilja ta hand om det tillsammans med dig. Han kanske är orolig för att bli pappa och säger/känner så här just nu. Jag tror det är ganska vanligt bland killar.
    Håller med
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (XXX) skrev 2021-11-24 19:43:14 följande:
    Japp. Det finns något meme som säger just det. En bild på en skrikande nyfödd, alla är glada runt omkring, och texten: "The crises will pass, but ending my life is final". Mammor har fått kämpa under mycket svårare omständigheter, för att klara sina barn, än vad vi någonsin kan få här i Sverige med subventionerade daghem, föräldrapenning, socialbidrag för dom som har för låg föräldrapenning, havandeskapspenning, sjukpenning, VAB, bostadsbidrag, barnbidrag, CSN, underhållsstöd ifall pappan vägrar betala underhållet direkt, o.s.v. o.s.v..

Dessutom kan en ensam mamma, som inte har någon annan som avlastar, få en kontaktfamilj via soc, som tar barnet varannan helg. Det brukar uppskattas av alla, även av barnet som får komma till en spännande miljö med fostersyskon!

Vissa här verkar tro att det är år 1921, och att TS kommer att bli tvungen att lämna barnet till en änglamakerska!
    Eller så har man högre krav på sig själv än att sätta sig i en situation där man blir beroende av socialtjänsten och diverse bidrag för att uppfostra sitt eget barn och överleva ekonomiskt. Jag skulle inte heller vilja bli tvingad att sätta en ettåring på dagis för att ekonomin inte tillåter annat, särskilt inte med tanke på alla nedskärningar inom barnomsorgen. 

Men har man inte större ambitioner än att barnet bara ska existera och leva på marginalen så kanske man inte tänker så....tyvärr. Jag skulle inte tänka att bara för att det finns länder med usla förutsättningar att hålla sina barn vid liv att det gör det ok för mig att sänka mina krav och ambitioner. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (XXX) skrev 2021-11-24 19:43:14 följande:

Fast nu är ju huruvida abort är okej i sig inte en del av den här diskussionen. Hade TS känt att abort var rätt för henne hade det också varit helt okej. Är ju bara bra att vi har det valet idag då det betyder en bättre och säkrare tillvaro för både kvinnor och barn. Enda anledningen till att TS inte bör göra abort är ju att hon faktiskt VILL ha barnet. Då vore det ju såklart fel att göra abort.

Men jag tycker att det är så konstigt att många i tråden på allvar menar att en ansträngd ekonomi eller att behöva få bidrag skulle vara en vettig anledning att ta bort ett önskat barn. Vad är vi för samhälle om folk behöver abortera barn för att de inte har råd att ha dem? Det är rätt många på höga hästar här i tråden som bestämt måste basunera att dom minsann aaaaaaaaldrig skulle skaffa barn om omständigheterna inte var perfekta. Jaha? Kul för dom. Men det betyder ju inte att TS inte skulle klara sig bra med barnet, trots lite sämre ekonomi.
  • Anonym (...)
    Anonym (Anonym ts) skrev 2021-11-24 15:46:58 följande:
    Utbildningen är belagd på campus men det är mycket på distans. Bor ganska nära universitetet. Barnet kommer i augusti.

Så du tänker att jag kan ta studieuppehåll och spara pengar medan jag söker lägenhet?

Om jag väljer att fortsätta plugga medan, måste jag då flytta till studentlägenhet och försöka spara allt jag kan och sedan ta studieuppehåll när barnet kommer?
    Studentlägenheter är ju svindyra av någon anledning..

Sök en lägenhet i någon kommun med mindre bostadsbrist så länge. Eller privat på nätet. Du har rätt till försörjningsstöd. Sen kan du ta upp studierna igen.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Va) skrev 2021-11-22 19:37:32 följande:

Det är egoistisk att sprida sin säd utan ansvar .Eller han han missat biologi i skolan.Nej jag tycker inte synd om såna män!

Vad menar du?! Är dom inte två om att ta ansvar och skydda sig?
  • fjanten
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-11-24 21:37:49 följande:

Eller så har man högre krav på sig själv än att sätta sig i en situation där man blir beroende av socialtjänsten och diverse bidrag för att uppfostra sitt eget barn och överleva ekonomiskt. Jag skulle inte heller vilja bli tvingad att sätta en ettåring på dagis för att ekonomin inte tillåter annat, särskilt inte med tanke på alla nedskärningar inom barnomsorgen. 

Men har man inte större ambitioner än att barnet bara ska existera och leva på marginalen så kanske man inte tänker så....tyvärr. Jag skulle inte tänka att bara för att det finns länder med usla förutsättningar att hålla sina barn vid liv att det gör det ok för mig att sänka mina krav och ambitioner. 

Fast hon är ändå inte i en så dålig sits. Så länge hon inte läser typ master i filosofi, utan något som faktiskt ger jobb, så kommer hon ju ha en anställning efter något år. De första åren med barn behöver definitivt inte vara dyra. Och att sätta en 12-månaders på förskola är det många som gör, även inom överklassen. TS barn skulle dessutom kunna få riktigt korta dagar eftersom hon till en början pluggar. Just för att hon pluggar finns också möjlighet att spara dagar om hon kan, orkar och vill - genom att ta CSN och fortsätta plugga hemma med bebisen. Det kan förstås inte alla, men går det för TS så är det ett gyllene tillfälle att spara dagar.

Och vadå "högre ambitioner än att barnet ska existera". Vad exakt kräver barnen under de första, säg 3 åren som är så extremt dyrt..?
  • fjanten

Det dyraste under de första åren är ju inkomstbortfallet. Barnet i sig behöver ju inte vara så himla dyrt. Kan TS fortsätta plugga så gör hon ju snarare en vinst jämfört med många andra. Hon tar ju den "smällen" under studierna, istället för att tappa den tiden under den faktiska karriären (i alla fall med ett barn).

• Anonym (XXX)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-11-24 21:37:49 följande:

Ja, och jag håller ju med dig när det gäller att SKAFFA barn. MEDVETET. Det är väl jättebra att vänta fem år till och få bättre förutsättningar. Jag tycker inte heller att struliga tonårsflickor ska skaffa barn, som ett alternativ till att plugga och börja arbeta. För då får de ju en alternativ identitet som FAB MAMAS, och kan lägga ut bilder på Instagram... 

Men nu pratar vi om ett barn som redan FINNS, och det finns dessutom i en fullvuxen kvinna som verkar vara vettig. Det är något HELT annat att döda någon som redan finns, än att planera sina framtida graviditeter. Det ska till mycket värre saker än att börja på dagis vid ett års ålder (även om jag inte heller satte mina barn där så tidigt, OBS), för att döden skulle vara bättre än livet. 

Det kan komma som en fullkomlig chock för dig, men villabarnen med föräldrar som är läkare eller advokater båda två, är inte heller automatiskt lyckliga. Ofta har föräldrarna försökt kompensera dem med prylar, för att de nästan aldrig sett dem vakna för att karriären varit viktigare, och ingen har riktigt sett barnen eller brytt sig om dem. Mamma vill ha ett foto på barnen på sitt skrivbord på jobbet, för att det ger status, och hon vill kunna skryta om att de går naturvetenskaplig linje på gymnasiet, och sedan Chalmers eller Karolinska institutet. Fast barnen kanske inte orkar, vill eller har förutsättningarna för dessa utbildningar. Det blir en väldig press. 
  • Anonym (XXX)
    fjanten skrev 2021-11-25 08:46:03 följande:

Det dyraste under de första åren är ju inkomstbortfallet. Barnet i sig behöver ju inte vara så himla dyrt. Kan TS fortsätta plugga så gör hon ju snarare en vinst jämfört med många andra. Hon tar ju den "smällen" under studierna, istället för att tappa den tiden under den faktiska karriären (i alla fall med ett barn).

Håller med, och de flesta prylarna som räknas upp i föräldratidningarna, att man måste köpa innan barnet kommer - de behövs egentligen inte. Du behöver en liggvagn (går att få begagnad för några hundra, barnet mår inte sämre av det), alternativt en bärsjal. Ett skötbord är bra att ha, men det går att sköta barnet på någon annan yta också, bara man lägger något mjukt emellan. En spjälsäng är också bra att ha, men det går att ha barnet bredvid sig i sängen (och det somnar tryggare då, samt att man knappt behöver vakna för att amma - ungen förser sig själv).

Begagnade bebiskläder går att få jättebilligt i paket, och det är ändå helt meningslöst att köpa nya, eftersom barnen växer jättefort det första året. Den första storleken växer de ur på några veckor. Från sju-åtta månader behöver man sedan en sittvagn, men den går också att få begagnad. Kanske kan en släkting eller väninna låna ut en vagn?

Mer behövs inte. Man ammar självklart, och det sköter kroppen själv. Läste någonstans att kroppen bara behöver en korv- eller ostmacka och ett glas juice extra, utöver det man äter normalt, för att täcka det extra energibehovet för att producera mjölken i början. Ofta har man också lagt på sig fett under graviditeten, som det bara är bra att bli av med! :)

De stora kostnaderna kommer senare, när barnet går i skolan och kommer hem och tjatar om vissa modeplagg som alla kamraterna har, eller att alla andra pojkar spelar hockey eller alla andra flickor får ta ridlektioner. Men vid det laget har TS förhoppningsvis ett arbete med en hyfsad inkomst. Och pappan kommer antagligen att smälta bara han träffar sitt barn, och vilja chippa in... Detta låter ju inte som några knarkande WT:n. 
Svar på tråden Jag vill behålla, han vill inte