• Anonym (Agneška)

Sjuk 2 veckor sjuk igen

Hej Jag var sjuk 2 veckor och sedan jobbat 1½ vecka. Hela förra vecka och till idag.

Känner mig sjuk nu, har feber och förkyld. Om jag sjukar mig imorgon vad händer då?

Får jag pengar från försäkringskassan då eller är det arbetsgivare?

Jag vet försäkringskassan betalar när man varit hemma på rad, från 15e dagen. Men jag har jobbat emellan. Hur blir det då? Ej kunnig med sånt

• Svar på tråden Sjuk 2 veckor sjuk igen
  • Anonym (Agneška)

Så att vara hemma 7 dagar så blir de mindre lön än om jag är hemma 2 dagar bara om jag förstår rätt ?

• Anonym (Pia)
    Anonym (Agne?ka) skrev 2021-11-25 17:28:42 följande:
    Så att vara hemma 7 dagar så blir de mindre lön än om jag är hemma 2 dagar bara om jag förstår rätt ?

Ja precis.
  • Mantrasina

Så här. Om du har 1000 kronor per dag i lön (för att göra det lättöverskådligt, förhoppningsvis har du mer än så för en arbetsdag) så får du 1000 kronor varje dag du är på jobbet.

Första dagen du är sjuk får du karensavdrag, du får då 0 kronor i lön.
    Dag 2 (och de följande dagarna) får du 80% av lönen. Det innebär att du får 800 istället för 1000 kronor varje dag du är sjuk i rad så att säga. 

Är du sjuk tre dagar får du då 0+800+ 800 = 1600 kronor, istället för 3000 kronor.
    Är du sjuk sju dagar får du då 0+800 +800 +800+800+800+800 = 4800 istället för 7000 kronor. 

Så ja, du förlorar mer pengar om du är borta flera dagar eftersom du i exemplet förlorar 200 kronor per dag. 

I ditt fall så har det gått mer än 5 kalenderdagar sedan du var sjuk senast, och då blir det en ny sjukperiod med nytt karensavdrag. Då börjar det hela om från början.

Hänger du med?

• nnnnnnnn
    Anonym (Agneška) skrev 2021-11-25 17:28:42 följande:
    Ja, men om du är sjuk 2 dagar som inte sitter ihop utan är så långt från varandra att du hinner få ny karensdag så får du 0% lön under 2 dagar.
    Sitter dagarna ihop så får du 0% för första dagen och 80% för nästa.
    Så om vi låtsas att du tjänar 1000 kr per dag du arbetar så tjänar du 0 + 0 kr om båda dina sjudagar är karensdagar och 0 + 800 kr om de sitter ihop.
    Så om du jobbar när du egentligen är sjuk och blir mer sjuk av det, så kan du förlora pengar på det hela.
    exempel du är jättesjuk och hemma 1 dag, sen jobbar du halvsjuk i mer än en vecka och är hemma 1 dag till = blir av med 2000 kr på lönen. Om du istället varit hemma första dagen + resten av den veckan + ev extra dagar så att du varit hemma 5 hela dagar så hade du förlorat 1000 kr + 200 kr + 200 kr + 200 kr + 200 kr = förlorar 1800 kr på att vara hemma 5 dagar och bli helt återställd.
    Så du kan förlora på att vara hemma för lite om det innebär att du blir rejält sjuk igen för att du inte låtit sjukdomen försvinna helt.
  • Anonym (Agneška)

Tack så hemskt mycket för förklaringen. Nu förstår jag.

Då har min vän helt fel.

Hon sa till mig "varför ska du gå jobba tisdag när du kan gå torsdag? Du har rätt vara hemma 7 dagar utan intyg. Var hemma det istället. Du förlorar redan på att vara hemma idag och helgen"

• Anonym (G)
    Anonym (Agne?ka) skrev 2021-11-25 21:36:33 följande:

Då har min vän helt fel.

Hon sa till mig "varför ska du gå jobba tisdag när du kan gå torsdag? Du har rätt vara hemma 7 dagar utan intyg. Var hemma det istället. Du förlorar redan på att vara hemma idag och helgen"

Nej din vän har troligtvis inte fel. Hen menar väl helt enkelt att du förlorar så pass lite på att vara hemma två extra dagar att du lika gärna kan vara det. Det beror ju på hur man ser på sin ekonomi
  • EpicF
    Anonym (Agne?ka) skrev 2021-11-24 19:43:55 följande:

Tack för svar.

Och det där med karens sen har man 80% av lönen.

Men är det skillnad om man är borta 3 dagar eller 7?

Nej, det är ingen skillnad.
  • EpicF
    KKarate skrev 2021-11-25 13:13:54 följande:

Är du vaccinerad? Där har du svaret.

Så om man är vaccinerad mot covid-19 så kan man aldrig mera bli sjuk. Är det så du menar?
  • EpicF
    Anonym (Agne?ka) skrev 2021-11-25 14:25:25 följande:

Jag är lite korkad med såna här grejer.

Man får ju 80% av lönen från dag 2. Men får jag samma lön nästa månad, slutet av månaden om jag varit sjuk 2 dagar eller 7 dagar exempel?

Tänker om jag förlorar mer på att vara hemma längre?.

Om så. Så får jag vara åter på jobb på tisdag. (Är långledigt fre- mån).

Förstår ni hur jag menar?

Och nej är ej vaccinerad

Du får 80% av lönen i sjukersättning under alla de dagarna du har varit sjuk den aktuella perioden/månaden. Så ja, lönen blir mindre den aktuella månaden pga du har varit sjuk. Men det har ingen betydelse om du är sjuk i 3 dagar eller 7 dagar, utifrån karensen. Bättre att faktiskt vara hemma tills man är frisk än att jobba halvdåligt i mer än 5 dagar och sedan bli sjuk och få ny karensdag.
  • EpicF
    Anonym (Agne?ka) skrev 2021-11-25 21:36:33 följande:

Då har min vän helt fel.

Hon har rätt i att man vanligen för vara hemma 7 dagar utan läkarintyg.
  • Anonym (Ellen)

Din vän kanske tänker att om man slår ut "förlusten" av karensen på fler dagar så blir kostnaden per dag lägre?
    Så kanske man resonerar om man varit sjuk ett par dagar och egentligen skulle kunna gå tillbaka på fredagen. Men då är det nästan helg.
    Så man tänker att äsch, karensen har jag redan haft och jag "har råd" att förlora 200kr (som i exemplet ovan) av att vara hemma även på fredagen fast jag är frisk nog att jobba.

Svar på tråden Sjuk 2 veckor sjuk igen