• Myrklöver

    Hur mycket mygg i norrland?

    Jag planerar att flytta norrut till någonstans i norrland, men jag är osäker på var exakt. Det enda negativa som jag har hört om är myggen.

    Är det mycket mygg i hela norrland? Vart är det minst samt mest mygg i norrland? är det verkligen så stor skillnad mot hur det är i resten av Sverige?

    Jag är säker på att jag vill flytta ändå, men om det går så vore det ju fint att undvika de värsta områdena!

  • Svar på tråden Hur mycket mygg i norrland?
  • Jag är bara jag

    Norrland är ca 60% av Sveriges yta. Det är ungefär lika stor skillnad mellan Kiruna och Gävle som mellan Göteborg och Paris vad gäller klimat och växtzon och djurliv. För att inte prata om allt annat som skiljer. Arbete, möjlighet till bostad, invånarantal, kultur m.m. Mygg tycker jag skulle komma väldigt långt ner på listan vad jag prioriterade. Skrattande Men okey- värsta området är runt nedre Dalälven, typ runt Österfärnebo. Rätta mig den som vet mer exakt, men nånstans runt där. Gällivare sommartid när jag var där på semester var ingen hit heller. 

  • Guldnovan

    Det går ju inte att säga så. Vi bor här och det funkar...

    Det är mer mygg ute i skogen än inne i stan/samhället

    Mer ute på gräsmattan än uppe på altan.

    Myggen biter även inne, det gör inte knott.

    Man vänjer sig. Int är de så farligt

  • Myrklöver

    Jag förstår att det är en stor yta, men det är ju inte direkt så att folk specificerar var dessa biljoner mygg är, utan jag säger norrland och de säger mygg, därav frågan. Skrattande

    Jag förväntar mig mygg var jag än flyttar då jag vill bo på landet, vi har ju mygg här med (där jag är nu), men om det finns områden där luften är grå av mygg så vore det schysst att peka ut dessa, tänkte jag.

    Men visst, jag överlever nog.

    Hoppas jag Död

  • lövet2

    Minst mygg är det vid kusten och högst upp i norr. I södra Norrland är det nog faktiskt mer mygg än i norra, men i norra Norrland har vi något som inte de har; knott. Knotten finns överallt och är jäkligt besvärliga, men de har en kort säsong. Mygg finns maj-oktober, men knotten kommer i juni och försvinner efter bara några veckor.

  • Guldnovan
    lövet2 skrev 2021-11-27 21:47:10 följande:

    Minst mygg är det vid kusten och högst upp i norr. I södra Norrland är det nog faktiskt mer mygg än i norra, men i norra Norrland har vi något som inte de har; knott. Knotten finns överallt och är jäkligt besvärliga, men de har en kort säsong. Mygg finns maj-oktober, men knotten kommer i juni och försvinner efter bara några veckor.


    Jag bor i södra Norrland och vi har miljoner miljarders med knott....
  • lövet2
    Guldnovan skrev 2021-11-27 22:03:28 följande:
    Jag bor i södra Norrland och vi har miljoner miljarders med knott....
    I södra Sverige säger de knott om något vi kallar schwedan. Men jag vet inte hur långt ner i Norrland det finns knott. Jag är uppväxt i Hälsingland och hade aldrig sett ett knott innan vi flyttade till Norrbotten.
  • Guldnovan
    lövet2 skrev 2021-11-27 23:13:46 följande:

    I södra Sverige säger de knott om något vi kallar schwedan. Men jag vet inte hur långt ner i Norrland det finns knott. Jag är uppväxt i Hälsingland och hade aldrig sett ett knott innan vi flyttade till Norrbotten.


    Småsve som du kallar schvedan är inte samma som knott. Vi har alla tre. Mygg., knott och de minsta kräken Sve eller Småsve.

    Jämtland.
  • Myrklöver
    lövet2 skrev 2021-11-27 21:47:10 följande:

    Minst mygg är det vid kusten och högst upp i norr. I södra Norrland är det nog faktiskt mer mygg än i norra, men i norra Norrland har vi något som inte de har; knott. Knotten finns överallt och är jäkligt besvärliga, men de har en kort säsong. Mygg finns maj-oktober, men knotten kommer i juni och försvinner efter bara några veckor.


    Hm, högst upp i norr kanske får bli målet då. Tack för informationen!
Svar på tråden Hur mycket mygg i norrland?