• Anonym (ts)

Fertilitet efter 35. Mannen förstår inte alls att det är bråttom.

Jag behöver skriva av mig. Mår så

dåligt:

Jag är 36år, och har en ny relation. Jag har barn sedan innan, mannen ej. Han är

äldre en mig. Han vill ha egna barn, men upplever absolut ingen stress angående åldern.

Jag fick nyligen missfall, som var utdraget och jobbigt. Denna grav var oplanerad.

Men ni när ämnet är aktuellt- kan jag inte längre släppa ålderspaniken. Jag börjar vara gammal. Upplever att det är nu eller aldrig. Han kan inte alls förstå mig.

Jag är också färdig att avstå flera barn, men känner att då måste jag smälta det och sluta hoppas. Han vill inte att vi glömmer tanken på barn, men att vi ska vänta.Har frågat honom hur viktigt det

är med egna barn, och han vill verkligen.

Är ju livrädd för

att det inte går sen mera, eller flera

utdragna missfall.

Hur får jag honom att inse

att det seriöst är lite bråttom? Det är sannolikt att det tar tid, kan bli flera MF, allt är inte dans på rosor.

Jag önskar mig ett gemensamt barn, men inte till vilket pris som helst. Vill inte heller bli en alltför

gammal mamma. Detta äter upp mig.

Alternativ för mig är att skippa barntankarna, eller hitta sinnesro med att vänta, vilket känns svårt.

• Svar på tråden Fertilitet efter 35. Mannen förstår inte alls att det är bråttom.
  • Anonym (ts)

Ett halvårs timeout låter passligt. Sen får han

bestämma sig. Eller ta risken att det inte blir barn helt enkelt.

• Grindleguts
    Anonym (ts) skrev 2021-12-01 08:04:48 följande:

Ett halvårs timeout låter passligt. Sen får han

bestämma sig. Eller ta risken att det inte blir barn helt enkelt.

Är du säker på att du vill ha barn med Honom eller är det ffa ett till barn du längtar efter. Tycker det är rätt kort tid att börja efter att man träffats om ni träffades först i våras. Jag och frun var visserligen inte tillsammans så mycket längre innan vi började försöka, men då var vi helt inne på att skaffa barn båda två också.
  • Anonym (Tess)

Du kan inte göra så mycket mer än att förklara för honom hur kvinnlig fertilitet fungerar, att risken finns att det inte blir barn om ni väntar och att efter x ålder är du inte längre beredd att försöka pga risken för obehagliga missfall mm. Sen ligger bollen hos honom, vill han ha barn med dig eller inte, det blir upp till honom då.

• Grindleguts
    Anonym (Tess) skrev 2021-12-01 09:04:44 följande:

Du kan inte göra så mycket mer än att förklara för honom hur kvinnlig fertilitet fungerar, att risken finns att det inte blir barn om ni väntar och att efter x ålder är du inte längre beredd att försöka pga risken för obehagliga missfall mm. Sen ligger bollen hos honom, vill han ha barn med dig eller inte, det blir upp till honom då.

Man ska ju inte heller skaffa om inte båda är 100% med på det, det blir inte bra. Med det sagt finns det ingen perfekt tid att skaffa. 
  • Anonym (ts)

Goda råd, tack! Jo jag vill ha ett till barn,

men skulle kunna acceptera att inte få flera. Vi har pratat och han vet var jag står. Lite time out nu, vilket känns ok.

Handlar nog mest om min ångest om

åldern.

• Anonym (problemet ligger hos dig)
    Anonym (ts) skrev 2021-12-01 13:12:37 följande:

Goda råd, tack! Jo jag vill ha ett till barn,

men skulle kunna acceptera att inte få flera. Vi har pratat och han vet var jag står. Lite time out nu, vilket känns ok.

Handlar nog mest om min ångest om

åldern.

Du borde verkligen gå in 100% på att acceptera att det inte blir några fler barn. Att så tidigt i en relation tjata om barn och få sådan ångest av det när man till och med redan har barn känns inte vettigt på något plan. 

Jag förstår att du känner att det kan vara sista chansen, men relationen är ny och du måste ju tänka på de barn du redan har. De måste ju få en chans att vänja sig vid en vardag med din nya innan barn ens kommer på tal. 

Vänta ett år till och om allt då känns bra med relationen inte bara för er två utan också att ni två tillsammans med dina barn börjar kännas som en familj, då kan du ta upp diskussionen igen. 

Kan inte låta bli att tänka på låten sweet but psycho gällande att tankarna på att få barn verkar tränga undan all logik och vettigt tänkande här. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (problemet ligger hos dig) skrev 2021-12-01 21:50:07 följande:
    Du borde verkligen gå in 100% på att acceptera att det inte blir några fler barn. Att så tidigt i en relation tjata om barn och få sådan ångest av det när man till och med redan har barn känns inte vettigt på något plan. 

Jag förstår att du känner att det kan vara sista chansen, men relationen är ny och du måste ju tänka på de barn du redan har. De måste ju få en chans att vänja sig vid en vardag med din nya innan barn ens kommer på tal. 

Vänta ett år till och om allt då känns bra med relationen inte bara för er två utan också att ni två tillsammans med dina barn börjar kännas som en familj, då kan du ta upp diskussionen igen. 

Kan inte låta bli att tänka på låten sweet but psycho gällande att tankarna på att få barn verkar tränga undan all logik och vettigt tänkande här.
    Nu planerar vi ju en framtid ihop. Han har inga barn, och önskar barn. Det är väl också en rätt viktig  sak? Inte bara jag och mina tankar...
  • Anonym (Linn)
    Anonym (ts) skrev 2021-12-02 14:29:47 följande:

Nu planerar vi ju en framtid ihop. Han har inga barn, och önskar barn. Det är väl också en rätt viktig  sak? Inte bara jag och mina tankar...

Jo men ni har varit ihop så kort tid. Många har inte ens presenterat sina barn för den nya partnern än, än mindre flyttat ihop.

Bor ni ihop? Har dina barn träffat honom och det funkar? Allt detta måste ju vara på plats innan man börjar att fundera på att skaffa barn. Du har två existerande barn, se till dom först, före det ofödda barnet.
  • Anonym (Klara)

Hur kan man ens fundera på att skaffa barn efter ett halvår. När man dessutom har barn sedan tidigare som ska involveras i den nya familjen. Du har helt fel fokus här. Jag förstår honom verkligen. Det är inte riktigt normalt eller ansvarsfullt heller. Bor ni ens ihop än?

• Anonym (ts)

Nej vi bor

ännu inte ihop. Planer på det dock. Jag vill inte ha barn med honom idag nu. Jag är stressad över att det blir försent bara.

Hur har andra gjort som

önskat barn och träffades i äldre ålder(

med äldre menar jag äldre med tanke på fertilitet). ?

• Anonym (problemet ligger hos dig)
    Anonym (ts) skrev 2021-12-02 20:44:42 följande:

Nej vi bor

ännu inte ihop. Planer på det dock. Jag vill inte ha barn med honom idag nu. Jag är stressad över att det blir försent bara.

Hur har andra gjort som

önskat barn och träffades i äldre ålder(

med äldre menar jag äldre med tanke på fertilitet). ?

Fast att du är stressad tyder väl på att du vill ha det nu? 

Jag är visserligen inte singel utan tillsammans med mina barns far men skulle hellre välja att vara utan barn än att stressa fram syskon i en familj mina nuvarande  barn inte hunnit landa i. 
    Anonym (ts) skrev 2021-12-02 14:29:47 följande:

Men det är ju du som hetsar om barn, inte han. 
  • Anonym (Petra)

Fast ju längre du väntar ju större är risken att det blir något fel på barnet. Det är ju inte bara fertiliteten som blir sämre, riskerna att få barn med någon form av diagnos ökar ju.

• Anonym (F)
    Anonym (Klara) skrev 2021-12-02 18:00:47 följande:

Hur kan man ens fundera på att skaffa barn efter ett halvår. När man dessutom har barn sedan tidigare som ska involveras i den nya familjen. Du har helt fel fokus här. Jag förstår honom verkligen. Det är inte riktigt normalt eller ansvarsfullt heller. Bor ni ens ihop än?

Håller med
Svar på tråden Fertilitet efter 35. Mannen förstår inte alls att det är bråttom.