• Anonym (Snowq)

Ska ni ta vaccin dos 3?

Jag tog vaccin dos 1 och 2 innan jag blev gravid. Nu när jag är gravid funderar jag på om jag ska ta dos 3 eller inte.

Var tidigare inte det minsta rädd för att ta vaccinet men nu när jag är gravid har jag plötsligt blivit mer försiktig och känner mig osäker på om jag vågar. Detta för jag hittar ingen information på folkhälsomyndighetens hemsida om dos 3 till gravida. Efter första doserna fick jag även mycket blödningar efteråt och jag skulle bli otroligt rädd om jag fick det även denna gång. Så jag känner mig osäker.

Hur ska ni andra göra?

• Svar på tråden Ska ni ta vaccin dos 3?
  • Anonym (.)
    Anonym (Yes) skrev 2021-12-04 13:06:41 följande:
    Just nu är det du som är pinsam som påstår att jag eller som du skriver ni, tycker att yttrandefriheten begränsas. Jag vill egentligen inget mer än att människor ska må bra och få vara friska. Men om det ska ske genom tvingande åtgärder, är jag osäker på. Ta vaccinet, om ni vill men låt mig fatta ett eget beslut. Det beslutet är dock inte skrivet i sten och det kanske är så att jag bokar en tid inom snar framtid.
    Vet du vad frågetecken är?

Jag ställde en fråga, kan du besvara den nu?
  • gsdgdfgdfgfgdfgf
    Anonym (Yes) skrev 2021-12-04 13:06:41 följande:
    Just nu är det du som är pinsam som påstår att jag eller som du skriver ni, tycker att yttrandefriheten begränsas. Jag vill egentligen inget mer än att människor ska må bra och få vara friska. Men om det ska ske genom tvingande åtgärder, är jag osäker på. Ta vaccinet, om ni vill men låt mig fatta ett eget beslut. Det beslutet är dock inte skrivet i sten och det kanske är så att jag bokar en tid inom snar framtid.
    Men varför ger du då inte andra människor samma val och respekt tillbaka?

Om yttrandefriheten skulle begränsas pga av detta så är det ju antivaxxers som är ansvariga för det så förstår inte varför du försöker skifta skulden till andra.
  • Anonym (.)
    gsdgdfgdfgfgdfgf skrev 2021-12-04 13:16:09 följande:

Om yttrandefriheten skulle begränsas pga av detta så är det ju antivaxxers som är ansvariga för det så förstår inte varför du försöker skifta skulden till andra.
    Jag har börjat anmäla uppenbara antivaxxers där enda syftet är att sprida propaganda och desinformation. De spammar sönder otroligt många trådar. Tyvärr.
    För jag tycker att man ska kunna få diskutera sin oro eller tveksamhet utan att mötas av sånt skit.
  • Anonym (Carola)
    gsdgdfgdfgfgdfgf skrev 2021-12-04 12:51:16 följande:
    Resonerar du så när det gäller alla vaccin och all medicinsk behandling eller är det bara covidvaccin du är rädd för?
    TBE tex tar du flera sprutor för och när det gäller mediciner så tar man också flera gånger.

Hur vet du vilka som är vaccinerade eller inte i kön på ICA, spännande att träffa någon som är synsk..

När det gäller medicinska beslut bör man lyssna på den samlade läkarkåren och forskare, att gå efter sina egna rädslor eller lyssna på fanatiker online kan vara direkt farligt både för samhället och för ens egna hälsa.
    TBE vaccin har funnits länge och är noga studerat och nyttan övervinner risken. TBE ger meningit, ett mycket allvarligt tillstånd. Långvariga neuropsykiatriska kvarstående symtom hos både barn och vuxna är inte ovanligt.

Alltså betydligt värre än Corona som är ofarligt för de allra flesta i befolkningen. De med riskfaktorer bör ta vaccinet och hoppas på att det hjälper. 
  • Anonym (H)

Ja det kommer jag göra.

Tog dos 1 före graviditeten, dos 2 i början av graviditeten.

Inga biverkningar eller så.

Jag tillhör riskgrupp.

• Anonym (Yes)
    gsdgdfgdfgfgdfgf skrev 2021-12-04 13:16:09 följande:

Självklart ska alla som vill ta vaccinet. Tycker att jag har varit väldigt tydlig med det. Det är ju en fantastisk möjlighet framför allt till riskgrupperna. Jag väljer att avvakta dock. Det är med mitt nuvarande val som jag upplever att jag blir ifrågasatt från personer som valt annat. Och ifrågasättandena innehåller mer personangrepp än sakliga argument, vilket är himla tråkigt.
  • Anonym (HH)

Jag kommer inte ta dos 3. Hade absolut inte gjort det under en graviditet!

• pinkrain

Jag jobbar med riskgrupp och tog tredje dosen som gravid. När jag sa det kollade de upp det extra noga. Det är en påfyllnadsdos. Jag fick feber och ont i hela kroppen av andra dosen men tredje blev jag trött. Som gravid är man riskgrupp och riskerar att föda tidigare vid covid efter v. 20. Jag tog min andra dos tidigt och det hade gått 9 månader så jag tycker det kändes tryggt att fylla på. När det gäller hur sjuk man blir av covid är det jätteolika. De som får lätt och andra inte. Jsg känner flera som jobbar inom vården som vittnar om det. Jag tränade ihop med en tjej vars friska sambo blev inlagd på sjukhus med andningssvårigheter. Det gav mig en tankeställare iaf.

• Anonym (hemliga arne)
    Anonym (Carola) skrev 2021-12-04 13:51:13 följande:
    TBE vaccin har funnits länge och är noga studerat och nyttan övervinner risken. TBE ger meningit, ett mycket allvarligt tillstånd. Långvariga neuropsykiatriska kvarstående symtom hos både barn och vuxna är inte ovanligt.

Alltså betydligt värre än Corona som är ofarligt för de allra flesta i befolkningen. De med riskfaktorer bör ta vaccinet och hoppas på att det hjälper. 
    Andra vaccin har också varit nya i början och då hade man inte ens de tester som finns idag.

Dina ord om covid kan dessutom överföras på vaccinet. Det är ofarligt för det flesta. Ta bortkäsloargument och ha kvar enbart siffror, hur många har vaccinerats och hur många har dött eller skadats och jämför det med covid, hur många som har blivit sjuka och som dött eller skadats.

Känsloargument har inget med fakta att göra, man fr vara rädd och orolig både för covid och vaccin men det har inget med fakta att göra, fakta visar att vaccinering är mindre riskfyllt än att bli sjuk.
  • Anonym (Carola)
    Anonym (hemliga arne) skrev 2021-12-05 11:31:28 följande:
    Andra vaccin har också varit nya i början och då hade man inte ens de tester som finns idag.

Dina ord om covid kan dessutom överföras på vaccinet. Det är ofarligt för det flesta. Ta bortkäsloargument och ha kvar enbart siffror, hur många har vaccinerats och hur många har dött eller skadats och jämför det med covid, hur många som har blivit sjuka och som dött eller skadats.

Känsloargument har inget med fakta att göra, man fr vara rädd och orolig både för covid och vaccin men det har inget med fakta att göra, fakta visar att vaccinering är mindre riskfyllt än att bli sjuk.
    Det är inga känsloargument utan ren fakta att TBE är en sjukdom med allvarligare konsekvenser än Corona. 

Det är också skillnad mellan att dö AV Corona eller MED Corona. Alla räknas dock med i statistiken. 
Svar på tråden Ska ni ta vaccin dos 3?