Gravid och har så mycket ångest och oro
Vill inte ha några påhopp för jag mår redan jättedåligt. Jag är en person som lätt oroar mig och den här situationen är jättejobbig för mig. Jag fick nyligen veta att jag är gravid. Graviditeten var inte planerad, har bara haft sex en gång på hela månaden och då använde vi kondom, så jag blev jättechockad när testet visade positivt.
Jag och sambon har ett barn på 3 år sen tidigare. Jag har känt längtan efter ett till barn men velat skjuta på det, mycket eftersom min och sambons relation har varit knackig ett tag. Har funderat på separeration av och till. Det som också ger mig så mycket ångest just nu är att jag är beräknad mitt i sommaren vilket jag hade velat undvika om jag hade fått välja. Är bl.a rädd att det kommer vara kaos på förlossningen pga. platsbrist och semestrar.
En annan sak som oroar mig är att vi ju kommer behöva lämna bort sonen till någon släkting under förlossningen. Antingen blir det en släkting som bor högt upp i lägenhet, tänk om han ramlar ut från balkongen eller ett fönster. Eller så blir det hos en släkting som har en pool som såklart är öppen och används mycket på sommaren (tänker på drunkningsrisk). Alltså jag fattar att de här tankarna inte är helt logiska och att släktingarna antagligen skulle ha koll, men tror det är en kombination av att jag är chockad, har massa hormoner och dessutom konstant illamående som gör att jag tänker såhär. Jag målar upp skräckscenarior om att jag föder det nya barnet och sedan får veta att min son har omkommit och jag får total panikångest. Jag kan inte stoppa tankarna.
I mina mörkaste stunder tänker jag på att göra abort, men jag vet att jag skulle ångra det. Har gjort abort när jag var ung och lovat mig själv att inte göra det igen om det inte är totalt nödläge ( t.ex helt fel man, jag är sjuk och knappt orkar de barn jag har eller liknande). Snälla kom med råd och stöd. Har i princip bara legat i sängen den senaste tiden för att jag mår så dåligt både fysiskt och psykiskt