• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-09-08 06:31:09 följande:
    Det går bra tror jag! Vecka 19 imorgon och har RUL på måndag! Hoppas den lever och är frisk där inne?. Har mycket problem med huvudvärk dock!
    Vad mysigt :) Nästan halvvägs ju! Känns som tiden har gått så fort även om det kanske inte känns så när man är den gravida? Jobbigt med huvudvärken, är det migrän? Är typ beredd på att jag också kommer ha problem med det senare i graviditeten :/ 
  • 19977
    Anonym (F) skrev 2022-09-08 09:35:31 följande:
    Vad mysigt :) Nästan halvvägs ju! Känns som tiden har gått så fort även om det kanske inte känns så när man är den gravida? Jobbigt med huvudvärken, är det migrän? Är typ beredd på att jag också kommer ha problem med det senare i graviditeten :/ 
    Ja det är så sjukt att jag nästan är halvvägs gången redan. Konstigt nog har tiden bara flugit iväg! Jag som trodde det skulle kännas som en evighet att vara gravid. Dock har jag ju varit gravid under den ?roligaste? årstiden nu över sommaren hehe så kanske är därför. Hösten och vintern kanske går långsammare.

    Jag tror inte det är migrän, men ibland kan jag känna det enbart på en sida vid höger panna typ. Men har bara sjukskrivit mig 1 dag och gått hem tidigare vid några tillfällen så skulle ändå säga att jag kommit ?lindrigt? undan så det är nog huvudvärk snarare än migrän. Men väldigt störande. Barnmorskan hänvisade mig till vårdcentralen så jag ska dit om 2 veckor för att kolla upp detta, jag tror inte jag kommer få någon hjälp direkt men känns ändå bra att själv ha tagit tag i att kolla upp det. 
  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-09-11 07:46:27 följande:
    Ja det är så sjukt att jag nästan är halvvägs gången redan. Konstigt nog har tiden bara flugit iväg! Jag som trodde det skulle kännas som en evighet att vara gravid. Dock har jag ju varit gravid under den ?roligaste? årstiden nu över sommaren hehe så kanske är därför. Hösten och vintern kanske går långsammare.

    Jag tror inte det är migrän, men ibland kan jag känna det enbart på en sida vid höger panna typ. Men har bara sjukskrivit mig 1 dag och gått hem tidigare vid några tillfällen så skulle ändå säga att jag kommit ?lindrigt? undan så det är nog huvudvärk snarare än migrän. Men väldigt störande. Barnmorskan hänvisade mig till vårdcentralen så jag ska dit om 2 veckor för att kolla upp detta, jag tror inte jag kommer få någon hjälp direkt men känns ändå bra att själv ha tagit tag i att kolla upp det. 
    Ja det är nog sant, på sommaren är det så mycket som händer :) 

    Ah okej, får hoppas att det går bra på VC och att du får hjälp där Hjärta
  • Anonym (Inor)

    Grattis (F) till plusset! Hur går det för dig? 


    - Jag hade ju ingen mens på 4 månader & igår tog jag tag i o ringde barnmorska. Vad tror ni va på pappret när jag gick på toa nästa gång då? Jo mens haha. Så sjukt? Men jäkligt skönt!! Så nu kan vi äntligen börja om igen. Bara hoppas hela cykeln kommer igång som vanligt. 


    Hur går det för er andra? 

  • Anonym (F)
    Anonym (Inor) skrev 2022-09-20 08:36:02 följande:

    Grattis (F) till plusset! Hur går det för dig? 


    - Jag hade ju ingen mens på 4 månader & igår tog jag tag i o ringde barnmorska. Vad tror ni va på pappret när jag gick på toa nästa gång då? Jo mens haha. Så sjukt? Men jäkligt skönt!! Så nu kan vi äntligen börja om igen. Bara hoppas hela cykeln kommer igång som vanligt. 


    Hur går det för er andra? 


    Tack! Det går bra tror jag, gick precis in i V7. Just nu är det en konstig period där det känns som att man är gravid på låtsas. Det är lite tråkigt att varken jag eller min sambo har vågat fira och den här gången har vi inte berättat för någon än.

    Har bokat ett eget tidigt ultraljud i V9 för att se om man ser hjärtat. Har nämligen inte inskrivning förrän i V12 så vore bra om man fick någon slags bekräftelse på att allt ser rätt ut innan dess :)

    Haha typiskt att mensen kom när du hade kontaktat BM. Skönt att veta vart i cykeln du ligger. Men det kanske ändå är värt att kolla upp varför du inte hade mens på 4 månader? Håller tummarna för dig att det ska bli en "normal" cykel! 
  • Anonym (Inor)
    Anonym (F) skrev 2022-09-20 10:26:38 följande:
    Tack! Det går bra tror jag, gick precis in i V7. Just nu är det en konstig period där det känns som att man är gravid på låtsas. Det är lite tråkigt att varken jag eller min sambo har vågat fira och den här gången har vi inte berättat för någon än.

    Har bokat ett eget tidigt ultraljud i V9 för att se om man ser hjärtat. Har nämligen inte inskrivning förrän i V12 så vore bra om man fick någon slags bekräftelse på att allt ser rätt ut innan dess :)

    Haha typiskt att mensen kom när du hade kontaktat BM. Skönt att veta vart i cykeln du ligger. Men det kanske ändå är värt att kolla upp varför du inte hade mens på 4 månader? Håller tummarna för dig att det ska bli en "normal" cykel! 
    åh förstår! Vad skönt med ett tidigt ultraljud & kunna få en bekräftelse som sagt. Hoppas allt går bra & att ni vågar fira efter det :) 

    Ja jag hade velat det med men enligt BM fick jag inte ens komma förrän det hade gått minst 6 månader utan mens. Hon sa att det var normalt. Men om mina cyklar fortsätter vara oregelbundna ber jag nog om en koll ändå. 
  • Cykelhjul
    Anonym (F) skrev 2022-09-20 10:26:38 följande:
    Tack! Det går bra tror jag, gick precis in i V7. Just nu är det en konstig period där det känns som att man är gravid på låtsas. Det är lite tråkigt att varken jag eller min sambo har vågat fira och den här gången har vi inte berättat för någon än.

    Har bokat ett eget tidigt ultraljud i V9 för att se om man ser hjärtat. Har nämligen inte inskrivning förrän i V12 så vore bra om man fick någon slags bekräftelse på att allt ser rätt ut innan dess :)

    Haha typiskt att mensen kom när du hade kontaktat BM. Skönt att veta vart i cykeln du ligger. Men det kanske ändå är värt att kolla upp varför du inte hade mens på 4 månader? Håller tummarna för dig att det ska bli en "normal" cykel! 
    Men Gud vad roligt! Stort stort grattis till dig, äntligen! HjärtaHjärta
    Vad glad jag blev att titta in här och se den nyheten :D 
  • Anonym (F)
    Cykelhjul skrev 2022-09-23 10:03:41 följande:
    Men Gud vad roligt! Stort stort grattis till dig, äntligen! HjärtaHjärta
    Vad glad jag blev att titta in här och se den nyheten :D 
    Tack! Hoppas det är din tur snart med ❤️❤️
  • Anonym (F)

    Hej! Hur har det gått för alla? :) Har det kommit några 2023 bebisar än för er i tråden?

    Jag är i vecka 26 nu och väntar en pojke med BF den 14e maj. Även om det känns som att man precis passerade halva tiden så börjar det dra ihop sig med saker man ska hinna fixa inför att bebisen kommer. Än så länge har vi köpt några av de stora sakerna som vagn, bedside crib och barnmatsstol och håller på att renovera klart bebisens rum Hjärta

  • amandakollb
    Anonym (F) skrev 2023-02-03 15:14:10 följande:

    Hej! Hur har det gått för alla? :) Har det kommit några 2023 bebisar än för er i tråden?

    Jag är i vecka 26 nu och väntar en pojke med BF den 14e maj. Även om det känns som att man precis passerade halva tiden så börjar det dra ihop sig med saker man ska hinna fixa inför att bebisen kommer. Än så länge har vi köpt några av de stora sakerna som vagn, bedside crib och barnmatsstol och håller på att renovera klart bebisens rum Hjärta


    Hejhej :) ingen bebis ännu, är i vecka 29 nu och beräknad i slutet av april, blir ännu en tjej (har en snart två-åring dotter sedan innan). vi längtar! Börjar få rätt ont i ryggen, ibland så det känns som att ryggen ska gå av. Och sover dåligt. Men annars mår jag bra! 

    kul att fixa allt sånt! :) vi har nästan allt från tidigare så det blir bara att köpa en del blöjor, kanske något nytt klädesplagg, inte för att vi behöver men mer för att det är så mysigt! 
  • Gaiaria

    Har en liten bebis på 6 månader men försöker nu då koll på cykeln för ev syskon Skrattande Fyller 42 i sommar så inte så mycket att vänta på Drömmer

    Tolkar jag rätt om jag tycker att jag har stegring/ positivt på dessa ÄL test CD 19 kväll och CD 20? Ser lite starkare ut i verkligheten.. Första gången jag provar då jag haft så lång cykel efter förlossningen.. Har också molvärk och äl- flytning.

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023