• raketpappan

Gemensam ekonomi, arv, enskild egendom

Jag och min fru och varit tillsammans i 25 år och har alltid haft gemensam ekonomi. Ett konto där alla pengar kommer in, sen används pengarna efter behov. Enkelt och inga konstigheter.

Jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som min fru. Det beror inte på att jag har hög lön utan att hon har en väldigt låg lön. Hon har alltid arbetat deltid, praktiskt när barnen är små men nu gör hon nog det mest för att det är bekvämt. Det är självvalt. Absolut att hon gör lite mer hemma, hon har väl hamnat i den typiska kvinnorollen "projektledaren". Men hon är också hemma tre timmar tidigare än mig varje dag och hinner mer. Däremot är jag ingen pappa som kommer hem och lägger mig i soffan och tittar på sport, utan jag är engagerad i både barn och hem.

Nu har hon plötsligt fått ett oväntat arv på ungefär en miljon kronor. Arvet är hennes enskilda egendom och hon ser pengarna som bara sina. Vi skulle exempelvis behöva göra vissa renoveringar på huset men hon vill inte använda någon del av arvspengarna till det, det är hennes pengar. Nu har vi förvisso råd att göra dessa renoveringar ändå men då med delvis lånade pengar.

Jag förstår absolut att eftersom hon har haft så låg inkomst så kommer hennes pension bli låg, hon är till viss del ekonomiskt beroende av mig. Samtidigt har hon valt att arbeta deltid, hon har valt att inte utbilda sig, hon har valt ett lågavlönad arbete. Jag har aldrig haft någon möjlighet att bygga upp ett eget sparande utan min inkomst har gått in i den gemensamma. Jag har inget eget sparande alls. Därför känner jag ingen glädje över arvet och jag börjar bli ganska irriterad att när hon för en gångs skull kan bidra ekonomiskt så är det plötsligt skillnad på ditt och mitt.

Det är inte så att jag behöver pengarna egentligen, jag är inte dyr i drift och kan köpa det jag behöver. Det är mer en känsla. Avundsjuka kanske? Jag vet inte.

Vad tycker ni? Är jag småsint? Missgynnsam? Är det rätt och rimligt att hon tar dessa pengar själv som en extra trygghet eftersom hon har haft låg inkomst hela livet, trots att vi i 20 års tid haft helt gemensam ekonomi? Vad skulle ni tycka om att ha gemensam ekonomi där du bidrar betydligt mer till det gemensamma samtidigt som din man/fru har en miljon egna pengar på banken?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi, arv, enskild egendom
  • raketpappan
    Fiona M skrev 2021-12-15 16:19:59 följande:
    Hur tänker du kring det här med hennes pension?
    Ja, ni har gemensam ekonomi nu, men hon är ju, som framgår i tråden, beroende av dig och din goda vilja.
    Hur kan ni trygga den biten för henne så ni inte lever upp arvet, och sen står hon där om ni delar på er om några år?

Det där med resorna, tänker hon att ni båda ska resa (då är det ju ngt hon vill dela med dig, både pengarna och upplevelsen) eller är det bara för henne?
    Jag tror hennes pension är relativt trygg oavsett arvet är bara hennes eller inte... om vi leker med tanken att arvet blir gemensamt så skulle hon ju ändå få hälften med sig om hon väljer att skiljas, plus halva huset, vårt gemensamma sparande, bil etc. Sen har hon föräldrar att ärva också. Så jag tänker att hon är ganska trygg och har ett bra "fuck-off-kapital". Hon har även ett eget pensionssparande men det är inte så mycket pengar där. Jag har å andra sidan inget eget pensionssparande alls men jag kommer att få högre pension ändå, det är sant.

Bor vi tillsammans när vi är pensionärer så tänkte jag såklart att vi hade fortsatt som vi gjort hittills, dvs mina pengar är hennes pengar.

Resor är underförstått att det gör hon på egen hand, med en vän eller med våra barn. Jag kan tänka mig att resa, men jag vägrar ligga på en strand en vecka i något otäckt varmt land och göra ingenting. Solig Så där är det jag som inte vill. Vi har väldigt olika önskemål när det gäller resor.
  • Anonym (De val man gör)

Detta är ett problem som många ställs inför, och lösningarna kan se helt olika ut.

Var och en har gjort vissa val i livet som gör att man har det ekonomiska utrymme man har, och jag tycker inte att man ska åka snålskjuts bara för att man vill deltida en massa år. Idag behövs två inkomster till en familj, punkt.

Men då jag har satsat på en bra lön så har jag alltid legat ganska jämnt med min man, det har skilt max 4000 brutto i lön, och i början hade jag bitvis högre lön, vi gick omlott vid höjningar. Så där är vi tämligen jämna.

Han fick ett arv för tre år sen, och jag tycker verkligen inte att jag automatiskt har någon rätt till det, fast vi är gifta. Det är inte jag som har förlorat en förälder.

Men han är då en generös människa och menar att pengarna är lika mycket mina som hans, medan jag känner att jag verkligen inte ska ta sista ordet där, även om jag är den som investerar mest och driver de frågorna i förhållandet annars. 
    Han ville betala av hela bolånet- okej, då gör vi det, även om jag påtalade fördelen med att kanske behålla den sista halva miljonen lån och låta pengarna föröka sig via investering istället.

Om vi hade ett hus som behövde renoveras så hade jag blivit besviken om den som ärvde inte kunde se till familjens bekvämlighet. Ett boende man trivs i är faktiskt en stor del av det som gör livet uthärdligt i den grå corona-vardagen. Varför vill man inte satsa lite på det?

Samtidigt som jag ändå förstår att kvinnor med färre arbetsår och låg lön som tänker på framtiden våndas, och vill försöka säkra kapital till sina äldre dagar. Min mammas väninnor gråter bokstavligen över sina pensioner. Mannen har antingen lämnat dem eller är död, och då det är normalinkomsttagare så finns där inget stort arv utan det är bostaden som är kapitalet. 

Jag tycker ni behöver ta ett större grepp, för har ni inget gemensamt sparande så lever ni ju över era tillgångar, så sett. Jag hade velat hitta en balans i ekonomin som medger sparande, och i vår relation så har vi både gemensamma och enskilda investeringar. 

Om ni menar allvar med att fortsätta livet ihop så behöver ni snacka ihop er om både era renoveringsmål, era ekonomiska mål och era livsmål samt tänkt pensionsålder. För utan ekonomisk planering kommer inte det ni vill ska hända att hända.

• Tow2Mater
    Anonym (Se om sitt eget först) skrev 2021-12-15 15:43:05 följande:
    Tja, om hon inte vill bidra till hälften så får hon väl gå upp i tid på jobbet? Har ni varit gifta i 25 år så lär ni ju inte ha några småbarn hemma som sätter stopp för det.
    Det är upp till henne, antingen jobbar hon mer eller så får hon lätta lite på lädret.

Du kan som sagt inte kräva ett enda öre men du kan kräva att hon hjälper till att finansiera era kostnader.

Hur har ni delat upp utgifterna hittills? Något har hon väl bidragit med? Eller har din inkomst gått direkt till räkningar och hennes till mat, kläder osv?

Säg till henne att lyfta på arslet och jobba heltid, att du inte är en välgörenhetsinrättning längre nu när era barn är äldre. Passar inte galoscherna så får hon lätta på lädret. Enkelt val tycker jag som jobbat heltid hela livet, även när ungarna var små.
    japp!
  • IQfiskpinne
    raketpappan skrev 2021-12-15 08:45:40 följande:
    Gemensam ekonomi, arv, enskild egendom

Jag och min fru och varit tillsammans i 25 år och har alltid haft gemensam ekonomi. Ett konto där alla pengar kommer in, sen används pengarna efter behov. Enkelt och inga konstigheter.

Jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som min fru. Det beror inte på att jag har hög lön utan att hon har en väldigt låg lön. Hon har alltid arbetat deltid, praktiskt när barnen är små men nu gör hon nog det mest för att det är bekvämt. Det är självvalt. Absolut att hon gör lite mer hemma, hon har väl hamnat i den typiska kvinnorollen "projektledaren". Men hon är också hemma tre timmar tidigare än mig varje dag och hinner mer. Däremot är jag ingen pappa som kommer hem och lägger mig i soffan och tittar på sport, utan jag är engagerad i både barn och hem.

Nu har hon plötsligt fått ett oväntat arv på ungefär en miljon kronor. Arvet är hennes enskilda egendom och hon ser pengarna som bara sina. Vi skulle exempelvis behöva göra vissa renoveringar på huset men hon vill inte använda någon del av arvspengarna till det, det är hennes pengar. Nu har vi förvisso råd att göra dessa renoveringar ändå men då med delvis lånade pengar.

Jag förstår absolut att eftersom hon har haft så låg inkomst så kommer hennes pension bli låg, hon är till viss del ekonomiskt beroende av mig. Samtidigt har hon valt att arbeta deltid, hon har valt att inte utbilda sig, hon har valt ett lågavlönad arbete. Jag har aldrig haft någon möjlighet att bygga upp ett eget sparande utan min inkomst har gått in i den gemensamma. Jag har inget eget sparande alls. Därför känner jag ingen glädje över arvet och jag börjar bli ganska irriterad att när hon för en gångs skull kan bidra ekonomiskt så är det plötsligt skillnad på ditt och mitt.

Det är inte så att jag behöver pengarna egentligen, jag är inte dyr i drift och kan köpa det jag behöver. Det är mer en känsla. Avundsjuka kanske? Jag vet inte.

Vad tycker ni? Är jag småsint? Missgynnsam? Är det rätt och rimligt att hon tar dessa pengar själv som en extra trygghet eftersom hon har haft låg inkomst hela livet, trots att vi i 20 års tid haft helt gemensam ekonomi? Vad skulle ni tycka om att ha gemensam ekonomi där du bidrar betydligt mer till det gemensamma samtidigt som din man/fru har en miljon egna pengar på banken?

Jag kan se båda sidor här. Låter som en trist situation som lätt blir en slippery slope.

Din frustation att inte få en krona, men också att hon faktiskt har varit hemma med barnen under alla år och saknar kapital. Hon behöver pengarna till sin pension rätt och slätt. Sen skuldbelägger du henne nu i efterhand efter hon har gjort saker man inte "måste" göra i hem och föreningsliv, som tagit en massa tid så hon inte kan jobba deltid.

Men du tog ju inte diskussionen när det väl gällde, det är för sent nu.

Ärligt talat tror jag att en kompromiss är den enda lösningen. Hon ska verkligen inte ge alla pengar till ert hus och gå miste om sin chans till en bra pension, skiter det sig mellan er blir hon ju fattigpensionär! Däremot kanske ni framöver ska dela på kostnaderna och spara resten till att fixa huset. Det kommer ju förstås innebära att ni kommer tvingas anpassa er till den med lägst inkomst.

• Fliselisan

Förstår din tanke men hur menar du när du skriver att hon valt sitt lågavlönade yrke och att arbeta deltid osv? Lite som att hon får skylla sig själv att pensionen blir dålig?

Har du försökt stötta och pusha henne att plugga, söka sig vidare? Har du varit delaktig och vabbar med barnen? Om hon jobbat heltid som du, vem hade då städat och tvättat osv? Bara några funderingar?

• raketpappan
    Fliselisan skrev 2021-12-15 20:47:14 följande:

Förstår din tanke men hur menar du när du skriver att hon valt sitt lågavlönade yrke och att arbeta deltid osv? Lite som att hon får skylla sig själv att pensionen blir dålig?

Har du försökt stötta och pusha henne att plugga, söka sig vidare? Har du varit delaktig och vabbar med barnen? Om hon jobbat heltid som du, vem hade då städat och tvättat osv? Bara några funderingar?

Jag har inte försökt pusha henne när det gäller utbildning och jobb, hon har det arbete hon vill ha och har en högskoleexamen. Hon visste självklart att yrket hon valde har väldigt låga löner och hon vill inte göra karriär, så absolut, i någon mån får hon faktiskt anpassa sig efter den verkligheten tycker jag? Samtidigt som jag valt att leva med henne och självklart anpassat mig till det också genom att helt och fullt dela min lön med henne.

Tvätt och städning delar vi lika, det hon gör som inte jag gör i samma utsträckning är mat och att hålla ordning på barnens läxor och aktiviteter. Men nu när barnen börjar bli stora så är det inte så mycket sådant längre.
  • Anonym (Snäckan)

En del av arvet borde gå till renoveringen. Dina pengar är ju inte gratis utan du lägger energi och tid på det.

Hon har väl vant sig vid att du bidrar till hushållet. Lånet för renoveringen kommer du ju också att betala mer av.

• Anonym (Förstår)

Jag förstår dig absolut. Jag betalar runt 10 000 mer än min man till det gemensamma varje månad och har utöver det gått in med ca 1 miljon från arv i vårt boende. Absolut inget han krävt utan han har varit väldigt noga med att arvet varit mina pengar att göra vad jag vill med och jag har vetat att han inte alls har motsvarande arv att förvänta sig i framtiden och tycker det skulle kännas jättekonstigt om jag hade en miljon på banken på ett sätt som han aldrig skulle få chansen till. 

Men nu har han startat eget företag där han tar ut skattemässigt fördelaktigt och låter resten ligga i företaget och det skaver helt klart lite för mig. För det innebär att om vi skulle gå isär så kommer jag att ha lagt in löpande runt 100 000 mer per år + en rejäl klumpsumma men inte ha något direkt eget sparande (då vi precis som er har gemensam ekonomi) samtidigt som han kanske har en massa liggande i företaget.

Men även för honom så handlar det till stor del om trygghet inför pension, min tjänstepension har också runt 1 miljon mer insatt än vad han har trots att jag är 5 år yngre. 

Jag tycker det vore rimligt om din fru ändå kunde spara runt hälften till sig själv som en trygghet utifall att ni skulle separera men resten borde absolut gå till ert gemensamma. 

Men jag tycker också det är rimligt att du får chansen att bygga upp ett eget sparande. Det behöver ju inte vara supermycket men om hon nu har ett eget kapital så kan det väl vara rimligt att även du kan sätta undan sådär en 5000 kr i månaden till bara ditt innan du för över dina pengar till ert gemensamma. 

Precis som du så har jag egentligen ingenting emot att betala mer, vi är ju ändå en gemensam familj. Men om vi hamnar i en situation där han kommer ur en separation med mer kapital när jag hela tiden betalat mest känns helt enkelt inte rättvist. 

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Lillis) skrev 2021-12-15 14:44:20 följande:

Intressant tråd. Jag har en liknande ekonomisk situation fast omvänt. Jag är kvinna, jobbar med låginkomstyrke, har jobbat deltid och tagit hela föräldraledigheten med vårt barn. Numera jobbar jag heltid men med lägre lön. Min sambo är höginkomsttagare och tjänar dubbelt så mycket som mig. Vi har bråkat om ekonomin sedan ett tag tillbaka pga att jag har kapital med mig in i förhållandet (ca 1 miljon kr) som jag har lagt in i vårt hus som kontantinsats men som jag har velat behålla för mig själv. Vi har skrivit ett samboavtal om det beloppet. Så jag får tillbaka det om vi säljer huset. Mitt argument är att jag får mycket lägre pension än min sambo och att denna summa är min pensionsförsäkring. Vi har haft procentuell uppdelning av ekonomin under vår tid ihop men jag vill ha gemensam ekonomi nu pga att jag lever på en lägre levnadsstandard än min man. Han har ca 10.000 kr mer än mig över varje månad. Det blir i längden problematiskt eftersom jag inte kan spara undan något och vi har svårt att fira semestrar ihop, göra större inköp tillsammans etc. Vi bråkar mycket om detta just nu och jag är beredd att bli särbos pga det. Vad tycker ni, är det orimligt av mig att begära gemensam ekonomi för att vilja fortsätta som sambos trots mitt kapital i huset? Vi planerar även för ett till barn som jag skulle ta hela föräldraledigheten för i så fall, så då skulle jag hamna ännu mer efter ekonomiskt.

Gemensam ekonomi kan ju inte gå bara åt ett håll. Om du vill ha tillgång till hans pengar så måste ju också han få tillgång till dina. Du kan ju inte både äta kakan och ha den kvar. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Förstår) skrev 2021-12-16 12:20:06 följande:
    Gemensam ekonomi kan ju inte gå bara åt ett håll. Om du vill ha tillgång till hans pengar så måste ju också han få tillgång till dina. Du kan ju inte både äta kakan och ha den kvar. 
    Men med tillägget att om ni haft procentuell fördelning så gissar jag att han haft större möjligheter att spara ihop ett eget kapital under er tid tillsammans. Så det kan väl vara rimligt att ni startar en gemensam ekonomi med samma sparkapital? D.v.s. om han har sparat ihop så att han har 300 000 på banken och du har den där miljonen så är det rimligt att det är de 700 000 som överstiger hans sparkapital som du delar med dig av. 
  • Anonym (Ta utdelning)
    Anonym (Förstår) skrev 2021-12-16 12:17:03 följande:

Jag förstår dig absolut. Jag betalar runt 10 000 mer än min man till det gemensamma varje månad och har utöver det gått in med ca 1 miljon från arv i vårt boende. Absolut inget han krävt utan han har varit väldigt noga med att arvet varit mina pengar att göra vad jag vill med och jag har vetat att han inte alls har motsvarande arv att förvänta sig i framtiden och tycker det skulle kännas jättekonstigt om jag hade en miljon på banken på ett sätt som han aldrig skulle få chansen till. 

Men nu har han startat eget företag där han tar ut skattemässigt fördelaktigt och låter resten ligga i företaget och det skaver helt klart lite för mig. För det innebär att om vi skulle gå isär så kommer jag att ha lagt in löpande runt 100 000 mer per år + en rejäl klumpsumma men inte ha något direkt eget sparande (då vi precis som er har gemensam ekonomi) samtidigt som han kanske har en massa liggande i företaget.

Men även för honom så handlar det till stor del om trygghet inför pension, min tjänstepension har också runt 1 miljon mer insatt än vad han har trots att jag är 5 år yngre. 

Jag tycker det vore rimligt om din fru ändå kunde spara runt hälften till sig själv som en trygghet utifall att ni skulle separera men resten borde absolut gå till ert gemensamma. 

Men jag tycker också det är rimligt att du får chansen att bygga upp ett eget sparande. Det behöver ju inte vara supermycket men om hon nu har ett eget kapital så kan det väl vara rimligt att även du kan sätta undan sådär en 5000 kr i månaden till bara ditt innan du för över dina pengar till ert gemensamma. 

Precis som du så har jag egentligen ingenting emot att betala mer, vi är ju ändå en gemensam familj. Men om vi hamnar i en situation där han kommer ur en separation med mer kapital när jag hela tiden betalat mest känns helt enkelt inte rättvist. 

Du kan ju säga till honom att han måste ta utdelning från företaget (det är det skattemässigt fördelaktiga sättet för de flesta) och att han ska använda hela eller delar av pengarna in i det gemensamma så att ni lägger lika mycket dit. Det borde bli ca 10000 i månaden efter skatt han får ut, så då kan ni behålla vars 5000 separat istället för att du lägger in 10000 mer varje månad. Själv har jag inget problem med min mans företagande då han skrivit mig som hälftenägare i hans AB så allt som ligger och skramlar på företagskontot är lika mycket mitt. Har ni diskuterat det?
  • Anonym (Bibbi)

Om man får ett arv eller en gåva som ska vara enskild egendom så är ju den som har skrivit testamentet eller gett gåvan som har bestämt det, det kan man ju inte bara bryta. Det är ju också en säkerhet för henne om ni skulle separera.

• Anonym (S)
    Anonym (Bibbi) skrev 2021-12-17 00:21:59 följande:

Om man får ett arv eller en gåva som ska vara enskild egendom så är ju den som har skrivit testamentet eller gett gåvan som har bestämt det, det kan man ju inte bara bryta. Det är ju också en säkerhet för henne om ni skulle separera.

Självklart gör man vad  man vill för pengarna man ärver. Dessutom så är pengarna enskilda även om man inte skrivit att de är enskild egendom. Enskild egendom har bara betydelse när man skiljer sig. Annars äger var och en sitt. 
  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2021-12-17 12:47:47 följande:
    Självklart gör man vad  man vill för pengarna man ärver. Dessutom så är pengarna enskilda även om man inte skrivit att de är enskild egendom. Enskild egendom har bara betydelse när man skiljer sig. Annars äger var och en sitt. 
    Det är det många inte känner till verkar det som. Enskild egendom är som mest intressant när ett äktenskap upplöses.
    Var och en förfogar över sina egna medel även under ett äktenskap. Så om ts fru nu ärvt denna miljon, så har han inte rätt till dessa pengar, även  om det inte är enskild egendom. Detsamma gäller ts lön. Hans fru har inte rätt till de pengarna, även om de är gifta.
  • sextiotalist
    Anonym (Bibbi) skrev 2021-12-17 00:21:59 följande:

Såklart man kan, den som får gåvan har full rätt att göra precis som han/hon vill. Orsaken till att många skriver enskild egendom när det gäller gåva eller arv är mer för att detta inte ska räknas in i en bodelning. 
  • Anonym (Stu)

Förstår att du är besviken på din fru TS. 
    Det är snålt av henne att inte kunna ge en del av sitt arv till renoveringar till ert gemensamma hus. 
    Jag tycker att du ska diskutera med din fru att du vill ha ett eget sparkapital och att hon får gå upp i arbetstid för att täcka utgifterna. Pengarna kan du använda till dina egna intressen. Problemet blir att det säkert kommer leda till konflikt då hon är bortskämt med att använda dina pengar.   

• Shalke04

Kan inte annat än känna att det är fullständigt orimligt av din fru att bara tänka på sitt eget när du nu har stått för så mycket av det gemensamma under så lång tid. Hade ni haft separat ekonomi helt så hade jag köpt resonemanget men här känns det verkligen, som många andra sagt, allt ditt är vårt och allt mitt är mitt. 

Om detta hade varit min fru så hade jag dragit stenhårda 50-50% regler alternativt skiljt mig. Snikna personer är de värsta. 

Svar på tråden Gemensam ekonomi, arv, enskild egendom