Föräldrarpenning-hur långt bak i tid kollar försäkringskassan på ens inkomst??
Väntar mitt första barn och har inte så bra koll på hur försäkringskassan räknar ut föräldrapenning när man haft oregelbunden månadsinkomst. Har ringt och pratat med försäkringskassan och de kunde inte ge mig tydligt svar på min fråga så vänder mig hit i hopp om att få lite mer klarhet.Jag är timanställd med garanterad 75% deltidstjänst sedan ca 1 år tillbaka. Jag har dock i perioder jobbat extra utöver 75% hos samma arbetsgivare. Jag började jobba hos min arbetsgivare för 4 år sedan som uthyrd konsult och för ca 1 år sedan så blev jag erbjuden en fast tjänst hos dem som jag tacka ja till. Jag är nu i vecka 8 och undrar hur det fungerar med uträkningen av föräldrapenningen med tanke på att jag tjänat olika varje månad och haft två olika arbetsgivare senaste 4 åren. Hur långt bakåt i tid kollar försäkringskassan på ens årsinkomst och baserar föräldrapenningen på det? bara senaste året innan man blev gravid eller 2,3, 4 år bakåt?? jag försöker få ett hum om hur mycket jag kommer få ut i föräldrapenning men det är ju omöjligt när de vägrar ge ett svar och hänvisar mig till att vänta tills jag kan ansöka om föräldrapenning 2 månader innan BF för att då veta mer...