• Anonym (orolig)

Föräldrarpenning-hur långt bak i tid kollar försäkringskassan på ens inkomst??

Väntar mitt första barn och har inte så bra koll på hur försäkringskassan räknar ut föräldrapenning när man haft oregelbunden månadsinkomst. Har ringt och pratat med försäkringskassan och de kunde inte ge mig tydligt svar på min fråga så vänder mig hit i hopp om att få lite mer klarhet. 

Jag är timanställd med garanterad 75% deltidstjänst sedan ca 1 år tillbaka. Jag har dock i perioder jobbat extra utöver 75% hos samma arbetsgivare. Jag började jobba hos min arbetsgivare för 4 år sedan som uthyrd konsult och för ca 1 år sedan så blev jag erbjuden en fast tjänst hos dem som jag tacka ja till. Jag är nu i vecka 8 och undrar hur det fungerar med uträkningen av föräldrapenningen med tanke på att jag tjänat olika varje månad och haft två olika arbetsgivare senaste 4 åren. Hur långt bakåt i tid kollar försäkringskassan på ens årsinkomst och baserar föräldrapenningen på det? bara senaste året innan man blev gravid eller 2,3, 4 år bakåt?? jag försöker få ett hum om hur mycket jag kommer få ut i föräldrapenning men det är ju omöjligt när de vägrar ge ett svar och hänvisar mig till att vänta tills jag kan ansöka om föräldrapenning 2 månader innan BF för att då veta mer...Gråter
  • Svar på tråden Föräldrarpenning-hur långt bak i tid kollar försäkringskassan på ens inkomst??
  • Anonym (Nia)

Huvudprincipen är att FK vid beräkning av SGI tittar 6 månader framåt i tiden, och ser vilka inkomster du skulle ha haft om du inte blivit sjuk eller skulle ha tagit ut FP osv, eftersom din SGI ska baseras på den faktiskt inkomst du skulle ha haft. Dvs att du arbetade extra för 6 månader sen är kanske inte relevant för hur dina framtida inkomster ser ut.

Om det är så att det inte går att titta 6 månader framåt, så tittar man 6 månader bakåt eller längre om det behövs för att få en rimlig uppfattning. Det gäller exempelvis om du har en väldigt varierande inkomst månad för månad.

• Anonym (Ellen)

Jag håller med ovan, de kollar inte 2-3-4 år bakåt i normalfallet. Endast om det finns tid som man inte redogjort för, då kan man behöva se vad för inkomst som funnits, om det finns överhoppningsbar tid (tex studier) och hur det ska beräknas.
    Det som är viktigt är att du ser till att båda arbetsgivarna rapporterar in så att FK kan räkna på helheten.

• Anonym (orolig)

jaa det är ju det, visst jag har garanterad 75% men jag har alltid jobbat mer än kontraket säger mer eller mindre. Vissa månader några timmar över kontraket andra månader 100% eller mer. Varje sommar t.ex. så är det brist på personal och då har jag förra sommaren jobbat 200timmar en månad. Hade jag inte blivit gravid så hade jag jobbat mer än 100% på sommaren det har jag och min arbetsgivare muntligt kommit överens om sen nåt år tillbaka. Borde då inte föräldrapenningen grunda sig på hur mycket jag faktiskt har tjänat och inte hur mycket mitt kontrakt säger att jag är garanterad att jobba i framtiden?? 

• Anonym (Nia)
    Anonym (orolig) skrev 2021-12-16 11:35:55 följande:

jaa det är ju det, visst jag har garanterad 75% men jag har alltid jobbat mer än kontraket säger mer eller mindre. Vissa månader några timmar över kontraket andra månader 100% eller mer. Varje sommar t.ex. så är det brist på personal och då har jag förra sommaren jobbat 200timmar en månad. Hade jag inte blivit gravid så hade jag jobbat mer än 100% på sommaren det har jag och min arbetsgivare muntligt kommit överens om sen nåt år tillbaka. Borde då inte föräldrapenningen grunda sig på hur mycket jag faktiskt har tjänat och inte hur mycket mitt kontrakt säger att jag är garanterad att jobba i framtiden?? 

Det är mycket möjligt att det kommer att göra det, om arbetsgivaren menar att det inte går att säga exakt, men att det kommer att se ungefär likadant ut som tidigare. Sen ska det ju spegla verkligheten, när du har ett barn så kanske du inte skulle arbeta lika mycket som innan.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Nia) skrev 2021-12-16 12:24:10 följande:
    Det är mycket möjligt att det kommer att göra det, om arbetsgivaren menar att det inte går att säga exakt, men att det kommer att se ungefär likadant ut som tidigare. Sen ska det ju spegla verkligheten, när du har ett barn så kanske du inte skulle arbeta lika mycket som innan.
    Jag håller med i detta svaret. Och TS att du jobbade 200% förra sommaren är inte säkert att man tar höjd för när man fastställer din SGI. Det är en balansgång i SGI för man kan tänka själv att det är det man har tjänat som ska ligga till grund. Medan FK utgår från vad det är du går miste om framåt. Men för bästa svar bör du ta kontakt med dem. Det är bra att söka föräldrapenning rätt tidigt så att man får en SGI fastställd. Då behöver man inte vänta på deras handläggning sen när man väl går på ledighet och får ekonomiskt behov av pengarna. 
    Så om du vet nu att du ska gå på ledighet from 1 april, lägg in ett ärende. Du kan alltid ändra uttagsdatum senare.
  • Seven Costanza

Det finns ju ett krav på att ha jobbat i minst 240 dagar för att alla ens SGI-dagar ska vara lönebaserade, så det brukar därför vara ca åtta månader bakåt som de kollar. Du får lämna in gamla utskrivna lönespecar och då kan du ju skriva ut för lite längre tid, senaste året om du vill.

Svar på tråden Föräldrarpenning-hur långt bak i tid kollar försäkringskassan på ens inkomst??