• Gnobius

Komma ikapp i engelska

Hej.
    Våran dotter går idag i 4:an och har svårt att komma ikapp i engelskan av olika anledningar.
    Stora anledningen är att dom började väldigt sent i lågstadiet med detta samt att dom nu då haft en lärare i fyran som går i pension nu vid jul och inte haft det stora intresset att hjälpa barnen.

Jag skall inte bara klaga på skolan utan min dotter har nog en roll i detta med att inte vara jätte intresserad.

Frågan jag nu ställer till er är vilka tips har ni för mig att försöka hjälpa min dotter komma ikapp i Engelskan?

Gamla hedliga metoder, nya metoder appar eller vad som ni känner funkar bäst för er!
    Mvh J

• Svar på tråden Komma ikapp i engelska
  • Anonym (Lärare)

Läsa böcker, se filmer (med svenska undertexter, engelska undertexter eller inga alls), sjunga på engelska, prata på engelska hemma med er andra, skriva små texter på engelska. Appar i all ära men när det gäller att lära sig nåt nytt är det "papper och penna" som är överlägset bäst.

• Anonym (Nätet)

Jag har barn i 3an och 5an och de pratar väldigt bra engelska, mkt avancerade ord och meningar och kan föra konversationer som ofta förvånar mig. De har lärt sig genom att titta på YouTube och Tiktoc mm. Sen saknar de då stavning och till viss del grammatik men det fylls ju då på i skolan men den delen blir ju mkt lättare av att de konstant hör engelska när de sitter och kollar på sina mbler. Så jag skulle nog väcka engelska intresset genom just låta dem titta/lyssna på sånt de gillar på just engelska, då blir glosor och grammatik i skolan roligare med.

• AndreaBD

Jag är lärare i engelska och jag tycker: Hon ska lyssna på, läsa, prata eller skriva sånt som hon är intresserad av. Börja inte med tråkiga saker, utan välj något som hon gillar. Dataspel som är helt på engelska? Hon kanske är lite ung, men kanske hittar du nåt lämpligt.

Jag har ju lite äldre elever, men det finns hur mycket som helst på nätet. Har hon någon favoritbok eller någon enkel bok som hon är van vid. Då är det bra att läsa den på engelska. På nätet dyker det upp nya saker hela tiden, jag har inte ens någon speciell favorit. British councils hemsida har även några spel. Eller 

www.gamestolearnenglish.com/
    learnenglishkids.britishcouncil.org/games

Det finns en till som jag inte kommer ihåg. Får kolla imorgon på jobb-datorn.

En sak som du bör göra regelbundet, t.ex. en gång i veckan: Gå igenom med henne vad de har gjort i engelska i skolan, läs texter en gång till med henne och kolla om hon förstår orden. Annars, träna på orden. 

• Anonym (Yyyy)

Utmana barnet, tex säg att ni har en hemlighet men ni bara kan berätta om den på engelska och barnet får försöka lista ut vad det är ni beskriver/ berättar på engelska.

Finns det nån typ disneyfilm som ditt barn gillar som ni kan sätta på engelskt tal istället?

Korsord på engelska.

Utmana att skriva ned/ säga så många ord som möjligt dom; börjar på s, saker man kan äta, saker man kan göra osv.

Ta ord på engelska som du skramlar ihop bokstäverna och barnet ska försöka kasta om till ett engelskt ord, ex;

Act, ogd, labl, osv; gärna med olika teman så blir det lättare att knäcka.

Prata om engelskalåtar o prata om betydelsen.

Gör eget memory/ köp där engelska ordet står på ett kort och bilden på föremålet på det andra som ska paras ihop.

Prata om vad ex veckodagar, vädret heter. Hur man säger siffror osv när ni sitter vid matbordet.

Man kan leka 4 och en ska bort och så säger man sakerna på engelska: exempelvis; blue, yellow, bird, red osv och prata om vad orden betyder och varför ett ord ska bort.

• Anonym (Linn)

Engelsk film med engelsk text var toppen för mig som hade lätt för alla ämnen utom just engelska i skolan. Läste snabbt och så. På den tiden gällde det att hyra rätt vhs-film, något större urval idag

Svar på tråden Komma ikapp i engelska