• Anonym (TS)

Vi har separat ekonomi - Fråga vad ni vill.

Upplägget:

Gifta utan äktenskapsförord.

Tjänar ca 23 000 respektive 27 000 kr.

Samma summa in på ett gemensamt konto, och en slant in på gemensamma sparkontot. Resten av våra inkomster behåller vi för oss själva.

Från gemensamma kontot dras alla gemensamma räkningar och kostnader, mat inkluderat. Resor och inredning betalas med sparkontot.

Föräldraledighet har vi delat ungefär 50/50, likaså vab. Vi är inte nitiska där, men håller lite koll. Den gravida var under en graviditet sjukskriven några månader, vi delade på inkomstförlusten, eller hur jag ska förklara.

Vi har båda valt våra inkomster. T.ex. har ingen någon funktionsnedsättning eller sjukdom.

Vid en kort period var den ena arbetslös, då betalade den andra in mer på det gemensamma. En annan kort period var den andra sjukskriven och då kompenserade den andra.

Jag har förstått att många är negativa till separat ekonomi och vill därför starta denna tråd för att reda ut dessa missförstånd.

• Svar på tråden Vi har separat ekonomi - Fråga vad ni vill.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-21 15:52:33 följande:

Man kan absolut leva efter samma standard. Vi lever efter mina ekonomiska förutsättningar. Att min sambo sen har pengar han kan investera bäst han vill, är hans ensak. Han uppfyller också en livsdröm som kostar många kronor. Jag gläds åt honom, men gläds också åt att jag inte behöver avsätta några pengar till det.

Jag ser inte varför jag ska sitta och gapa efter hans medel. Då får jag se till att göra något själv istället. 

Varför är det så viktigt att ha exakt samma antal kronor på banken för? 

Fast ni har ju knappt nån skillnad i inkomst alls. Och den lilla skillnad ni har används på en hobby. Kan du ge ett exempel på ett liknande upplägg om den ene är låginkomsttagare och den andre är höginkomstatgare utan att det innebär olika levnadsstandard eller att den ene får en större ekonomisk trygghet (alltså också olika ekonomisk standard)

Jag har inte sagt något om att du ska göra på det ena eller andra sättet eller att det ena är viltigt eller oviktigt. Jag undrar bara hur det rent faktiskt går ihop för en höginkomsttagare och en låginkomsttagare att leva med samma ekonomiska förutsättningar trots att man har samma grundutgifter som man delar 50/50 Hur går det ihop? Förklara gärna.
  • Anonym (X&Y)
    Anonym (Emma) skrev 2021-12-21 16:02:18 följande:
    Fast ni har ju knappt nån skillnad i inkomst alls. Och den lilla skillnad ni har används på en hobby. Kan du ge ett exempel på ett liknande upplägg om den ene är låginkomsttagare och den andre är höginkomstatgare utan att det innebär olika levnadsstandard eller att den ene får en större ekonomisk trygghet (alltså också olika ekonomisk standard)

Jag har inte sagt något om att du ska göra på det ena eller andra sättet eller att det ena är viltigt eller oviktigt. Jag undrar bara hur det rent faktiskt går ihop för en höginkomsttagare och en låginkomsttagare att leva med samma ekonomiska förutsättningar trots att man har samma grundutgifter som man delar 50/50 Hur går det ihop? Förklara gärna.
    Vi jo! Min sambo tjänar nästan det dubbla gentemot mig  och har dessutom ett kapital som gör honom mer eller mindre ekonomiskt oberoende.

Jag är förvisso inte låginkomsttagare, men inte alls på samma nivåer som min sambo. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Emma) skrev 2021-12-21 16:02:18 följande:

Förlåt jag blandade ihop dig med ts.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-21 14:50:55 följande:
    Oj så provocerad du blev! Kände du dig träffad?

Som jag skrev i ett annat inlägg, var det en överdrift, en reaktion på denna ständiga "i en familj har man gemensam inkomst annars är man ingen riktig familj".

För mig är det obegripligt hur man kan vilja leva på någon annans pengar. Jag skulle aldrig göra det. Jag planerar inte för en separation, men jag är medveten om att saker kan hända och OM det händer, så kan jag problemfritt stå på egna ben. Det är en trygghet och något jag är mycket stolt över!
    Varför tror du att de som har gemensam ekonomi inte klarar sig själva om något händer?

Känns som att du har fördomar om folk med gemensam ekonomi. Många som har enskild ekonomi kan inte klara sig problemfritt om de blir ensamma, precis som att många som har gemensam ekonomi kan klara sig själva problemfritt. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-21 16:07:05 följande:

Vi jo! Min sambo tjänar nästan det dubbla gentemot mig  och har dessutom ett kapital som gör honom mer eller mindre ekonomiskt oberoende.

Jag är förvisso inte låginkomsttagare, men inte alls på samma nivåer som min sambo. 

Men kan du förklara då hur ni har samma ekonomiska förustättningar? För jag kan inte se hur ni kan ha det.

Sen är det ju en annan sak om man tycker att det funkar med olika ekonomiska förutsättningar. Men min fråga gäldre att jag uppfattade dig som atg det inte fanns några skillnader. Och det får jag inte att gå ihop.

I ert fall är din partner som jag förstår ok med att bo som du har råd, äta som du har råd, resa som du har råd, ge barnen friidsintressen efter din ekonomi osv. Det känns ju som en förutsättning om allt ska delas 5å/50. Samt att inkomstbortfall som vabb och föräldraledighet också delas lika. Annars tror jag att det finns risk för att problem uppstår om inkomsterna är olika.
  • LFF
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-21 14:50:55 följande:

Oj så provocerad du blev! Kände du dig träffad?

Som jag skrev i ett annat inlägg, var det en överdrift, en reaktion på denna ständiga "i en familj har man gemensam inkomst annars är man ingen riktig familj".

För mig är det obegripligt hur man kan vilja leva på någon annans pengar. Jag skulle aldrig göra det. Jag planerar inte för en separation, men jag är medveten om att saker kan hända och OM det händer, så kan jag problemfritt stå på egna ben. Det är en trygghet och något jag är mycket stolt över!

Du generaliserar men jag får inte generalisera tillbaks för då "känner jag mig träffad"?

Om du drar generaliseringar så får du samma tillbaks. Jag har mer förståelse för ditt sätt att dela upp ekonomin än du har för mitt. Jag skiter högaktingsfullt i om du går på knäna i ditt tänk att vara självständig. Det går inte ut över mig. Jag kommer också att kunna stå problemfritt på egna ben vid en separation även fast vi har gemensam ekonomi. Valet av ekonomisk form har inget med självständighet att göra.
  • Anonym (X&Y)
    Anonym (Emma) skrev 2021-12-21 16:13:39 följande:
    Men kan du förklara då hur ni har samma ekonomiska förustättningar? För jag kan inte se hur ni kan ha det.

Sen är det ju en annan sak om man tycker att det funkar med olika ekonomiska förutsättningar. Men min fråga gäldre att jag uppfattade dig som atg det inte fanns några skillnader. Och det får jag inte att gå ihop.

I ert fall är din partner som jag förstår ok med att bo som du har råd, äta som du har råd, resa som du har råd, ge barnen friidsintressen efter din ekonomi osv. Det känns ju som en förutsättning om allt ska delas 5å/50. Samt att inkomstbortfall som vabb och föräldraledighet också delas lika. Annars tror jag att det finns risk för att problem uppstår om inkomsterna är olika.
    Vi har inte samma ekonomiska förutsättningar. Vi har samma ekonomiska standard. 

Man kan dra allting till sin spets. Det är klart att vårt upplägg fungerar eftersom vi är överens om att ha en jämställd och jämlik relation. Precis som gemensamma ekonomier sällan fungerar bra om man inte är överens. Jag har vänner var högavlönade makar inte drar sig för att ständigt påtala att fruarna minsann inte skulle haft råd med sin livsstil om det inte vore för dem. Det betyder ju inte alla alla män med gemensam ekonomi är arslen. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-21 16:22:25 följande:

Vi har inte samma ekonomiska förutsättningar. Vi har samma ekonomiska standard. 

Man kan dra allting till sin spets. Det är klart att vårt upplägg fungerar eftersom vi är överens om att ha en jämställd och jämlik relation. Precis som gemensamma ekonomier sällan fungerar bra om man inte är överens. Jag har vänner var högavlönade makar inte drar sig för att ständigt påtala att fruarna minsann inte skulle haft råd med sin livsstil om det inte vore för dem. Det betyder ju inte alla alla män med gemensam ekonomi är arslen. 

Jo precis, att man försöker hitta ett sätt där båda får utrymme och se till faktiska förutsättningar är nog en förutsättning för att det ska fu ka bra oavsett vilken modell man väljer.

Jag har också läst här om män/kvinnor med gemensam ekonomi och med synen på sin partner som "parasit" (ett begrepp som jag tror nämndes i denna tråd också), vilket ju inte skapar en jämlik relation. Likaså de som anser att det självklart med separata ekonomier för att man inte ska försörja sin partner men själv inte tar ut fl elleer vabb och därmed de facto ju själv gör det hen inte vill att partnern ska göra. Eller den som tjänar mer och vägrar anpassa sig efter sin partner, som ska ha den där stugan eller utlandssemestern eller dyr aktivitet till barnen som partnern inte har råd med och inte kan acceptera att det förstås inte funkar om man ska dela allt lika.

Det är mycket att tänka på och ta hänsyn till när man ska leva tillsammans. Har man väldigt olika ekonomiska förutsättningar är det en stor risk att de leder till problem och det tror jag man bör vara medveten om. Det är nog trots allt inte så många höginkomstagare som vill leva på en låginkomstagares standard, vilket man ju mpste vara beredd på om det ska delas 50/50 på allt och man inte ska ha olika standard.
  • Anonym (X&Y)
    Anonym (Emma) skrev 2021-12-21 16:34:00 följande:
    Jo precis, att man försöker hitta ett sätt där båda får utrymme och se till faktiska förutsättningar är nog en förutsättning för att det ska fu ka bra oavsett vilken modell man väljer.

Jag har också läst här om män/kvinnor med gemensam ekonomi och med synen på sin partner som "parasit" (ett begrepp som jag tror nämndes i denna tråd också), vilket ju inte skapar en jämlik relation. Likaså de som anser att det självklart med separata ekonomier för att man inte ska försörja sin partner men själv inte tar ut fl elleer vabb och därmed de facto ju själv gör det hen inte vill att partnern ska göra. Eller den som tjänar mer och vägrar anpassa sig efter sin partner, som ska ha den där stugan eller utlandssemestern eller dyr aktivitet till barnen som partnern inte har råd med och inte kan acceptera att det förstås inte funkar om man ska dela allt lika.

Det är mycket att tänka på och ta hänsyn till när man ska leva tillsammans. Har man väldigt olika ekonomiska förutsättningar är det en stor risk att de leder till problem och det tror jag man bör vara medveten om. Det är nog trots allt inte så många höginkomstagare som vill leva på en låginkomstagares standard, vilket man ju mpste vara beredd på om det ska delas 50/50 på allt och man inte ska ha olika standard.
    Man måste så klart se till sin egen individuella situation. För oss fungerar ett 50/50-upplägg ypperligt bra, och vi är båda nöjda med det. 

Problemet i den här typen av diskussioner är att allt blir så svartvitt. Har min inte gemensam ekonomi är man en gniden fan som sitter med kvitton i slutet av varje månad och gärna suger ut sin partner. Annat går inte att föreställa sig. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-20 15:40:46 följande:

Precis det här gör att jag reagerar så starkt. Varför skulle vi inte vara en familj på riktigt för att vi betalar lika mycket för vårt gemensamma liv? 

Men visst, du kanske inte kan reda dig själv och är beroende av andra. Då tycker jag lite synd om dig. 

Jag tycker väl inte att jag har varit särskilt svartvit. Jag kan inte se att det skulle vara några som helst problem att leva som tsbeskriver med (delvis) separat ekonomi när man tjänar ungefär lika och där man delar lika på inkomstbirtfall på grund av gemensamma barn.

Jag tror säkert man kan ha 50/50 vid stora inkomstskillnader också, men jag tror att det generellt blir en större utmaning, då det innebär att höginkomstagaren ska ha en levnadsstandard på en låginkomstagares nivå. Och det är det nog många som inte vill och jag tror också att det ibland kan vara svårt för den som tjänar mer att sätta sig in i den andres situation.

Att det kan finnas utmaningar med saker som man behöver förhålla sig till betyder ju inte att någon i paret är elak eller så. Ut aningar kan man ha ändå.
  • Anonym (Emma)

Jag vet inte vad som hände, blev felciterat. Jag skulle citera inlägg 108 om svartvit diskussion.

• Anonym (X&Y)
    Anonym (Emma) skrev 2021-12-21 22:21:51 följande:

Jag tycker väl inte att jag har varit särskilt svartvit. Jag kan inte se att det skulle vara några som helst problem att leva som tsbeskriver med (delvis) separat ekonomi när man tjänar ungefär lika och där man delar lika på inkomstbirtfall på grund av gemensamma barn.

Jag tror säkert man kan ha 50/50 vid stora inkomstskillnader också, men jag tror att det generellt blir en större utmaning, då det innebär att höginkomstagaren ska ha en levnadsstandard på en låginkomstagares nivå. Och det är det nog många som inte vill och jag tror också att det ibland kan vara svårt för den som tjänar mer att sätta sig in i den andres situation.

Att det kan finnas utmaningar med saker som man behöver förhålla sig till betyder ju inte att någon i paret är elak eller så. Ut aningar kan man ha ändå.

Fast här gör du en tankevurpa. Jag är inte låginkomsttagare, tvärt om. Min sambo tjänar däremot mycket, mycket bra. Så jo, diskussionen blir tämligen svartvit eftersom folk i gemen verkar tendera att bara kunna se lika långt som nästippen räcker.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-21 22:32:39 följande:

Fast här gör du en tankevurpa. Jag är inte låginkomsttagare, tvärt om. Min sambo tjänar däremot mycket, mycket bra. Så jo, diskussionen blir tämligen svartvit eftersom folk i gemen verkar tendera att bara kunna se lika långt som nästippen räcker.

Då tänker vi väl lite olika, jag tänker inte att det är korttänkt att vara medveten om problem som kan uppstå när man tjänar väldigt olika. Tvärtom tänker jag att det hjälper på lång sikt att ha den förståelsen.

Och som sagt störst problem riskerar det att bli om den ene är låginkkmsttagare och den andra höginkomsttagare. Om den som tjänar minst ändå tjänar rätt bra är nig risken för problem mindre, men nog finns den där ändå.
  • LFF
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-21 22:32:39 följande:

folk i gemen verkar tendera att bara kunna se lika långt som nästippen räcker.

Japp, och du är en av dem. Ditt system fungerar jättebra för dig och därmed borde alla ha samma system. Inte ett dugg konstigt att fungerar när båda tjänar bra och har råd med det de vill.

Så länge alla parter är nöjda med sitt val av ekonomiskt system spelar det ingen roll hur det ser ut. När någon börjar utnyttja det för att styra sin partner eller relationen så är det ett dåligt system, oavsett om det är gemensam, separerad eller något mellanting man har för familjens ekonomi.
  • Anonym (Erfaren)

Jag föredrar separata ekonomier alla dagar i veckan!

Har haft gemensam med de två män jag har barn ihop med. Den första var till min nackdel, den andra till min fördel. (Idag hade jag levt rena lyxlivet om vi inte skilt oss...).

Hade separat med mina två exsambos, den ena hade skuldsanering så där var gemensam totalt uteslutet. Den andra har väldigt stora ups-and-downs i sin inkomstbild.

Jag kommer inte bo ihop med någon mer så för mig är fråga egentligen ointressant. Efter FYRA separationer har jag hittat mitt drömboende och det är mitt, mitt, mitt och kommer så förbli.
    Förhållande? Kanske.
    Särbo? Kanske.
    Sambo? Nix pix. Och då sköter jag mitt.

• Anonym (Va?)
    Um Hamza skrev 2021-12-18 10:58:54 följande:

Man upplever såklart saker ihop, men vad ska den som tjänar mer ha överskottet till om hen behåller dem själv? Spendera på sig själv, alltså utan partnern, eller spara till sig själv? Till vad? Då planerar man ju för ett liv utan sambon. Jag menar bara att om man lever ihop och alltid vill göra det borde man inte ha så stort behov av mitt och ditt.

Hat bara läst hit i tråden men reagerar på detta. Självklart kan man spendera på sig själv utan partnern? En kanske vill gå till en dyrare frisör och njuter av det. Det kan kosta massa tusenlappar. Den andra anser det oviktigt och tar kökssaxen lika gärna. En kanske spar till en jättedyr motorcykel eller cykel eller kamera eller dator, eller hsr en egen häst, medan den andra i paret inte alls har den hobbyn utan något helt annat. Då kan man ju lätt spendera många tusen på sig själv.

Eller hur menar du?
Svar på tråden Vi har separat ekonomi - Fråga vad ni vill.