• Fredrik77

Ekonomi vid separation

Vi har separerat. Mamma och dotter på fem år bor kvar i min bostadsrätt som jag äger till 100%. Kostnad för den är 6000:- i månaden. Jag bor i en andra hands lägenhet 15 minuter bort som kostar 9350:- i månaden. Om jag slår ihop alla gemensamma utgifter (elräkning, försäkring, hyra, lån etc) så hamnar vi på 17500:-. Tanken är att jag till en början hämtar på förskolan, följer med hem. Lagar mat, diskar, gör ordning för kvällen och sen går hem till "mig". Samt är med på helgens aktiviteter men sover i min lägenhet. Ska vi dela rakt av på utgifterna? Hon studerar och jag jobbar heltid. Jag får ut ungefär dubbelt så mycket som hon får i månaden.

• Svar på tråden Ekonomi vid separation
  • Anonym (User)

Varför ger folk upp så enkelt idag? Det mesta gör att lösa och kompromissa om ifall man pratar med varandra..

• Anonym (Nej)
    Fredrik77 skrev 2021-12-17 09:26:08 följande:
    Ekonomi vid separation

Vi har separerat. Mamma och dotter på fem år bor kvar i min bostadsrätt som jag äger till 100%. Kostnad för den är 6000:- i månaden. Jag bor i en andra hands lägenhet 15 minuter bort som kostar 9350:- i månaden. Om jag slår ihop alla gemensamma utgifter (elräkning, försäkring, hyra, lån etc) så hamnar vi på 17500:-. Tanken är att jag till en början hämtar på förskolan, följer med hem. Lagar mat, diskar, gör ordning för kvällen och sen går hem till "mig". Samt är med på helgens aktiviteter men sover i min lägenhet. Ska vi dela rakt av på utgifterna? Hon studerar och jag jobbar heltid. Jag får ut ungefär dubbelt så mycket som hon får i månaden.

Nej, på sikt kommer detta inte funka. Hur ser den långsiktiga planen ut?

Att du kortsiktigt finansierar hennes booende är väl ok om det gör att övergången blir bra för dottern.
  • Anonym (Hur länge?)

Låter som en konstig lösning, hur länge har ni tänkt göra så? Låt henne flytta ut istället, det där kommer bara leda till bråk.

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Av med plåstret direkt istället.

Du står för dina boendekostnader, exet skaffar eget boende och står för dessa kostnader?

Barnet bor växelvist och ni delar alla utgifter kring barnet lika, varför är detta så svårt?

Det är inte dina problem att ditt ex är mitt i studier när ni valde att separera. 
    H*n får lov att sköta sin egen försörjning och sin del av det ekonomiska såväl som det praktiska ansvaret för ert gemensamma barn, precis samma gäller dig.

• Egon den stora

Som alla andra säger så kommer detta förmodligen bara fungera under en kort övergångsperiod.

Egentligen finns väl inget rätt eller fel, det beror ju på många olika faktorer och du skriver inget annat som beskriver er situation.

Det vore väl Egentligen mer rättvist att hon hyrde en billig lägenhet och du bodde kvar i så fall? Att du tjänar mer är ju inte relevant.

• Anonym (Sol)
    Fredrik77 skrev 2021-12-17 09:26:08 följande:
    Ekonomi vid separation

Att du betalar mer än henne är ju hyggligt av dig. Men det är inget hon kan kräva. Om hon snart är klar med studierna och du vill hjälpa till så gör det. Men i längden är det inte hållbart. Om du inte vill fortsätta så här, så ge henne lite tid att fixa med annat boende. 
  • Tow2Mater

Låter som du går med på att vara barnvakt till ditt eget barn istället for att ha barnet halva tiden. Ar det på hennes nåder du får träffa barnet på detta sätt? Har du vårdnad? Har du inte vårdnad är det något du måste se till att skaffa.

• Anonym (S)

Men snälla hur snål får man bli? Självklart ska du betala mer än vad hon gör eftersom hon har så mycket mindre inkomst än dig. Hade ni tänkt bli ett par igen så får du nog tänka om din inställning där.

• Anonym (lll)

Många funderingar här:

Om det är ditt boende, och hon inte har någon rätt till den bostaden (har inte helt koll på reglerna) så får hon väl flytta? Då kan du bo kvar i den eller sälja den. 
    Varför bor inte hon i en hyresrätt? Många som studerar har råd med det + kan söka bostadsbidrag om man har låg inkomst. 

Sen tycker jag det låter märklig om ni har gjort slut, att ni ska lägga så mycket till tillsammans. Ok om du ställer upp och hämtar barnet på förskolan men sen då? Varför ska du i mammans boende hålla på och fixa allt? Varför ska du vara med på "helgens aktiviteter"? Jag förstår faktiskt inte. Det är inte en bebis ni har, som kräver att man har umgänge varje dag för att skapa en connection. 

Mamman har gjort sig en skön deal här, både ekonomiskt och praktiskt. 

• Jemp

Varför bor hon i din lägenhet? Är den din eller räknas den som gemensam i separationen? Hur är tanken att göra på sikt?

Att hon ska betala mer än den egna boendekostnaden låter ju underligt, å andra sidan är ju frågan om du gör henne en tjänst att möjliggör att hon bor kvar (billigare) eller inte?

• Anonym (User)

Försök prata ihop er och hitta tillbaks? Det mesta går att lösa ge om att kommunicera. Man måste lära sig att kompromissa och ge sig i vissa situationer och tyckanden.

• Fredrik77

Till anonym III: Jo, det är en bebis vi pratar om här, mamman...

• Anonym (Hur länge?)
    Fredrik77 skrev 2021-12-21 15:13:09 följande:

Fortsätter du curla henne så lär det förbli så.
  • Anonym (S)
    Fredrik77 skrev 2021-12-21 15:13:09 följande:

Om det är så du ser henne, varför inte bara göra processen kort och dumpa henne? Det vore bäst för er båda.
Svar på tråden Ekonomi vid separation