• LadyViolet

    Lämna över magsjukt barn?

    Om barnet blir sjukt torsdag kväll och du ska lämna till den andra föräldern på fredagen, hur gör ni då vid magsjuka? Det hände mig och dels är jag helt slut efter en natt utan sömn plus att jag ska jobba i helgen. Pappan till barnet bor ensam, så inga andra än pappan riskerar att smittas.

    Och med tanke på att jag ska jobba i helgen; får man ens vabba när barnet skulle ha varit hos andra föräldern och denne är frisk?

    Spontant känns det inte vettigt att lämna över ett magsjukt barn, men hade jag något val?

  • Svar på tråden Lämna över magsjukt barn?
  • Brumma

    För oss var det en självklarhet att vid vissa sjukdomar, såsom tex magsjuka, barnet stannade hos den förälder där barnet insjuknade.

    Dels för att hibdra onödig smittspridning men öven för att barnet inte skall behöva flytta under sjukdom.

    Och självklart får du vabba, även om det normalt inte är din helg.

  • Anonvm
    Brumma skrev 2021-12-18 19:26:20 följande:
    Naturligtvis får arbetsgivaren inte påpeka att hen inte är ok med att föräldern vabbar för sitt barn, oavsett vem som skulle haft barnet hos sig egentligen.
    Arbetsgivaren kan måhända varken vägra eller påpeka detta.

    Men om barnen bor enligt "varannan vecka" sen en tid tillbaks så har ju arbetsgivaren koll på detta. När sen någon VABar på en vecka när barnen egentligen bor med andra föräldern så lär de ju inte få några "plus i kanten" av arbetsgivaren.
    Skulle jag har anställda som betedde sig på det viset skulle mitt förtroende för dem försvinna fullständigt blixtsnabbt...
  • Anonym (Sherlock)
    Anonvm skrev 2021-12-18 23:12:17 följande:

    Arbetsgivaren kan måhända varken vägra eller påpeka detta.

    Men om barnen bor enligt "varannan vecka" sen en tid tillbaks så har ju arbetsgivaren koll på detta. När sen någon VABar på en vecka när barnen egentligen bor med andra föräldern så lär de ju inte få några "plus i kanten" av arbetsgivaren.

    Skulle jag har anställda som betedde sig på det viset skulle mitt förtroende för dem försvinna fullständigt blixtsnabbt...


    Bra att du inte är arbetsgivare då. Om det enda arbetsgivaren går på är om man tar hand om sina barn, så är det ju sorgligt minst sagt...
  • Anonym (Sjukt)
    Anonvm skrev 2021-12-18 23:12:17 följande:
    Arbetsgivaren kan måhända varken vägra eller påpeka detta.

    Men om barnen bor enligt "varannan vecka" sen en tid tillbaks så har ju arbetsgivaren koll på detta. När sen någon VABar på en vecka när barnen egentligen bor med andra föräldern så lär de ju inte få några "plus i kanten" av arbetsgivaren.
    Skulle jag har anställda som betedde sig på det viset skulle mitt förtroende för dem försvinna fullständigt blixtsnabbt...
    Nu är det ju ganska många separerade föräldrar som har god kontakt och byter dagar sinsemellan. Menar du att du har sådan koll på dina anställdas privatliv att du vet exakt när de har sina barn? Det låter ju fruktansvärt obehagligt faktiskt!
  • Anonym (Arbetsgivare)
    Anonvm skrev 2021-12-18 23:12:17 följande:

    Arbetsgivaren kan måhända varken vägra eller påpeka detta.

    Men om barnen bor enligt "varannan vecka" sen en tid tillbaks så har ju arbetsgivaren koll på detta. När sen någon VABar på en vecka när barnen egentligen bor med andra föräldern så lär de ju inte få några "plus i kanten" av arbetsgivaren.

    Skulle jag har anställda som betedde sig på det viset skulle mitt förtroende för dem försvinna fullständigt blixtsnabbt...


    Jag är arbetsgivare och jag skulle tyckt det varit klokt av den anställde att ta VABen och behålla barnet hos sig över helgen. Magsjuka är mycket smittsamt och det är bättre att en person är hemma en helg än att få in magsjuka bland de andra anställda. VAB medför inga direkta kostnader för arbetsgivaren förutom tiden det tar att göra en omplanering medan sjukskrivning är en direkt kostnad för arbetsgivaren. Så om valet står mellan en person som tar VAB en helg eller fem sjukskrivna i en vecka så är helt klart det första att föredra som arbetsgivare utifrån ett ekonomiskt perspektiv.
  • Brumma
    Anonvm skrev 2021-12-18 23:12:17 följande:

    Arbetsgivaren kan måhända varken vägra eller påpeka detta.

    Men om barnen bor enligt "varannan vecka" sen en tid tillbaks så har ju arbetsgivaren koll på detta. När sen någon VABar på en vecka när barnen egentligen bor med andra föräldern så lär de ju inte få några "plus i kanten" av arbetsgivaren.

    Skulle jag har anställda som betedde sig på det viset skulle mitt förtroende för dem försvinna fullständigt blixtsnabbt...


    Väldigt många separerade byter dagar utanför schemat. Här gäller ju dock inte detta något sådant utan om ett magsjukt barn som blivit sjukt hos ena föräldern och därför inte bör flyttas.

    Tur man inte haft någon chef som varit som dig då, då hade nog de flesta tappat förtroendet för dig som chef - blir knappast ett bra arbetslag då..
  • Brumma
    fjanten skrev 2021-12-18 19:28:46 följande:

    Nej, inte längre. Förr krävdes arbetsgivaren medgivande, men nu kan inte arbetsgivaren neka vab oavsett vems barn som vabbas.


    Cool - alltid bra att lära sig något nytt.

    Tack för att du orkade rätta mig :)
  • Anonym (upp till var och en)

    Jag tänker att det är upp till dig och ditt ex hur ni gör. Och hur bra samarbete ni har. Om allt funkar bra och man har som mål att hjälpas åt så kan man ju ta det från gång till gång och se hur det är med allt. Om samarbetet är sämre och det kanske alltid bara går åt ett håll så är det nog bra att sätta upp fasta regler. Men hur dom reglerna ska se ut är upp till er. Finns inget bestämt rätt och fel.

  • Fliselisan

    Jag hade inte lämnat över barnet och ej heller velat ta emot ett magsjukt barn.

    Frågan om vab får du fråga FK om, förvisso är barnet sjukt men den ordinarie vårdaren där barnet skulle vara när du arbetar är ju inte sjuk.

  • LadyViolet

    Angående det ni skriver om att man får vabba hur som helst, när man ansöker om vab så behöver man fylla i var barnet skulle ha varit annars. Eftersom det är helg så skulle han inte varit på skola/fritids, utan jag ska då fylla i att barnet skulle varit hos den andra föräldern. Vidare måste jag väl då förklara varför den föräldern inte kan ta hand om barnet just nu? Och inte sjutton godkänner FK ?för att hen inte vill bli sjuk??

    Hur som helst så kom jag överens med min arbetsgivare att jag fick semester som jag kunde ändra till sjukdom ifall jag blev sjuk, vilket jag också blev. Vi bestämde då att barnet fick gå till sin pappa dels för att jag suttit vaken hela natten först med ett kränkande barn och sen inte knappt klarade att ta hand om mig själv.

    Nu är pappan sjuk, men jag är ok igen och kan ta hand om barnet. Det blev den bästa lösningen för alla.

Svar på tråden Lämna över magsjukt barn?