• Zunrose

Gravidmage med fetma eller lös hud från hög viktnedgång

Hej

Jag undrar inför en kommande graviditet om ni som haft fetma men gått ner i vikt trots mycket lös hud fått en gravidmage?

Jag önskar bilder om ni vill dela med er !

• Svar på tråden Gravidmage med fetma eller lös hud från hög viktnedgång
  • Anonym (Emmis)

Hade bukfetma när jag blev gravid men gravidmagen fyllde ut fettet så i slutet såg man inget av fettet utan bara gravidmagen. Det som var bra var att jag inte fick några fula hudbristningar på magen efteråt utan ser ut som om jag aldrig varit gravid. Tror att det berodde på att jag redan hade fett på magen så den inte töjdes ut så mycket

• Sanlin90

Jag jade inte lös hud men var och är extremt överviktig, vägde 127kg när jag blev gravid, vägde 138 på förlossningen men jag hade en väldigt tyslig gravidmage ändå, finast i vecka 27 och jättestor i v 38-39

• Zunrose

Jag hoppas innerligt att jag får en sådan fin mage när det är min tur. Tack för du delar med dig

• Anonym (Emmis)
    Sanlin90 skrev 2021-12-20 20:55:00 följande:
    Hade aldrig kunnat gissa att du vägde 127 kg eller mer utifrån bilderna. Jättefin mage! Drabbades du av högt blodtryck eller graviddiabetes under graviditeten?
  • Sanlin90
    Anonym (Emmis) skrev 2022-01-02 13:44:27 följande:

Hade aldrig kunnat gissa att du vägde 127 kg eller mer utifrån bilderna. Jättefin mage! Drabbades du av högt blodtryck eller graviddiabetes under graviditeten?

Ingen diabetes jag la om kosten hekt när jag blev gravid så börjadr gå ner i blrjan för jag va rädd för diabetes, fick göra 2 glukosbelastningar som va nästan för bra.

Bytte ut godis och läsk mot frukt och bubbelvatten och försökte äta mer grönt.

Fick högt blodtryck i v 37-38 och havandeskapsförgiftning i v 38+3 så blev igångsatt och födde v 39+0 men blev så dålig att jag fick åka ambulans in av njursmärtor.

Men hela vägen till v 37-38 va blodtrycket lite lågt sen bara tvärvände det när jag slutade med trombyl
  • Anonym (Emmis)
    Sanlin90 skrev 2022-01-02 19:51:27 följande:

Ingen diabetes jag la om kosten hekt när jag blev gravid så börjadr gå ner i blrjan för jag va rädd för diabetes, fick göra 2 glukosbelastningar som va nästan för bra.

Bytte ut godis och läsk mot frukt och bubbelvatten och försökte äta mer grönt.

Fick högt blodtryck i v 37-38 och havandeskapsförgiftning i v 38+3 så blev igångsatt och födde v 39+0 men blev så dålig att jag fick åka ambulans in av njursmärtor.

Men hela vägen till v 37-38 va blodtrycket lite lågt sen bara tvärvände det när jag slutade med trombyl

Obehagligt med havandeskapsförgiftning. Tur att det gick bra! Var det din första graviditet?

Jag vägde 79 kg när jag gick in i min graviditet och gick inte upp något i vikt förrän i början av tredje trimestern då jag vägde 90 kg. Jag åt också Trombyl och hade ett bra blodtryck som sedan steg i vecka 37 precis som för dig men ingen havandeskapsförgiftning. Vilka symptom hade du på havandeskapsförgiftning? Eller märkte de det inom vården? Ville de avvakta till 39+0 pga att barnets lungor är fullt utvecklade då eller varför satte de inte igång dig i 38+3? Låg du inne på sjukhus den tiden fram tills du blev igångsatt?
  • Sanlin90

Jag blev igångsatt 38+3 men min kropp va slö och det hände inte så mycket fick bara massa värkar men öppna mig inte förrän sista dygnet, kom in 25te kl 14 med ambulans då hade jag egna värkar så dom trodde det va på gång men sen dog värkarna till den 26te då börja dom med agusta tabletter som inte hjälpte så dom fick avbryta sen börja om och sen satte dom in augusta lokalt i livmodertappen då blev det fart och den 28de kl 05:38 är hon född.

Jag va inne på blodtryckskontroll massa extra gånger när det börja stiga men hade bara protein i urinen vid första kontrollen sen såg alla fina ut men jag hade ont i huvudet av blodtrycket men alla prover såg bra ut, åkt till förlossningen flera gånger för jag mådde piss rent av men sen då den 25te hade jag som håll i vänster sidan under revbenen hela förmiddagen sen bara eskalera det jätte fort då ringde vi förlossningen som bad mig komma in fort och att vi skullr fixa skjuts som vingjorde sen började jag kaskadkräkas konstant han inte sluta kräkas innan jag började igen för jag hade så sjukt ont, vörkar är ingenting mot smärtan jag hade i njuren den är verkligrn obeskrivlig sen börja vi åka mot förlossningen 6mil bort men efter 5km fick vi ringa ambulans för det kändes som jag blev knivhuggen i njuren och jag bara spydde och kunde inte lugna ner mig så fick panik av smärtan när vi kom in hade jag +4 på protein i urinen och skyhögt blodtryck, va öppen 1 cm men blodproverna såg bra ut ända tills efter förlossningen då blev mina njurprover skitdåliga och visade på njursvikt men dom repade sig sen :) spydde var 10de minut från 25te kl 13 till 28de kl 06

Svar på tråden Gravidmage med fetma eller lös hud från hög viktnedgång