• Anonym (Anonym)

Chef vill skapa rehabplan efter sjukskrivning, är dock redan tillbaka 100%

Hej!
    Jag fick veta i augusti att jag var gravid och kort därefter var jag tvungen att sjukskriva mig då jag inte kunde jobba pga "bieffekter" så att säga. Var sjukskriven cirka 6-7 veckor, och är sedan nu tre veckor tillbaka på jobbet 100%.
    Min chef har dock sedan jag kommit tillbaka igen varit på mig om att vi ska sätta upp en "rehabplan" då jag nu haft så många sjukdagar. Jag var borta två veckor i januari pga en riktigt dålig förkylning, så kollar man på siffrorna bara så är det klart att det är många sjukdagar. Anledningarna är ju dock legit.
    Nu har det gått så långt att han tydligen idag är och träffar min läkare utan mig för att prata om denna rehabplan! Jag har dock gett tillstånd att läkaren och chefen får "prata" om mig, just för att läkaren sa till mig att hon inte själv förstår varför jag ska ha en rehabplan när jag är tillbaka 100% redan och dessutom bara är gravid, inte är sjuk på något annat sätt.
    Min chef vill även att jag ska gå ner i tid till 75-80%, "då jag varit borta så mycket nu och verkar behöva jobba mindre", men då sa jag tillbaka att det inte är en lösning, det kommer inte minska arbetsmängden, och egentligen bara göra mig mer stressad i slutändan och få mig att sjukanmäla mig pga det istället.
    Så han försöker nu övertala min läkare istället att jag borde ha en "rehabplan" och gå ner i tid. (Förmodligen för att spara dem pengar).
    Har även på chefens tjatning skickat in "Särskilt högriskskydd" till FKassan, som gör att de inte behöver betala något ifall jag skulle sjukanmäla mig senare.
    De tvingar mig också att pendla in varje dag till kontoret, fast andra medarbetare får fortsätta jobba hemifrån på eget bevåg. (Jag är den enda som måste pendla in, de andra bor gångavstånd till kontoret).
    Någon annan som har varit med om samma visa, eller liknande, och vad gjorde ni?
    (företaget är inte fackligt bundna tyvärr)
  • Svar på tråden Chef vill skapa rehabplan efter sjukskrivning, är dock redan tillbaka 100%
  • Anonym (Chef)

Chefen måste i vissa fall göra en rehabplan. Den kan sen vara mer eller mindre tom.

Ta hjälp av ditt fack. Att företaget inte har kollektivvatal spelar ingen större roll.

Ha en fortsatt dialog med din läkare om vad du tycker är bra för dig,

• Anonym (ore)

Jag hade aldrig gått med på att läkaren och chefen pratar med varandra utanför ett rehabmöte där jag är med. Det känns lite konsigt.

Rehabplan är de skyldiga att sätta upp vid visst mycket frånvaro. men allt det där med att du ska gå ner i tid låter konstigt.

Att bara du tvingas komma in är väl för att chefen ska kunna hålla koll på att du jobbar eller något. Jag hade ifrågasatt det med om det är en tydlig skillnad mellan vad som förväntas mellan mig och kollegorna.

Har du pratat med facket?

• Anonym (Jenni)

När man varit sjuk X antal tillfällen/veckor på ett år så måste ett rehabsamtal genomföras.

Se det som att din chef vill dig väl. Boka in mötet, prata en stund, klart. Har ett flertal kollegor som varit på samtal efter att ha drabbats av lite förkylningar, både de och cheferna har skrattat och himlat lite på ögonen åt dessa samtal, men tycker väl ändå att det är bra att de genomförs.

Det är av omtanke och enligt lag.

• Anonym (ore)
    Anonym (Jenni) skrev 2021-12-20 10:39:37 följande:

När man varit sjuk X antal tillfällen/veckor på ett år så måste ett rehabsamtal genomföras.

Se det som att din chef vill dig väl. Boka in mötet, prata en stund, klart. Har ett flertal kollegor som varit på samtal efter att ha drabbats av lite förkylningar, både de och cheferna har skrattat och himlat lite på ögonen åt dessa samtal, men tycker väl ändå att det är bra att de genomförs.

Det är av omtanke och enligt lag.

Fast det är ju inte samma som att läkare och chef ska prata om ts utanför rehabmöten.
  • Anonym (I)

Han vill bli av med dig helt enkelt. Därför gör han det omständigt. Man får skylla sig själv lite när man väljer att jobba på ett ställe utan kollektivavtal.

• Anonym (Ellen)

Din chef verkar hantera sitt jobb på ett överdrivet byråkratiskt vis.
    Ja det finns regler för när man bör inleda en rehab men i det här fallet så är det ju inga konstigheter. Man börjar med ett kort samtal chef//medarbetare för att gå igenom vad som varit, hur man mår osv. Får man då svar i form av det du beskriver här att du kanske varit förkyld i vintras och nu är gravid så är ju orsakerna som du skriver fullt legitima. Det finns ingen anledning att gå vidare med någon rehab där och det behövs ingen plan. Utan chefen har med det uppfyllt sin plikt. Och att ge hen rätt att diskutera din hälsa med läkare... det hade jag inte accepterat. Det är överarbetat i detta fallet.
    Det man vill komma åt är ju chefer som inte tar sitt rehabansvar på allvar.

Du har rätt till din arbetstid enligt avtal, ingen kan tvinga dig att jobba deltid om du inte behöver. Särskilt högriskskydd lär inte komma ifråga då det kräver att du har en diagnos i grunden som leder till täta tillfällen av sjukfrånvaro. De fall jag har erfarenhet av har rört endometrios, migrän och epilepsi. Medarbetare som haft sjukdomar som gjort att de har behövt vara sjukfrånvarande löpande och där FK ersätter arbetsgivaren som betalar ut sjuklön från dag 1.
    Har aldrig hört talas om någon som fått rätt till det enbart utifrån det faktum att en är gravid.

• Anonym (K)

Fråga varför just du måste åka in.

Ring facket.

• EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-20 10:10:40 följande:
    Chef vill skapa rehabplan efter sjukskrivning, är dock redan tillbaka 100%
    Hej!
    Jag fick veta i augusti att jag var gravid och kort därefter var jag tvungen att sjukskriva mig då jag inte kunde jobba pga "bieffekter" så att säga. Var sjukskriven cirka 6-7 veckor, och är sedan nu tre veckor tillbaka på jobbet 100%.
    Min chef har dock sedan jag kommit tillbaka igen varit på mig om att vi ska sätta upp en "rehabplan" då jag nu haft så många sjukdagar. Jag var borta två veckor i januari pga en riktigt dålig förkylning, så kollar man på siffrorna bara så är det klart att det är många sjukdagar. Anledningarna är ju dock legit.
    Nu har det gått så långt att han tydligen idag är och träffar min läkare utan mig för att prata om denna rehabplan! Jag har dock gett tillstånd att läkaren och chefen får "prata" om mig, just för att läkaren sa till mig att hon inte själv förstår varför jag ska ha en rehabplan när jag är tillbaka 100% redan och dessutom bara är gravid, inte är sjuk på något annat sätt.
    Min chef vill även att jag ska gå ner i tid till 75-80%, "då jag varit borta så mycket nu och verkar behöva jobba mindre", men då sa jag tillbaka att det inte är en lösning, det kommer inte minska arbetsmängden, och egentligen bara göra mig mer stressad i slutändan och få mig att sjukanmäla mig pga det istället.
    Så han försöker nu övertala min läkare istället att jag borde ha en "rehabplan" och gå ner i tid. (Förmodligen för att spara dem pengar).
    Har även på chefens tjatning skickat in "Särskilt högriskskydd" till FKassan, som gör att de inte behöver betala något ifall jag skulle sjukanmäla mig senare.
    De tvingar mig också att pendla in varje dag till kontoret, fast andra medarbetare får fortsätta jobba hemifrån på eget bevåg. (Jag är den enda som måste pendla in, de andra bor gångavstånd till kontoret).
    Någon annan som har varit med om samma visa, eller liknande, och vad gjorde ni?
    (företaget är inte fackligt bundna tyvärr)
    Det är chefen skyldighet att ha en rehabplan efter x antal sjukdagar, oavsett sjukdom. H*n har ett rehabansvar över dig som går långt. Var glad att du har en chef som tar sitt ansvar på allvar.
Svar på tråden Chef vill skapa rehabplan efter sjukskrivning, är dock redan tillbaka 100%