• engstrom79

    Barnens morfar försöker få kontakt med barnen

    Jag har i många år kämpat med relationen till min far. Han ljuger om allt, har aldrig pengar och levt på mig och min man under många år.

    Han startade ett företag för ca 15 år sedan där min man gick in och hjälpte honom med pengar. När det tillslut fick i konkurs så skyllde min pappa allt på min man. Han mailade och skickade sms till våra vänner om vilken skurk min man var.

    I samma veva tog det slut med han och hans sambo och då bombade han oss med information om hur hon förskingrat pengar & skickat dem till terrororganisationer. När jag kontaktade henne så blev hon helt bestört över anklagelserna, de hade tagit slut för att han bla ljög så mycket.

    För ca 3 år sedan fick jag nog och bad honom aldrig kontakta min familj igen. Han har fortsatt skicka julkort till barnen som är 11 & 13. Jag har plockat bort dem då de bara skapar oro för dem.

    I breven skriver han om hur de skall kontakta honom mm. Jag är så rädd att han smutskastar deras pappa som han gjort inför våra vänner. Att han skall ljuga och förvrida dem. Jag gör det för att skydda dem helt enkelt och för att dem inte skall utsättas för hans manipulation.

    Nu till min fråga. Jag har skickat tillbaka alla brev han skickat till honom. Men kan jag hota honom med besöksförbud om han inte slutar. Vi kommer aldrig ha en relation. De kan träffa honom när de blivit vuxna & han själv bedöma om de vill umgås.

  • Svar på tråden Barnens morfar försöker få kontakt med barnen
  • engstrom79
    Jamesdio skrev 2021-12-26 16:58:46 följande:

    Vilken historia! Lite så att man undrar om någon har lite drag av mytomani?


    Vet inte om du menar att jag eller min far är mytoman. Jag vet inte vilken diagnos man skulle sätta på honom. Han är dock väldigt snäll och hjälpsam men när det hela tiden händer grejer i hans liv så orkar man inte tillslut. Lite för många händelser för att det skall vara normalt.

    Att alla hans bolag gått i stöpen beror oftast på att han sålt in en idé till en riskkapitalist/ kollega och lovat guld och gröna skogar. Som är den bästa produkten som universum skådat ( å den är säkert det i hans huvud) men när det visar sig att den osjukbara båten sjunker som är Sten kan han inte se att det var nått fel på den. Utan de är nån yttre mark som fått den att sjunka.

    Visst har man blivit medberoende under alla år och trott att detta är de normala. Men när man sen blir vuxen och inser att så här är inte livet så har man sätt att ta avstånd från sånt som gör en ledsen.
  • fatet
    engstrom79 skrev 2021-12-26 15:30:17 följande:
     Då han hela sitt liv levt på hans sjukpension har han aldrig haft pengar.
    engstrom79 skrev 2021-12-26 15:30:17 följande:
    Han har drivit så många företag som gått i konkurs men enligt honom varit kollegans fel än att det skulle vara hans fel.

    Jag undrar vem som är manipulativ eller mytoman.
    Att leva på sjukpension i hela sitt liv samtidigt som man startar otaliga företag och driva dem i konkurs. Det går inte ihop.

    Man startar inte bara bolag genom att skriva en namnteckning på ett papper...
  • LadyJane
    Anonym (Bloom) skrev 2021-12-26 16:54:53 följande:
    Jag tycker inte att det är klokt att på det sättet som hon gör använder ts pappas beteende mot henne och använder slag under bältet genom att hugga till där det sårar som mest, tycker det är märkligt att det du anser att det jag skrev var så mycket värre. Att skriva att jag anser att det hon skriver inte är riktigt klokt tycker inte jag är så konstigt med tanke på att jag ser det hon skrev som riktigt jävla illa. Personer som vrider och vänder på saker och använder det emot folk är inte kloka enligt mig. Tycker du det var ok att hon skrev som hon gjorde? Oberoende av vad jag sen skrev?
    Två fel gör inte ett rätt. Gör en människa fel får du inte per automatik rätt att också göra fel. Det är faktiskt så enkelt.
  • Anonym (Bloom)
    LadyJane skrev 2021-12-26 19:45:29 följande:

    Två fel gör inte ett rätt. Gör en människa fel får du inte per automatik rätt att också göra fel. Det är faktiskt så enkelt.


    Ok så du menar alltså att det var fel att du skrev som du gjorde? Sen måste man såklart få säga ifrån om man tycker någon gpr för långt vilket jag anser att jag gjorde.
  • LadyJane
    Anonym (Bloom) skrev 2021-12-26 19:49:25 följande:
    Ok så du menar alltså att det var fel att du skrev som du gjorde? Sen måste man såklart få säga ifrån om man tycker någon gpr för långt vilket jag anser att jag gjorde.
    Jag menar det jag skriver. Dina halmdockor låter jag vara obesvarade.
    Frågor på det?
  • engstrom79
    fatet skrev 2021-12-26 19:42:03 följande:

    Jag undrar vem som är manipulativ eller mytoman.

    Att leva på sjukpension i hela sitt liv samtidigt som man startar otaliga företag och driva dem i konkurs. Det går inte ihop.

    Man startar inte bara bolag genom att skriva en namnteckning på ett papper...


    Om man inte tar någon inkomst från bolagen kan man leva på sjukpension då du deklarera noll.
  • fatet
    engstrom79 skrev 2021-12-26 19:56:31 följande:
    Om man inte tar någon inkomst från bolagen kan man leva på sjukpension då du deklarera noll.
    Man måste ha visst kapital för att starta företag.
  • engstrom79

    Det är väl inget som säger att de 50.000 kronorna måste komma från en inkomst. Lånar man pengar av personer som man startar bolaget med så är det inga problem att få in pengarna. Säljer man in en tillräckligt bra idé så den man startar bolaget med tror att de skall bli stormrika så är 50.000kr inte så mycket.

  • Anonym (Ja)
    fatet skrev 2021-12-26 20:01:30 följande:
    Man måste ha visst kapital för att starta företag.
    Nej det måste man inte. Inte en krona.
  • Anonym (Fjärtil)
    fatet skrev 2021-12-26 20:01:30 följande:
    Man måste ha visst kapital för att starta företag.
    Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert förutsätter jag att det också är du som har rätt att bestämma det och nu har ändrat regelverket.

    I så fall undrar jag varför du infört regeln som säger att företag som inte är aktiebolag måste ha ett aktiekapital (eller är det att samtliga bolag måste vara aktiebolag?). Den fanns inte fram till för några dagar sedan, då det naturligtvis var aktiebolag som ska ha aktiekapital. Att starta ett t ex ett kommanditbolag eller enskild näringsverksamhet har, fram till ditt beslut, inte krävt något sådant kapital.
  • Anonym (Fjärtil)
    engstrom79 skrev 2021-12-26 13:15:50 följande:

    Jag får göra det. Att han skulle anmäla mig för att barnens brev inte kommer fram känns orimligt. Har jag så många upp på honom som när han mordhotade min man. Finns vittnen men vi valde att inte göra nått ärvdes då han ändå är min pappa.


    Nej, det får du inte. Oavsett om det så är ett mjältbrandsbrev ifrån Charles Manson. Du har inte med andras post att göra, släkt eller ej. Juridiken skiter i dina åsikter i frågan. Och jag skiter i resten av den annars väldigt roande diskussionen. Krasst och utan att ta hänsyn till någonting i denna, är det helt enkelt olagligt att sno deras julkort.
  • Anonym (Var öppen)

    Jag förstår problemet. En narcissist.
    Han känner sig ensam och vill hitta nya offer att kunna manipulera och utpressa. Jag skulle vara öppen med barnen om hela historien.

Svar på tråden Barnens morfar försöker få kontakt med barnen