• Emjol

Ej vaccinerad och gravid

Jag har inte vaccinerat mig ännu och är nu gravid. Och enligt min arbetsplats så kommer jag med stor sannolikhet få behöva gå hem i redan vecka 20...

Men läste precis papper jag fick från BM så räcker det med en vaccindos minst 3 veckor innan vecka 20 så räknas man inte längre som riskgrupp och kan fortsätta arbeta efter vecka 20?

Är det någon som vet om det funkar så? Känner mig lite osäker på att vaccinera mig när jag är gravid dock men börjar fundera på det... Är i vecka 10 om ett par dagar..

• Svar på tråden Ej vaccinerad och gravid
  • Emjol
    Tow2Mater skrev 2021-12-29 14:58:47 följande:

Du har ännu inte vaccinerat dig, men du har säkert redan planerat det mesta annat som har med graviditet att gora, så det lyser ganska klart att du helst vill vara hemma med betalt i 20 extra veckor. Läs de andra typ 30 identiska trådarna här på FL startade senaste månaderna.

Betalt? Nej jag kommer förlora mycket pengar på att vara hemma. Tänker inte ta denna diskussion. Alla har rätt att vaccinera sig såsom att inte göra det. Jag hoppar inte direkt på er för det :)
  • Emjol
    Anonym (Q) skrev 2021-12-29 13:56:47 följande:

Du vill alltså inte sluta jobba efter vecka 20? Hur tänkte du när du inte vaccinerat dig, du har ju haft lång tid på dig?

Så förvånad över människor som blir förvånade över att deras egna val har konsekvenser. Tänker inte folk längre än 1 vecka i taget?

Kommer ändå inte få fortsätta jobba efter vecka 20 trots jag skulle varit fullt vaccinerad.
  • Emjol
    Anonym (Kaa) skrev 2021-12-29 14:03:47 följande:

Vaccinet går inte över direkt till fostret, däremot gör antikropparna som din kropp bildar det.

Just denna mening som gör att många gravida inte vill vaccinera sig. Allt annat vi stoppar i oss förs över till barnet så varför skulle inte vaccinet det? Finns inga långsiktiga studier ännu angående detta.
  • Anonym (Kaa)
    Emjol skrev 2021-12-29 16:30:32 följande:

Just denna mening som gör att många gravida inte vill vaccinera sig. Allt annat vi stoppar i oss förs över till barnet så varför skulle inte vaccinet det? Finns inga långsiktiga studier ännu angående detta.

Ledsen, men att du inte tror på det gör det liksom inte mindre sant.

janusmed.sll.se/fosterpaverkan/Vaccin%20mot%20covid-19

"Inget tyder på att vaccinering mot covid-19 under graviditeten påverkar fosterutvecklingen eller graviditeten negativt, enligt samstämmiga uppföljningar av ett snabbt ökande antal vaccinerade gravida kvinnor. Vaccinet förs inte över till fostret. Däremot passerar de skyddande antikropparna som bildas efter vaccinationen över till barnet. Gravida kvinnor som infekteras med covid-19 har en högre risk att bli svårt sjuka. De föder oftare för tidigt, drabbas i högre grad av allvarliga komplikationer som blodproppar och behöver oftare sjukhusvård."

Och angående långsiktiga studier så har det forskats I många år på mrna-teknologin, precis som man forskat på flertalet varianter av liknande virus. Det enda som är nytt här är just den variant som är covid.

Ta ditt ansvar som blivande förälder!
  • Anonym (förälder till för tidigt fött barn (ej covid))
    Emjol skrev 2021-12-29 16:30:32 följande:
    Visst gör man som man vill men efter så här lång tid med pandemin vet man ju att gravida är riskgrupp, är man ovaccinerad kan det påverka fostret och man kan föda för tidigt, det är ju det man har hunnit att se nu när det gått så lång tid.
    Gravida har varit inlagda på sjukhus och några även på IVA.
    Blir man sjuk speciellt senare i graviditeten riskerar man att föda för tidigt.
    Jag har själv fött barn för tidigt som behövt vara på neonatal för några år sen.
    Kan man undvika det gör man det.
    Du är rädd för vaccin men inte att du riskerar ditt barn hälsa om du blir sjuk i covid i senare skede av graviditeten?
    Förstår inte att man inte ser riskerna.
    Gravida kan bli ordentligt sjuka om dom får covid ändå är man mer orolig för vaccin. Läs åtminstone på om vilka risker du tar som ovaccinerad och hur det kan påverka ditt barn, väg riskerna av vaccin mot att hamna på neonatal.
    Det är som om många är så rädda för vaccinet att dom totalt glömmer bort att barnet kan hamna på neonatal med dom följderna av det.
    Välj själv men läs på ordentligt om vad som kan hända.
  • Anonym (Hallå där)
    Emjol skrev 2021-12-29 10:22:24 följande:
    Ej vaccinerad och gravid
    Jag har inte vaccinerat mig ännu och är nu gravid. Och enligt min arbetsplats så kommer jag med stor sannolikhet få behöva gå hem i redan vecka 20...

Men läste precis papper jag fick från BM så räcker det med en vaccindos minst 3 veckor innan vecka 20 så räknas man inte längre som riskgrupp och kan fortsätta arbeta efter vecka 20?

Är det någon som vet om det funkar så? Känner mig lite osäker på att vaccinera mig när jag är gravid dock men börjar fundera på det... Är i vecka 10 om ett par dagar..
    Men herregud vad off-thread folk är. Frågan var INTE om vaccinet är farligare än covid och INTE att TS vill gå hem med graviditetspenning. Kräks på er.

TS: Jag tror din arbetsgivare har svaret. Prata med dem :) Lycka till!
  • Alliye
    Anonym (....) skrev 2021-12-29 10:45:35 följande:

Gravid vecka 19, ej vaccinerad, det sägs att det är säkert men vill ändå inte ta vaccinet under graviditeten. Jag blir avstängd vecka 20 oavsett om jag skulle vara vaccinerad, arbetar inom vården och min kommun har lagt in ett förbud.

Nu har jag dock precis testats positivt för covid, milda symtom men lär väl inte hinna gå tillbaka till jobbet alls nu.

Vet du om man får gå hem vecka 20 även om man nyligen haft covid och då kanske har antikroppar?
  • Anonym (förälder till för tidigt fött barn (ej covid))
    Anonym (K) skrev 2022-01-05 17:53:46 följande:

Jag hade inte tagit vaccinet under graviditeten. Vaccinet har fått kritik av läkare och professorer världen över. Många dödfödda bebisar pga vaccination under graviditeten. Faktan censureras tyvärr men finns, Dr. Daniel Nagase är exempel på doktor som pratat om detta.

Så varför tror du då att gravida får gå hem i v. 20 med full ersättning?
    Gravida räknas som riskgrupp från v.20.
    Risk att man föder för tidigt om man blir sjuk.
    Om man inte var i riskgrupp skulle inte samhället betala full ersättning och det gäller naturligtvis både vaccinerade och ovaccinerade.

Gravida har en något högre risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19 och det är viktigt att vara frisk inför sin förlossning. Därför är det extra viktigt för dig som är gravid att vaccinera dig eller att undvika att bli smittad om du inte har vaccinerat dig.

Studier visar att gravida har en något högre risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19. Socialstyrelsen bedömer att allvarlig covid-19 under senare delen av graviditeten ökar risken för tidig förlossning. Därför räknas gravida efter vecka 20 som en riskgrupp

Enligt Socialstyrelsen finns även andra faktorer som kan öka risken för allvarlig covid-19, t.ex. fetma, högt blodtryck och diabetes. Därför bör gravida som har någon ytterligare riskfaktor rådgöra med sin barnmorska eller läkare.

För gravida som inte är vaccinerade rekommenderar vi att du är extra försiktig och noggrant följer våra allmänna råd under hela graviditeten för att inte bli sjuk i covid-19.

Covid-19 kan påverka barnet om mamman blir så sjuk att hon tvingas föda för tidigt eller om du som nybliven förälder är så sjuk i covid-19 att det blir svårt för dig att ta hand om ditt barn.
  • Aliona
    Anonym (K) skrev 2022-01-05 17:53:46 följande:

Jag hade inte tagit vaccinet under graviditeten. Vaccinet har fått kritik av läkare och professorer världen över. Många dödfödda bebisar pga vaccination under graviditeten. Faktan censureras tyvärr men finns, Dr. Daniel Nagase är exempel på doktor som pratat om detta.

Fast sjukhuset han hävdade att det hände på tillbakavisar ju uppgifterna:

www.google.se/amp/s/www.cbc.ca/amp/1.6261062
  • Anonym (....)
    Alliye skrev 2022-01-05 17:05:09 följande:

Vet du om man får gå hem vecka 20 även om man nyligen haft covid och då kanske har antikroppar?

Nu har jag ju antikroppar och hinner iaf få in en sista helg men det spelar ingen roll om jag hade tagit 1, 2, 3 eller inga sprutor, antikroppar eller inte, i min kommun blir man helt avstängd oavsett, tyvärr. Jag har till och med sagt att jag kan skriva på ett intyg att jag arbetar på egen risk men det var tvärnej på det.
  • Anonym (Tora)
    Emjol skrev 2021-12-29 16:27:50 följande:

Kommer ändå inte få fortsätta jobba efter vecka 20 trots jag skulle varit fullt vaccinerad.

Fast om du inte vill ta vaccinet och du blir avstängd oavsett om du tagit det eller inte så är väl detta en ickefråga?

Förstår inte din fråga helt? Trodde du ville fortsätta jobba och därför ta en spruta för att komma undan att var riskgrupp.

Du får ju ett ökat skydd från först dosen men du är fortfarande gravid med en förhöjd risk som arbetsgivaren ska ta ansvar för.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (....) skrev 2021-12-29 10:45:35 följande:

Gravid vecka 19, ej vaccinerad, det sägs att det är säkert men vill ändå inte ta vaccinet under graviditeten. Jag blir avstängd vecka 20 oavsett om jag skulle vara vaccinerad, arbetar inom vården och min kommun har lagt in ett förbud.

Nu har jag dock precis testats positivt för covid, milda symtom men lär väl inte hinna gå tillbaka till jobbet alls nu.

hur har det gått för dig? vad hade du för symtom? Är inte heller vaccinerad och gravid och kommer inte ta sprutan nu.
Svar på tråden Ej vaccinerad och gravid