• Grillo

    Vad saknar du när du inte dricker alkohol?

    Även om det finns många alkoholfria alternativ idag - Vågar du prova nyheter eller håller du dig bara till det gamla vanliga?

    Jag tipsar gärna om goda alternativ och vad som passar till maten oavsett du är gravid, ammar, vill kunna köra från festen eller måste hålla dig nykter av andra skäl.

  • Svar på tråden Vad saknar du när du inte dricker alkohol?
  • kulturenskaleva

    Har aldrig varit så fäst vid alkohol faktiskt. Jag är inte nykterist och kan ta något glas vin ibland. Men kan leva utan det utan problem.

  • Themis

    Jag skulle sakna

    -amaretton i amarettokakorna som är en perfekt smak av Italien
    -rom i romgrädden till hallonkakan
    -konjaken som gör vår hemlagade jordgubbssylt så helt överlägsen att våra vänner går över lik för att komma över en burk. Senaste familjen som fick en kom nästan i slagsmål då deras annars kräsna tonårsdotter åt hela burken själv med sked.
    -ginen i vår gin&limegravade lax
    -sherryn i kantarellstuvningen som jag har fått tre frierier över- från båda könen.

    Det går helt enkelt inte att ersätta alkohol i matlagning på ett värdigt sätt.

    Men du har rätt i att det finns skapliga drycker utan alkohol som funkar till maten.

    Kinnie pomeransläsk fanns på bolaget ett tag (favoritdryck på Malta), den var underbar tyckte jag.
    Istället för Pinot dricker jag gärna svartvinbärsdryck till fågel och vilt.
    Alkoholfri öl -A ship full of IPA, eller för all del vanlig alkoholfri Carlsberg.
    Vitt vin -ta ordentligt kylt Natureo, för de som inte gillar torrt vitt vin.
    Oddbird spumante för bubbel.


    När livet suger har den fattige ingen kuk.
  • LaFontaine

    Jag tycker att det hänt en hel massa på det alkoholfria området bara mellan mina graviditeter 2016 och 2019. Men, det jag saknade under mina alkoholfria perioder var rödvin och glögg. Öl föredrar jag nu alkoholfri som måltidsdryck och bubbel finns det gott om alkoholfria alternativ som, även om de inte smakar som en god champagne, ändå är bra. Till och med en alkoholfri GT tycker jag är bra. Men rött vin finns inget bra substitut för. Så pass dåligt att jag gav upp det och la vansinniga pengar på diverse muster och bärdrycker istället.

  • sextiotalist

    Om jag ska hålla mig till alkoholfritt till maten finns bara ett alternativ, vatten. Vilket är min vanligaste måltidsdryck.

    Julmust fungerar vid jul.

Svar på tråden Vad saknar du när du inte dricker alkohol?