• Anonym (bonus)

    Särbo och bonus

    Jag har varit särbo med min man och hans bonusdotter som var tonåring men nu snart vuxen. Det fungerade inte eftersom jag inte har barn och behövde känna att jag iallafall varannan vecka fick tid utan barn. Detta vägrade denna tjej att acceptera utan ville komma och gå hur hon ville. Alla våra bråk handlade nästa bara om just detta. jag vet att barn ska komma först och man ska tänka på deras bästa bla bla...men anser att när man är 19 år kan man väl visa lite respekt. Detta barn vet hur mycket jag behöver denna egentid eftersom jag sagt 100 gånger att det enda pappan och jag bråka om är just detta. Hon säger bara att hon är barn och har rätt att komma hur och när hon vill. Pappan visste till slut inte vad han skulle göra.

    Till slut så flyttade jag ut och nu är vi särbos, vilket är jätteskönt för mig, men inte för pappan. Nu kräver tjejen att jag inte får vara i huset om hon är där, vilket betyder nästan aldrig, eftersom hon ju kommer och går hur hon vill. 

    Vad tycker ni om detta?

  • Svar på tråden Särbo och bonus
  • Anonym (tonårsförälder)
    Ess skrev 2022-01-03 11:47:17 följande:
    Att vilja hålla på umgägestiderna är inget orimligt.
    Visst kan man förstå det på sätt och vis men av alla vi känner så kör man inte strikt med varannan vecka om det är så man har haft det när barnen blir i övre tonåren, man informerar förstås föräldrarna vart man är men en del bor då hellre lite mer hos en förälder för att läget t ex är bättre när man är ute med kompisar osv. Man är ändå inte alltid hemma utan sover hos kompisar/flickvänner/pojkvänner osv. Man har en kompis/flickvän/pojkvän hos sig ibland osv.
    Äldre tonåringar brukar ju också mest hålla sig på sina rum osv när det är hemma, man kan säga att man själv har andra planer och tonåringen klarar sig själv osv. De flesta 19 åringar är självgående och brukar sällan störa speciellt mycket även om dom är hemma i sitt sovrum.
    Av dom vi känner håller ingen strikt på varannan vecka som när barnen var små och man var tvungen att ta hand om dom/skjutsa/laga mat/läxläsning osv. då äldre tonåringar är självgående.
    Men fungerar inte det så är det ju bra som ts gjort och blivit särbo, dottern flyttar ju ändå hemifrån om inom ett par år och då kan dom bli sambos igen om dom vill.
  • Ess
    Anonym (tonårsförälder) skrev 2022-01-03 21:58:49 följande:

    Visst kan man förstå det på sätt och vis men av alla vi känner så kör man inte strikt med varannan vecka om det är så man har haft det när barnen blir i övre tonåren, man informerar förstås föräldrarna vart man är men en del bor då hellre lite mer hos en förälder för att läget t ex är bättre när man är ute med kompisar osv. Man är ändå inte alltid hemma utan sover hos kompisar/flickvänner/pojkvänner osv. Man har en kompis/flickvän/pojkvän hos sig ibland osv.

    Äldre tonåringar brukar ju också mest hålla sig på sina rum osv när det är hemma, man kan säga att man själv har andra planer och tonåringen klarar sig själv osv. De flesta 19 åringar är självgående och brukar sällan störa speciellt mycket även om dom är hemma i sitt sovrum.

    Av dom vi känner håller ingen strikt på varannan vecka som när barnen var små och man var tvungen att ta hand om dom/skjutsa/laga mat/läxläsning osv. då äldre tonåringar är självgående.

    Men fungerar inte det så är det ju bra som ts gjort och blivit särbo, dottern flyttar ju ändå hemifrån om inom ett par år och då kan dom bli sambos igen om dom vill.


    Det är föräldrarna som har sista ordet gällande barnens boende. Så vill de hålla på schemat är det det som gäller tills de vuxna barnen flyttar ut.

    Sen har även partners talan ang umgänget, föräldern kan inte köra över sin partner om hen vill att den ska bo kvar.
  • Ess
    Anonym (Som man bäddar) skrev 2022-01-03 21:23:13 följande:

    Stor skillnad på att villa hålla på ungängestiderna och indirekt utestänga en person från sitt hem och inte TILLÅTA att personen ibland behöver hämta något eller helt enkelt bara vill vara hemma.

    Nu vill dottern inte ha TS i sitt hem när hon är där, tough shit, vart tror du hon lärt sig att det är så man behandlar bonussläktingar?

    Vidhåller att som man bäddar får man ligga.


    Dottern bestämmer i hemmet så mycket hennes förälder tillåter. Den dagen hon flyttar till eget så kan hon själv bestämma vem som kommer över tröskeln.
  • Anonym (Nja)

    Vill man ha egen-tid utan barn är det partnern man tar upp det med, inte hans tonåring.

    Om hon styr och ställer med sin far är det upp till honom att faktiskt se till att det är på en schysst nivå.

    Tycker han att det är ok att en 19-åeing dikterar vem som får bara i hemmet, så tycker han det.

    Det är ingen underbar man, som helt backar från att vara tydlig om vad som gäller. Jag tänker att man är rätt knasig om man inte fattar att man får hänga hos sin särbo om tonårsdottern inte vill ha henne hemma.

  • Mrs Moneybags

    Det är lite tokigt att du har grälat med dottern pga detta. Det är faktiskt din killes jobb att sätta gränser för hur dottern beter sig hemma. 

    Nu är dottern 19 år gammal och hon börjar bli lite gammal att köra varannan-vecka. Dessutom är hon för gammal att ställa krav på vilka bekantskaper pappa har hemma i huset. Passar det inte kan hon ju bo hos mamma eller flytta hemifrån?

    Hur som helst är det din kille som får bestämma. Det är ju hans hus. Uppenbarligen är det inte viktigt för honom eftersom han inte har gjort något åt det. Det skulle jag tolka som att jag inte var viktig för honom, men där är vi alla olika. 

  • Anonym (Som man bäddar)
    Ess skrev 2022-01-04 08:30:08 följande:

    Dottern bestämmer i hemmet så mycket hennes förälder tillåter. Den dagen hon flyttar till eget så kan hon själv bestämma vem som kommer över tröskeln.


    Och varför gäller detta enbart när det gynnar TS? Hade inte pappan rätt att besluta om att hans dotter skulle få ha tillgång till sitt hem när de alla bodde ihop?

    Fortfarande, TS har grävt sin egen grop och det tror jag hennes särbo håller med om.
  • Ess
    Anonym (Som man bäddar) skrev 2022-01-04 10:04:15 följande:

    Och varför gäller detta enbart när det gynnar TS? Hade inte pappan rätt att besluta om att hans dotter skulle få ha tillgång till sitt hem när de alla bodde ihop?

    Fortfarande, TS har grävt sin egen grop och det tror jag hennes särbo håller med om.


    Det gjorde han ju, det var därför ts flyttade ut.
  • Anonym (Som man bäddar)
    Ess skrev 2022-01-04 11:41:30 följande:

    Det gjorde han ju, det var därför ts flyttade ut.


    Ja, precis efter som TS inte ansåg att han skulle ha den rätten, och tycker nu inte heller att dottern ska ha rätt att besluta vem som befinner sig i hennes hem. En rätt TS själv ansett sig ha.
  • Ess
    Anonym (Som man bäddar) skrev 2022-01-04 11:45:27 följande:

    Ja, precis efter som TS inte ansåg att han skulle ha den rätten, och tycker nu inte heller att dottern ska ha rätt att besluta vem som befinner sig i hennes hem. En rätt TS själv ansett sig ha.


    Han har rätt till sina beslut, precis som att ts har rätt att flytta ut om hon inte trivs med beslutet han tagit.

    Dottern har rätt att tycka gällande boendet, men det är hennes pappa som tar beslut. Passar inte hans beslut så behöver hon inte komma dit.

    Hade det blivit aktuellt att särkullarna skulle bott mer hos oss än vh, så hade jag också flyttat.
  • Anonym
    Anonym (Som man bäddar) skrev 2022-01-04 11:45:27 följande:
    Ja, precis efter som TS inte ansåg att han skulle ha den rätten, och tycker nu inte heller att dottern ska ha rätt att besluta vem som befinner sig i hennes hem. En rätt TS själv ansett sig ha.
    Det är dotterns far som har den rätten, som barn i huset får man anpassa sig. Det är ju inte så att ts är en barnmisshandlare som flyger på 19-åringen och sliter henne i håret direkt.

    Jag har full förståelse för ts. Den där bortskämda tonåringen verkar ligga efter i utvecklingen.
  • Anonym (Som man bäddar)
    Ess skrev 2022-01-04 11:53:43 följande:

    Han har rätt till sina beslut, precis som att ts har rätt att flytta ut om hon inte trivs med beslutet han tagit.

    Dottern har rätt att tycka gällande boendet, men det är hennes pappa som tar beslut. Passar inte hans beslut så behöver hon inte komma dit.

    Hade det blivit aktuellt att särkullarna skulle bott mer hos oss än vh, så hade jag också flyttat.


    Vilket är helt ok, men då hade du knappast varit så jävla dum att du flyttat in om utgångsläget var varannan vecka och att de biologiska föräldrarna tyckte att barnen skulle kunna komma och gå som de ville vilket alltid varit de förutsättningar TS gett sig in i.

    Det vill säga man kan inte komma och gnälla över en situation man gått in i med öppna ögon och dessutom ha mage att anse dig ha rättigheter man förnekar andra. TS är en jävla hycklare.
  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2022-01-04 09:46:29 följande:
    Det är lite tokigt att du har grälat med dottern pga detta. Det är faktiskt din killes jobb att sätta gränser för hur dottern beter sig hemma. 

    Nu är dottern 19 år gammal och hon börjar bli lite gammal att köra varannan-vecka. Dessutom är hon för gammal att ställa krav på vilka bekantskaper pappa har hemma i huset. Passar det inte kan hon ju bo hos mamma eller flytta hemifrån?

    Hur som helst är det din kille som får bestämma. Det är ju hans hus. Uppenbarligen är det inte viktigt för honom eftersom han inte har gjort något åt det. Det skulle jag tolka som att jag inte var viktig för honom, men där är vi alla olika. 
    Håller med
  • Ess
    Anonym (Som man bäddar) skrev 2022-01-04 12:12:22 följande:
    Vilket är helt ok, men då hade du knappast varit så jävla dum att du flyttat in om utgångsläget var varannan vecka och att de biologiska föräldrarna tyckte att barnen skulle kunna komma och gå som de ville vilket alltid varit de förutsättningar TS gett sig in i.

    Det vill säga man kan inte komma och gnälla över en situation man gått in i med öppna ögon och dessutom ha mage att anse dig ha rättigheter man förnekar andra. TS är en jävla hycklare.
    Näää aldrig i livet.

    Jag uppfattade det som att ts accepterade vv, även om hon tyckte det kändes jobbigt. Men när dottern började komma även den andra veckan så blev det för mycket.
  • Anonym (bonus)
    Ess skrev 2022-01-04 19:14:43 följande:
    Näää aldrig i livet.

    Jag uppfattade det som att ts accepterade vv, även om hon tyckte det kändes jobbigt. Men när dottern började komma även den andra veckan så blev det för mycket.
    Du har helt rätt. jag accepterar vv, men klarar inte av att barnen även skall komma på den andra förälderns vecka och ha daglig kontakt, samt behöver skjuts etc även på mammans vecka. det är kanske konstigt av mig men anser att när man är så gammal så borde man väl någonstans kunna visa lite respekt för att vi vuxna behöver vara själva.
Svar på tråden Särbo och bonus