• Anonym (mm)

Är det missfall? Åka in till akuten?

Jag blöder väldigt lite, det syns när jag torkar mig, kommer knappt ut något på trosskyddet. Jag är såklart superorolig att det är missfall

Jag har ringt gyn, kvinnokliniken och 1177 och kön för samtal är fylld på samtliga. Jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig. Vill ju veta om det är helt kört.

Har läst på vissa ställen att man åker till akuten för att undersöka ifall det är missfall. Vi har ingen gynakut i staden där jag bor.

Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-04 16:18
    Har slutat blöda! Hoppas det är ett gott tecken.

• Svar på tråden Är det missfall? Åka in till akuten?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (mm) skrev 2022-01-04 13:26:26 följande:

åh jag beklagar, vad tråkigt. 

Såg den ofarliga blödningen ut som mens eller var det annorlunda?

Jag får försöka ringa imorn igen då. Vad tråkigt. 

Min mens är mer mörkbrun och mer geleig

Detta var mer blod alltså klarrött och rinnande fram tills ?delade kom ut? då var det klumpigt såklart

Jag googlade så mycket. Alla skrev det var vanligt under grav osv. Men ingen skrev det kan börja smått och sedan accelerera efter någon dag, så det tar jag med mig efter det

Kändes såklart tufft hade försökt i 5 månader

Blödde aldrig mina 2 första graviditeter så förstod ju det nog var mf
  • Anonym (L)

Du ska inte åka till akuten. Detta är inte något som kräver akut vård.

• Anonym (Boka)

Oavsett om det är ett mf eller ej så går det inte att se så mycket i den vecka du är.

Du kommer inte få nå klara besked från vården även om du åker in. Ring gyn imorgon och boka in ett vul om några veckor.

Jag har blött i 4 graviditeter där alla börjat i v.5/6 och endast 1 har vart ett ma.

Andra graviditeten så blödde jag jättemycket och hade lite ont, det var i v.5+5. Småblödde lite till och från sen. Fick tid hos gyn två veckor efter och blev chockad när ett tickande hjärta slog

• Butembobaby

Jag skulle råda dig att boka en tid med din barnmorska. Om du inte kan nå dem via telefon så kolla om du kan skicka ett meddelande eller boka en tid via 1177 på webben.

Förstår verkligen din situation då jag varit där själv, det är supertufft mentalt att vänta, men dessvärre finns det ju endå inget de kan göra för dig så tidigt.

Som de andra sagt så är detta inte ett akutärende även om det såklart känns så.

Sen är ju små blödningar otroligt vanligt i tidig graviditet och behöver inte betyda att något är fel. Jag känner många vänner som haft så där det hela slutat väl med friska bebisar :)

Håller tummarna för dig!

• Anonym (My)

Nej, åk inte till akuten för detta.

Det är inte akut, och de gör inget åt det ändå.

Jag har haft två missfall, men också blött lite även de graviditeterna som gått bra (jag har fem barn).

Du får avvakta lite.

• svansmamman

Jag säger som övriga. Med tanke på att du är så kort gången är det inte lönt att söka sjukvård om du inte börjar må akut dåligt. Om du tror att det är missfall kan du vänta ett par veckor och ta ett cb digital med veckoindikator. Om det varit ett missfall kommer antalet veckor troligtvis ha minskat om inte testet helt är negativt.

Jag håller tummarna för att det inte är ett missfall utan en helt normal blödning!

• Anonym (mm)
    Anonym (L) skrev 2022-01-04 13:52:19 följande:

Du ska inte åka till akuten. Detta är inte något som kräver akut vård.

Nej det är så jag egentligen resonerar. 
    Anonym (Boka) skrev 2022-01-04 14:02:34 följande:

Oavsett om det är ett mf eller ej så går det inte att se så mycket i den vecka du är.

Du kommer inte få nå klara besked från vården även om du åker in. Ring gyn imorgon och boka in ett vul om några veckor.

Jag har blött i 4 graviditeter där alla börjat i v.5/6 och endast 1 har vart ett ma.

Andra graviditeten så blödde jag jättemycket och hade lite ont, det var i v.5+5. Småblödde lite till och från sen. Fick tid hos gyn två veckor efter och blev chockad när ett tickande hjärta slog

Ok, ja hoppet är väl det sista som överger än. Blöder inte direkt nu utan det är bara lite brunt som syns på trosskyddet, men väldigt lite. 
    Butembobaby skrev 2022-01-04 14:09:20 följande:

Jag skulle råda dig att boka en tid med din barnmorska. Om du inte kan nå dem via telefon så kolla om du kan skicka ett meddelande eller boka en tid via 1177 på webben.

Förstår verkligen din situation då jag varit där själv, det är supertufft mentalt att vänta, men dessvärre finns det ju endå inget de kan göra för dig så tidigt.

Som de andra sagt så är detta inte ett akutärende även om det såklart känns så.

Sen är ju små blödningar otroligt vanligt i tidig graviditet och behöver inte betyda att något är fel. Jag känner många vänner som haft så där det hela slutat väl med friska bebisar :)

Håller tummarna för dig!

Tack! Jag ska gå upp tidigt imorn och ringa, hoppas på att kunna få en tid snabbt.

Blödde inget i min första graviditet vad jag kan minnas, den gången visste jag inte heller att jag var gravid förrns en tid. Jag får försöka tänka att är det missfall så är det ju bra att det hände tidigt, har bara vetat om graviditeten 2 dagar men hann såklart bli glad..
    svansmamman skrev 2022-01-04 14:36:10 följande:

Jag säger som övriga. Med tanke på att du är så kort gången är det inte lönt att söka sjukvård om du inte börjar må akut dåligt. Om du tror att det är missfall kan du vänta ett par veckor och ta ett cb digital med veckoindikator. Om det varit ett missfall kommer antalet veckor troligtvis ha minskat om inte testet helt är negativt.

Jag håller tummarna för att det inte är ett missfall utan en helt normal blödning!

Tack! Jag hoppas. Det är bara lite lite brunt nu.

Det känns bara inte normalt att blöda när man är gravid..:/. Skulle liksom vilja ha statistik på hur vanligt det är, något att förhålla sig till.
  • Anonym (mm)

Har slutat blöda! Hoppas det är ett gott tecken.

• Anonym (k)

Jättelite blod när du torkar dig som nu slutat är inget som du behöver söka vård för. Inte heller ett vanligt tidigt missfall utan komplikationer men där är du inte i nuläget med en knapp blödning. Du kan stressa och ringa men är väldigt otroligt att du får komma in på koll för detta.

• nernu

Det är inte säkert att 1177 vill att du söker vård överhuvudtaget. Även om det skulle vara ett missfall så är det högst troligt inte farligt utan bara ledsamt och inget de kan göra något åt. Har du inte ont samtidigt som du blöder så behöver du inte söka alls. Akuten ska du definitivt inte gå till som de andra har skrivit. Du kan prova att ringa 1177 igen imorgon.

• Anonym (mm)
    Anonym (k) skrev 2022-01-04 16:26:25 följande:

Jättelite blod när du torkar dig som nu slutat är inget som du behöver söka vård för. Inte heller ett vanligt tidigt missfall utan komplikationer men där är du inte i nuläget med en knapp blödning. Du kan stressa och ringa men är väldigt otroligt att du får komma in på koll för detta.

Nej, jag har förstått det. När man googlar så blir det lite förvirrande och när jag läser andra tråden gällande samma sak. Står på vissa ställen att man ska åka in. Jag kommer inte göra det. Ska försöka ringa imorn igen..bara segt att absolut ingen går att få tag på.

Jag förstår att det inte går att stoppa om det är på gång, vore bara skönt att veta.
    nernu skrev 2022-01-04 17:00:06 följande:

Det är inte säkert att 1177 vill att du söker vård överhuvudtaget. Även om det skulle vara ett missfall så är det högst troligt inte farligt utan bara ledsamt och inget de kan göra något åt. Har du inte ont samtidigt som du blöder så behöver du inte söka alls. Akuten ska du definitivt inte gå till som de andra har skrivit. Du kan prova att ringa 1177 igen imorgon.

Nej, jag börjar tro det jag med. Ska börja med att ringa gyn imorn men om det inte blöder något mer tror jag inte dom skulle göra något. 
    Tänkte ta ett test igen i slutet av veckan, veckoindikator som någon skrivit.
  • Anonym (4)

Ca 30% av alla gravida drabbas av ofarliga blödningar. Ibland bara pyttelite nån gång, ibland mer en vecka som för mig och vissa blöder mer eller mindre hela graviditeten. Brunt blod innebär gammalt blod. Låter alltså inte alls just nu som ett pågående m.f. Boka tid för VUL, ta veckotesten och se om det ökar. Is i magen, en dag i taget. Jag håller en tumme!

• Anonym (mm)
    Anonym (4) skrev 2022-01-04 17:59:39 följande:

Ca 30% av alla gravida drabbas av ofarliga blödningar. Ibland bara pyttelite nån gång, ibland mer en vecka som för mig och vissa blöder mer eller mindre hela graviditeten. Brunt blod innebär gammalt blod. Låter alltså inte alls just nu som ett pågående m.f. Boka tid för VUL, ta veckotesten och se om det ökar. Is i magen, en dag i taget. Jag håller en tumme!

Tack, det gör jag med :). Det är ingen pågående blödning ialf så det känns lite bättre. Ska ringa imorn och se om jag kan boka in Vul nästa vecka. Kommer det inget mer blod så kommer jag känna ganska lugn. Ska testa igen på lördag och hoppas på att det inte är för tidigt. 
  • Anonym (mm)
    Lilant skrev 2022-06-21 17:54:43 följande:

Hur gick det?

Det var missfall som tog lång tid att få konstaterad. Sjukvården tog mig inte på allvar.
Svar på tråden Är det missfall? Åka in till akuten?