Spucks skrev 2022-01-06 07:59:59 följande:
Engelska skolan är okej för mig, utifrån vad jag har hört. Samma med internationella skolor och tyska skolan (fast den finns tyvärr bara i Stockholm). Ja vill alltså inte ha något som han hör från tex. Sydkorea, men strängare än en "vanlig" svensk skola, för hur eleverna beter sig där tycker jag är hemsk.
Anonym (J) skrev 2022-01-05 10:23:18 följande:
Älskar Stockholm, vi köpte en nyproducerad trea för 2,9 miljoner. Inte särskilt dyrt här, en bit utanför stan. Jag skulle varmt rekommendera Stockholm men du verkar redan har strukit det.
Gotland skulle jag verkligen inte rekommendera. Växte upp där.
Jag har aldrig bott i Örebro men har hört mycket gott om den staden. Även Norrköping och Linköping.
Om jag var tvungen att flytta från Stockholm skulle jag välja Örebro. Umeå och mysiga Malmö är också alternativ men tyvärr för långt bort från familjen.
Västerås är bra om du vill jobba i Stockholm (högre löner), går snabbt att ta tåget in. Samma med Köping, Sala etc.
Det hjälper tyvärr inte mig, som är beroende av en hyresrätt

Eller är det även hyresrätter som är billigare där du bor? Vart är det i så fall?
Vad är det som är negativt för dig med Gotland?
De andra ska jag kolla. Jag vet inte varför, men Umeå locker mig ganska mycket just nu.Fula hus stör mig inte, så länge det är trevlig att bo där.
Junibarn skrev 2022-01-06 01:18:19 följande:
Nyköping är en mysig stad. Liten men det mesta finns. Närhet till havet o naturen och bara 1 timme till Sthlm, 40 min till Norrköping
Tack, det ska jag också kolla.
Umeå är fint, skulle nog kunna tänka mig att bo där själv när jag är less på Luleå.
Vill dock påpeka, som jag sagt tidigare, att det är galet svårt att få hyreslägenhet där. Gissar att du inte har några köpoäng i någon bostadskö i Umeå?
Sen en sak till, du har inte riktigt skrivit vad för slags enkla jobb du är ute efter men det kan vara riktigt svårt att få jobb i Umeå. Dels kvalificerade (även om det är lite lättare med en examen, dock så slåss man med en massa andra med examen pga det stora universitetet), men också okvalificerade på grund av att det bor så sjukt mycket studenter där. Så jag skulle definitivt säkra ett jobb
innan jag började leta bostad.