• Spucks

Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?

Jag funderar sedan ett tag att kanske flytta tillbaka till Sverige ett tag, efter jag har inte bott där i flera år. Och jag undrar vart jag ska flytta, om det blir av. Stockholm erbjuder sig ju eftersom det finna nog flesta jobb att söka och bra kollektivtrafik (jag har aldrig haft en bil och vill inte vara beroende av en), men jag kommer bara få ett lågavlönad jobb, typ enkel kontorsjobb.
    Finns det delar av Stockholm där man kan f
    å hyresrätter med rimlig hyra som INTE befinner sig i områden med extrem hög kriminalitet?

Finns andra tipp p
    å städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 

• Svar på tråden Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?
  • Spucks
    Anonym (J) skrev 2022-01-06 08:19:29 följande:
    Nej, hyresrätterna är nog svindyra här också. Om det ens finns några...

Gotland är för mycket bondvischan. Jobbigt om man inte följer normerna etc. Folk är obildade och inskränkta. Inte alla naturligtvis men en stor del av befolkningen.

Sen är det arbetsmarknaden, bostadsmarknaden (lång kötid), avståndet till resten av världen, det dåliga utbudet på roliga saker och restauranger...
    Tack, det låter ju inte bra om Gotland, om det är så. Men det hade nog ändå fallit bort, pga bristen av hyresrätter.
  • Anonym (J)
    Spucks skrev 2022-01-06 08:52:02 följande:

Tack, det låter ju inte bra om Gotland, om det är så. Men det hade nog ändå fallit bort, pga bristen av hyresrätter.

Det är ju bara min erfarenhet dock. Men det är svårt med hyresrätter. En vän flyttade till Stockholm för att det var så svårt att hitta boende...
  • Spucks
    Anonym (J) skrev 2022-01-06 13:57:17 följande:
    Det är ju bara min erfarenhet dock. Men det är svårt med hyresrätter. En vän flyttade till Stockholm för att det var så svårt att hitta boende...
    Haha, okej, då måste det ju vara nästan omöjligt att hitta en lägenhet på Gotland.
    Usch, varför ska det vara så svårt att hitta en bostad som inte befinner sig i Rinkeby eller Rosengård!?
  • EnAnonumius
    Anonym (Via) skrev 2022-01-05 00:50:23 följande:
    Jag bor i en kuststad... :-P Långt ifrån alla kuststäder är turistpackade sommaridyller.

Och vad jag vet är varken Alingsås, Vara, Varberg, Jokkmokk eller Kiruna några kuststäder.

Fast Kiruna var visst ett dåligt val vad gäller tillgång på bostäder.
    Varberg är en kuststad..
    Om du inte tror mig så kan du titta på en karta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (kustbo)
    Spucks skrev 2022-01-06 07:59:59 följande:
    Det hjälper tyvärr inte mig, som är beroende av en hyresrätt Flört
    Hur många år har du i bostadsköerna?
    Ja, för du vet väl att det finns otaliga?

Men i princip så får du räkna med 10-15 år om du vill ha en hygglig lägenhet till hygglig hyra i ett inte alltför tuffa område oavsett var i Sverige det handlar om.

Kan du tänka dig oroliga ställen som Rosengård, Rinkeby och andra utsatta områden så kan du komma ner i några månader i bästa fall.
  • Anonym (norran)
    Spucks skrev 2022-01-06 07:59:59 följande:
    Engelska skolan är okej för mig, utifrån vad jag har hört. Samma med internationella skolor och tyska skolan (fast den finns tyvärr bara i Stockholm). Ja vill alltså inte ha något som han hör från tex. Sydkorea, men strängare än en "vanlig" svensk skola, för hur eleverna beter sig där tycker jag är hemsk.
    Anonym (J) skrev 2022-01-05 10:23:18 följande:

Älskar Stockholm, vi köpte en nyproducerad trea för 2,9 miljoner. Inte särskilt dyrt här, en bit utanför stan. Jag skulle varmt rekommendera Stockholm men du verkar redan har strukit det.

Gotland skulle jag verkligen inte rekommendera. Växte upp där.

Jag har aldrig bott i Örebro men har hört mycket gott om den staden. Även Norrköping och Linköping.

Om jag var tvungen att flytta från Stockholm skulle jag välja Örebro. Umeå och mysiga Malmö är också alternativ men tyvärr för långt bort från familjen.

Västerås är bra om du vill jobba i Stockholm (högre löner), går snabbt att ta tåget in. Samma med Köping, Sala etc.

Det hjälper tyvärr inte mig, som är beroende av en hyresrätt Flört Eller är det även hyresrätter som är billigare där du bor? Vart är det i så fall?
    Vad är det som är negativt för dig med Gotland?

De andra ska jag kolla. Jag vet inte varför, men Umeå locker mig ganska mycket just nu.Fula hus stör mig inte, så länge det är trevlig att bo där.
    Junibarn skrev 2022-01-06 01:18:19 följande:

Nyköping är en mysig stad. Liten men det mesta finns. Närhet till havet o naturen och bara 1 timme till Sthlm, 40 min till Norrköping

Tack, det ska jag också kolla.
    Umeå är fint, skulle nog kunna tänka mig att bo där själv när jag är less på Luleå. 
    Vill dock påpeka, som jag sagt tidigare, att det är galet svårt att få hyreslägenhet där. Gissar att du inte har några köpoäng i någon bostadskö i Umeå?

Sen en sak till, du har inte riktigt skrivit vad för slags enkla jobb du är ute efter men det kan vara riktigt svårt att få jobb i Umeå. Dels kvalificerade (även om det är lite lättare med en examen, dock så slåss man med en massa andra med examen pga det stora universitetet), men också okvalificerade på grund av att det bor så sjukt mycket studenter där. Så jag skulle definitivt säkra ett jobb innan jag började leta bostad. 
  • Spucks
    Anonym (kustbo) skrev 2022-01-06 16:11:42 följande:
    Hur många år har du i bostadsköerna?
    Ja, för du vet väl att det finns otaliga?
    Jag står tyvärr bara i en enda bostadskö - där har jag tillräklig med poäng, men hade gärna valt flytta något annanstans.
    Anonym (norran) skrev 2022-01-06 18:16:40 följande:
    Umeå är fint, skulle nog kunna tänka mig att bo där själv när jag är less på Luleå. 
    Vill dock påpeka, som jag sagt tidigare, att det är galet svårt att få hyreslägenhet där. Gissar att du inte har några köpoäng i någon bostadskö i Umeå?

Sen en sak till, du har inte riktigt skrivit vad för slags enkla jobb du är ute efter men det kan vara riktigt svårt att få jobb i Umeå. Dels kvalificerade (även om det är lite lättare med en examen, dock så slåss man med en massa andra med examen pga det stora universitetet), men också okvalificerade på grund av att det bor så sjukt mycket studenter där. Så jag skulle definitivt säkra ett jobb innan jag började leta bostad. 
    Oi, just det, det var ju svårt där också. Jag visste ju att det är dyrt att bo i Sverige, men att det ska vara SÅ svårt att få en hyreslägenhet hade jag verkligen inte räknad med Rynkar på näsan Då kanske det blir staden jag bodde i innan ändå, eller jag stannar där jag är just nu.

Att det kan vara s
    å svårt att flytta till Sverige ....
  • Spucks

Jag glömde: det är i riktning kundservice och administraiv arbete som passar mig. Det finns nog en del, både hos privata företag och hos myndigheter och universiteter där jag uppfyller kraven, men jag vet ju såklart inte hur många sökande som finns och hur stor chans jag har att få ett av jobben. Men i alla fall har jag börjat leta och jag ska söka jobb som passar, även om de jag just nu hittat inte kommer i fråga (för kort varsel), bara för att se vilken respons jag får (dvs. om jag blir bjuden på interview) och om jag har en chans. Då blir det lite enklare att veta om det är rimlig att tro att jag kommer att hitta ett jobb.
    Men nej, jag ska inte flytta innan jag har ett jobb, för jag vill sedan inte st
    år där och vara tvungen att ta jobb jag inte vill ha. Antingen hittar jag ett jobb innan, eller jag stannar där jag är.
  • Anonym (norran)
    Spucks skrev 2022-01-06 19:49:19 följande:
    Jag står tyvärr bara i en enda bostadskö - där har jag tillräklig med poäng, men hade gärna valt flytta något annanstans.

Oi, just det, det var ju svårt där också. Jag visste ju att det är dyrt att bo i Sverige, men att det ska vara SÅ svårt att få en hyreslägenhet hade jag verkligen inte räknad med Rynkar på näsan Då kanske det blir staden jag bodde i innan ändå, eller jag stannar där jag är just nu.

Att det kan vara så svårt att flytta till Sverige ....
    Får jag fråga, hur länge har bott utomlands? Det har ju varit bostadsbrist ett bra tag. 
  • Glinda från Oz

Krav och disciplin räknas tyvärr som misshandel i skolan idag så det kommer du ha svårt att hitta en skola som har. Vill någon prata och störa så ska den personen få göra det enligt svenska modellen, en lärare som säger till blir skickad till rektorn. 

I Sverige har vi inte marknadshyror så det finns fullt med billiga lägenheter i innerstan. Det som spelar roll är hur mycket köpoäng du har, billiga lägenheter brukar innebära längre kötid. Även dyra lägenheter i kriminella områden har flera års kötid i Stockholm. Räkna med 7-8 år i kö för att få något överhuvudtaget, 12-15 år om du vill ha en bra hyra i ett vettigt område, 20+ år om du dessutom vill bo centralt. 

• Spucks
    Anonym (norran) skrev 2022-01-06 21:15:22 följande:
    Får jag fråga, hur länge har bott utomlands? Det har ju varit bostadsbrist ett bra tag. 
    Snart 8 år sedan. Och då hade jag ingen koll på bostadsmarknaden, för jag brydde mig inte. Jag bodde i en studentbostad och stod i kön till kommunala lägenheter i min stad och hade ändå inga planer att flytta till en annan stad i landet.
  • Spucks
    Glinda från Oz skrev 2022-01-06 22:02:33 följande:

Krav och disciplin räknas tyvärr som misshandel i skolan idag så det kommer du ha svårt att hitta en skola som har. Vill någon prata och störa så ska den personen få göra det enligt svenska modellen, en lärare som säger till blir skickad till rektorn. 

Ja, jag vet, det var största anledningen för mig att lämna landet 2014, med min då 9 åring. Hon led i skolan, lärde sig nästan ingenting och hennes beteende blev värre och värre. Innan hon började skolan visste jag tyvärr inte hur hemsk det är. Nu vet jag bättre, så gällande andra barnet vet jag vad jag ska titta på när jag väljer skola.

Det är ocks
    å varför Åland står hög på listan - skolorna där ska vara bra och stränga, som i resten av Finland, vad jag har hört.
  • Glinda från Oz
    Anonym (08) skrev 2022-01-05 09:41:07 följande:
    Nej.
    Spucks skrev 2022-01-04 16:58:27 följande:
    Finns andra tipp på städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 
    Nej.

Det är Sverige du talar om. Det "strängaste" du kan få i skolväg är Engelska Skolan. Finns i många kommuner och har rykte om sig att vara "sträng" och fokuserad på ordning men är inte särskilt sträng om man jämför med skolsystemet i många andra länder.

Det finns visst billiga lägenheter i Stockholm i områden med låg kriminalitet sen är de skitsvåra att få och ts verkar sakna köpoäng men det är en annan sak. 

• Aliona
    Spucks skrev 2022-01-06 22:13:39 följande:

Ja, jag vet, det var största anledningen för mig att lämna landet 2014, med min då 9 åring. Hon led i skolan, lärde sig nästan ingenting och hennes beteende blev värre och värre. Innan hon började skolan visste jag tyvärr inte hur hemsk det är. Nu vet jag bättre, så gällande andra barnet vet jag vad jag ska titta på när jag väljer skola.

Det är också varför Åland står hög på listan - skolorna där ska vara bra och stränga, som i resten av Finland, vad jag har hört.

Jag förstår dig. Vi funderar på att flytta ifrån Sverige nu när det snart är dags för vårt barn att börja skolan.
  • Spucks
    Aliona skrev 2022-01-06 22:53:05 följande:
    Jag förstår dig. Vi funderar på att flytta ifrån Sverige nu när det snart är dags för vårt barn att börja skolan.
    Har ni någon idé vart ni ska flytta? Jag hade gärna flattat till Finland, men det är tyvärr nästan omöjligt att få jobb där om man inte kan finska och inte har ett bristyrke. Och finska är ju så svårt att lära sig, så det kan jag inte lära mig här hemma och uppnå en bra nivå.
    Jag har även tänkt p
    å Norge och kanska Danmark, men har inte kollat hur lätt/svårt det är med jobb och boende där.
Svar på tråden Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?