• MerryBerry

    Barn vid 40 år?

    Hej!

    Klurar just nu dygnet runt på om vi ska försöka oss på att skaffa en tredje bebbe eller inte? Till saken hör att jag är 39 år. Hade inte planerat en trea sedan innan så har inte reflekterar kring om det fortfarande är en okej ålder eller icke. Tar tacksamt emot externt perspektiv från ni som har erfarenhet eller varit kids till äldre päron. Mina andra barn är 4 och 6 år.

  • Svar på tråden Barn vid 40 år?
  • Surskit

    Jag tänker att det viktigaste ofta är syskonen, inte föräldrarna, när barnen blir stora.

    Personligen känner jag mig inte tröttare nu vid 40 jämfört med 20, kanske snarare tvärtom eftersom jag är mer självsäker och inte blir lika trött av min omgivning.

    Jag vet att en del äldre föräldrar stöter på fördomar och gliringar, men det är inget jag råkat ut för direkt :) (Har barn som är 17, 14, 3 och bebis på väg).

  • Ekdahl
    MerryBerry skrev 2022-01-05 19:38:35 följande:
    Barn vid 40 år?
    Hej!

    Klurar just nu dygnet runt på om vi ska försöka oss på att skaffa en tredje bebbe eller inte? Till saken hör att jag är 39 år. Hade inte planerat en trea sedan innan så har inte reflekterar kring om det fortfarande är en okej ålder eller icke. Tar tacksamt emot externt perspektiv från ni som har erfarenhet eller varit kids till äldre päron. Mina andra barn är 4 och 6 år.
    Åldern i sig är inget problem. Det är hur du känner dig som är intressant. Jag känenr tvåbarnsmammor i din ålder som är fulla av energi och knappt vet vad de ska göra av den Sedan känner jag småbarnsmammor i din ålder som "går på knäna".

    Är du i den första kategorin eller i närheten av den så skaffa fler. Om du är i den andra kategorin så avstå.
  • Surskit

    Jag tänker att det viktigaste ofta är syskonen, inte föräldrarna, när barnen blir stora.

    Personligen känner jag mig inte tröttare nu vid 40 jämfört med 20, kanske snarare tvärtom eftersom jag är mer självsäker och inte blir lika trött av min omgivning.

    Jag vet att en del äldre föräldrar stöter på fördomar och gliringar, men det är inget jag råkat ut för direkt :) (Har barn som är 17, 14, 3 och bebis på väg).

  • MerryBerry
    Surskit skrev 2022-01-07 19:09:29 följande:
    Barn vid 40 år?
    Jag tänker att det viktigaste ofta är syskonen, inte föräldrarna, när barnen blir stora.

    Personligen känner jag mig inte tröttare nu vid 40 jämfört med 20, kanske snarare tvärtom eftersom jag är mer självsäker och inte blir lika trött av min omgivning.

    Jag vet att en del äldre föräldrar stöter på fördomar och gliringar, men det är inget jag råkat ut för direkt :) (Har barn som är 17, 14, 3 och bebis på väg).
    Tack för svar! Missade svaren :) Underbart att höra. Hur gammal var du när du fick ditt/dina kids?
  • MerryBerry
    Surskit skrev 2022-01-07 19:50:20 följande:

    Jag tänker att det viktigaste ofta är syskonen, inte föräldrarna, när barnen blir stora.

    Personligen känner jag mig inte tröttare nu vid 40 jämfört med 20, kanske snarare tvärtom eftersom jag är mer självsäker och inte blir lika trött av min omgivning.

    Jag vet att en del äldre föräldrar stöter på fördomar och gliringar, men det är inget jag råkat ut för direkt :) (Har barn som är 17, 14, 3 och bebis på väg).


    Ah ingen fara :) Såg nu i denna post att du har tre barn, inkluderande en liten sladdis :) Hur gammal var du när du fick yngsta?
  • MerryBerry
    Ekdahl skrev 2022-01-07 19:12:19 följande:

    Åldern i sig är inget problem. Det är hur du känner dig som är intressant. Jag känenr tvåbarnsmammor i din ålder som är fulla av energi och knappt vet vad de ska göra av den Sedan känner jag småbarnsmammor i din ålder som "går på knäna".

    Är du i den första kategorin eller i närheten av den så skaffa fler. Om du är i den andra kategorin så avstå.


    Bra poäng! Jomen jag är en rätt så rastlös person som älskar att ha mycket att göra. Och jag älskar ju barn även om jag inte ääälskar sömnlösa nätter och alla sjukdomar ungar under 3 kommer hem med :)
  • Ekdahl
    MerryBerry skrev 2022-01-09 15:34:14 följande:

    Bra poäng! Jomen jag är en rätt så rastlös person som älskar att ha mycket att göra. Och jag älskar ju barn även om jag inte ääälskar sömnlösa nätter och alla sjukdomar ungar under 3 kommer hem med :)


    Du gav svaret. Då är det bara att köra på. Om jag skulle leva om mitt liv skulle jag gjort det mesta likadant men jag skulle skaffat fler barn. Jag har två.
  • MerryBerry
    Ekdahl skrev 2022-01-09 15:58:08 följande:

    Du gav svaret. Då är det bara att köra på. Om jag skulle leva om mitt liv skulle jag gjort det mesta likadant men jag skulle skaffat fler barn. Jag har två.


    Tack snälla! :)
  • MerryBerry
    MerryBerry skrev 2022-01-09 17:27:56 följande:

    Tack snälla! :)


    Hur gamla är dina kids? Hur gammal var du när du fick dem?
  • MerryBerry
    Ekdahl skrev 2022-01-09 15:58:08 följande:

    Du gav svaret. Då är det bara att köra på. Om jag skulle leva om mitt liv skulle jag gjort det mesta likadant men jag skulle skaffat fler barn. Jag har två.


    Hur gsmmal var du när du fick dina två kiddos? Förstår det där med ånger. Fantastiskt att du inte ångrar något mer än så. Heja dig!
  • bullmamman2

    Vi var i samma funderingar men då med en fjärde. Vi hade då inte heller tänkt ha fler men vi började fundera  och tillslut valde vi att ge det ett försök. 


    Då var jag 38 år och blev gravid, så i augusti kommer en liten till och jag har hunnit bli 39 år nu. Vår yngsta är sju nu.

    Hade också många tankar kring åldern (maken är 7 år äldre också) men vi är en tajt familj och gör det mesta tillsammans så jag syskonen har en nära relation nu och har förhoppningsvis det även i framtiden så då kommer ju det här barnet ha sina syskon även efter att vi föräldrar blivit äldre och inte finns kvar

  • minaimaginärabarn

    Jag har fått mina barn i åldrarna 38, 40 och 43 år. Inte självvalt utan det tog 4 år till första kom och jag fick rätt medicinsk hjälp. Sen har de kommit på rad vid första försöken. Jag tycker det går hur bra som helst att vara en äldre mamma. Klart jag hade velat fått hjälpen tidigare och därmed får barnen tidigare men då hade det ju inte blivit just de här tre barnen. Varför jag egentligen vill ha den tidigare är för att få hade jag kanske hunnit med ytterligare ett barn snarare än att jag känner att jag inte orkar. Eftersom jag fick barn sent jag jag hunnit jobba mycket innan barnen och på så sätt får mycket kunskao, startade sedan eget när första kom och har i och med det fått kortare arbetsdagar och mer semester utan att gå ner i lön. Jag bestämmer ju även själv över mitt arbete och slipper en chef som tittar snett eller nekar mig ledigt. Det negativa är väl att jag är gammal när barnen är tonåringar och vuxna samt att deras morföräldrar är gamla och har inte samma ork som om jag hade fått barm vid yngre ålder. 

Svar på tråden Barn vid 40 år?