• Anonym (foglossning)

foglossning eller vad ?

Jag är gravid i v27+3 och har sedan kanske 1 till 2 veckor fått väldigt ont i underlivet, alltså i benet därnere  blygdbenet ? kan detta vara foglossning. samma med höften oså.

• Svar på tråden foglossning eller vad ?
  • Anonym (Gun)

Ja det är foglossning.

• nernu

Ja. Jag förstod inte heller det först. Det finns en hel del du kan göra. Belasta inte ena benet. Sitt ner när du ska ta på kläder eller skor. Sitt inte med benen i kors. Gå med små steg. Gå helst inte i trapport men om du måste så hoppa inte över varannat steg som man brukar utan ta bara ett steg i taget. Håll ihop benen så mycket du kan typ när du ska kliva ur bilen eller ur sängen.

Vila om du har ont! För de flesta är det mest avlastande att ligga på sidan med kudde mellan knäna.

• Anonym (Kronisk symfyseolys)
    nernu skrev 2022-01-11 18:56:17 följande:

Ja. Jag förstod inte heller det först. Det finns en hel del du kan göra. Belasta inte ena benet. Sitt ner när du ska ta på kläder eller skor. Sitt inte med benen i kors. Gå med små steg. Gå helst inte i trapport men om du måste så hoppa inte över varannat steg som man brukar utan ta bara ett steg i taget. Håll ihop benen så mycket du kan typ när du ska kliva ur bilen eller ur sängen.

Vila om du har ont! För de flesta är det mest avlastande att ligga på sidan med kudde mellan knäna.

Instämmer helt!

Och om barnmorskan uppmanar dig att promenera trots att det gör ont eller sjukgymnasten ger dig övningar du får ont av (jag har varit med om båda). Gör det inte!

Rör dig så mycket du kan. Styrketräna bäckenbotten, rygg, rumpa och ben. Men får du ont, även om det onda kommer flera timmar senare, så var det för tung ansträngning. Då ska du inte göra det igen. Foglossning kan bli kronisk.
  • Anonym (Dahlia)

Tänk att du har ett gummiband som håller ihop knäna så att de max är 15 cm från varandra och försök hålla dem så genom dagen- när du går ur sängen, sitter på stol, sitter i soffa osv. Fast din kropp kommer troligen att berätta vad den inte gillar också.

Trasslet är att man ofta får grymt ont först flera timmar after ansträngningen så det kan vara idé att ha en stegräknare igång och räkna hur långt du har gått de dagarna du känner dig okej efter dagen. Så vet du var gränsen går.

Undvik hård mark också om du kan, när du rör dig. Gräs och grus eller sand är bättre än betong och asfalt.

Jag fick foglossning redan i v13 när jag joggade futtiga 2 km på ett löpband på gym "för graviditet är minsann ingen sjukdom och man ska träna som vanligt" sa alla. Det sa bara pang!! i de bakre fogarna då och sen hade jag mer och mer ont även i främre fogen tills barnet var fött och sen blev det kroniskt. Så 17 år senare får jag fortfarande ont om jag springer på hårt underlag, men det blir aldrig sämre än till en viss nivå av smärta, det går ihop igen på 2 dagar även efter en 2-milatur.

En del märker också när de ska börja träna efter förlossning att fogarna verkar gå upp lättare under en viss del av menscykeln.

Här är lite mer info:

www.mammafitness.se/se/artiklar/hur-tranar-man-vid-foglossning/

• Anonym (Dahlia)

Och så klart: använd dämpande skor också för att minska stötrörelsen mot dina stackars fogar när du går.

Nu är Nikes bästa tid liksom, skit i om det ser knepigt ut.

Min fogar känner stor skillnad mellan t.ex. Saucony och Nike Air Zoom Vomero- har haft de senare i alla varianter sedan dess.

• Jemp

Foglossningsbälte!

Jag gick på vattengympa för gravida och tyckte det var skönt.

• Anonym (foglossning)

Tack för alla svar. Har ett problem med just att röra mig då jag är nästan sängliggandes med kort tapp på sjukhus o varit sen v 23+0 så vågar liksom inte röra mig så mycket. Jag hoppas innerligt det inte blir kroniskt :(

• Anonym (Jo)
    Anonym (foglossning) skrev 2022-01-12 08:52:45 följande:
    Tack för alla svar. Har ett problem med just att röra mig då jag är nästan sängliggandes med kort tapp på sjukhus o varit sen v 23+0 så vågar liksom inte röra mig så mycket. Jag hoppas innerligt det inte blir kroniskt :(
    Håller tummarna att det inte blir det
  • Anonym (Kronisk symfyseolys)
    Anonym (foglossning) skrev 2022-01-12 08:52:45 följande:

Får du någon sjukgymnastik? Det är ju aldrig bra för kroppen att vara stilla så länge. Det finns övningar man kan göra liggande.

Jag håller tummarna för dig/er!
Svar på tråden foglossning eller vad ?