• RedRose98

Lämnad på grund av graviditet

Känner att jag vill skriva av mig lite och få andras synpunkter på min situation då jag känner mig så ledsen.

Min pojkvän lämnar mig för att jag inte vill göra abort och har känt mig tvingad till det av honom. Jag började använda p-piller när vi vart tillsammans som jag har använt förut som funkat bra men för ett tag sedan började jag må illa och hade några andra symtom som gjorde att jag tog ett graviditet test. Det visade att jag var gravid och jag vart ganska rädd och ledsen och berättade de för honom samma dag som jag tog testet. Vi pratade och jag sa att om det var tidigt kunna jag göra abort som han så gärna ville. några dagar senare får jag åka till sjukhuset och kolla hur långt gånget det var, det visade sig att jag var 15 veckor gravid. Jag var så rädd och jag visste att jag skulle aldrig kunna genomgå en abort när det gått så långt, efter att jag vart på sjukhuset berättade jag för honom hur långt det gått och att jag inte vill göra abort, han skriker gråter, står och skakar mig och säger att han inte är redo att bli förälder (vi båda är 23) och hotar att han ska lämna mig om jag inte gör abort, han sa att det är han eller misstaget. Jag blir helt förkrossad och han åker därifrån, efter några dagar när jag sitter hos mina föräldrar och gråter skickar han meddelande att han pratat med sina föräldrar och att dom håller med honom att de är för tidigt och ända valet är att göra abort, jag sitter och vet inte om jag ska skratta eller gråta hans föräldrar ringer sedan till mina samma kväll och försöker övertala dom att säga till mig att jag ska göra abort, min familj vart helt chockad och väldigt arga hur människor kan ens försöka med något sådant. Vi pratar på telefon och jag säger igen att jag inte vill göra abort han säger då att han måste tänka och prioritera sig själv, han säger att han älskar mig men vill inte ha barn nu och om jag gör abort vet jag vart han finns. Vi har inte pratat på ett tag nu och jag känner mig bara så ledsen.

Förlåt om de är nå stavfel bllr så ledsen när jag tänker på det hela igen.

• Svar på tråden Lämnad på grund av graviditet
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-11 18:01:09 följande:

Varför citerar du ett inlägg där jag inte nämner min sexuella läggning överhuvudtaget?

P-piller skyddar till 99.7% om man tar dem rätt. Att flera i denna tråd känner folk som har blivit gravida trots korrekt använda piller och att de själva till och med har blivit gravida på det sättet, det köper jag helt enkelt inte. Vad du tror på, ja, det är upp till dig men faktan ligger precis framför dig.

Varför svarar du inte på frågan? Jag citerade inte inlägget där du informerar om vilken sexuell läggning du har, eftersom jag förutsatte att du själv vet vad du berättat.

Sedan köper du alltså inte fakta: att p-piller inte är ett 100 procentigt skydd trots korrekt användning. Du bör allvarligt fundera över varför du misstror människor och fakta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kram) skrev 2022-01-11 18:56:17 följande:

Varför svarar du inte på frågan? Jag citerade inte inlägget där du informerar om vilken sexuell läggning du har, eftersom jag förutsatte att du själv vet vad du berättat.

Sedan köper du alltså inte fakta: att p-piller inte är ett 100 procentigt skydd trots korrekt användning. Du bör allvarligt fundera över varför du misstror människor och fakta.

Eftersom du tydligen inte begriper något så enkelt så får jag väl vara övertydlig. Jag informerade dig om min sexuella läggning eftersom du försökte göra dig lustig och påpeka att jag minsann inte är mogen för sex med en kvinna. Då berättade jag att jag inte heller har något intresse av att ha sex med en kvinna så huruvida du tycker jag är mogen eller inte mogen för sex med en kvinna är irrelevant. Förstår du nu? Om inte så kommer jag inte förklara det för dig igen.

Jag har aldrig påstått att p-piller är 100% säkert trots korrekt användning. Läs om, läs rätt. Jag har lagt fram fakta, fakta som säger att det är 99.7% säkert om det används korrekt. Ingenting annat har jag påstått.
  • Anonym (Anonym)
    LFF skrev 2022-01-11 18:34:41 följande:

Ja, de ringde TS föräldrar. Precis som att de skulle kunnat ringa sonens arbetsgivare eller lärare om dessa varit "orättvisa" eller "elaka" mot guldklimpen.

Som sagt så finns det även andra omständigheter som gör att tråden inte verkar trovärdig.
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-11 19:38:58 följande:

Som sagt så finns det även andra omständigheter som gör att tråden inte verkar trovärdig.

Vilka omständigheter då?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kram) skrev 2022-01-11 19:58:41 följande:

Vilka omständigheter då?

Sättet ts skriver på. Även det att det är extremt ovanligt att bli gravid trots korrekt använda piller. Att dessutom upptäcka graviditeten först i vecka 15 är även det ovanligt. Att killens föräldrar dessutom ringer till ts föräldrar på grund av detta? Nej, det är bara för mycket.

Dessutom lyser ts med sin frånvaro i tråden.
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-11 21:32:56 följande:

Sättet ts skriver på. Även det att det är extremt ovanligt att bli gravid trots korrekt använda piller. Att dessutom upptäcka graviditeten först i vecka 15 är även det ovanligt. Att killens föräldrar dessutom ringer till ts föräldrar på grund av detta? Nej, det är bara för mycket.

Dessutom lyser ts med sin frånvaro i tråden.

Sättet ts skriver på?! Och varför skulle hon ljuga? För att svartmåla män? Jag tänker så här: det här händer hela tiden. I Sverige genomfördes mer än 34 500 aborter 2020 och de flesta kvinnorna är i tjugoårsåldern som genomgår abort. Det vill säga i sin mest fertila ålder.. Att TS upptäckt graviditeten sent kan ha att göra med att hon som du trott att hon har säker sex i och med p-pillerna. Det vill säga hon har bortsett från tecken på graviditet. Jag anser att vi sviker unga kvinnor i och med invaggande i falsk säkerhet. Jag kände mig själv sviken i 20 årsåldern. Jag blev också gravid i tjugoårsåldern trots skydd, dock ej p-piller. Jag gjorde abort. Jag kunde sen inte fortsätta relationen med mannen ifråga. Jag gjorde slut. För mig fanns det ingen fortsättning i och med att det lilla embryot; som var ett resultat av vår relation, inte fanns kvar. Det lilla embryot är så att säga en del av sexualiteten. Och det här behöver vi upplysa unga kvinnor och män om: att det kan vara känslomässigt, och inte bara fysiskt, betungande med en abort. Men du kanske anser att jag också ljuger i och med sättet jag skriver.. Att män för övrigt kan bete sig som svin är ingen nyhet. Statistiskt dör en kvinna var tredje vecka i Sverige idag som följd av mäns våld mot kvinnor i nära relation. Mer skrämmande är att det här samhället inte klarar av att skydda kvinnorna. Och en stor del av problemet handlar om att många inte mäktar med att hantera hemska fakta.
  • Anonym (J)
    Anonym (Farmor) skrev 2022-01-10 18:19:52 följande:

Varför undrar du?

Eftersom de är vuxna men inte fattar hur ett barn blir till.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kram) skrev 2022-01-12 03:49:53 följande:

Sättet ts skriver på?! Och varför skulle hon ljuga? För att svartmåla män? Jag tänker så här: det här händer hela tiden. I Sverige genomfördes mer än 34 500 aborter 2020 och de flesta kvinnorna är i tjugoårsåldern som genomgår abort. Det vill säga i sin mest fertila ålder.. Att TS upptäckt graviditeten sent kan ha att göra med att hon som du trott att hon har säker sex i och med p-pillerna. Det vill säga hon har bortsett från tecken på graviditet. Jag anser att vi sviker unga kvinnor i och med invaggande i falsk säkerhet. Jag kände mig själv sviken i 20 årsåldern. Jag blev också gravid i tjugoårsåldern trots skydd, dock ej p-piller. Jag gjorde abort. Jag kunde sen inte fortsätta relationen med mannen ifråga. Jag gjorde slut. För mig fanns det ingen fortsättning i och med att det lilla embryot; som var ett resultat av vår relation, inte fanns kvar. Det lilla embryot är så att säga en del av sexualiteten. Och det här behöver vi upplysa unga kvinnor och män om: att det kan vara känslomässigt, och inte bara fysiskt, betungande med en abort. Men du kanske anser att jag också ljuger i och med sättet jag skriver.. Att män för övrigt kan bete sig som svin är ingen nyhet. Statistiskt dör en kvinna var tredje vecka i Sverige idag som följd av mäns våld mot kvinnor i nära relation. Mer skrämmande är att det här samhället inte klarar av att skydda kvinnorna. Och en stor del av problemet handlar om att många inte mäktar med att hantera hemska fakta.

Kom ihåg styckeindelning nästa gång. Det där var hemskt att läsa.

Ja, varför skulle ts ljuga? Fundera på det du. Du besvarade frågan själv så du behöver inte fundera. Folk ljuger hela tiden och det finns fullt med folk på familjeliv som trollar för att dra igång en diskussion.

Före vecka 15 har de allra flesta upptäckt att de är gravida. Det är för mycket i ts berättelse som är alldeles för otroligt för att jag ska tro på detta.

Vilket skydd använde du och använde du skyddet korrekt? Jag tänkte nämligen googla och läsa om skyddets säkerhet, förutsatt att man använder det rätt.

Jag har själv gjort abort, två stycken dessutom så du behöver inte tala om för mig hur hemskt det kan vara att göra abort.

Varför drar du upp mäns våld mot kvinnor som inte har något med denna tråd att göra? Självklart är jag medveten om att det finns män som beter sig som svin. Jag undrar dock hur stort mörkertalet är när det kommer till kvinnor som misshandlar sina män (inte dödligt våld). Det råder ju en tystnadskultur kring det. Skulle en man anmäla sin kvinna för fysisk misshandel skulle ingen tro honom. De blir inte heller tagna på allvar.
  • Silverjenny
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-12 18:38:00 följande:

Kom ihåg styckeindelning nästa gång. Det där var hemskt att läsa.

Ja, varför skulle ts ljuga? Fundera på det du. Du besvarade frågan själv så du behöver inte fundera. Folk ljuger hela tiden och det finns fullt med folk på familjeliv som trollar för att dra igång en diskussion.

Före vecka 15 har de allra flesta upptäckt att de är gravida. Det är för mycket i ts berättelse som är alldeles för otroligt för att jag ska tro på detta.

Vilket skydd använde du och använde du skyddet korrekt? Jag tänkte nämligen googla och läsa om skyddets säkerhet, förutsatt att man använder det rätt.

Jag har själv gjort abort, två stycken dessutom så du behöver inte tala om för mig hur hemskt det kan vara att göra abort.

Varför drar du upp mäns våld mot kvinnor som inte har något med denna tråd att göra? Självklart är jag medveten om att det finns män som beter sig som svin. Jag undrar dock hur stort mörkertalet är när det kommer till kvinnor som misshandlar sina män (inte dödligt våld). Det råder ju en tystnadskultur kring det. Skulle en man anmäla sin kvinna för fysisk misshandel skulle ingen tro honom. De blir inte heller tagna på allvar.

Min mamma upptäckte inte att hon var gravid med mig förrän hon var i vecka 14. Hon var 39 år gammal då och hade fött ett barn redan. Trots detta missade hon tecknen på att hon var gravid, och trodde att hon börjat komma i klimakteriet och att det var därför mensen uteblev.

Visst händer det att kvinnor upptäcker sent att de är gravida, särskilt om de är unga och aldrig har varit gravida förr så de inte vet hur det ska kännas - det händer att en tjej går på toaletten med magsmärtor och börjar föda..! Ovanligt, men det händer.

Jag själv märkte inte av att jag var gravid de första månaderna vid min första graviditet förutom att mensen försvann, och jag blev lite svullen i bröstvårtorna. Det hade jag kunnat tro berodde på något annat om jag inte vetat att jag var gravid. Och om du äter p-piller så har du väl en blödning fast du är gravid, eftersom det inte är en riktig menstruation utan en blödning som framkallas av p-pillren? Du kan ju lika gärna hoppa över och inte ha någon blödning alls när du äter p-piller. Och man behöver inte ha någon mage eller förändring i kroppen innan du är i fjärde eller femte månaden. Vissa känner att de är gravida samma minut de befruktas, men så är det inte för alla
  • Anonym (Anonym)
    Silverjenny skrev 2022-01-12 23:00:47 följande:

Min mamma upptäckte inte att hon var gravid med mig förrän hon var i vecka 14. Hon var 39 år gammal då och hade fött ett barn redan. Trots detta missade hon tecknen på att hon var gravid, och trodde att hon börjat komma i klimakteriet och att det var därför mensen uteblev.

Visst händer det att kvinnor upptäcker sent att de är gravida, särskilt om de är unga och aldrig har varit gravida förr så de inte vet hur det ska kännas - det händer att en tjej går på toaletten med magsmärtor och börjar föda..! Ovanligt, men det händer.

Jag själv märkte inte av att jag var gravid de första månaderna vid min första graviditet förutom att mensen försvann, och jag blev lite svullen i bröstvårtorna. Det hade jag kunnat tro berodde på något annat om jag inte vetat att jag var gravid. Och om du äter p-piller så har du väl en blödning fast du är gravid, eftersom det inte är en riktig menstruation utan en blödning som framkallas av p-pillren? Du kan ju lika gärna hoppa över och inte ha någon blödning alls när du äter p-piller. Och man behöver inte ha någon mage eller förändring i kroppen innan du är i fjärde eller femte månaden. Vissa känner att de är gravida samma minut de befruktas, men så är det inte för alla

Om det du säger är sant så betyder det ändå inte att det är vanligt att det tar så länge tills man upptäcker en eventuell graviditet, för det är det inte. Dessutom är det alldeles för många omständigheter i ts historia som gör att det helt enkelt inte låter trovärdigt men vill du vara lättlurad så är det upp till dig. Att du möjligtvis känner en person som inte upptäckte det fören i vecka 14 betyder inte att det är vanligt. Det är ovanligt.

Jag sa aldrig att det inte händer. Jag sa att det är ovanligt, precis som mycket annat som ts drar upp i sin trådstart. Därför tror jag inte på detta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym ((Pixi)) skrev 2022-01-13 18:52:42 följande:

Men.., vad är det för fel på dig ? Du verkar inte ha något liv som sitter och kommenterar en tråd med en massa tillägg, trots att du verkar ha noll-koll. Du förolämpar och förminskar. Påstår att de 

Är du en man, så är det inte så konstigt att du har bristande kunskaper om det, är du en kvinna så är det nog lite mer förvånande.

Jag kan upplysa dig om att min bästa vän blev gravid TROTS steriliseringen! Det du!!!! Steriliseringen, av alla metoder, bör kännas säker, men ICKE SA NICKE!

Hon var helt förtvivlad! NACKA Sjukhus samt den läkaren som utförde operationen var fullständigt häpnade. Han sa att på sina 30 år som läkare har han ALDRIG sett något sådant. Äggledaren har nämligen byggt "en bro" över den delen av äggledaren som var "strypt".

För att påkalla en annan exempel på någonting som är otroligt och aldrig borde ha hänt är ett besked jag har fått i mitten av december: barnet jag bar på då var behäftat med flera genetiska fel som enligt forskning bör inte ha uppkommit samtidigt.

Överläkaren på Centrum för fostermedicin på Karolinska i Huddinge sa till mig, i likhet med han på Nacka Sjukhus, att det är första gången i hans karriär som han sett ett sådant fall och han kan inte förklara varför det har blivit på det viset. Och det är långt karriär vi pratar om - Sverker ( en fantastisk läkare ) är närmare pensionsåldern samt att han jobbar med det dagligen, så han kan nog sin sak.

Vad du har för utbildning vet jag inte, men medicinsk är det inte i vart fall och då är dina åsikter och uttalanden värda NOLL i detta fall.

Prata gärna, men helst om någonting som du vet någonting om, tack :)

Snacka om dubbelmoraliskt. Du påstår att jag förolämpar andra medan du själv antyder att det är något fel på mig. Du har förlorat din rätt att tala.

Jag är en kvinna, vilket jag redan har nämnt. Jag har lagt fram fakta. Istället för att basera sin diskussion och argumentation på enbart känslor så lägger jag fram riktig fakta. Att du inte tål fakta är inte mitt problem.

Ja, säkert. Alla i tråden har blivit gravida trots p-piller och din vän blev gravid trots sterilisering. Om det mot förmodan skulle vara sant så vet du väl att sterilisering inte heller är 100% säkert? Inget förutom avhållsamhet är 100% säkert. Däremot är det nästan 100% säkert men det är klart att det alltid finns några väldigt sällsynta undantagsfall.

Jag behöver inte ha någon medicinsk utbildning för att kunna leta upp fakta och hänvisa till det. Jag har inte sagt att något är omöjligt, bara att det är extremt ovanligt. Lär dig att ta till dig fakta istället för att skämma ut dig som du gör nu. Du far helt efter dina känslor och förstår inte hur man argumenterar och diskuterar rationellt.
Svar på tråden Lämnad på grund av graviditet