• Anonym (Anonym)

Hur många veckor är bebisen?

Hej! Jag var på RUL igår och fick reda på att jag var i vecka 19+3. Betyder det att bebisen blev till för exakt 19 veckor och tre dagar sedan??

Låter nog väldigt osmart nu men tycker att det är väldigt svårt med veckorna

• Svar på tråden Hur många veckor är bebisen?
  • Drottningen1970

De första två veckorna som man räknar graviditet så hade du ännu ej blivit gravid. Så fostret är två veckor yngre än vad graviditetsveckan är.

• Anonym (Anonym)

Men om man har oregelbunden mens då? Kan det inte vara olika då med hur många veckor bebisen är

• Anonym (Sista)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-15 11:40:43 följande:

Men om man har oregelbunden mens då? Kan det inte vara olika då med hur många veckor bebisen är

Det är ändå sista man kollar. Det spelar ingen roll hur tidigare varit.
  • Jemp
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-15 11:40:43 följande:

Jo på sätt och vis, eftersom det blir svårare att datera en graviditet om man har oregelbunden mens.

Men eftersom du fått datum fastställt vid RUL, dvs mätt utifrån hur stort fostret är, så ska det stämma. Är du i vecka 19+3 är det en bebis som växt i drygt 17 veckor efter befruktning.
  • assistent 13
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-14 22:09:38 följande:
    Hur många veckor är bebisen?
    Hej! Jag var på RUL igår och fick reda på att jag var i vecka 19+3. Betyder det att bebisen blev till för exakt 19 veckor och tre dagar sedan??

Låter nog väldigt osmart nu men tycker att det är väldigt svårt med veckorna
    Nej. Man räknar ju från senaste mensen men då var man ju egentligen inte gravid så minus 2 veckor ca såklart beror de på ens menscykel och ägglossning. Men ca 17+3. De är också därför en bebis kan komma från v 37 utan att vara förtidigt född
  • Anonym (Anonym)

Men om min bebis blev till exempel 5-3 dagar efter första dagen på mensen, kan det vara så att den är ca 19-20 veckor ändå då?????

• Drottningen1970
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-16 15:51:27 följande:

Men om min bebis blev till exempel 5-3 dagar efter första dagen på mensen, kan det vara så att den är ca 19-20 veckor ändå då?????

Det är ju ändå ganska ovanligt att ha mens och ägglossning samtidigt.
  • Anonym (Sista)

Är det osäkert vem som är pappan?

• Anonym (Anonym)

Nej inte osäkert vem pappan är. Jag är bara lite osäker för jag trodde att bebisen skulle vara äldre

• Jemp
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-16 15:51:27 följande:

Blir lite två olika frågor:

Man räknar normalt sett graviditeten från sista mensens första dag. FRAM TILL ultraljudet. När RUL nu har tidsbestämt graviditeten är det det man räknar med stämmer. Så pass tidigt i graviditeten räknar man med att alla utvecklas i samma tempo, längre fram blir individuella skillnader större. Finns ju såklart en viss felmarginal dock.

Storleken på rul visar alltså att du är/var då i 19+3 vilket innebär drygt 17 veckor sen befruktning, alldeles oavsett när du egentligen hade mens.
Svar på tråden Hur många veckor är bebisen?