• Norpan­1982
    Sun 16 Jan 2022 11:22
    5325 visningar
    15 svar
    15
    5325

    Mat på förskolan

    Hej

    Under 2 år pandemi har många föräldrar fått kämpa med allt för att klara sig. Kollade lite på nätet vad som ingår i förskoleavgiften och står att måltider ingår i beloppet. Vad händer när barnen skickas hem en hel vecka pga restriktionerna. Ska man betala för mat som barnen har inte ätit på förskolan? Jag förstår att man ska betala för förskoleplats och allt är baserad på inkomst men när barnen är hemma och äter hemma förskolan har inte betalat/beställt mat till. Varför gör de inte avdrag på det? Föräldrarna måste anmäla när barnen kommer tillbaka då förskolan kan planera när ska beställa mat och hyra personal i visa fall för många jobbar med inhyrda också. Ska inte lagen ändras för detta är orättvist tycker jag. Varför ska man betala för mat hemma och på förskolan samma dag?

  • Svar på tråden Mat på förskolan
  • Anonym (FYI)
    Sun 16 Jan 2022 11:24
    #1

    Du betalar för platsen, inte för maten.

  • Anonym (Johan­na)
    Sun 16 Jan 2022 11:41
    #2

    Avgiften du betalar är redan subventionerad och inte i närheten av den verkliga kostnaden.

  • Sun 16 Jan 2022 11:52
    #3

    Det här var det snålaste jag läst på väldigt länge.

  • Anonym (2 barns mor)
    Sun 16 Jan 2022 12:23
    #4

    Jag har för mig att föräldrar som betalar maxtaxa betalar ca 10% av den totala kostnaden för ett barn i förskoleverksamhet.
    Så om man inte utnyttjar sin plats kanske man istället borde betala den faktiska kostnaden till kommunen.

  • Anonym (Olga)
    Sun 16 Jan 2022 12:23
    #5
    +1
    Hercai skrev 2022-01-16 11:52:10 följande:

    Det här var det snålaste jag läst på väldigt länge.


    Jag håller med. Har ALDRIG någonsin tänkt i sådana banor. 
    Jag tänker snarare att det är ett plus för förskolan som ju har lika många inskrivna barn = lika mycket skolpeng från kommunen. Men att sen kostnaderna kanske minskar lite pga färre måltider behövs. Eller att det går plus minus noll med de vikarier som man behöver ta in när fast personal också blir sjuk eller får stanna hemma pga smitta i sin egna familj.

    Ekonomi inom skola/förskola är inte direkt någon kommunal kassako annars så får de behålla lite mer är det bara plus tänker jag.
    För den kostnad (1100kr eller vad det är ) som vi betalar för förskolan är ju ingenting jämfört med vad det egentligen kostar.
  • Anonym (Lo)
    Sun 16 Jan 2022 12:27
    #6

    Så har jag aldrig tänkt.

    Däremot var det orättvist att jag inte fick utnyttja förskoleplatsen under tre månader våren 2020, men ändå betala avgiften under hela perioden.

  • Sun 16 Jan 2022 12:36
    #7

    Förskolor har flera olika budgetar, exempelvis en för mat, en för leksaker, en för personal, en för fortbildning för personalen, en för förbrukningsvaror etc.


    Bortsett från personalkostnaden, så är en av de största budgetarna den för maten. Det är därför det är så viktigt att föräldrar anmäler i tid att deras barn är frånvarande, eftersom man då inte lagar massor med mat i onödan som bara slängs. De flesta rektorer är faktiskt riktigt duktiga på att "trolla" runt med budgetar så att pengarna omfördelas, trots att man egentligen inte ska göra så.


    Ett exempel på detta var förra året, då "våra" föräldrar på min förskola var ovanligt duktiga på att anmäla frånvaro i tid. Det gjorde att vi kunde flytta runt personal (exempelvis inte ta in vikarie på förskolan i onödan, utan när personal var borta på ena avdelningen så täckte personal på grannavdelningen upp) och framför allt så sparade vi in på matpengar.


    Detta gjorde att vi innan jul kunde beställa otroliga mängder leksaker och pedagogiskt material (som räcker flera år framåt) och nu under våren kan anställa en extra personal på halvtid, för att skapa större möjlighet för personalen att umgås med barnen, utan att behöva göra massa onödigt kringjobb.


    Maxtaxan räcker inte långt kring vad en förskoleplats kostar.


    Om du inte har råd att ge ditt barn mat, så finns det instanser du kan vända dig till. Dels svenska kyrkan och stiftelser som majblomman och liknande, men skattepengarna går ju också till socialen, som ställer upp ifall ni har det knapert. Även om ni inte kvalificerar er till någon större summa, så kan ni få en engångscheck om det är extra tufft en månad.

  • Anonym (Anony­mous)
    Sun 16 Jan 2022 12:41
    #8
    Hercai skrev 2022-01-16 11:52:10 följande:

    Det här var det snålaste jag läst på väldigt länge.


    Det handlar inte att vara snål. Det handlar att ha koll på ekonomin. Det är typ en vecka varje månad x 12 månader. 12 veckor = 3 månader borta från förskolan. Man kanske vill inte bara vara ett får som du som ifrågasätter inget
  • Anonym (FYI)
    Sun 16 Jan 2022 12:43
    #9
    Anonym (Anonymous) skrev 2022-01-16 12:41:37 följande:
    Det handlar inte att vara snål. Det handlar att ha koll på ekonomin. Det är typ en vecka varje månad x 12 månader. 12 veckor = 3 månader borta från förskolan. Man kanske vill inte bara vara ett får som du som ifrågasätter inget
    Du kanske skulle ha lite koll på vad du pratar om innan du hackar på andra. Det ts betalar för är platsen och inte för skolmaten. Även om man frivilligt väljer att ha sitt barn borta i flera veckor skulle man ändå få betala för att behålla sin plats.
  • Anonym (M)
    Sun 16 Jan 2022 12:47
    #10
    Hercai skrev 2022-01-16 11:52:10 följande:

    Det här var det snålaste jag läst på väldigt länge.


    Man är inte förvånad. Hade det varit gratis hade man gett sig tusan på att dom skulle få betalt av förskolan för att deras barn går där.
  • Sun 16 Jan 2022 12:50
    #11
    Anonym (Anonymous) skrev 2022-01-16 12:41:37 följande:

    Det handlar inte att vara snål. Det handlar att ha koll på ekonomin. Det är typ en vecka varje månad x 12 månader. 12 veckor = 3 månader borta från förskolan. Man kanske vill inte bara vara ett får som du som ifrågasätter inget


    Vill du ha koll på ekonomin så se till att minska på andra, onödiga utgifter. Att börja tänka på hur mycket ens barn äter hemma och att det blir dyrt är inte att vara ekonomisk utan snål. Dessutom betalar man för platsen oavsett om barnet är där eller inte.
  • Anonym (Anony­mous)
    Sun 16 Jan 2022 13:05
    #12

    ?Om du inte har råd att ge ditt barn mat?

    Det var inte det jag menade. Jag ville veta hur det funkar. Hur räknar man detta. När man pratar med andra föräldrar låter som förskolepersonalen visa veckor vill bara bli av med barn då använder pandemi lagen och skicka barn hemma utan en bra anledning. Om de skulle förlora pengar pga frånvaro då kanske hade de tänkt lite bättre tycker jag.

    Och innan nån Karen börja och säga att ?vill du att barnen blir sjuka ?. Trots barn blir hemskickat hela tiden de fortfarande blir sjuka på förskolan jämt. Då kanske detta strategi funkar inte så bra.

  • Anonym (B)
    Sun 16 Jan 2022 13:23
    #13
    Anonym (Johanna) skrev 2022-01-16 11:41:01 följande:

    Avgiften du betalar är redan subventionerad och inte i närheten av den verkliga kostnaden.


    Anonym (2 barns mor) skrev 2022-01-16 12:23:15 följande:

    Jag har för mig att föräldrar som betalar maxtaxa betalar ca 10% av den totala kostnaden för ett barn i förskoleverksamhet.

    Så om man inte utnyttjar sin plats kanske man istället borde betala den faktiska kostnaden till kommunen.


    Och ingen av er vet att resten betalas av skatten som bland annat föräldrar betalar?

    Eller vad tror ni pengarna kommer ifrån?
  • Anonym (Kostn­ad)
    Sun 16 Jan 2022 16:10
    #14
    Hyllemor skrev 2022-01-16 12:36:28 följande:

    Förskolor har flera olika budgetar, exempelvis en för mat, en för leksaker, en för personal, en för fortbildning för personalen, en för förbrukningsvaror etc.

    Bortsett från personalkostnaden, så är en av de största budgetarna den för maten. Det är därför det är så viktigt att föräldrar anmäler i tid att deras barn är frånvarande, eftersom man då inte lagar massor med mat i onödan som bara slängs. De flesta rektorer är faktiskt riktigt duktiga på att "trolla" runt med budgetar så att pengarna omfördelas, trots att man egentligen inte ska göra så.

    Ett exempel på detta var förra året, då "våra" föräldrar på min förskola var ovanligt duktiga på att anmäla frånvaro i tid. Det gjorde att vi kunde flytta runt personal (exempelvis inte ta in vikarie på förskolan i onödan, utan när personal var borta på ena avdelningen så täckte personal på grannavdelningen upp) och framför allt så sparade vi in på matpengar.

    Detta gjorde att vi innan jul kunde beställa otroliga mängder leksaker och pedagogiskt material (som räcker flera år framåt) och nu under våren kan anställa en extra personal på halvtid, för att skapa större möjlighet för personalen att umgås med barnen, utan att behöva göra massa onödigt kringjobb.

    Maxtaxan räcker inte långt kring vad en förskoleplats kostar.

    Om du inte har råd att ge ditt barn mat, så finns det instanser du kan vända dig till. Dels svenska kyrkan och stiftelser som majblomman och liknande, men skattepengarna går ju också till socialen, som ställer upp ifall ni har det knapert. Även om ni inte kvalificerar er till någon större summa, så kan ni få en engångscheck om det är extra tufft en månad.


    Om man har det så dåligt ekonomiskt att man inte kan ge sina barn mat så betalar man nog ingenting för förskolan.

    Avgiften är 2-3% av hushållets inkomsten i vår region iaf.
  • Anonym (K)
    Sun 16 Jan 2022 21:05
    #15

    Eftersom ni redan betalar en sån liten del av vad förskolan egentligen kostar så är det orimligt att begära detta.

Svar på tråden Mat på förskolan