• Sun 16 Jan 2022 14:04
    4777 visningar
    4 svar
    4
    4777

    Spermier överleva

    Vad klarar spermier för temperaturhöjning innan de tar skada egentligen?

    Har hört att bada kan påverka spermierna överlevnad. Stämmer det?

    Någon som fått barn tros massa bad, bastu?

  • Svar på tråden Spermier överleva
  • Anonym (biolo­gen)
    Sun 16 Jan 2022 14:22
    #1

    Miljön kring mannens testiklar är viktig. Människan är ett av få däggdjur som har de sårbaraste organen hängande utanför kroppen och tydligen är det så att de behöver kunna svalkas medan spermierna bildas och mognar.

    En av flera hypoteser är att det beror på att spermierna inte är kompletta. De har ingen egen energiförsörjning, och behöver därför bromsas ner på samma sätt som man stoppar en jäsdeg i kylen om man inte vill baka förrän nästa morgon.

    En annan teori är att när spermierna då kommer in i den varmare miljön i kvinnan så får de en värmechock som kickstartar deras "svansar" och tävlingen på väg mot ägget.

    Ägget däremot har alla cellens organ (kallas organeller) och är mer temperaturtåligt och livskraftigt i upp till 7 dagar.

    Temperaturpåverkan gäller alltså inte för kvinnan på samma sätt.

    På sidor om IVF/spermadonation står ofta något i stil med följande:

    livio.se/livio-spermbank/hur-forbattrar-jag-min-spermiekvalitet/


    "Studien visade att män som hade lössittande underkläder hade 25% högre spermieantal och 33% högre antal rörliga spermier jämfört med män som hade tättsittande underkläder. Boxershorts är bäst.


    Undvik också att ofta bada varmt eller i jacuzzi och andra aktiviteter som ökar temperaturen i testiklarna då det kan leda till minskad spermaproduktion.


    Cigarrettrökning såväl som haschrökning och alkoholmissbruk är också väl kända riskfaktorer för reducerad fertilitet hos män."

  • Anonym (biolo­gen)
    Sun 16 Jan 2022 14:27
    #2

    Den ideala temperaturen för spermier ligger enligt de flesta källor 1-2 grader under normal kroppstemperatur, och det är så det blir om mannen har det lagom luftigt runt pungen.

    www.healthline.com/health/mens-health/how-long-does-it-take-for-sperm-to-regenerate

  • Mon 17 Jan 2022 10:48
    #3

    Ja, vi kommer köra som vanligt denna månad. Sexa kring ägglossning. Killen får bada på.

    Om det inte tar dig denna gång heller kommer jag ta upp detta om värme med killen plus vilja boka tid för undersökning för mig.

  • Mon 17 Jan 2022 12:16
    #4
    Anonym (biologen) skrev 2022-01-16 14:22:35 följande:

    Miljön kring mannens testiklar är viktig. Människan är ett av få däggdjur som har de sårbaraste organen hängande utanför kroppen och tydligen är det så att de behöver kunna svalkas medan spermierna bildas och mognar.

    En av flera hypoteser är att det beror på att spermierna inte är kompletta. De har ingen egen energiförsörjning, och behöver därför bromsas ner på samma sätt som man stoppar en jäsdeg i kylen om man inte vill baka förrän nästa morgon.

    En annan teori är att när spermierna då kommer in i den varmare miljön i kvinnan så får de en värmechock som kickstartar deras "svansar" och tävlingen på väg mot ägget.

    Ägget däremot har alla cellens organ (kallas organeller) och är mer temperaturtåligt och livskraftigt i upp till 7 dagar.

    Temperaturpåverkan gäller alltså inte för kvinnan på samma sätt.

    På sidor om IVF/spermadonation står ofta något i stil med följande:

    livio.se/livio-spermbank/hur-forbattrar-jag-min-spermiekvalitet/

    "Studien visade att män som hade lössittande underkläder hade 25% högre spermieantal och 33% högre antal rörliga spermier jämfört med män som hade tättsittande underkläder. Boxershorts är bäst.

    Undvik också att ofta bada varmt eller i jacuzzi och andra aktiviteter som ökar temperaturen i testiklarna då det kan leda till minskad spermaproduktion.

    Cigarrettrökning såväl som haschrökning och alkoholmissbruk är också väl kända riskfaktorer för reducerad fertilitet hos män."


    Vilka däggdjur har inte testiklarna "utanför" kroppen?
Svar på tråden Spermier överleva