• Anonym (Eila)

Vill börja betala skulder, var börjar man?

Jag har i mitt liv dragit på mig en del skulder. De flesta uppkom i skarven mellan aktivitetsersättning och sjukersättning då jag gick i 9 månader utan pengar, soc vägrade hjälpa då de ansåg att det var FK som skulle ge mig pengar. Jag tog ett desperatlån då eftersom hyresvärden hotade med vräkning till slut, förståeligt. Sen har jag lite andra saker som ligger och ligger, bla böcker från när jag gick komvux 2005. Kronofogden har jag skulder hos, de mäter ut mitt skattekonto varje år men inte mer, och det är aldrig mer än en-två hundralappar ändå.

Med en trevlig inkomkstökning på lite över 1500 kronor kan jag börja göra något åt det här. Lite måste in i min vardagsekonomi men 800-1000 kr kan jag nog använda för att betala av. Men i vilken ände ska jag börja?

• Svar på tråden Vill börja betala skulder, var börjar man?
  • Anonym (A)
    Kasegylf skrev 2022-01-16 19:43:51 följande:
    Det här låter ju som en ovanligt sund plan. Det hedrar dig att du tänker som du gör.
    Lycka till!

(Håller med om att du bör fråga kommunens skuldrådgivare).
    Håller med
  • Anonym ("Dina sidor")
    Anonym (Eila) skrev 2022-01-16 16:58:59 följande:

Mejla kan jag ju göra. Tack.

Numera har många inkassobolag möjligheten att du går in på "dina sidor" med bank-id och du kan där se allt om din skuld. Går även att maila dem därifrån.

Mycket enklare än för 30 år sedan då man måste hålla reda på telefontider och ringa.
  • Anonym (K)

Det kan inte vara förmånligare att låta allt gå till kronofogden? Men det beror på storleken på skulderna.

Är skuldsanering ett alternativ?

Skriv upp en lista med alla skulder och räntorna. Beta av de dyra lånen först.

• Anonym (Smålån)
    Anonym (Stegvis) skrev 2022-01-16 15:53:52 följande:

Kronofogden först

Lån med högst ränta

Övriga lån 

Omförhandla räntan så gott det går.

Jag håller med om detta, med förbehållet att om du har några riktigt små lån som du kan bli av med på ett par, tre månader, så kan det vara smart att ta dem efter Kronofogden. Det är dels motiverande att kunna avsluta lån, dels blir det genast några färre räkningar att hålla reda på.
  • Anonym (.)
    Anonym (Eila) skrev 2022-01-16 16:58:33 följande:
    De har bara telefonkontakt sedan början av pandemin.
    Vad hindrar dig från att ringa?
  • Anonym (Eila)
    Anonym (K) skrev 2022-01-16 21:04:26 följande:

Det kan inte vara förmånligare att låta allt gå till kronofogden? Men det beror på storleken på skulderna.

Är skuldsanering ett alternativ?

Skriv upp en lista med alla skulder och räntorna. Beta av de dyra lånen först.

Jag har inte betalat på dessa skulder alls sedan de uppstod. Alltså några av de redan för 15 år sedan. Vissa inkassobolag verkar inte intresserade av att lämna in till kronofogden.
  • Anonym (Eila)
    Anonym ("Dina sidor") skrev 2022-01-16 19:51:34 följande:
    Numera har många inkassobolag möjligheten att du går in på "dina sidor" med bank-id och du kan där se allt om din skuld. Går även att maila dem därifrån.

Mycket enklare än för 30 år sedan då man måste hålla reda på telefontider och ringa.
    Det ska jag kolla upp, tack.
  • Robert 558
    Anonym (Eila) skrev 2022-01-17 16:03:21 följande:
    Jag har inte betalat på dessa skulder alls sedan de uppstod. Alltså några av de redan för 15 år sedan. Vissa inkassobolag verkar inte intresserade av att lämna in till kronofogden.
    Är alla skulder legitima, dvs har inkassobolagen rätt att kräva dig? De måste ha gjort ett preskriptionsavbrott med minst tre års mellanrum, har de inte gjort det kan de inte kräva dig på några pengar. 
  • Anonym (Eila)
    Robert 558 skrev 2022-01-17 16:35:54 följande:
    Är alla skulder legitima, dvs har inkassobolagen rätt att kräva dig? De måste ha gjort ett preskriptionsavbrott med minst tre års mellanrum, har de inte gjort det kan de inte kräva dig på några pengar. 
    Räkningarna landar ju på hallmattan varje månad så. 
  • Robert 558
    Anonym (Eila) skrev 2022-01-17 17:43:32 följande:
    Räkningarna landar ju på hallmattan varje månad så. 
    Några har du inte betalat på under 15 år, så de ligger väl på någon slags långtidsbevakning och skickas väl inte ut påminnelser om? Absolut bra att du tar tag i det, men ha bilden helt klar för dig vad som gäller, många skulder säljs vidare och blir inte sällan liggande utan att preskriptionsavbrott sker, och då är de inte lagliga att kräva in. 
  • Anonym (Eila)
    Robert 558 skrev 2022-01-17 19:48:12 följande:
    Några har du inte betalat på under 15 år, så de ligger väl på någon slags långtidsbevakning och skickas väl inte ut påminnelser om? Absolut bra att du tar tag i det, men ha bilden helt klar för dig vad som gäller, många skulder säljs vidare och blir inte sällan liggande utan att preskriptionsavbrott sker, och då är de inte lagliga att kräva in. 
    Jag vet ärligt inte riktigt vad som menas med vad du skriver. Skulderna jag har skickas ju till mig varje månad och de ska jag så klart betala på nu när jag har råd. Eller?
  • Anonym (Lill)

? Om du som privatperson har köpt en vara eller tjänst av ett företag, har företaget rätt att kräva betalning i upp till tre år. Efter tre år preskriberas skulden och företaget kan inte längre kräva betalt av dig. Men det gäller inte om företaget till exempel har skickat nya krav på att du ska betala, om du har bett om en avbetalningsplan eller har betalat en del av skulden. Då blir det ett så kallat preskriptionsavbrott och den så kallade preskriptionstiden förlängs. Det innebär att företaget som vill ha betalt får mer tid på sig och du är fortfarande skyldig företaget pengar. Räkna därför inte med att dina skulder preskriberas.?

www.hallakonsument.se/konsumentratt/skulder-och-preskription/

Det låter som företagen har skickat krav till dig och således har tiden förlängts.

Nu har du kanske redan fått tipsen men kolla upp vilka summor och räntor det är snack om. Har du småsummor med höga räntor så kan det löna sig att betala av dem. Sedan brukar kreditgivare inte bli glada om man betalar enbart en långivare utan helst ska man betala av lite på allt. Men de med högst ränta kan det vara fördelaktigt att betala av mer på än de med lägre.

Självklart ska du betala av det du kan! Sammanställ skulderna, förhandla med företagen om de kan sänka räntan eller om du kan få räntefritt en period och lägg fram en hållbar plan (där alla får sin del). Bryt inte planen för allt i världen!

• Glinda från Oz

Prata med de du har skulder hos och förklara läget. Gör upp om en avbetalningsplan. Hos kronofogden sitter du bara och betalar en massa ränta så det är svårt att få ner skulderna. Jag hade börjat med småskulder som går att betala av på 1-2 månader. 

• Anonym (.)
    Anonym (Eila) skrev 2022-01-17 16:03:21 följande:
    Det är en mycket lönsam strategi de har. De långtidsbevakar dig. När en skuld börjar närma sig slutbetald hos KFM så skickar de in lite av skulderna dit.
    Det betyder att du sitter i en kronisk skuldfälla och blir aldrig av med KFM. Och inkassobolagen tjänar enorma belopp på räntorna.
  • Anonym (Eila)
    Anonym (.) skrev 2022-01-18 00:12:25 följande:
    Det är en mycket lönsam strategi de har. De långtidsbevakar dig. När en skuld börjar närma sig slutbetald hos KFM så skickar de in lite av skulderna dit.
    Det betyder att du sitter i en kronisk skuldfälla och blir aldrig av med KFM. Och inkassobolagen tjänar enorma belopp på räntorna.
    Ja, de kanske vill ha den där 100-lappen de får dela på varje år...
Svar på tråden Vill börja betala skulder, var börjar man?