• Anonym (Dyr el)

Någon mer som fryser i sitt för att elen är så jädrans dyr?

Enligt rubrik, någon mer som fryser?
    Vi har sänkt temperaturen i huset då elen är så jävla dyr. Nu är det kallt och otrevligt här hemma.

• Svar på tråden Någon mer som fryser i sitt för att elen är så jädrans dyr?
  • Anonym (Kat)

Bor i HR och min elräkning för december låg på 280 kronor (inkl nätavgiften). Har fast avtal på tre år som jag tecknade i augusti förra året. Har inte tänkt på att snåla på elen öht. 

Tillhör elområde 1 så hade säkert sparat lite grann på sommaren om jag hade haft rörligt men fast avtal är min försäkring mot höga vinterräkningar, även om jag bara betalar hushållsel och "hög" vinterräkning i mitt fall antagligen inneburit 450 kronor istället för 250. 

• Anonym (Dyr el)
    Jemp skrev 2022-01-18 10:57:37 följande:
    19 grader är ju normal innetemp...

Vi brukar ha det på 21 och jag tycker det är stor skillnad. 

På ovanvåningen är det mycket kallare iom att vi satt elementen på 1an. Vilken temperatur det ger vet jag inte men det är bra mycket kallare uppe än nere. Så brukar vi heller inte ha det. 

• Anonym (Dyr el)
    Mandel skrev 2022-01-18 11:20:12 följande:

Ingen julbelysning tänd advent/jul/nyår. Inget slötittande på tv eller sonossystemet med musik utan alla sladdar till högtalarna är urdragna. Max 16 grader inne, undviker att duscha varje dag, minskat på matlagning och gör istället superstorkok i samma kastrull/ungsform både för att spara el på själva matlagningen och diskningen.
    Är inne på avdelningen väl tajta/försmå kläder för att slippa tvätta.
    Och belysningen hemma består av tända ljus eller batterislingor.
    Mobilen laddas i bilen eller på jobbet och så får den stå för underhållningen kvällstid eftersom jag inte startar min tv...
    De veckor barnen inte är hos mig stänger jag till deras rum för att spara värme. 

Lägg sedan till bränslepriserna så man inte ens har råd att åka hem till någon annan och tjuva lite värme och varmvatten...

Det här låter som ?over kill?. behövs det så extrema åtgärder? Låter som livet går på sparlåga. 

ingen tv, bristande hygien, begränsad matlagning - är det verkligen så pass illa med elen att du måste leva såhär? 

• Anonym (Billigt avtal)

Vi har turen att ha ett väldigt billigt elavtal som gäller ganska många år till. Vi betalar typ 600 kr i månaden, men vi är också bara tre personer i ett 250 kvadratmeter hus. Fjärrvärmen blir någon tusenlapp mer däremot.

• Anders 386
    Anonym (Billigt avtal) skrev 2022-01-18 11:42:23 följande:

Vi har turen att ha ett väldigt billigt elavtal som gäller ganska många år till. Vi betalar typ 600 kr i månaden, men vi är också bara tre personer i ett 250 kvadratmeter hus. Fjärrvärmen blir någon tusenlapp mer däremot.

Ja, har man fjärrvärme eller bor i hyreslägenhet behöver man ju knappast bekymra sig om elpriserna. Det är dom med elvärme som kan få problem.
  • Anders 386

Om man har råd tycker jag man kan unna sig ett behagligt inomhusklimat..
    Då sparar jag hellre in på annat om det finns möjlighet.
    Hemma håller vi drygt 21 grader. Och sen kan vi elda en brasa om vi känner oss frusna.
    Och som tur är verkar ju januari bli ganska mild - december var ju ovanligt kallt.

• Anonym (X)
    Anonym (Dyr el) skrev 2022-01-18 11:36:09 följande:

Det här låter som ?over kill?. behövs det så extrema åtgärder? Låter som livet går på sparlåga. 

ingen tv, bristande hygien, begränsad matlagning - är det verkligen så pass illa med elen att du måste leva såhär? 

Jag tänker att man inte tänker efter särskilt mycket. Ett nerkylt rum behöver värmas upp och den energin kostar mer än om man håller en jämn temperatur.
    Liknande den att använda batteri istället. Nu snackar vi om riktigt dyr el. Lampor som oftast är LED idag drar så otroligt lite el att kostnaden är försumbar.

Jag hoppas att personen bara fantiserar en smula istället för att verkligen leva så där.
  • Anonym (Fast pris)

Nej, vi har valt fast pris för att ha förutsägbara kostnader  

• Dexter dot com
    Anonym (Dyr el) skrev 2022-01-18 10:56:18 följande:
    Skönt att du inte plågas av det! Det gör jag! Men elen är för dyr för att hålla värmen på en behaglig temperatur. 
    Jag är nog härdad för mina vänner som kommit på oannonserade besök tycker det är rätt kallt. Vet jag om att jag ska få besök drar jag upp elementen lite och brassar på lite extra i kaminen.
  • Anonym (Wilma)

Vi har det faktiskt varmare än tidigare vintrar. Min älskade make gick ner en massa i vikt under förra året och är nu nästan lika frusen som vi smalisar i familjen, vilket resulterade i att denna vinters temperaturförhandlignar slutade närmare 20 än 16 grader. Lite dyrare blir det nog, men vi sparade nog in det på öl och ostbågar.

• Anonym (18-20)

Har alltid mellan 18-20 grader hemma. Sovrummet ligger på 18. Varmare än 21 grader är i varje fall för varmt. 

• Anonym (Fia)

känner några som bodde i stort gammalt och eluppvärmt hus där de innan de skaffade bergvärme helt enkelt alltid hade raggsockor, långkalsonger och fleecetröja inne för att hålla det nere (de skaffade dock bergvärme för ganska många år sedan) - de vande sig vid det helt enkelt. Så snarare än att frysa, klä på dig mer? Framförallt brukar det göra stor skillnad om man har ordentligt varmt om fötterna. 

• Anonym (Snålain)

Till er som snålar in på annat än värme, märker ni någon skillnad ? Har ni någon koll på vad ni har för förbrukning per dag? 

För oss har mig veterligen det ända som hjälpt varit att sänka värmen på LVVP och elda istället. Maken sänkte när vi var bortresta under 17 grader men då var den inställd på att kringgå LVVP och gå på direktverkande el istället, det blev de dyraste dagarna den månaden Foten i munnen
    Men laga mat, tvätta, duscha osv har inte påverkat förbrukningen jättemycket för oss.

• Anonym (jupp)
    Anonym (Dyr el) skrev 2022-01-18 10:55:25 följande:

Jesus, det låter kallt! Vi har satt golvvärmen på 19 grader och jag tycker det är kallt som fan. 

Elementen på ovanvåningen har vi satt på 1an. Inte speciellt mysigt. 

Golvvärme på 19 grader? Jag har inte ens golvvärme, och 19 grader är en grad varmare än jag vanligtvis har vid uppvärmning. Du kanske är lite frussen av dig?
  • Poison82

Vet inte om du följt senaste utvecklingen men januari ligger inte i närheten av december i pris. Om du har rörligt kan du dessutom välja timprisavtal och hålla koll på när det är billigare att duscha, tvätta, köra diskmaskin och dylikt

• Anonym (Snålain)
    Poison82 skrev 2022-01-18 20:34:14 följande:

Vet inte om du följt senaste utvecklingen men januari ligger inte i närheten av december i pris. Om du har rörligt kan du dessutom välja timprisavtal och hålla koll på när det är billigare att duscha, tvätta, köra diskmaskin och dylikt

Rekommenderar det ej. Vi har timpris och om du inte vill duscha kl 01:00 eller sätta klockan för att tvätta kl 03:00 så är det bara stressande och inte värt det. Oftast är det ju som känt dyrast när man behöver det som mest och man vill inte vara någon slav under elpriset.

• Anonym (H)
    Anonym (Dyr el) skrev 2022-01-18 11:36:09 följande:

Är dock inte bristande hygien att inte duscha varje dag. 

Men ja resten var overkill

• Anonym (X)
    Anonym (H) skrev 2022-01-19 08:56:43 följande:

Är dock inte bristande hygien att inte duscha varje dag. 

Men ja resten var overkill

Man bör inte duscha varje dag, det är faktiskt inte bra för kroppens största organ: huden.
  • Anonym (Katja)

Vi tillhör dem som fått en dyr räkning 10500kr för nov och dec. Men har inte kallt för det. Det vi har pengar så vi kan klara utgifter som är högre Nu och då. 

Svar på tråden Någon mer som fryser i sitt för att elen är så jädrans dyr?