• Anonym (Dyr el)

Någon mer som fryser i sitt för att elen är så jädrans dyr?

Enligt rubrik, någon mer som fryser?
    Vi har sänkt temperaturen i huset då elen är så jävla dyr. Nu är det kallt och otrevligt här hemma.

• Svar på tråden Någon mer som fryser i sitt för att elen är så jädrans dyr?
  • Anonym (jupp)

Termostaten står på 14 grader sedan 1 November.

• Dexter dot com

I kök och vardagsrum har jag en kamin så där är det varmt och skönt men resten av huset är lite kyligt. Klär på mig lite extra inne och sover i pyjamas under 2 duntäcken så jag lider inte nämnvärt.

• Anonym (Dyr el)

Jesus, det låter kallt! Vi har satt golvvärmen på 19 grader och jag tycker det är kallt som fan. 

Elementen på ovanvåningen har vi satt på 1an. Inte speciellt mysigt. 

Anonym (jupp) skrev 2022-01-18 00:23:40 följande:

Termostaten står på 14 grader sedan 1 November.j

• Anonym (Dyr el)
    Dexter dot com skrev 2022-01-18 05:38:32 följande:

I kök och vardagsrum har jag en kamin så där är det varmt och skönt men resten av huset är lite kyligt. Klär på mig lite extra inne och sover i pyjamas under 2 duntäcken så jag lider inte nämnvärt.

Skönt att du inte plågas av det! Det gör jag! Men elen är för dyr för att hålla värmen på en behaglig temperatur. 
  • Jemp
    Anonym (Dyr el) skrev 2022-01-18 10:55:25 följande:

Jesus, det låter kallt! Vi har satt golvvärmen på 19 grader och jag tycker det är kallt som fan. 

Elementen på ovanvåningen har vi satt på 1an. Inte speciellt mysigt. 

19 grader är ju normal innetemp...
  • Anonym (X)

Idag kostar elen under 20 öre så nej vi har det normala 20 grader.

• Anonym (A)

Vi bor i en HR. Fick en räkning i december och den var inte så mycket högre än vanligt. Får se hur nästa blir. Hur som, vi har inte dragit ner på värmen än i alla fall.

• Lönnsirap

Har fryst ungefär 40% av min barndom och vägrar ha det under 17° hemma. Vägrar också ha duschmunstycken som "sparar" varmvatten.

Har utan problem 19°. Använder tofflor. Har en extra filt. Dricker varmt. Och jag duschar hellre snabbt och effektivt, än länge med spar.

• Anonym (Inte ännu)

Än har jag inte sänkt temperaturen, har bergvärme och bor i Norrland men så fort det börjar stanna på plusgrader så kommer jag att ändra till "vår/höst" istället för vintervärme inställningen men när det är -13 så går det inte. 

Har däremot börjat stänga av tv'n helt istället för standby, barnen måste dra ut sladdarna i speldatorerna när det inte används t.ex. har ni mer tips så dela gärna med er:)

• Mandel

Ingen julbelysning tänd advent/jul/nyår. Inget slötittande på tv eller sonossystemet med musik utan alla sladdar till högtalarna är urdragna. Max 16 grader inne, undviker att duscha varje dag, minskat på matlagning och gör istället superstorkok i samma kastrull/ungsform både för att spara el på själva matlagningen och diskningen.
    Är inne på avdelningen väl tajta/försmå kläder för att slippa tvätta.
    Och belysningen hemma består av tända ljus eller batterislingor.
    Mobilen laddas i bilen eller på jobbet och så får den stå för underhållningen kvällstid eftersom jag inte startar min tv...
    De veckor barnen inte är hos mig stänger jag till deras rum för att spara värme. 

Lägg sedan till bränslepriserna så man inte ens har råd att åka hem till någon annan och tjuva lite värme och varmvatten...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Någon mer som fryser i sitt för att elen är så jädrans dyr?