• Anonym (??)

    Umgänge. Hämtning/lämning?

    Vem ansvarar för hämtning/lämning vid umgänge?

  • Svar på tråden Umgänge. Hämtning/lämning?
  • Anonym (??)

    Jag har erbjudit att de kan ses en dag I veckan här eller i stan (även erbjudit eventuell sovplats i ett eget rum) tills hans körkort är tillbaka. 
    Jag har erbjudit att pappan kan ringa en kompis till mig som bor där i närheten om att fråga om skjuts. 
    Men nej allt detta är pga pappan inte vill åka kommunalt utan tycker att sonen på 1.5 hellre ska göra det. 

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (??) skrev 2022-01-20 19:43:49 följande:

    Jag har erbjudit att de kan ses en dag I veckan här eller i stan (även erbjudit eventuell sovplats i ett eget rum) tills hans körkort är tillbaka. 
    Jag har erbjudit att pappan kan ringa en kompis till mig som bor där i närheten om att fråga om skjuts. 
    Men nej allt detta är pga pappan inte vill åka kommunalt utan tycker att sonen på 1.5 hellre ska göra det. 


    Då behöver de inte ses. Du har erbjudit flera lösningar, han vill inte ens försöka. Du har ingen skyldighet att ta barnet i buss två timmar för att de ska ses.
  • Anonym (??)

    Jag har skrivit flera olika förslag men han vill varken svara på sms eller samtal. 

    I tingsrätten bestämdes att den 6/2 och 20/2 ska pappan hämta och lämna här (första gången han ska iväg med sonen själv) och säger nu att han inte kan hämta/lämna. 

  • Anonym (äää)
    Anonym (??) skrev 2022-01-20 19:48:21 följande:

    Jag har skrivit flera olika förslag men han vill varken svara på sms eller samtal. 

    I tingsrätten bestämdes att den 6/2 och 20/2 ska pappan hämta och lämna här (första gången han ska iväg med sonen själv) och säger nu att han inte kan hämta/lämna. 


    Då uteblir väl umgänget? Han följer inte beslutet.
  • Anonym (.)
    Anonym (??) skrev 2022-01-20 19:43:49 följande:

    Jag har erbjudit att de kan ses en dag I veckan här eller i stan (även erbjudit eventuell sovplats i ett eget rum) tills hans körkort är tillbaka. 
    Jag har erbjudit att pappan kan ringa en kompis till mig som bor där i närheten om att fråga om skjuts. 
    Men nej allt detta är pga pappan inte vill åka kommunalt utan tycker att sonen på 1.5 hellre ska göra det. 


    Bägge ansvarar lika mycket.

    Det är hemskt hur du uttrycker dig och hur du använder barnet som vapen.

    Du ERBJUDER at de kan SES en dag i veckan?
    Jag hoppas ärligt att han får enskild vårdnad eftersom du inte ser till barnets bästa, bara din egen och hur du kan hämnas på honom.

    Det ni ska göra är att mötas på halva vägen.
  • Anonym (.)
    Anonym (??) skrev 2022-01-20 19:48:21 följande:

    Jag har skrivit flera olika förslag men han vill varken svara på sms eller samtal. 

    I tingsrätten bestämdes att den 6/2 och 20/2 ska pappan hämta och lämna här (första gången han ska iväg med sonen själv) och säger nu att han inte kan hämta/lämna. 


    Och din reaktion är att vägra eftersom han inte KAN?

    Som sagt...
  • Anonym (??)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 20:48:32 följande:
    Bägge ansvarar lika mycket.

    Det är hemskt hur du uttrycker dig och hur du använder barnet som vapen.

    Du ERBJUDER at de kan SES en dag i veckan?
    Jag hoppas ärligt att han får enskild vårdnad eftersom du inte ser till barnets bästa, bara din egen och hur du kan hämnas på honom.

    Det ni ska göra är att mötas på halva vägen.
    Jag använder absolut inte barnet som vapen. Jag har försökt få pappan engagerad i 1.5 år och tycker att pappan hellre kan komma och träffa barnet 1 gång i veckan än att sonen ska fara och åka för att pappan inte vill hämta/lämna!! 

    Jag har erbjudit att mötas halvvägs med i ett tidigare tillfälle men nej det var inte heller aktuellt. 

    Han har varken funnits där eller tagit hand om sonen alls. Nu har de träffats fyra gånger och det är jag väldigt glad för så lägg ner!!
  • Anonym (Mansbebis)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 20:49:43 följande:
    Och din reaktion är att vägra eftersom han inte KAN?

    Som sagt...

    Pappan kan väl åka kommunalt?!? 


    Varför ska mamman göra det när HAN förlorat sitt körkort?

    Så jäkla less på alla dessa inkompetenta män. Vill han träffa sitt barn får han lösa det. Annars kan det lika gärna vara. Han är vuxen och vet hur kommunikationer fungerar. 

    alltid en kvinna som ska fixa och lösa mäns bekymmer. Stor det i beslutet att han hämtar och lämnar hos mamman så får han lösa det. Skulle inte lägga två fingrar i kors för en idiot som kör med droger i kroppen. Tur han inte körde ihjäl någon. 

  • Anonym (Mansbebis)
    Anonym (??) skrev 2022-01-20 21:00:54 följande:
    Jag använder absolut inte barnet som vapen. Jag har försökt få pappan engagerad i 1.5 år och tycker att pappan hellre kan komma och träffa barnet 1 gång i veckan än att sonen ska fara och åka för att pappan inte vill hämta/lämna!! 

    Jag har erbjudit att mötas halvvägs med i ett tidigare tillfälle men nej det var inte heller aktuellt. 

    Han har varken funnits där eller tagit hand om sonen alls. Nu har de träffats fyra gånger och det är jag väldigt glad för så lägg ner!!
    Då har du försökt. Hans förlust lättare utan en pappa än en pappa som kommer och går som han vill och lämnar barnet besviken. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (??) skrev 2022-01-20 19:48:21 följande:

    Jag har skrivit flera olika förslag men han vill varken svara på sms eller samtal. 

    I tingsrätten bestämdes att den 6/2 och 20/2 ska pappan hämta och lämna här (första gången han ska iväg med sonen själv) och säger nu att han inte kan hämta/lämna. 


    Då är det ju väldigt enkelt! Du har ingen skyldighet att åka till honom, och han följer inte er överenskommelse. Tyvärr inget umgänge, men det får de ta ifatt senare, om pappan nu tänker träffa sin son i framtiden.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (??) skrev 2022-01-20 19:48:21 följande:

    Jag har skrivit flera olika förslag men han vill varken svara på sms eller samtal. 

    I tingsrätten bestämdes att den 6/2 och 20/2 ska pappan hämta och lämna här (första gången han ska iväg med sonen själv) och säger nu att han inte kan hämta/lämna. 


    Men herregud va är det för tjafsande?

    Då har ni ju en dom att rätta er efter?

    Han håller upp sin ände o du din.

    Finns det engagemang nog hos en förälder så är det en skitsak att ordna skjuts, ta en taxi eller va faan som helst....
    Han verkar ju inte samla några pluspoäng iaf denna fader? Nu när det äntligen blivit beslutat i domstol att han ska få umgås med sitt eget barn så torskar han för drograttfylla? O sen har han mage att be dig om hjälp?

    Jag tycker du bara slår dövörat till och pekar på domen.
    Sköt dina åtaganden enligt domen fläckfritt, så låter du han sen falla på eget grepp.

    Jag antar att detta är ett intimistiskt beslut från en muntlig förberedelse, eftersom det enbart handlade om 2 tillfällen? 
     
  • Anonym (Steff)

    I er fråga så kan du väl hjälpa till att hämta om du vill. Du måste inget. Han får komma och hämta om han vill umgås och vill du vara snäll så kan du erbjuda dig att hämta efter umgänge. men gå inte med på tvärtom för allt i världen, han låter som någon som skulle strunta i att lämna trots överenskommelse 

  • Anonym (J)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-01-20 19:24:32 följande:
    Har allt detta stök uppstått pga att fadern blev av med körkortet alltså?

    Det får han ju givetvis axla fullt ansvar för, samtidigt som det i viss mån faller över på dig att hjälpa till genom att vara flexibel och samarbeta för att detta inte skall gå ut över barnet.

    Om det gäller indraget körkort så handlar det ju om en begränsad period?

    Du kan t.ex erbjuda dig att lämna o hämta barnet under denna period, men mot ersättning, bensinpengar + en dagslön (2 tim x 4 resor) ?

    Ni kanske kan ändra umgänget under denna period så att han kan ta bussen hit och hänga med barnet över dagen istället, fast vid fler tillfällen? Är det droger inblandat kanske detta till o med är att föredra?

    Jag kan köpa din frustration över att detta ska gå ut över dig, men du måste resa dig över detta och se det ur barnperspektivet.
    Det är såklart jättebra för en 1,5 åring att umgås med en person som har drogproblem.

    Du verkar blanda ihop barnperspektivet med äganderätt över barn.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (J) skrev 2022-01-20 22:08:18 följande:
    Det är såklart jättebra för en 1,5 åring att umgås med en person som har drogproblem.

    Du verkar blanda ihop barnperspektivet med äganderätt över barn.
    Nu *måste* det ju inte handla om tungt missbruk, allt här i världen är inte svart eller vitt.
    OM så vore fallet så är jag helt övertygad att varken modern eller tingsrätten skulle bevilja fadern oövervakat umgänge o absolut inte över natten.

    Drograttfylla är givetvis otroligt allvarligt och påvisar bristande omdöme, det skall inte förminskas.
    Men som enskild händelse är det inget som definitivt säger att barnet skulle ha det bättre UTAN att ha en relation med sin fader.

    Nu verkar ju dock denna fader vara rätt duktig på att sätta krokben för sig själv, av det som framkommit efter att jag skrev inlägget du citerade.


  • Anonym (Teddy)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 20:48:32 följande:
    Bägge ansvarar lika mycket.

    Det är hemskt hur du uttrycker dig och hur du använder barnet som vapen.

    Du ERBJUDER at de kan SES en dag i veckan?
    Jag hoppas ärligt att han får enskild vårdnad eftersom du inte ser till barnets bästa, bara din egen och hur du kan hämnas på honom.

    Det ni ska göra är att mötas på halva vägen.
    Det är bättre att pappan med drogproblem får enskild vårdnad enligt dig? Hårresande.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 20:49:43 följande:
    Och din reaktion är att vägra eftersom han inte KAN?

    Som sagt...
    Läs om läs rätt. När har ts vägrat? Hon har ju kommit med flertalet förslag. Det är ju pappan som vägrar allt. 
    Anledningen till att han inte kan är av egen förskyllan.
  • ventilera mera
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 20:48:32 följande:
    Bägge ansvarar lika mycket.

    Det är hemskt hur du uttrycker dig och hur du använder barnet som vapen.

    Du ERBJUDER at de kan SES en dag i veckan?
    Jag hoppas ärligt att han får enskild vårdnad eftersom du inte ser till barnets bästa, bara din egen och hur du kan hämnas på honom.

    Det ni ska göra är att mötas på halva vägen.
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 20:49:43 följande:
    Och din reaktion är att vägra eftersom han inte KAN?

    Som sagt...
    Men herregud, vad är det för fel på dig?

    Du tycker alltså att en mamma som har kämpat för att få en frånvarande pappa att träffa sitt barn ska fråntas vårdnaden och pappan som dessutom kört bil drogpåverkad istället ska ha den. Ensam. 

    Mamman har dessutom erbjudit övernattning hemma hos sig för att pappan ska få träffa barnet men pappan säger nej och vill istället att en 1,5-åring ska åka kollektivt i två timmar för att träffa honom istället för att han, en vuxen man ska göra det. 

    Och du vänder dig emot mamman och går 100% på pappans linje.

    Ser du ens själv hur stört det ser ut?
  • Anonym (??)

    Han har kört drogpåverkad minst två gånger det senaste året samt testat positivt senast 2 september men har enligt sig själv inget missbruk utan självmedicinerat (med amfetamin och cannabis) för en adhd diagnos han fått nu i efterhand.  

    Han slutat svara mig så fort det blir diskussion som inte går hans väg, då håller han sig borta och "vill straffa mig" tills jag gör som han vill. 

    Sonen har aldrig varit hemma hos honom tidigare och de känner inte varandra så väl. 

Svar på tråden Umgänge. Hämtning/lämning?