• Anonym (Jess)

    Varför är man otrogen?

    Ja hur kommer det sig?? Verkar vara ett stort problem... sett så många trådar om just otrohet. Skulle gärna vilja att killar som är otrogna svarar i denna tråd. Även om det finns tjejer som är otrogna så verkar dom flesta trådarna handla om män som är det. 


    Är ni otrogna för att attraktionen avtagit? För att ni vill ha spänning? bekräftelse? För att er partner är dålig eller tråkig i sängen? För att ni har olika preferenser? För att ni slutat älska eran partner? Eller för att ni inte får sex/ eller sex för sällan.

    Om det är så att attraktionen avtagit men att känslorna finns. Är det inte bättre då att förklara det på ett bra sätt? Och få sin partner att börja ta hand om sig.

    För att ni vill ha spänning? Försök uppnå spänning me din partner? Föreslå sex på förbjudna platser eller platser som ni inte haft sex på tidigare? Föreslå leksaker eller testa nya saker? 

    bekräftelse, varför vill man ha det från nån annan än sin partner? får man inte tillräckligt är det väl bättre att prata om det?

    är ens partner tråkig dålig i sängen, de visste ni väl från början innan ni inledde förhållande? Annars är det väl bara att ta upp problemet.

    att ni slutat älska eran partner, gör i så fall slut, varför ljuga och leva i en lögn?

    olika preferenser, då får ni väl tala om vad som är viktigt för er och försöka mötas eller ställa upp. Handlar om att ge och ta.

    sex sällan eller aldrig, samma sak där.

    förstår inte och kommer aldrig förstå varför man är otrogen. Saknar man nånting i sitt förhållande är det väl bättre att göra slut. Och tror ni inte man blir mer sårad av att bli bedragen än att få höra sanningen? 

  • Svar på tråden Varför är man otrogen?
  • Anonym (Oljebyte)
    I majoriteten av fallen handlar det om att man är otrogen för att man kan.. 

    Att nånting skaver i ett förhållande betyder inte alltid att man är medveten om det. Man kanske inte ens är uppmärksam på ATT det skaver. Plötsligt står man där med flertalet gränser passerade och byxorna vid knäna..

    Ibland händer otrohet utan att nånting i förhållandet är fel. Två öl för mycket en kväll med fel person närvarande och omdömet är plötsligt borta och Shit happens 
  • Anonym (Min)

    Min erfarenhet av de Jsg känner som varit otrogna är att de fallit för en annan person men fortfarande älskar livet med sin partner och därav inte gör slut 

  • Anonym (Inte så enkelt)

    Att få bekräftelse av sin partner sedan 25 år är som att ens mamma säger - ?Säger tjejerna i klassen att din rumpa är stor? Neejdå, du är fin som du är!?

  • mrkela1

    man äe inte nöjd med sexlivet och vill smaka nogon nytTungan ute

  • Anonym (Lollo)

    Varför är man trogen bara för att samhället har det som ideal?


    Det är spännande och man får massa bekräftelse, det är troligen en del av svaret. Det är inte lika spännande att vara med någon man hängt med i 20 år.

    Nu skrev jag detta svar och eventuella förklaring lite provocerande. Jag vill inte heller att min tjej ska vara otrogen och jag har inga planer på att vara det själv. Men jag kan skriva under att förhållande som är längre tappar vissa saker, samtidigt som längre relationer har ett annat värde.

  • Fjäril kär

    Det finns lika många svar på varför som det finns antal otrogna.... Det finns alltså ingen generell sanning. 

  • Anonym (L)

    Män och kvinnor är otrogna i ungefär samma utsträckning.
    Personligen har jag aldrig varit otrogen.

    Jag tror att vissa är otrogna för att de saknar spänningen de hade med sin partner i början. Attraktionen kan ha avtagit helt eller åtminstone rejält. Kärleken kan ha dött ut. Kanske håller man bara ihop på grund av ekonomiska skäl, barn eller liknande. Många håller nog också ihop bara av trygghetsskäl. De vill inte vara ensamma och kanske känner de att de och partnern har en stark vänskap. 


    De som är otrogna har förmodligen inga (eller väldigt svaga) kärlekskänslor för sin partner. Även attraktionen kan ha dött ut. Däremot kan de vara goda vänner och hålla ihop av andra (ovannämnda) skäl. 


    Varför gör man då inte slut först? Det är troligtvis för att de inte vill riskera att bli ensam. De kanske får det de behöver av personen de är otrogen med och klarar därför av att stanna i det befintliga förhållandet. De vågar inte lämna förhållandet, förmodligen på grund av trygghetsskäl och rädsla för eventuell ensamhet. 

  • Anonym (Lollo)
    Anonym (L) skrev 2022-01-22 19:39:21 följande:

    Män och kvinnor är otrogna i ungefär samma utsträckning.
    Personligen har jag aldrig varit otrogen.

    Jag tror att vissa är otrogna för att de saknar spänningen de hade med sin partner i början. Attraktionen kan ha avtagit helt eller åtminstone rejält. Kärleken kan ha dött ut. Kanske håller man bara ihop på grund av ekonomiska skäl, barn eller liknande. Många håller nog också ihop bara av trygghetsskäl. De vill inte vara ensamma och kanske känner de att de och partnern har en stark vänskap. 


    De som är otrogna har förmodligen inga (eller väldigt svaga) kärlekskänslor för sin partner. Även attraktionen kan ha dött ut. Däremot kan de vara goda vänner och hålla ihop av andra (ovannämnda) skäl. 


    Varför gör man då inte slut först? Det är troligtvis för att de inte vill riskera att bli ensam. De kanske får det de behöver av personen de är otrogen med och klarar därför av att stanna i det befintliga förhållandet. De vågar inte lämna förhållandet, förmodligen på grund av trygghetsskäl och rädsla för eventuell ensamhet. 


    Jag tror personligen att det är attraktionen som försvinner. Man har starka känslor av kärlek för sin livspartner, men attraktionen och spänningen försvagas med åren.
  • Anonym (Oljebyte)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-01-22 21:04:16 följande:
    Jag tror personligen att det är attraktionen som försvinner. Man har starka känslor av kärlek för sin livspartner, men attraktionen och spänningen försvagas med åren.
    Själv var jag oerhört attraherad av min partner och hade ett aktivt och bra sexliv.. .ändå var jag otrogen 
  • Anonym (Inte så enkelt)

     


    Anonym (Jess) skrev 2022-01-22 14:46:14 följande:
    Om det är så att attraktionen avtagit men att känslorna finns. Är det inte bättre då att förklara det på ett bra sätt? Och få sin partner att börja ta hand om sig.

    Attraktionen kan ju avta med åren även om ens partner tar hand om sig. Attraktion har ju inte enbart med utseende att göra.

  • Anonym (Blomman)

    Handlar mycket om tillfället. Få som letar aktivt

  • Anonym (exakt)
    Anonym (Oljebyte) skrev 2022-01-22 17:07:01 följande:
    I majoriteten av fallen handlar det om att man är otrogen för att man kan.. 

    Att nånting skaver i ett förhållande betyder inte alltid att man är medveten om det. Man kanske inte ens är uppmärksam på ATT det skaver. Plötsligt står man där med flertalet gränser passerade och byxorna vid knäna..

    Ibland händer otrohet utan att nånting i förhållandet är fel. Två öl för mycket en kväll med fel person närvarande och omdömet är plötsligt borta och Shit happens 
    Exakt, den verkliga anledningen är för att man kan och för att man som person kan tänka sig göra det (värderingar och brister hos individen). Sen hittar man nga ggr på (eller som det sån fint heter "upptäcker") ett skav i efterhand, eller drar fram ett befintligt problem och förstorar upp det i det absurda för att man inte vill se sig själv som ett rövhål och behöver nåt att skylla på.

    Och i 9 av 10 ggr så lyckas man ganska bra med det eftersom ens partner har svårt att förstå hur fan man kan vara så jävla korkad att man slänger bort 10 års förhållande och halva tiden med sina barn för ett eller flera knull och försöker hitta någon rationell förklaring och vad bättre då än att skylla allt på något diffust som "förhållandet". Funkar även bra på omgivningen som oxå är lika paffa över att Kalle eller Lisa som är så trevlig kunde göra nåt så ofattbart svinaktigt och korkat... måste ju finnas en logisk förklaring juh?
  • Anonym (exakt)

    Det finns egentligen bara en anledning till otrohet och det är brister hos den som är otrogen. ALLT annat är inte anledningar till otrohet, det är som mest anledningar till att möjligen känna ett missnöje över sitt förhållande. Det finns ju inget som säger att man MÅSTE vara otrogen för att man är missnöjd med något eller längtar efter spänning, bekräftelse eller vad det nu kan tänkas vara, det går ju att hantera det på ett värdigt sätt oxå om man vill.

    Så att påstå att olika omständigheter, situationer, känslor skulle vara en "anledning" till otrohet är ett falskt påstående för oavsett vad man upplever så har man ALLTID ett val och vad man väljer har inget med situationen i sig att göra utan beror till 100% vilken slags person man är.

    Men detta avskyr otrogna människor att höra eftersom det tar bort möjligheten att lägga hela eller en del av skulden för sina egna val på något (förhållandet, omständigheter, etc) eller någon annan (sin partner).

  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (L) skrev 2022-01-22 19:39:21 följande:

    Män och kvinnor är otrogna i ungefär samma utsträckning.
    Personligen har jag aldrig varit otrogen.

    Jag tror att vissa är otrogna för att de saknar spänningen de hade med sin partner i början. Attraktionen kan ha avtagit helt eller åtminstone rejält. Kärleken kan ha dött ut. Kanske håller man bara ihop på grund av ekonomiska skäl, barn eller liknande. Många håller nog också ihop bara av trygghetsskäl. De vill inte vara ensamma och kanske känner de att de och partnern har en stark vänskap. 


    De som är otrogna har förmodligen inga (eller väldigt svaga) kärlekskänslor för sin partner. Även attraktionen kan ha dött ut. Däremot kan de vara goda vänner och hålla ihop av andra (ovannämnda) skäl. 


    Varför gör man då inte slut först? Det är troligtvis för att de inte vill riskera att bli ensam. De kanske får det de behöver av personen de är otrogen med och klarar därför av att stanna i det befintliga förhållandet. De vågar inte lämna förhållandet, förmodligen på grund av trygghetsskäl och rädsla för eventuell ensamhet. 


    Varför svarar du då på ts fråga? 
  • Fjäril kär

    Majoriteten av folks moraliska kompass har snurrat åt fanders då väldigt många tycker att otrohet inte är det värsta som kan hända i ett förhållande... Då är det inte så konstigt att statistiken på otrohet ökar när var och varannan anser att det får man leva med. 

  • Anonym (exakt)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-01-22 19:26:06 följande:

    Varför är man trogen bara för att samhället har det som ideal?


    Det är spännande och man får massa bekräftelse, det är troligen en del av svaret. Det är inte lika spännande att vara med någon man hängt med i 20 år.

    Nu skrev jag detta svar och eventuella förklaring lite provocerande. Jag vill inte heller att min tjej ska vara otrogen och jag har inga planer på att vara det själv. Men jag kan skriva under att förhållande som är längre tappar vissa saker, samtidigt som längre relationer har ett annat värde.


    Det är inte provokativt, det är rent felaktigt.

    På vilket sätt är det samhällets fel att en person som själv VALT ett monogamt förhållande ångrar sig senare men är för feg och egoistiskt för att diskutera det med sin partner eller bryta upp och påbörja ett nytt förhållande med andra gränser? Är det samhällets fel att personen är egoistisk och feg?
Svar på tråden Varför är man otrogen?