• Annyz

    Blir alltid dumförklarad.

    Hej!


    Jag känner att jag bara måste få skriva av mig lite. Är 23 år och väntar mitt första barn, var in till akuten pga smärtor i magen och ville se så den lille mådde bra. Varje gång jag kommer in på akuten så blir jag behandlad som jag vore 5 pga min milda autism diagnos som finns i journalerna. Det gör mig så arg att inte kunna bli behandlad som en människa utan att bli dumförklarad vart jag än vänder mig, tex när dem frågar om mina föräldrars telefonnummer, jag är vuxen och har ett eget liv! Allt jag vill veta är att min bebis är okej. Jag är precis som alla andra och önskar att jag också kunde få bli behandlad med respekt. Är det någon annan som är i min sits? Är så rädd att detta ska påverka mig i framtiden, har inte jag också rätt till ett ?normalt? liv?

  • Svar på tråden Blir alltid dumförklarad.
  • nernu
    Annyz skrev 2022-01-23 13:55:18 följande:
    Blir alltid dumförklarad.

    Hej!


    Jag känner att jag bara måste få skriva av mig lite. Är 23 år och väntar mitt första barn, var in till akuten pga smärtor i magen och ville se så den lille mådde bra. Varje gång jag kommer in på akuten så blir jag behandlad som jag vore 5 pga min milda autism diagnos som finns i journalerna. Det gör mig så arg att inte kunna bli behandlad som en människa utan att bli dumförklarad vart jag än vänder mig, tex när dem frågar om mina föräldrars telefonnummer, jag är vuxen och har ett eget liv! Allt jag vill veta är att min bebis är okej. Jag är precis som alla andra och önskar att jag också kunde få bli behandlad med respekt. Är det någon annan som är i min sits? Är så rädd att detta ska påverka mig i framtiden, har inte jag också rätt till ett ?normalt? liv?


    Det handlar nog mer om att du envisas med att söka vård i onödan än att du har autism. Man söker inte till akuten varje gång man undrar om bebisen mår bra. 
  • AndreaBD

    Japp, att söka till akuten för att man vill se att bebisen mår bra -  det är anledningen till att de behandlar dig så. Det är något man verkligen inte ska göra. Särskilt nu när sjukvården är överlastad med covid. Akuten är till för nödfall. Du SKA INTE gå dit med sånt. 

    Det finns ingen anledning varför bebisen inte skulle må bra. Och om du funderar - man kan ju inte koppla dig till en CTG hela 9 månaderna av graviditeten. Du måste ju kunna ha ett normalt liv. Man måste tänka vad som är rimligt här. Och du har säkert tider bokat hos barnmorska då man kollar? Det räcker! Det behövs inte mer. Det gör ingen nytta att gå oftare. 

  • mammabitch

    Och som tillägg till ovanstående så SKA vårdpersonal efterfråga telefonnummer till närmast anhöriga , inte bara för personer med funktionsvariation.

  • Jag är bara jag

    Om du vill se ditt barn så får du boka ett privat VUL/UL nånstans. Akuten är till för akuta sjukdoms- och olyckstillstånd som absolut inte kan vänta till dagen efter.

  • Spucks
    Annyz skrev 2022-01-23 13:55:18 följande:
    Är 23 år och väntar mitt första barn, var in till akuten pga smärtor i magen och ville se så den lille mådde bra. Varje gång jag kommer in på akuten så blir jag behandlad som jag vore 5 
    VARJE gång? Du gör det alltså oftare, att du åker till akuten helt i onödan, bara för att du mår lite dålig? 
    Och d
    å undrar du verkligen att blir dumförklarad? Beter dig som en vettig vuxen människa, då kommer folk att behandla dig därefter. Det har ingenting med din diagnos att göra.
  • 100wfs

    Som flera redan påpekat, du blir antagligen behandlad så för att du söker akutsjukvård när du inte behöver akut hjälp. 

  • GGN

    Nej, det är inte okej. Fråga dem varför de vill ha deras telefonnummer. 

    Om du är för nojjig så bör de ta det direkt med dig och prata om det. Kanske behöver du exempelvis en kurator som kan lugna dig.

    Lycka till TS. 

  • Whitehorse1979
    mammabitch skrev 2022-01-23 15:24:44 följande:

    Och som tillägg till ovanstående så SKA vårdpersonal efterfråga telefonnummer till närmast anhöriga , inte bara för personer med funktionsvariation.


    De frågar efter hennes föräldrars nummer?
    Hur vet DU att de är närmst anhöriga?
    Barnets pappa(om TS är tillsammans med denne)är närmst.

  • Fiona M
    Annyz skrev 2022-01-23 13:55:18 följande:
    Varje gång jag kommer in på akuten
    Hur ofta är det?
  • Annyzz

    Eftersom jag inte kommit åt mitt andra konto så får det blir från detta.
    Vad jag menar med "varje gång" är när jag besökt akuten förut för andra saker, som tex en sjukdom som jag har. Min man var med mig och det fanns ingen som helst anledning till varför de skulle ha mina föräldrars telefonnummer då jag är gift och min man var närvarande. Jag skulle aldrig uppsöka akut vård om det inte BEHÖVDES. Tack för mig 

  • AndreaBD

    Okej, då förstår jag. Då jag tyvärr inte heller varför de gör så. Har du frågat dem varför de vill veta dina föräldrars telefonnummer? Kan det finnas någon rutin att de vill ha det i nödfall?

    Som du säger, din diagnos ska inte behöva vara en anledning och om du dessutom hade din man med dig, så behöver de inte ens fundera på om det behövs någon mer (det kan ju kanske variera lite på autism-spektrum, en del kan ju behöva ha nån anhörig med). Men då din man var med finns inte anledning där heller. Så, jag skulle närmast misstänka nån allmän rutin. Men jag vet inte. 

  • trollhona
    Annyz skrev 2022-01-23 13:55:18 följande:
    Blir alltid dumförklarad.

    Hej!


    Jag känner att jag bara måste få skriva av mig lite. Är 23 år och väntar mitt första barn, var in till akuten pga smärtor i magen och ville se så den lille mådde bra. Varje gång jag kommer in på akuten så blir jag behandlad som jag vore 5 pga min milda autism diagnos som finns i journalerna. Det gör mig så arg att inte kunna bli behandlad som en människa utan att bli dumförklarad vart jag än vänder mig, tex när dem frågar om mina föräldrars telefonnummer, jag är vuxen och har ett eget liv! Allt jag vill veta är att min bebis är okej. Jag är precis som alla andra och önskar att jag också kunde få bli behandlad med respekt. Är det någon annan som är i min sits? Är så rädd att detta ska påverka mig i framtiden, har inte jag också rätt till ett ?normalt? liv?


    Du blir dumförklarad för att du åker till akuten med något som inte är akut. Smärtor i magen hör till en graviditet, ring MVC eller 1177 för rådgivning. Att sitta i ett väntrum mitt under en pandemi utan att uppfylla ä ABC kraven är dumt.
    (ABC: Andningssvårigheter - Blödning - Chock)
  • Kusinen

    Står det alltså i din vanliga journal? Hur kommer det sig? Kolla om det går att spärra på något sätt så att det inte syns. 
    När jag har frågat om dett har jag fått information om att den typen av diagnoser inte syns för vanliga läkare inom allmänvården. Stämmer inte detta eller är det så attdui formerat "vanliga" vården tidigare så att det är därför det syns?

    När du har nästa träff på MVC kan du väl ta upp de farhågor som du har om barnets utveckling och också vad du bör göra om du får plötsliga smärtor, vilken typ av smärtor man behöver oroa sig för och vem man ska kontakta då. Jag tänker att det är lättare att hantera oro som dyker upp om du har mer kunskap om såna rutiner. 

    Vad är det vårdpersonaöen gör eller säger som får dig att känna dig dumförklarad?
    Ett tips är väl att vända på det de säger på ett artigt och trevligt sätt så att du förstärker att du klarar dig själv men på ett fint sätt (förmodligen handlar det om välvilja med ev kunskapsbrist hos personalen). Om de frågar om föräldrarnas telefonnummer fråga då "Menar du närmast anhörig? I så fallär det min sambo. Hans nummer är ....". 

  • Kusinen
    Kusinen skrev 2022-01-26 05:05:38 följande:

    Står det alltså i din vanliga journal? Hur kommer det sig? Kolla om det går att spärra på något sätt så att det inte syns. 
    När jag har frågat om dett har jag fått information om att den typen av diagnoser inte syns för vanliga läkare inom allmänvården. Stämmer inte detta eller är det så attdui formerat "vanliga" vården tidigare så att det är därför det syns?

    När du har nästa träff på MVC kan du väl ta upp de farhågor som du har om barnets utveckling och också vad du bör göra om du får plötsliga smärtor, vilken typ av smärtor man behöver oroa sig för och vem man ska kontakta då. Jag tänker att det är lättare att hantera oro som dyker upp om du har mer kunskap om såna rutiner. 

    Vad är det vårdpersonaöen gör eller säger som får dig att känna dig dumförklarad?
    Ett tips är väl att vända på det de säger på ett artigt och trevligt sätt så att du förstärker att du klarar dig själv men på ett fint sätt (förmodligen handlar det om välvilja med ev kunskapsbrist hos personalen). Om de frågar om föräldrarnas telefonnummer fråga då "Menar du närmast anhörig? I så fallär det min sambo. Hans nummer är ....". 


    Du kan stryka mittenstycket, såg att du bara kontaktat akuten för detta en gång, men det är övriga kan ju vara kvar. 
  • Zakopane

    Jäklar vad alla som svarar är dryga mot TS. Ni läser in nästan vad som helst. 

    TS - tyvärr är det så när man är ung, att det tar tid innan man behandlas som en fullvuxen människa. Det är frustrerande men det blir bättre med tidens gång. När jag var 27 trodde folk att jag gick i gymnasiet. Det är som det är. 

  • elsi
    Annyz skrev 2022-01-23 13:55:18 följande:
    Blir alltid dumförklarad.

    Hej!


    Jag känner att jag bara måste få skriva av mig lite. Är 23 år och väntar mitt första barn, var in till akuten pga smärtor i magen och ville se så den lille mådde bra. Varje gång jag kommer in på akuten så blir jag behandlad som jag vore 5 pga min milda autism diagnos som finns i journalerna. Det gör mig så arg att inte kunna bli behandlad som en människa utan att bli dumförklarad vart jag än vänder mig, tex när dem frågar om mina föräldrars telefonnummer, jag är vuxen och har ett eget liv! Allt jag vill veta är att min bebis är okej. Jag är precis som alla andra och önskar att jag också kunde få bli behandlad med respekt. Är det någon annan som är i min sits? Är så rädd att detta ska påverka mig i framtiden, har inte jag också rätt till ett ?normalt? liv?


    De vet troligen inte om din diagnos, även om den finns i journalen så har ingen på akuten tid att bläddra igenom allt för att se att du har en autism.

    Tror som flera här varit inne på att bemötandet du får är för att du söker akuten i onödan och det gör akutpersonalen irriterade. Du skriver "varje gång" - innebär det att du sökt många gånger pga din oro?

    Det är nog där du ska börja istället, försök hitta sätt att hantera din oro som inte innebär att du söker akuten för minsta lilla. Det gäller även när bebisen är född, då måste du veta när det är läge att ha is i magen och när det faktiskt är läge att söka vård för bebisen/barnet/ungdomen. Du måste också kunna avgöra vad som kräver akuta insatser och vad som kan vänta tills dagtid på VC eller BVC eller liknande.

    Om du har svårt att klara av den delen av föräldraskapet (ev pga din diagnos) så sök stöd och hjälp där du kan!
  • Honungsvatten
    Zakopane skrev 2022-01-26 12:36:55 följande:

    Jäklar vad alla som svarar är dryga mot TS. Ni läser in nästan vad som helst. 

    TS - tyvärr är det så när man är ung, att det tar tid innan man behandlas som en fullvuxen människa. Det är frustrerande men det blir bättre med tidens gång. När jag var 27 trodde folk att jag gick i gymnasiet. Det är som det är. 


    TS uttrycker sig rätt klumpigt när hon får det att låta som att hon besöker Akuten ofta i Covid-tider för att hon vill se sin bebis? Tycker hon får helt rätt respons i förhållande till hur hon formulerade sitt upplevda problem. Det vore katastrof om TS missbrukade vården på detta sätt och tar tid från andra med riktiga, akuta besvär och det är även våra skattepengar hon missbrukar. Och stackars utsliten vårdpersona.
    Sen valde hon visserligen senare att beskriva situationen annorlunda i ett inlägg?

    Men ja, TS får såklart fråga vårdpersonalen varför de önskar prata med hennes föräldrar? De kan förmodligen förklara det för henne direkt på plats. Så behöver hon inte fråga i ett forum? 
    Nu hoppas jag såklart att TS inte behöver åka till Akuten igen inom en snar framtid (varken med ett akut eller icke akut tillstånd ska förtydligas).

Svar på tråden Blir alltid dumförklarad.