• Vicky32

    IVF - med PGD Karolinska

    vi hänvisas till karolinska för IVF med PGT då de inte gör PGT i malmö.


    Någon som har rest från Skåne? Har du fått resor och hotell ersatt? Får man flyga? Vi får besked på måndag och måste då resa redan på tisdag.. 


     


    Har börjat på hormoner och ska på äggplockning nästa vecka. Någon som vill dela erfarenheter? Vi har väldigt dåliga prognoser, ca 95% chans för ett sjukt barn. vill gärna höra om det är några som har lyckats.


    annars, hör av dig om du ska eller har varit med om PGD/PGT Drömmer


  • Svar på tråden IVF - med PGD Karolinska
  • Xmlx

    Hej Mirryam,

    Hur har det gått/ går det för dig med din behandling? 

    Jag väntar på kallelse för operation innan jag kan påbörja IVF/PGD. Det känns som att vi kanske kommer börja efter sommaren. Dem har väl inte öppet under sommaren? 🤔

  • Xmlx

    Hej Mirryam,

    Hur har det gått/ går det för dig med din behandling? 

    Jag väntar på kallelse för operation innan jag kan påbörja IVF/PGD. Det känns som att vi kanske kommer börja efter sommaren. Dem har väl inte öppet under sommaren? 🤔

  • Xmlx

    Hej Tullu,

    Är jättetråkigt att du fått diagnosen och jag kan omöjligt förstå hur det känns. Jag hoppas att du så småningom kan landa i det och rikta all energi framåt ❤️

    För vår del så ligger translokationen hos min sambo, på 17 och 22 Hans spermier simmar inte alls, vilket dem tror beror på translokationen. Ingen i hans familj har det här och det kom som en chock för honom. 
    .  

    Vi fick till oss att det är ca 35-40% chans att vi kommer hem med en bebis, tror det är allmänt för ivf och beroende vilken typ av translokation skiljer sig procenten åt tro jag.  Den väntan som är, är påfrestande..när vi fick kallelse till nybesök fick vi ny energi och kände att vi är på väg framåt. Och att vad som än kommer så kommer vi kunna hantera det. Är du inne och kollat på kötiden regelbundet? Den uppdateras en gång i månaden. 

    Just nu väntar vi på att få en kallelse så jag kan operera bort en polyp i livmodern som dem hittade vid nybesöket i januari 2023. När det är avslutat kan ja påbörja ivfbehandling. Återigen..en väntan. Va på gynundersökning för kontroll av polyp i februari. 🥴

    Det råd jag kan ge är att prata med varandra om det, sysselsätt dig med roliga saker som ger energi, som gör att tiden går fort och försök att tänka positivt. Att vad som än händer, kommer ni kunna hantera. 

    ❤️

  • Mirryam

    Hej Xmlx,

    Gjorde andra äggplocket 15 mars. Det var bara ett embryo som de kunde testa. Så besviken. Rynkar på näsan Fick ut färre ägg denna gång också. Nu väntar vi på analyssvar för den. Känns så hopplöst och chansen är så liten att den ska vara frisk. Men vi hoppas såklart. 

    Hur går det för er?

  • Xmlx
    Mirryam skrev 2023-04-08 11:04:18 följande:

    Hej Xmlx,

    Gjorde andra äggplocket 15 mars. Det var bara ett embryo som de kunde testa. Så besviken. Rynkar på näsan Fick ut färre ägg denna gång också. Nu väntar vi på analyssvar för den. Känns så hopplöst och chansen är så liten att den ska vara frisk. Men vi hoppas såklart. 

    Hur går det för er?


    Hej Mirryam,
    Men åh... Hemskt ledsen för din skull. 😔
    Jag håller alla tummar. 
    Hur länge får ni vänta på svaret? 

    Jag väntar på kallelse för operation av polyp i livmodern  i Skellefteå. Snart gått 7 v sedan besöket🤔 måste nog ringa till veckan. 

    Håll oss uppdaterade 🥰
  • Mirryam

    Jag fick svar på analysen idag efter drygt 7 veckor. Obalanserad. Känner mig helt förkrossad även om jag på nåt sätt kände på mig att det skulle vara negativt.

  • Xmlx
    Mirryam skrev 2023-05-05 11:00:03 följande:

    Jag fick svar på analysen idag efter drygt 7 veckor. Obalanserad. Känner mig helt förkrossad även om jag på nåt sätt kände på mig att det skulle vara negativt.


    😔Ååå Mirryam. ❤️

    ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    Försöker hitta de perfekta orden att skriva som på nåt sätt kan hjälpa dig, men jag vet inte vad jag ska skriva. 
  • Xmlx

    Hej alla..

    Hade telefonmöte med klinisk genetik igår och det visar sig att våra chanser har blivit sämre nu. 

    Vi skulle ju göra ivf med pgt, men fick till oss att de metoder som används skulle inte fungera för oss. Det finns en tredje metod som KANSKE kan fungera, om vi får reda på vem som är bärare av translokationen hos min sambos föräldrar. Då behöver dem prover från båda föräldrarna, dessvärre lever inte min sambos pappa längre. Däremot kan man göra ett prov på min sambos mamma, och hoppas att den finns där. 

    Min sambo är helt förstörd och jag försöker hitta en alternativ lösning, vilket då är spermiedonation och jag känner ba 🤷

    Ta hand om er 
    ❤️

  • Mirryam

    Hej,
    Jag tänkte bara hoppa in igen och säga hej.
    Jag är inne på min 3 behandling nu. En vecka in på nedreglering med Synarela. Fått högre dos denna gång då planeringen med nedreglering är kortare tid. Detta för att klara tidsplan med plock och analys.

    Jag har hållit mig borta från denna grupp och egentligen allt annat som har med IVF och PGT. Jag har märkt att det bara gör mig mer deppig och negativ och att det inte hjälper mig. Så jag har i princip helt slutat prata om det med alla. Känns som en bra metod faktiskt. Förnekelse. Haha Skrattande

    Den här gånger om jag få en blandning av Menopur och Gonal F om allt går som de ska. De vet inte om det ger bättre eller sämre resultat men det känns ändå som ett bra alternativ att testa nåt nytt.

    Wish me luck! Cool

    Ni är så grymma som kämpar allihopa. Men ett tips kan nog faktiskt vara att ta en paus från alla medier med IVF. Bara fokusera på bra saker. Och försöka må bra.

    Jag är så ledsen att höra Xmlx. Jag hoppas ni hittar ett sätt som känns bra för er båda. ❤️

    Vi hörs längre fram. Kram

  • Unicorn123

    Hej mirryam! 


    låter klokt att inte grotta ner sig för mycket, då blir det det enda man tänker och fokuserar på. 

    Vi verkar ha en väldigt lik behandling denna gång. Jag är inne på dag 2 med synarela och ska också köra på en blandning av menopur och gona-f. Har tidigare bara kört på menopur. Hoppas också det ska fungera bättre då jag har dålig äggreserv och endast fick ut 2 ägg. Ska även ta två ägglossningssprutor när det är dags. Vad är anledningen till att de låter dig testa den kombinationen? 


    hoppas allt går vägen för dig!! 🤞Skrattande

  • Delfinne

    Hello , I saw this post about Karolinska Reproduktionsmedicin and wanted to share with you guys my experience. 
    I sincerely hope you will not go what I went through and that it is going to be better for you, guys.


    Karolinska Reproduktionsmedicin Huddinge has been the most horrible, horrendous IVF clinic I have been to- and that says a lot, since I have been to quite a few! Rude, authoritarian doctors who more than anything want to show they are in power and that the patient is NEVER right. Just to start with, they tried to deny me my IVF treatment because I had a lock on my previous medical records that I wanted to keep private. They refused to accept that it is a patient?s right to have their records locked and private and constantly demanded access or threatened to deprive me of my treatment. So wrong on so many levels? I went to the main responsible doctor for the entire department Tekla Lind and she completely refused to accept that as a patient, I had the right to privacy and to not have my medical history viewed by the entire department. Truly appalling , horrendous treatment and an absolutely rude, unprofessional woman who shouldn?t be put anywhere near IVF patients - Tekla Lind was a total disaster- not only her treatment of us as patients was unthinkable and rude but as a superior doctor in charge of an entire department she completely failed to help us and to acknowledge our right to privacy- never before was I blackmailed to let somebody into my medical records or else my IVF treatment would be taken away!
    2. I asked the now retired överläkare Kjell for a human growth hormone prescription, because I had a proven deficiency with bloodwork from abroad- it has been proven in many medical studies that a deficiency of Human Growth Hormone could lead to worse quality eggs and supplementing it could improve IVF outcome for patients- I was flat out denied and told that ? if I want their public treatment, I need to accept that they will treat me the Swedish way? - but what is the Swedish way? Apparently the worst ever- the bare minimum, without any care about patients? privacy rights, bloodwork and deficiency in hormones -nor patients? pain threshold, either!
    3. That brings me to the last thing: the anesthesia - Karolinska Reproduktionsmedicin does not care to put their female patients to sleep during their egg retrieval procedure- apparently they don?t think that injecting a 20 cm needle into a woman?s ovaries is painful at all- when I asked for general anesthesia to not feel the pain during the 20 minutes of the procedure, I was once again told that this is Sweden and that here we do things our own way- take it or leave it. Suck it up or have no public IVF. No regard for the patient?s well being during such an emotional and invasive procedure at all! In other countries this procedure is done under complete anesthesia mainly due to the high pain that accompanies it and discomfort. Karolinska Huddinge doesn?t care about such things. They only care to get things done as cheaply as possible and to provide the bare minimum for tax money.
    Their lab is the worst in Sweden- their success rate of genetically tested embryos is WAY BELOW 30% and they destroyed our one only good embryo - they just said it happens sometimes (No, it shouldn?t happen at all!) If you can, then try to stay away and pick another clinic since Karolinska IVF Huddinge is a total waste of your time and energy ( and ovaries as well). Such places should not get any public funding at all, they are a total disgrace.
  • Kjoltyg

    Så tråkigt för dig Delfinne! 


    Blir helt förvånad över vad du upplevt, har träffat både Tekla & Kjell flera gånger och tyckte tvärtom att de båda var helt otroligt kompetenta och empatiska. Givet det du säger har de kanske haft dåliga dagar eller blivit stressade av neddragningar eller dylikt. Men att de i grunden är skickliga läkare och verkligen värnar sina patienter var för mig tydligt. Har haft kontakt med flera IVF-kliniker, även privata, och denna var utan tvivel den bästa ur flera aspekter. 

  • familjeliv2024

    Angående den missnöjda patienten...Man kan inte förvänta sig att få hjälp med IVF om man döljer delar av sin journal. Det säger sig självt.

Svar på tråden IVF - med PGD Karolinska