Sma94 skrev 2022-01-24 20:17:22 följande:
Ja jag tror att vi båda innerst inne var medvetna om att jag kunde bli gravid. Det var ett medvetet risktagande. En del av mig tänkte att det löser sig oavsett vad man än väljer att göra. Men det är så stort - att vara gravid och att skaffa barn. Det går liksom inte att begripa eller greppa det riktigt. Det känns så surrealistiskt. Vi har knappt varit tillsammans i ett år men tänker inte låta det spela in så mycket i ekvationen. Vi är där vi är. Vi vill vara med varandra.
Det som jag tänker på mest är den ekonomiska biten. Det kommer ta längre tid att spara ihop till en större lägenhet. Men det kanske inte är hela världen att bo kvar här 1-2 år?
tänker även på ?när är rätt tid? egentligen? Finns det ens ?den perfekta tajmingen?. så svårt att sluta jämföra sig med andra också.
Jag håller med om att man växer in i det. Och det är ändå ett antal månader kvar tills barnet kommer. Å andra sidan är det inte någon jättelång tid. Och man har ingen aning om hur man kommer må.
Det viktigaste för ekonomin är att ni två är överens om hur ni vill prioritera som familj. Jag har sett alldeles för många trådar här på familjeliv om obalanser som blir efter att man får barn för att pappan (oftast) inte är sugen på att få sin ekonomi påverkad av att mamman är hemma med barn. Samtidigt som mamman måste maxa sitt uttag av dagar för att ha råd att bidra till det gemensamma och köpa allt som barnet ska ha. För ekonomin påverkas, så är det. Har man inga dyra vanor, har lätt för att dra ner på det som inte är nödvändigt och framför allt då att man ser på samma sätt på saken så är det lugnt. Annars är det läge att ha den diskussionen nu.
Vi bodde i en tvåa när vi fick barn och bodde där tills hen var tre år drygt. Först då kände vi att det blev så mycket leksaker och behov av egna små ytor att det var värt att flytta till större. Jag personligen hade inte pallat att bo i en etta om det inte gick att skärma av. För har man jobbiga nätter och en ska jobba så måste det finnas någonstans där den som för tillfället inte är ansvarig för barnet kan gå undan och sova. Annars är båda ett vrak efter 2v.