• Anonym (Butiksbiträde)

Butiksjobb, bör jag bli avstängd pga graviditet?

Hej, hur gör ni anda som arbetar i butik och är gravid? Jag har börjat fundera mer och mer kring detta ju längre in i graviditeten jag kommit, är i v. 12 nu. Kommer snart även få ta min tredje dos vaccin. Men bör jag uppmuntra min arbetsgivare att stänga av mig från jobbet pga covid och därmed få gå på graviditetspenning. Klart jag oroar mig för förtidig födsel?

Hur tänker ni (och era arbetsgivare) som arbetar i butik/butiksliknande miljö där möjlighet att jobba hemifrån ej är möjligt?

• Svar på tråden Butiksjobb, bör jag bli avstängd pga graviditet?
  • Anonym (Butiksbiträde)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-27 12:13:06 följande:

Men snälla, menar du att rekommendationerna som faktiskt finns för gravida är fattade av gravidnojiga personer? det är ju FHM som rekommenderat - inte enskilda individer. Du kan ju inte säga att det inte är någon fara när det faktiskt är det. De största riskerna är för tidig födsel. Det kan innebära olika problem för barnet. Och ökad belastning på sjukvård. du kan ju inte bara hitta på egna regler och säga att gravida inte ska gå på gravidpenning  - alltså va? :D

Jag måste bara få säga tack till dig Stina som försöker!! :D
  • Anonym (-)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-27 12:06:34 följande:

Om det blir lättare att förstå ska jag omformulera mig. Jag undrar vad ni gör på dagarna/kvällarna/nätterna. Har ni inga jobb? För hade ni det hade ni ju kommit i kontakt med denna typ av situationer 

klarnade det nu? 

Vad sjutton har det med ämnet att göra?
    Svaret är noll och ingenting.
    Du försöker svartmåla andra med skitiga påståenden för att deras ord inte ska betyda mer än dina ord.

Det är riktig usel debattstil, ett icke önskvärt beteende vare sig på forum eller IRL.

Alla normalbegåvade vet att det finns oerhört många arbeten som bedrivs utanför kontorstid. Du insinuerar att du saknar den kunskapen. Det klarnar kanske nu vad det säger om dig?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (-) skrev 2022-01-27 13:45:50 följande:
    Vad sjutton har det med ämnet att göra?
    Svaret är noll och ingenting.
    Du försöker svartmåla andra med skitiga påståenden för att deras ord inte ska betyda mer än dina ord.

Det är riktig usel debattstil, ett icke önskvärt beteende vare sig på forum eller IRL.

Alla normalbegåvade vet att det finns oerhört många arbeten som bedrivs utanför kontorstid. Du insinuerar att du saknar den kunskapen. Det klarnar kanske nu vad det säger om dig?

det jag svarade på ursprungligen var ju alla påståenden om att butiksbiträden SÅKLART inte ska vara hemma och att det bara handlar om att TS inte vill jobba. 

intressant att det är just mitt inlägg du reagerar på. Inte någon av elakheterna mot TS som ställer en helt normal fråga. 

• Anonym (-)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-27 19:57:43 följande:

det jag svarade på ursprungligen var ju alla påståenden om att butiksbiträden SÅKLART inte ska vara hemma och att det bara handlar om att TS inte vill jobba. 

intressant att det är just mitt inlägg du reagerar på. Inte någon av elakheterna mot TS som ställer en helt normal fråga. 

Nu beter du dig under all kritik. Det är inte ok att kalla någon för troll enbart grundat på att du har en annan åsikt.
    Du tar även upp helt irrelevanta saker för ämnet.
    Så beter man sig inte.
    Dessutom avslutar du med att bete dig som ett litet barn och skriker varför säger du bara till mig?
    Svaret är att jag säger till vem jag vill, när jag vill så länge som det inte finns något omoget krav på att lusläsa alla inlägg och kritisera alla som inte kan bete sig. Du har varit värst i denna tråd. Ta till dig av kritiken och sluta bete dig.

Trollinlägg som bara syftar till att kalla åsiktsmotståndare för nedsättande saker anmäls såklart.
  • Poison82

Min kollega blev gravid i somras och fick bara lov att jobba fram till vecka 20 sen fick hon gå hem. Detta pga corona och den ökade risken för gravida. Detta var inget val hon gjorde utan hon hade fått lämna även om hon själv inte velat

• Anonym (Maybe)
    Anonym (Butiksbiträde) skrev 2022-01-27 12:38:18 följande:
    Jag måste bara få säga tack till dig Stina som försöker!! :D
    Ts

jag tänker att det är beroende utifrån din arbetsplats miljö.

jag har fyra kompisar som jobbar inom handel. 2 st jobbar i mindre butiker och där hänger det en plexiglas skiva vid kassan som avskärmar från kunderna och sen så har dom haft både munskydd och visir och ett mindre maxantal i butiken. Tror den ena kompisen hade 2 kunder inne samtidigt och den andre 5 så det blev ingen trängseL. Dom jobbade på som vanligt.

en tredje kompis jobbar på en vanlig matbutik och hennes chef placerade henne i kiosken med plexiglas skiva, visir och munskydd. hon jobbade också hela tiden.

men min fjärde kompis jobbar på en ica Maxi butik som är rätt stor och hon blev avstängd 

så det kanske beror på hur Pass skyddat det kan bli för dig 
  • Anonym (Hemmajobb)

Jag har inte möjlighet att få graviditetspenning eftersom jag kan arbeta hemifrån. Jag är snart I vecka 17 och nu ska vi börja återgå till arbetet. Denna månaden räknas jag inte som riskgrupp och kommer arbeta 1 dag/vecka på jobbet men från april kommer jag få arbeta hemma på heltid. Det var inga problem alls att få det upplägget från min chef. Jag skulle ha tagit upp det med chefen så fort som möjligt om jag var du så hinner de fixa en ersättare om du blir avstängd

• Anonym (Butiksbiträde)
    mammamalin skrev 2022-03-08 11:15:55 följande:

Hur har det gått för dig TS?

Hej,
    Jag närmar mig nu v. 20 och har bestämt mig för att bli kvar på jobbet ändå tills semestern. Fick covid strax efter att jag startat denna tråd och klarade mig bra. Kanske tack vare att jag hann få tredje sprutan. Vet att jag snart räknas till riskgrupp och det är stor risk att dra på sig covid igen, men jag hoppas att smittspridningen ska gå ner nu framöver. Jag känner mig inte lika rädd längre som jag var när jag startade tråden. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Butiksbiträde) skrev 2022-03-08 20:55:07 följande:

Hej,
    Jag närmar mig nu v. 20 och har bestämt mig för att bli kvar på jobbet ändå tills semestern. Fick covid strax efter att jag startat denna tråd och klarade mig bra. Kanske tack vare att jag hann få tredje sprutan. Vet att jag snart räknas till riskgrupp och det är stor risk att dra på sig covid igen, men jag hoppas att smittspridningen ska gå ner nu framöver. Jag känner mig inte lika rädd längre som jag var när jag startade tråden. 

Skönt att höra
Svar på tråden Butiksjobb, bör jag bli avstängd pga graviditet?