• Anonym (Butiksbiträde)

Butiksjobb, bör jag bli avstängd pga graviditet?

Hej, hur gör ni anda som arbetar i butik och är gravid? Jag har börjat fundera mer och mer kring detta ju längre in i graviditeten jag kommit, är i v. 12 nu. Kommer snart även få ta min tredje dos vaccin. Men bör jag uppmuntra min arbetsgivare att stänga av mig från jobbet pga covid och därmed få gå på graviditetspenning. Klart jag oroar mig för förtidig födsel?

Hur tänker ni (och era arbetsgivare) som arbetar i butik/butiksliknande miljö där möjlighet att jobba hemifrån ej är möjligt?

• Svar på tråden Butiksjobb, bör jag bli avstängd pga graviditet?
  • EpicF

Om du blir trippelvaccinerade så finns ingen anledning tlöl avstängning med graviditetspeng. Dessutom är du troligen inte berättigad till det.

• Anonym (Butiksbiträde)
    Långbenopluto skrev 2022-01-26 20:11:46 följande:

Nej, butiksjobb är inte ett jobb som ger havandeskapspenning.

citat från försäkringskassan hemsida:

?
    Gravida bedöms vara riskgrupp för covid-19 och kan söka graviditetspenning

Socialstyrelsen har bedömt att gravida under den senare delen av graviditeten har en högre risk att föda för tidigt om de insjuknar i covid-19.

Den gravidas arbetsgivare gör en riskbedömning av arbetsmiljön. Om arbetsgivaren inte kan omplacera sin medarbetare eller anpassa arbetsuppgifterna, till exempel att den gravida får arbeta hemifrån, kan arbetsgivaren förbjuda medarbetaren att arbeta. Den gravida har rätt till graviditetspenning om arbetsgivaren förbjuder medarbetaren att arbeta.?

• Anonym (eh)

Varför skulle du bli avstängd? Klarar du inte av att jobba? Eller hade du hoppats få utnyttja corona till att få betalt för att gå hemma?

Tvätta och sprita händerna regelbundet, håll avstånd, använd munskydd, ta vaccinet och håll dig nyttig. Finns ingen anledning att få panik.

• Anonym (Lill)
    Långbenopluto skrev 2022-01-26 20:11:46 följande:

Nej, butiksjobb är inte ett jobb som ger havandeskapspenning.

Eh, jo det är det! Jag fick gå två månader innan beräknad födelse med havandeskapspenning 2018. Förra året fick en gammal kollega bli avstängd med havandeskapspenning i v.20 pga Covid.

Så när du säger att butiksjobb inte ger havandeskapspenning har du helt fel.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Butiksbiträde) skrev 2022-01-26 20:15:30 följande:
     citat från försäkringskassan hemsida:

?
    Gravida bedöms vara riskgrupp för covid-19 och kan söka graviditetspenning

Socialstyrelsen har bedömt att gravida under den senare delen av graviditeten har en högre risk att föda för tidigt om de insjuknar i covid-19.

Den gravidas arbetsgivare gör en riskbedömning av arbetsmiljön. Om arbetsgivaren inte kan omplacera sin medarbetare eller anpassa arbetsuppgifterna, till exempel att den gravida får arbeta hemifrån, kan arbetsgivaren förbjuda medarbetaren att arbeta. Den gravida har rätt till graviditetspenning om arbetsgivaren förbjuder medarbetaren att arbeta.?

Vecka 12 är inte den senare delen av graviditeten. 
  • Anonym (Butiksbiträde)
    Anonym (eh) skrev 2022-01-26 20:15:54 följande:

Varför skulle du bli avstängd? Klarar du inte av att jobba? Eller hade du hoppats få utnyttja corona till att få betalt för att gå hemma?

Tvätta och sprita händerna regelbundet, håll avstånd, använd munskydd, ta vaccinet och håll dig nyttig. Finns ingen anledning att få panik.

handlar inte om att utnyttja systemet utan om rädsla för hur Corona kan komma att påverka min graviditet. I mitt jobb möter jag många människor så att risken finns såklart att bli smittad.
  • Anonym (Butiksbiträde)
    Glinda från Oz skrev 2022-01-26 20:23:24 följande:
    Vecka 12 är inte den senare delen av graviditeten. 
    Självklart inte, detta gäller från efter v. 20.
  • Anonym (Butiksbiträde)
    Anonym (Lill) skrev 2022-01-26 20:16:44 följande:
    Eh, jo det är det! Jag fick gå två månader innan beräknad födelse med havandeskapspenning 2018. Förra året fick en gammal kollega bli avstängd med havandeskapspenning i v.20 pga Covid.

Så när du säger att butiksjobb inte ger havandeskapspenning har du helt fel.
    Tack för ditt svar. Var din kollega vaccinerad vid tillfället? 
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Butiksbiträde) skrev 2022-01-26 20:28:56 följande:
    Tack för ditt svar. Var din kollega vaccinerad vid tillfället? 
    Troligtvis inte då vårt ålderspann inte hade fått börja vaccinera oss då ännu, men jag kommer inte ihåg helt 100. Jag vet inte hur det ser ut idag men då 2021 var hon tvungen vare sig hon ville eller inte gå på havandeskapspenning då hennes arbetsgivare inte kunde garantera att hon inte skulle utsättas för smitta. Vad säger din arbetsgivare?
Svar på tråden Butiksjobb, bör jag bli avstängd pga graviditet?