• pollyankan

    Ta Covidtest!

    Ge mig ditt bästa tips på hur man tar snabbt och smärtfritt covidtest på barn. 
    Detta gäller PCR test. 
    Inget snor finns. Hag feber och kräkning är symptomen.

  • Svar på tråden Ta Covidtest!
  • Långbenopluto

    Ja, du... det är nog bara att göra det så snabbt som möjligt, gör ingen stor sak av det.

    För då blir barnet för stressat och rädd.

  • Ruter

    Ta det lugnt. Tog nyligen på min 4åring och gick hur bra som helst. Började varje moment lugnt och stilla. Visade materialet och förklarade noga inför varje moment vad jag skulle göra. Att nu kommer jag ta pinnen och stoppa in i munnen på dig för att kolla om det finns några baciller. Det kan kittlas, det kan göra lite ont och kännas obehagligt men är inget farligt och kommer gå jättefort. Samma med den i näsan. Gick hur bra som helst, hon var hellugn och visste precis vad som skulle hända. Efter varje moment frågade jag hur det kändes och hon fick berätta med egna ord vad hon tyckte och vi pratade om det. Efteråt fick hon massa beröm och välja vad hon ville ha för belöning. Hon valde en isglass och sen var hon helnöjd. 

  • ElaineBenes

    Hur gammalt är barnet? 
    Jag undrar också hur tusan jag skulle göra om det blev aktuellt.
    Min 2,5 åring har haft förkylningar som avlöst varandra i ett par månader du, vi har henne hemma några dagar när det känns lite värre men sen är hon på förskolan igen.


    Skulle vilja lämna henne med ett lite renare samvete. 

    Hon tog 2 test för ett år sedan som det var sjukvårdspersonal som tog, dels gick det ju supersnabbt, och vi fick dessutom uppbringa all vår kraft till att hålla fast henne och hennes huvud. 

    Det här är en unge som inte går att prata med, sitter inte stilla mer än 2 sekunder ordagrant så att borta tänder, sätta upp hår etc. är en kamp och ofta får vi göra det i farten. Jag känner mig inte bekväm med att sticka upp en pinne i hennes näsa samtidigt som jag springer bredvid henne och hoppas på att det inte kommer en kullerbytta.

    Ledsen att jag kapade din tråd, men har funderat mycket på detta. Kan tillägga att jag har en kollega med en 4 åring som gjort massor av test på sin lilla utan problem 
  • pollyankan

    Hon är 8 år. Har tagit flera gånger förut. Men nu måste vi göra extra noga pga begravning på fredag av nära anhörig. 
    Inställd på att vi får missa begravningen???? men under kan ju ske......

  • Ruter
    pollyankan skrev 2022-01-29 17:04:24 följande:

    Hon är 8 år. Har tagit flera gånger förut. Men nu måste vi göra extra noga pga begravning på fredag av nära anhörig. 
    Inställd på att vi får missa begravningen???? men under kan ju ske......


    Då är hon stor nog. Förklara varför det är viktigt med testet och förklara varje steg så hjälps ni är att genomföra testet. Har gjort enligt ovan på båda barnen som är 4 och 8 år. 
Svar på tråden Ta Covidtest!