-
Det kan rädda liv fick jag veta. De som innehåller Amfetamin. Immunförsvaret kanske stärks. Missbruk av läkemedel är självklart alltid negativt för hälsan.Och det ser ut som att forskning möjligen verifierar det."The COVID-19 infection rate is nearly 50% higher among individuals with unmedicated ADHD compared to individuals without ADHD"Enligt studier så är ADHD kanske en inflammatorisk sjukdom."Attention deficit hyperactivity disorder may be a highly inflammation and immune-associated disease"
-
Svar på tråden ADHD-medicin vid allvarliga infektioner
-
Det här visar igen hur pass olika man kan tolka en studie. Jag tolkar det här som: Folk med ADHD är impulsiva. Pga det kan de vara oförsiktiga och då lättare smittas med covid.
Och visste vi inte detta? Att de är impulsiva? Framför allt då om de inte medicinerar.
Och nu ska jag titta på andra länken... -
Andra länken säger att det kan ha samband med allergier, kanske auto-immun-sammanhang. Okej. Inte helt nytt heller. Men de verkar inte ha kommit så långt med det heller.
-
Men adhd-medicin är ju inte något som botar ett inflammatoriskt tillstånd?
Jag tycker dock det är intressant att man ser alternativa teorier för både adhd och depressioner, att det just kan handla om fysisk ohälsa i många fall. Öppnar fler dörrar till behandling.
Jag kan tänkka mig annars att tex elvanse har effekt mot symptomen av covid då det kan ha det på förkylningar för mig, mindre nästäppa och sjukdomskänsla, men tror ändå inte det är en bra medicinering mot covid. -
Det påverkar säkert också men 50% tycker jag låter som alldeles för mycket för att förklaras av enbart detta.AndreaBD skrev 2022-01-31 12:55:10 följande:
Det här visar igen hur pass olika man kan tolka en studie. Jag tolkar det här som: Folk med ADHD är impulsiva. Pga det kan de vara oförsiktiga och då lättare smittas med covid.
Och visste vi inte detta? Att de är impulsiva? Framför allt då om de inte medicinerar.
Och nu ska jag titta på andra länken...
-
Jag fick bara veta andligen att det kan rädda liv men känner inte till så många detaljer.Anonym (gg) skrev 2022-01-31 14:11:21 följande:
Men adhd-medicin är ju inte något som botar ett inflammatoriskt tillstånd?
Jag tycker dock det är intressant att man ser alternativa teorier för både adhd och depressioner, att det just kan handla om fysisk ohälsa i många fall. Öppnar fler dörrar till behandling.
Jag kan tänkka mig annars att tex elvanse har effekt mot symptomen av covid då det kan ha det på förkylningar för mig, mindre nästäppa och sjukdomskänsla, men tror ändå inte det är en bra medicinering mot covid.
Möjligt att immunförsvaret boostas som i denna studien. Tror att Amfetaminet också frigör de hormoner man nämner nedan.
How stress can boost immune system -- ScienceDaily
"In the new study, the investigators were able to show that the massive redistribution of immune cells throughout the body was orchestrated by three hormones. The general pattern, Dhabhar said, was that norepinephrine is released early and is primarily involved in mobilizing all major immune-cell types -- monocytes, neutrophils and lymphocytes -- into the blood. Epinephrine, also released early, mobilized monocytes and neutrophils into the blood, while nudging lymphocytes out into "battlefield" destinations such as skin."
-
Nja... men det är bara en studie. Kan vara en del slump också. Och i Israel. Jag menar, det har varit lite olika extrem med covid i Israel, så som ortodoxa och ultra-ortodoxa som inte vill vaccinerar sig och inte är försiktiga heller.BVCX skrev 2022-01-31 14:22:02 följande:Det påverkar säkert också men 50% tycker jag låter som alldeles för mycket för att förklaras av enbart detta.
-
Tycker informationen om vad de gör i övrigt är lite dålig på de som är testade. Har de omedicinerade arbeten tex, eller är de i högre grad utsatta i samhället och kanske måste i högre grad ta arbeten som innebär fler mänskliga kontakter? Reser med lokaltrafik istället för bil? Ekonomiska faktorer som kan leda till högre smittorisk?
Psykisk ohälsa leder tex till högre dödlighet i covid i Sverige, där kan man nog tänka sig olika anledningar. Psykiskt sjuka får generellt sämre vård, kan vara svårare för en somatisk läkare att hantera, vågar inte söka vård pga diagnosen eller dåliga erfarenheter inom vården, tas inte på allvar av vården, får ibland mediciner som minskar immunförsvaret (som klozapin), har sämre ekonomi och en grupp kanske måste ta jobb som innebär mer kontakter med andra människor vilket leder till högre risk att smittas ofta från början. Tror man måste tänka bredare än studien. Jag har ingen aning om hur personer med adhd-diagnos lever i Israel, men tvivlar fortfarande på att adhd-medicinering skyddar mot smitta.