• jenfa

    I år ska jag bli tjock

    Mitt ända nyårslöfte detta år är att inte banta.

    Jag är 26 år gammal och har i halva mitt liv varit missnöjd med min kropp. Jag har egentligen aldrig varit tjock, väger idag mer än jag någonsin gjort i hela mitt liv vilket är 57 kilo på mina 165 cm. När jag var 13 år bantade jag för första gången och rasade från 43 kilo till 37 kilo på en termin och blev skickad till skolsyster av lärare och fick hemringning. Där började min bantningsresa, eller rent ut sagt ätstörningsresa. Sen den hemringningen kunde jag inte svälta mig själv längre eftersom mina föräldrar övervakade min kost hemmavid, så det gällde att hålla sig hemifrån så mycket som möjligt. Mellan åldern 17 och 21 tänkte jag inte lika mycket på vikt utan såg mig som tillräckligt smal för att få äta ungefär vad jag ville, men höll ändå ner på portionsstorlekarna så som alla tjejer gör. Men dom senaste åren har jag kommit in i en väldigt otäck års cykel som går ut på att jag varje vår efter nyår känner mig helt fruktansvärt fet, oavsett vad jag väger, och bestämmer mig för att hårdbanta ända fram till sommaren. Jag har testat diverse dieter och träningsprogram under dessa perioder och trots att jag hållt det strikt har jag max gått ner till 55 kilo. Jag verkar inte kunna gå under 55 kilo vad jag än gör, och jag märker att jag mår fruktansvärt dåligt av det. Varje vår samma visa, jag planerar en målvikt och lägger upp ett schema, vågen och måttbandet åker fram och jag börjar mäta och väga. Sen framåt april maj så bryter jag ihop för att det inte fungerar och jag känner mig fet och ful ändå. Jag gråter och min pojkvän tröstar mig och säger åt mig att sluta bantningsprogrammet. Och så gör jag det och äter som vanligt hela sommaren och hösten.

    I år orkar jag fan inte! Jag mår skit av att banta. Och jag kommer aldrig att ha min drömkropp för jag är uppenbarligen psykiskt störd när det gäller min egen kroppp. Jag är ju aldrig nöjd och på nått sätt mindre nöjd när jag väger lite mindre och försöker hålla vikten. Jag har kommit fram till att det enda sättet för mig att bli lycklig på är att släppa vikten HELT och acceptera mig själv som en tjock person. Jag vet inte ens om jag kommer att bli tjock, men jag måste tänkte att jag är tjock för att bara utesluta att ens kunna vara smal. Jag ska härifrån se mig själv som en person som inte är tränad eller smal för då behöver jag inte skämmas om jag märker av en fettvalk över jeansen.

    Låter inte detta som en bra idé. Har någon annan testat samma? Fungerade det?

    Hejja 2022! Mot glädjen och fetman!!! Nej skämt åsido inte fetma men, HEJDÅ SMALHETEN! Nu, glädje!

  • Svar på tråden I år ska jag bli tjock
  • Tusselina

    Pelle! Stop!
    Du ska INTE kommentera i den här tråden. Välj en annan. 

    TS: Hoppas det går bra för dig att framförallt få en harmonisk och balanserad syn på dig själv och din kropp oavsett vikt :)

  • Anonym (vanna)

    Du behöver hjälp hos någon psykolog eller liknande. Reda ut varför du känner dig tjock när du inte är det, varför du vill banta och varför du nu känner att du bara vill skita i allt. Ditt förhållande till din kropp verkar helt knas.

    Om du börjar skita i allt som du säger så kan det ju hända att du fortfarande kommer vara normalviktig för att du är så naturligt, men samtidigt så finns det underliggande problem och tro mig, de kommer välla upp om du inte tar tag i dem. Och om du nu blir överviktig istället och tjock på riktigt, tror du verkligen du kan acceptera det (med tanke på hur det varit innan)?

  • Anonym (Pelle)
    57kg på 165cm motsvarar en BMI på knappt under 21, vilket betyder att du har en perfekt vikt. Det finns ingen anledning att banta och gå ner i vikt.
    Sök hjälp hos en psykolog, för det är din psykiska hälsa som är problemet.

    Hoppas du kan f
    å hjälp och känna dig trygg och glad i din perfekta kropp! Hjärta
  • Blacknails86

    Din vikt är idealisk. Jag väger 62 kg till mina 170 cm och jag ses som väldigt smal, men inte osund/mager. Jag älskar min kroppsform och hoppas, hoppas du kan börja göra detsamma. Du ska inte gå ner i vikt, du ska fokusera på allt som är vackert med din kropp!

  • StudierKemi

    Du är inte nöjd med din kroppsform verkar det som. Stanna på den vikt du har och var glad över dina lite smalare ben och mindre rumpa. Många män går igång på just benen, och där kommer du alltid ha ett försprång jämfört med kvinnor som aldrig kan få smala ben, och som bara kan få en smal midja. 

    Man måste inte ha timglas-figur för att älska sig själv. Och de kvinnor som har timglas-figur som Jennifer Lopez, de får ofta döttrar ändå som har sin fett-ansamling på just magen, istället för i brösten och rumpan (se JLO:s dotter Emme Muniz), för att man kan ärva kroppsformen efter pappan. Det är absolut inget fel att ha fettansamlingen just på magen, men det är viktigare att inte bli mullig då p.g.a. att bukfetma kan vara farligt.

    Håll vikten som den är nu i trådstarten, och klä dig i kläder som alltid framhäver benen så kommer du gilla lläget. Och om du inte gillar läget ändå trots att du bär tajta leggings eller kortare kjolar, så är det säkert killens fel som inte respekterar dig, utan bara spanar in andra - byt ut honom då. Eller var lycklig själv som singel, som miljoner andra kvinnor i Sverige som har förstått att lyckan kommer inifrån en själv (själv-utveckling), och inte från en kille. Lycka till, kram!

Svar på tråden I år ska jag bli tjock