• Ebima

    Flytta utomlands med barn som ej kan språket

    hej, jag och min man planerar att flytta till min mans hemland. Vårt äldsta barn (6 år, förskoleklass) kan inte språket i det landet och han uttrycker en oro kring detta. Han har familj, kusiner och vänner i landet och har varit där varje år sen han var 6 månader gammal.

    I detta land finns inte heller svenska skolor. 


    Hur skulle vi kunna genomföra denna plan så att det även fungerar bra för barnet? Han måste såklart gå i skolan men hur gör vi för att det ska gå?

  • Svar på tråden Flytta utomlands med barn som ej kan språket
  • Anonym (LivingInExile)

    Barn lär sig nytt språk supersnabbt. Däremot skulle jag fundera två gånger om det är för stora kulturella skillnader.

  • Seven Costanza

    Din man får väl börja prata språket med barnet och lära hen? Försök hitta serier och filmer på språket - på Netflix finns t ex flera dubbade språk att välja bland så ni kan ju kolla om det språket finns där. Kör videosamtal med släktingar i landet tillsammans med pappan så att barnet får träna på att förstå och prata.  

  • Anonym (Mio)

    Barn lär sig generellt snabbt. Men det beror nog lite på vilket land och hur nära språken är. Gäller detta Danmark eller Norge så kommer troligtvis barnet kunna språket inom en vecka (så bra att barnet kan göra sig förstådd och förstå). Gäller det Ryssland med ett helt annat alfabet och helt annan meningsuppbyggnad så tippar jag det tar längre tid för ett svenskt barn än ett Ukrainsk som skulle flytta till Ryssland. 


    Har landet latinskt alfabet, grekiskt, kyrilliskts? Hur är lätt eller svårt anses språket vara? Italienska har ganska lätt grammatik och väldigt logiskt men andra språk kan vara svårare som exempelvis franskan med endel stumma bokstäver i slutet av varje mening (som jag själv inte blir riktigt klok på). 

    Hjälper pappan och lär barnet så är det också en fördel samt att ni ger mer hjälp i början i skolan så barnet kommer in i språket och kan förstå. 

  • Trudy86

    Det bästa är att barnet får lära sig språket innan så att barnet känner sig trygg i att hamna någon annan stans.

    På youtube finns alfabets sånger och ramsor på alla diverse språk samt ord förståelse och ramsor (ramsor och sånger kan hjälpa till i lärandet för uttal och sammansättningar av både bokstäver och ord).
    är också bra om du sitter med när barnet/barnen försöker lära sig språket så de ser att alla lär sig och att det är lika svårt för alla i början och att det är kul att lära sig ihop.

    Tycker dock att det kan vara bra att försöka ta reda på om det är något mer barnet är oroligt för. I förskoleklassen så har ditt barn nog redan många bra kompisar och fröken som den gillar väldigt mycket. Så kan finnas lite ångest att behöva lämna allt det.

    Tänk igenom vad som är fördelar och vad som är nackdelar med att flytta och se om nackdelarna kan bli till fördelar för att göra det lättare.

  • Spucks

    Barnet är fortfarande i en ålder där de lär sig språk extrem snabbt, så det blir inte något problem. Men varför kan hon inte språket? Dvs. varför pratar pappan inte språket med henne? Jag tycker det är så sorglig när man kan ger sina barn ett till språk "gratis" och väljer att inte göra det.

  • Anonym (förälder)

    Vad pratar han för språk när han hälsar på sin släktingar och vänner?
    Har dom pratat med sonen på landets språk? menar om han förstår något alls?
    Pappan får börja prata språket med honom, köpa barnböcker, försöka se på barn tv för där använder man oftast enkelt språk.
    Har pappan pratat något men honom på språket.
    Förstår att han är orolig men tänker om han kan något så går det fortare att lära sig språket men barn lär sig ofta språket ganska så snabbt men sen beror det ju på om det är samma alfabet osv.
    Kanske att han även är orolig för andra saker så som att lära känna nya kompisar osv
    Men börja att öva på språket så fort som möjligt och prata mycket om landet och vad som väntar med släkt och vänner och annat som kommer att hända i landet.

  • Anonym (Internationell mamma)

    För det första tänker jag att ni inte behöver oroa er - barn i den åldern anpassar sig och lär sig snabbt. Nästan alla barn jag känner är två, tre eller tom fyrspråkiga i förskoleåldern, mitt eget barn är tvåspråkigt och har börjat lära sig engelska som främmande språk. Vi har själv varit utomlands mycket med vår son och han har lärt sig fint, även om det tar tid. 


    Rent praktiskt får ni börja med språkträning redan nu för att förbereda. Kanske finns det barnverksamhet på barnets språk där ni bor? Eller så kan ni anlita barnvakt på det språket, träffa andra familjer och barn. Pappan får börja öva med barnet, ni kan hitta appar, spel, böcker och filmer. Ett tips som vi gör hemma är att spela lotto eller memo med bilder på vardagsföremål och man ska säga det på främmande språket. Man kan också lägga ut föremål på golvet, dra ett kort, läsa det på främmande språket och tävla vem som hittar rätt objekt först. Eller skattjakt eller fiskdamm där man också ska benämna objekten. Ni kan också plocka fram gamla pekböcker och läsa på främmande språket. Finns det någon affär från pappans land kan ni gå dit så att barnet får börja öva sig på att hälsa, fråga vad saker kostar osv. 


    Sen kan det vara ett tips att flytta dit i början av sommarlovet så att barnet får mycket tid att vänja sig och öva språket innan skolan börjar. 


    Tänk på att främmande språk är ansträngande för små barn också, så se till att ha massor av svenska böcker och filmer som han kan koppla av med. 


     

  • Anonym (J)

    Barn lär sig väldigt snabbt. Börja lära barnet språket redan nu, helst igår. Alltid bra att kunna språk. 

Svar på tråden Flytta utomlands med barn som ej kan språket