• barn22

Omöjligt att hitta Fragmin utan konserveringsmedel

Hej!
    Är gravid v 9+2 och har fått Covid-19. Pga risk för blodpropp i och med immobilisering och andra riskfaktorer har jag fått utskrivet trombosprofylax Fragmin 5000IE,0,2 ml, ska ta en spruta dagligen i 2 veckor. Har läst på Fass att man som gravid bör ta Fragmin utan konserveringsmedel. Men verkar omöjligt att hitta Fragmin 500IE utan konserveringsmedel. Ni som står eller har stått på Fragmin injektion lyckades ni hitta utan konserveringsmedel eller tog ni med konserveringsmedel? Eller vad sa er läkare om detta?
    Ha det fint!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-02 10:02
    Och nej, jag är inte rädd för konserveringsmedel. Och jag kommer självfallet ta Fragmin oavsett om det är konserveringsmedel eller inte. Min fråga är inte om jag ska ta Fragmin eller inte. Min fråga är om någon annan fått samma info som jag och om de isåfall kunnat köpa Fragmin utan konserveringsmedel på apotek där de bor. (Finns endast med konserveringsmedel där jag bor på liten ort). Önskar endast svar på frågan och inte motfråga huruvida jag är rädd eller orolig för konserveringsmedel. Tack :)

• Svar på tråden Omöjligt att hitta Fragmin utan konserveringsmedel
  • Anonym (.)
    barn22 skrev 2022-02-02 09:57:19 följande:
    Förstår inte varför du svarar med något annat än svar på frågan. 
    För att det här är ett diskussionsforum där man diskuterar. Där det är helt öppet att fråga vad fan man vill. Hen skulle kunna fråga om du har rosa elefanter i vardagsrummet om hen så vill, det är ditt ansvar att svara på de frågor du behagar och strunta i resten.

Vill du bara ha EN typ av svar kanske du ska ställa frågan på annat ställe, facebook, KRY eller varför inte ett apotek? Apotekare är helt suveräna på allt som har med läkemedel att göra.
  • barn22
    Anonym (.) skrev 2022-02-02 10:01:48 följande:
    För att det här är ett diskussionsforum där man diskuterar. Där det är helt öppet att fråga vad fan man vill. Hen skulle kunna fråga om du har rosa elefanter i vardagsrummet om hen så vill, det är ditt ansvar att svara på de frågor du behagar och strunta i resten.

Vill du bara ha EN typ av svar kanske du ska ställa frågan på annat ställe, facebook, KRY eller varför inte ett apotek? Apotekare är helt suveräna på allt som har med läkemedel att göra.
    okej. Har såklart talat med apotek, och de dubbelkollar ju med Fass där den informationen står.
  • Anonym (Nätet)

Du kan genom att logga in på apotea eller andra nätapotek beställa receptbelagd medicin hem. Så finns inte den önskade sorten på din hemort, försök hitta online! 

• Anonym (.)
    barn22 skrev 2022-02-02 10:04:46 följande:
    okej. Har såklart talat med apotek, och de dubbelkollar ju med Fass där den informationen står.
    Varför "diskuterar" du här då, tror du att du får bättre svar på familjeliv? (När du dessutom inte vill diskutera)

Du ska fortfarande tänka själv, göra egna riskkalkyler och inte bara göra det andra gör.
  • SaraL77

Jag tycker det är märkligt att du på riktigt tror att du ska få ett bättre svar på ett forum på Internet än av dina vårdgivare. Men du kanske är en sån som litar mer på Facebook-inlägg av random självutnämnd expert än på riktiga experter.

• Emma1b

SaraL77, på vilket sätt tror du at dina nedlåtanfe kommentarer hjälper TS? Jag är apotekare, och hade jag läst samma sak på fass hade jag också blivit tveksam, det som står där är vetenskaplig fakta och inte lösryckt tyckande. Det kan dock vara lite gammal info, och kanske har man efter att fasstexten godkänts upptäckt att konserveringsmedlet inte är farligt under graviditet. 

Självklart är det bästa att fråga läkaren som skrev ut, men det vet vi alla att det ärlättare sagt än gjort att få tag på läkaren. Hoppas du får klarhet ts, för jag gissar att fragmin utan konserveringsmedel kräver specifikt recept,men sen kan du som någon annan skrev beställa hem från apotea.

• barn22
    Emma1b skrev 2022-02-02 11:34:01 följande:

SaraL77, på vilket sätt tror du at dina nedlåtanfe kommentarer hjälper TS? Jag är apotekare, och hade jag läst samma sak på fass hade jag också blivit tveksam, det som står där är vetenskaplig fakta och inte lösryckt tyckande. Det kan dock vara lite gammal info, och kanske har man efter att fasstexten godkänts upptäckt att konserveringsmedlet inte är farligt under graviditet. 

Självklart är det bästa att fråga läkaren som skrev ut, men det vet vi alla att det ärlättare sagt än gjort att få tag på läkaren. Hoppas du får klarhet ts, för jag gissar att fragmin utan konserveringsmedel kräver specifikt recept,men sen kan du som någon annan skrev beställa hem från apotea.

Tack för vettigt svar!

Har försökt få tag i läkare, men som du nämner är det inte så lätt. Fått telefontid på fredag med läkare. Har nu även loggat in på flera apoteksidor men verkar inte finnas förfyllda Fragminsprutor utan konserveringsmedel någonstans så antar att läkare bedömt att det inte är någon risk eftersom det inte ens finns att få tag i och det ändå är så pass vanligt att ta Fragmin under graviditet :)
  • Anonym (Fragmin)

Hej! Jag tar också fragmin nu under min graviditet eftersom jag haft blodproppar när jag var yngre. Jag har också läst att man ska undvika de konserveringsmedel som finns i vissa fragminsprutor, MEN detta konserveringsmedel används enbart i de sprutor med högre doser. Så tar du sprutor som är 5000 ie eller mindre så innehåller dessa inte de ämnen som inte rekommenderas under graviditet. Så du kan fortsätta använda dina sprutor med gott samvete. Kram!

• MissDB

Jag har stått på Fragmin 5000 x 2 (alltså en på morgonen och en på
    kvällen) mina två senaste graviditeter och så även nu. Har inte varit några konstigheter 

• Anonym (Mm)

Jag fick fragmin utskrivet med konserveringsmedel och läste först på bipacksedel att gravida inte rekommenderades att ta det. Läkaren visste inte om det. Jag hade betalat 1000-2000 kr för det helt i onödan då jag inte vågade ta det. 

Läkaren skrev ut ny fragmin utan konserveringsmedel men det var ungefär lika dyrt så jag hade inte råd att hämta ut det.

• Anonym (.)
    Anonym (Mm) skrev 2022-02-03 00:05:58 följande:

Jag fick fragmin utskrivet med konserveringsmedel och läste först på bipacksedel att gravida inte rekommenderades att ta det. Läkaren visste inte om det. Jag hade betalat 1000-2000 kr för det helt i onödan då jag inte vågade ta det. 

Läkaren skrev ut ny fragmin utan konserveringsmedel men det var ungefär lika dyrt så jag hade inte råd att hämta ut det.

Så du känner att det är mindre risk med blodproppar än konserveringsmedel?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (.) skrev 2022-02-03 08:43:39 följande:
    Så du känner att det är mindre risk med blodproppar än konserveringsmedel?
    I mitt fall gjorde jag själv den bedömningen att jag inte hade så stor risk för blodpropp så att det var värt att betala den summan som medicinen kostade. Jag hade fått en tromboflebit och läkaren ville först inte skriva ut fragmin utan ansåg att det inte behövdes men jag tjatade så då ändrade han sig. 

Men jag vågade inte ta fragmin med konserveringsmedel och är inte gjord av pengar, ensamstående. Så av den anledningen så blev det ingen fragmin. Istället blev det stödstrumpor och kräm som motverkar tromboflebit. Samt motion och rörelse.

Jag skulle aldrig våga ta något som riskerar mitt barns hälsa och om det inte rekommenderas att tas av gravida så skulle jag aldrig göra det. 

Hursomhelst så gick allt bra och jag fick inte blodpropp ändå och var frisk och arbetade ända fram till förlossningen och födde en frisk pojk. 

Med en annan ekonomi hade jag tagit ett annat beslut eller om medicinen var billigare.

Läkaren visste inte om detta eftersom det inte stod på janusinfo utan på bipacksedeln. Dumt av läkaren att skriva ut medicin med konserveringsmedel som gravida inte ska ta. 
Svar på tråden Omöjligt att hitta Fragmin utan konserveringsmedel