Omöjligt att hitta Fragmin utan konserveringsmedel
Hej!
Är gravid v 9+2 och har fått Covid-19. Pga risk för blodpropp i och med immobilisering och andra riskfaktorer har jag fått utskrivet trombosprofylax Fragmin 5000IE,0,2 ml, ska ta en spruta dagligen i 2 veckor. Har läst på Fass att man som gravid bör ta Fragmin utan konserveringsmedel. Men verkar omöjligt att hitta Fragmin 500IE utan konserveringsmedel. Ni som står eller har stått på Fragmin injektion lyckades ni hitta utan konserveringsmedel eller tog ni med konserveringsmedel? Eller vad sa er läkare om detta?
Ha det fint!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-02 10:02
Och nej, jag är inte rädd för konserveringsmedel. Och jag kommer självfallet ta Fragmin oavsett om det är konserveringsmedel eller inte. Min fråga är inte om jag ska ta Fragmin eller inte. Min fråga är om någon annan fått samma info som jag och om de isåfall kunnat köpa Fragmin utan konserveringsmedel på apotek där de bor. (Finns endast med konserveringsmedel där jag bor på liten ort). Önskar endast svar på frågan och inte motfråga huruvida jag är rädd eller orolig för konserveringsmedel. Tack :)